بخشی از مقاله

چکیده:

در این تحقیق روشی نوین جهت تولید مستقیم و درجای فرومولیبدن توسط احیای آلومینوترمی مشترک سولفید مولیبدن MoS2 و اکسید آهن Fe2O3 در حضور منیزیا MgO به عنوان گوگردزدا معرفی گردیده و امکانسنجی آن مورد بررسی قرار گرفته شده است. بررسیهای اولیه نشان دادند که گرمای احیای سولفید مولیبدن توسط آلومینیوم به اندازهای بالا است که واکنش آنها میتواند به صورت یک واکنش سنتز احتراقی خودپیشرونده - SHS - انجام شود.

همچنین نتایج اولیه نشان دادند که افزایش مقدار اکسید آهن در ترکیب مواد اولیه باعث افزایش گرمای تولیدی واکنش می شود که نتیجه آن ذوب فرومولیبدن به عنوان محصول واکنش میباشد. جهت بررسی فازهای سنتز شده و تحلیل نتایج بدست آمده، از تصاویر گرفته شده توسط میکروسکوپ الکترونی روبشی - SEM - و دادههای حاصل از آنالیز EDS استفاده شده است. همچنین از دستگاه آنالیز تفرق اشعه ایکس - XRD - نیز جهت آنالیز سرباره تشکیل شده حین واکنش بهره گرفته شده است.

مقدمه:

برخی از واکنشهای شیمیایی که به واکنشهای ترمیت معروف هستند، در زمان انجام، مقدار قابل ملاحظهای گرما تولید میکنند. گرمای تولید شده در این واکنشها گاهی در حدی است که اگر واکنش در یک گوشه از مواد اولیه شروع شود، گرمای حاصل میتواند انرژی فعال شدن لازم برای لایههای مجاور را تأمین کند و لذا واکنش میتواند به سایر نقاط سرایت نماید. در فرایند سنتزاحتراقی از این خاصیت واکنشهای ترمیت استفاده میشود .[5] روشهای سنتی تولید آلیاژهای فلزی مستلزم استفاده از کورههای با دمای بالا و زمانهای طولانی است که قیمت این مواد را بالا میبرد. ولی ویژگیهای جالب روش جدید از قبیل مصرف ناچیز انرژی و سرعت بالا، باعث شده که پس از مدت کوتاهی از مصرف آن، بسیار مورد توجه واقع شود .[6]

تولید مواد سرامیکی، کامپوزیتی و دیرگداز به روش سنتزاحتراقی موضوع بسیاری از تحقیقات دو دهه اخیر بوده است. در این روش پودرهای مختلف مخلوط و فشرده می شوند، سپس این مخلوط فشرده در هوا یا اتمسفر خنثی مشعتل شده و با انجام یک واکنش شیمیایی گرمازا جبهه احتراق ایجاد میشود. با عبور این جبهه از واکنشدهندهها محصولات تولید میشوند. دمای بالا - 2000 - 4000K - ، سرعت گرم و سرد شدن بالا - 104 - 106 K/sec - و سرعت زیاد پیشرفت جبهه احتراق از جنبههای قابل توجه این واکنشها میباشند.

[7] شناخته شدهترین واکنش ترمیت، واکنش آلومینیوترمی میباشد که در واکنش 1 مشاهده میشود. در تحقیق پیشرو روشی نوین جهت تولید فرومولیبدن از سنگ معدن سولفیدی آن - مولیبدنیت - 1 که با دور زدن مراحل زمانبر روش سنتی به تولید مستقیم این فروآلیاژ میانجامد ارائه گردیده، امکان سنجی آن تحقیق شده و محصول آن از نظر کیفیت و ترکیب شیمیایی مورد بررسی قرار گرفته است.

مبانی نظری و پیشینه پژوهش:

با توجه به اهمیت مولیبدن، فرایندهای استحصال و تولید آلیاژ فرومولیبدن همواره مورد توجه بوده، بطوریکه تاکنون روشهای صنعتی و آزمایشگاهی بسیاری برای استحصال آن از مولیبدنیت بکار گرفته شده است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید