بخشی از مقاله

چکیده :

کامپوزیت Ni-TiC به طور گسترده ای به عنوان ابزار برش مورد مطالعه قرار گرفته و با توجه به مقاومت سایشی خوب آن به عنوان جایگزینی برای کامپوزیت WC-Co مطرح شده است. علارغم اینکه فرآیند سنتز احتراقی خودپیشرونده برای کامپوزیت WC-Co به خوبی پیش می رود اما تلاش های زیادی انجام شده که بتوان این فرایند را جهت رسیدن به کامپوزیت سرامیکی با چگالی بالا، تحت فشار انجام داد.

در این پژوهش کامپوزیت Ni-TiC چگال، بوسیله ی تحت فشار قرار دادن مذاب در حین احتراق، تولید شد. شرایط رسیدن به چگالی %100 ، مورد بررسی قرار گرفت و برای این منظور سیستم اعمال همزمان فشار و احتراق طراحی و ساخته شد. طبق دیگر تحقیقات گزارش شده از فرایند سنتز احتراقی خودپیشرونده ی تحت فشار، نیروی محرکه اولیه توسط فرایندهایی همچون پیش گرمایش با حرارت بالا، القای مغناطیسی با کویل، مقاومت نمونه ی خام در برابر عبور جریان الکتریسیته و .. فراهم شده اما در این پژوهش از قوس الکتریک استفاده شد. محصولات توسط میکروسختی سنجی، پراش اشعه ایکس، میکروسکوپ نوری و میکروسکوپ الکترونی روبشی و .. تست شدند. نتایج در مورد تاثیر اندازه ذرات اولیه و اندازه دانه های محصول نهایی بر سختی و چگالی مورد ارزیابی قرار گرفتند.

مقدمه :

کامپوزیت های پایه WC و TiCبا فاز چسب فلزی که به ترتیب اصطلاحاً کاربید سمانته و سرمت نامیده میشوند، برای ساخت ابزارهای برش استفاده می شوند. ابزارهای WC-Co سختی و تافنس خیلی خوبی دارد، ولی سختی و مقاومت به اکسیداسیون آن ها در سرعت های برش زیاد و دماهای بالا به سرعت کاهش می یابد. در مقابل ابزارهای پایه TiC مقاومت به سایش فوق العاده، سختی عالی در دمای بالا، پایداری شیمیایی خوب، ضریب اصطکاک کم و مقاومت به تغییر فرم پلاستیک در دماهای بالا را دارند؛ از این رو جایگزین مناسبی برای سرمت WC-Co می باشند، هرچند که به دلیل تافنس پایینتر برای کاربردهایی با بارگذاری های ناگهانی مانند تراش چوب و ... مناسب نیستند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید