بخشی از مقاله

خلاصه

SVCیا جبران کنندهی استاتیک توان راکتیو جهت جبران توان راکتیو الکتریکی با عملکرد سریع، در شبکه های انتقال ولتاژ بالا استفاده میشود. SVCها جزو خانوادهی ادوات فکت - FACTS=Flexible AC transmission system - هستند و طبیعتا برای کنترل وضعیت شبکههای برق AC و افزایش ظرفیت انتقال به کار میروند. کار اصلیاِسویسیها تنظیم ولتاژ و پایداری سیستم قدرت است.
کلمات کلیدی: svc،facts، الگوریتم ژنتیک،. HBMO

.1 مقدمه

SVC مخفف عبارت - Static VAR compensator - یا همان جبران کنندهی استاتیک توان راکتیو است. علت به کار گیری کلمهی استاتیک در این نامگذاری آن است که در SVCها، به جز مدارشکن و قطعکنندهها، قسمت متحرکی وجود ندارد. - مقایسه کنید با کندانسورهای سنکرون که در واقع یک موتور سنکرون است که در بی باری کار میکند و طبیعتا مانند همه ی موتورهای الکتریکی دارای اجزای متحرک است - . تا قبل از اختراع SVCها، بخش اصلی عملیات جبرانسازی توان راکتیو در شبکهی قدرت به عهدهی »کندانسورهای سنکرون« بود که ماشینهای دوار نسبتا بزرگی بودند.SVC یک وسیلهی تطبیق امپدانس خودکار است و به گونهای طراحی شده تا ضریب توان سیستم را تا حد امکان به 1 نزدیکترکند. اگر بار راکتیو سیستم از نوع خازنی باشد - لید - ، SVC با استفاده از راکتورها به جذب توان راکتیو سیستم - VAR - میپردازد و سطح ولتاژ سیستم را پایین میآورد. اما تحت بار سلفی - لگ - ، بانکهای خازنی به صورت خودکار وارد مدار شده و ولتاژ سیستم را بالا میبرند.

معمولا از آنها در نزدیکی بارهایی که به سرعت تغییر میکنند، مانند کورههای قوس الکتریکی، استفاده میشود و میتوانند نوسانات ولتاژ را تا حدی پایین بیاورند.در حقیقتSVC مداری است متشکل از یک سلف و خازن - موازی - که میتواند توان راکتیو تولید و یا جذب کند. این کار با تغییر زاویه اتش یک ترایاک - یا دو تریستور - که با سلف سری است انجام میگیرد یعنی هر چه زاویه اتش بیشتر باشد مدار خاصیت خازنی بیشتری دارد و بلعکس.در ادامه ابتدا به معرفی شبکه آزمون پرداخته خواهد شد سپس با استفاده از الگوریتم های تکاملی زنبور عسل و ژنتیک و با جایگذاری و تنظیم دقیق SVC سعی در بهبود پایداری ولتاژ خواهد شد و در انتها نتایج حاصل از دو الگوریتم با یکدیگر مقایسه می¬شود. با مقایسه نتایج و نتیجه گیری نهایی می¬توان دید که کدام الگوریتم برای این جایابی مناسب تر بوده است و جایگذاری خوب و تنظیم دقیق SVC می¬تواند تا چه حد بر روی پایداری ولتاژ و پارامترهای شبکه تاثیر گذار باشد.

.2 شبکه آزمون

برای بررسی تاثیر SVC بر روی شبکه باید ابتدا شبکه ای را به عنوان شبکه آزمون انتخاب کنیم تا نتایج جایابی را بر روی آن بررسی شود. در این مقاله ابتدا از شبکه 30 باس ieee به عنوان شبکه تست استفاده می¬شود و برای اینکه جامعیت نتیجه گیری نیز تایید شود از یک شبکه دیگر نیز کمک گرفته خواهد شد. شبکه دوم شبکه 57 باس ieee انتخاب شده است. در این مقالهبرای شبیه سازی ها از مجموعه MATPOWER که از زیر مجموعه های برنامه نویسی MATLAB است استفاده شده است.شبکه 30 باس ieee شامل 30 باس ، 6 ژنراتور و 21 بار است. مجموع بارهای این شبکه MW 283,4 می¬باشد.در شکل - 1 - میتوان شماتیک تک خطی این شبکه را ملاحظه نمود.در شبکه 57 باس ieee که به عنوان شبکه دوم مورد بررسی قرار خواهد گرفت تا از جامعیت نتایج حاصل از شبکه اول اطمینان حاصل شود شامل 57 باس ، 7 ژنراتور است که در مجموع این شبکه دارای بار MW1250 می¬باشد. شماتیک تک خطی این شبکه را می¬توان در شکل - 2 - مشاهده کرد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید