بخشی از مقاله

چکیده

همزمان با گسترش استفاده از کامپیوترهای شخصی و مطرح شدن شبکه های کامپیوتری و به دنبال آن اینترنت - بزرگترین شبکه جهانی - ، حیات کامپیوترها و کاربران آنان دستخوش تغییرات اساسی شده است . استفاده کنندگان کامپیوتر به منظور استفاده از دستاوردها و مزایای فناوری اطلاعات و ارتباطات ، ملزم به رعایت اصولی خاص و اهتمام جدی به تمامی مولفه های تاثیر گذار در تداوم ارائه خدمات در یک سیستم کامپیوتری می باشند. امنیت اطلاعات و ایمن سازی شبکه های کامپیوتری از جمله این مولفه ها بوده که نمی توان آن را مختص یک فرد و یا سازمان در نظر گرفت.

پرداختن به مقوله امنیت اطلاعات و ایمن سازی شبکه های کامپیوتری در هر کشور ، مستلزم توجه تمامی کاربران صرفنظر از موقعیت شغلی و سنی به جایگاه امنیت اطلاعات و ایمن سازی شبکه های کامپیوتری بوده و می بایست به این مقوله در سطح کلان و از بعد منافع ملی نگاه کرد. وجود ضعف امنیتی در شبکه های کامپیوتری و اطلاعاتی ، عدم آموزش و توجیه صحیح تمامی کاربران صرفنظر از مسئولیت شغلی آنان نسبت به جایگاه و اهمیت امنیت اطلاعات ، عدم وجود دستورالعمل های لازم برای پیشگیری از نقایص امنیتی ، عدم وجود سیاست های مشخص و مدون به منظور برخورد مناسب و بموقع با اشکالات امنیتی ، مسائلی را به دنبال خواهد داشت که ضرر آن متوجه تمامی کاربران کامپیوتر در یک کشور شده وعملاً" زیرساخت اطلاعاتی یک کشور را در معرض آسیب و تهدید جدی قرار می دهد .

مقدمه

امنیت اطلاعات یعنی حفاظت اطلاعات و سیستمهای اطلاعاتی از فعالیتهای غیرمجاز. این فعالیتها عبارتند از دسترسی، استفاده، افشاء، خواندن، نسخه برداری یا ضبط، خراب کردن، تغییر، دستکاری. واژههای امنیت اطلاعات، امنیت کامپیوتری و اطلاعاتمطمئناً گاهی به اشتباه به جای هم بکار برده میشود. اگر چه این ها موضوعات به هم مرتبط هستند و همگی دارای هدف مشترک حفظ محرمانگی اطلاعات، یکپارچه بودن اطلاعات و قابل دسترس بودن را دارند ولی تفاوتهای ظریفی بین آنها وجود دارد. این تفاوتها در درجه اول در رویکرد به موضوع امنیت اطلاعات، روشهای استفاده شده برای حل مسئله، و موضوعاتی که تمرکز کردهاند دارد.

امنیت اطلاعات به محرمانگی، یکپارچگی و در دسترس بودن دادهها مربوط است بدون در نظر گرفتن فرم اطلاعات اعم از الکترونیکی، چاپ، و یا اشکال دیگر. امنیت کامپیوتر در حصول اطمینان از در دسترس بودن و عملکرد صحیح سیستم کامپیوتری تمرکز دارد بدون نگرانی از اطلاعاتی که توسط این سیستم کامپیوتری ذخیره یا پردازش میشود. دولتها، مراکز نظامی، شرکتها، موسسات مالی، بیمارستانها، و مشاغل خصوصی مقدار زیادی اطلاعات محرمانه در مورد کارکنان، مشتریان، محصولات، تحقیقات، و وضعیت مالی گردآوری میکنند.

بسیاری از این اطلاعات در حال حاضر بر روی کامپیوترهای الکترونیکی جمعآوری، پردازش و ذخیره و در شبکه به کامپیوترهای دیگر منتقل میشود. اگر اطلاعات محرمانه در مورد مشتریان و یا امور مالی یا محصول جدید موسسهای به دست رقیب بیفتد، این درز اطلاعات ممکن است به خسارات مالی به کسب و کار، پیگرد قانونی و یا حتی ورشکستگی منجر شود. حفاظت از اطلاعات محرمانه یک نیاز تجاری، و در بسیاری از موارد نیز نیاز اخلاقی و قانونی است.

برای افراد، امنیت اطلاعات تأثیر معناداری بر حریم خصوصی دارد. البته در فرهنگهای مختلف این مفهوم حریم خصوصی تعبیرهای متفاوتی دارد. بحث امنیت اطلاعات در سالهای اخیر به میزان قابل توجهی رشد کرده است و تکامل یافته است. راههای بسیاری برای ورود به این حوزه کاری به عنوان یک حرفه وجود دارد. موضوعات تخصصی گوناگونی وجود دارد از جمله: تأمین امنیت شبکه - ها - و زیرساختها، تأمین امنیت برنامههای کاربردی و پایگاه دادهها، تست امنیت، حسابرسی و بررسی سیستمهای اطلاعاتی، برنامه ریزی تداوم تجارت و بررسی جرائم الکترونیکی، و غیره.

پیشینه امنیت شبکه

در چند دهه نخست پیدایش شبکهها، محققین دانشگاه از آنها برای ارسال پست الکترونیکی استفاده میکردند و کارمندان نیز برای اشتراک چاپگرها از آن استفاده مینمودند. تحت این شرایط امنیت مورد توجه نبود. اما اکنون، میلیونها شهروند از شبکهها برای امور بانکی و مالیاتی استفاده میکنند و در نتیجه، امنیت شبکه از اهمیت خاصی برخوردار است. معیارهای ارزیابی امنیت سیستمها، موضوعی است که از اوایل دهه 1980 میلادی با گزارش موسوم به «Orange book» به وسیله وزارت دفاع آمریکا، مطرح شد هدف از معیارهای ارزیابی، ارایه الگویی برای طبقهبندی سیستمهای کامپیوتری بر اساس قابلیتهای اشاره شده از سوی پنتاگون در چهار بخش و هفت رده به طبقهبندی سیستمهای کامپیوتری میپردازند. معیارهای ارزیابی ابتدا برای سیستمهای نظامی مطرح شد. امروزه در صحنه بینالمللی شاهد تلاش کشورها و مجامع مختلف برای ارایه معیارهای مشترکی به منظور ارزیابی کلیه سیستمهای کامپیوتری هستیم.

اهداف پژوهش

•  پذیرش مسئولیت به عنوان یک شهروند سایبر

در صورتی که از اینترنت استفاده می نمائید ، شما به عنوان عضوی از جامعه جهانی و یا شهروند سایبر، محسوب شده و همانند یک شهروند معمولی ، دارای مسئولیت های خاصی بوده که می بایست پذیرای آنان باشیم .

•  استفاده از نرم افزارهای آنتی ویروس

یک ویروس کامپیوتری ، برنامه ای است که می تواند به کامپیوتر شما نفوذ کرده و صدمات فراوانی را باعث گردد

. نرم افزارهای آنتی ویروس به منظور حفاظت اطلاعات و کامپیوترها در مقابل ویروس های شناخته شده ، طراحی شده اند . با توجه به این که روزانه شاهد عرضه ویروس های جدید می باشیم ، می بایست برنامه های آنتی ویروس به صورت منظم و مرتب بهنگام گردند .

•  عدم فعال نمودن نامه های الکترونیکی ارسال شده توسط منابع نامشخص و گمنام

نامه های الکترونیکی ارسالی توسط منابع ناشناس را می بایست همواره حذف نمود. به فایل هائی که به عنوان ضمیمه همراه یک نامه الکترونیکی ارسال می گردند، توجه گردد. حتی در صورتی که این نوع از نامه های الکترونیکی را از طریق دوستان و آشنایان خود دریافت می نمائید - خصوصا" اگر دارای انشعاب . exe باشند. - .

·    از رمزهای عبوری که تشخیص آنان مشکل می باشد ، استفاده نموده و آنان را محرمانه نزد خود نگه دارید هرگز رمزهای عبور خود را بر روی کاغذ ننوشته و آنان را به کامپیوتر نچسبانید! . تعداد زیادی از کاربران کامپیوتر دقت لازم در خصوص نگهداری رمز عبور خود را نمی نمایند و همین امر می تواند مشکلات متعددی را متوجه آنان ، نماید . رمزهای عبوری که تشخیص و یا حدس آنان آسان است ، گزینه های مناسبی در این رابطه نمی باشند .

•  استفاده از فایروال ها به منظور حفاظت کامپیوترها

نصب و پیکربندی یک فایروال کار مشکلی نخواهد بود. یک فایروال ، امکان دستیابی و کنترل سیستم توسط مهاجمان را سلب نموده و پیشگیری لازم در خصوص سرقت اطلاعات موجود بر روی کامپیوتر را انجام می دهد .

• گرفتن منظم از اطلاعات ارزشمند موجود بر روی کامپیوترBack-up  

در فواصل زمانی مشخص و بر اساس یک برنامه خاص از اطلاعات ارزشمند موجود بر روی کامپیوتر backup گرفته شده و آنان را بر روی رسانه های ذخیره سازی نظیر لوح های فشرده ذخیره نمود .

•  دریافت و نصب منظم Patch های بهنگام شده مربوط به نقایص امنیتی

نقایص امنیتی به صورت مرتب در سیستم های عامل و برنامه های کاربردی کشف می گردند . شرکت های تولید کننده نرم افزار ، به سرعت اقدام به ارائه نسخه های بهنگام شده ای با نام Patch نموده که کاربران می بایست آنان را دریافت و بر روی سیستم خود نصب نمایند.

•  بررسی و ارزیابی امنیتی کامپیوتر

وضعیت امنیتی کامپیوتر خود را در مقاطع زمانی مشخصی ، بررسی نموده و در صورتی که خود نمی توانید این کار را انجام دهید از کارشناسان ذیربط استفاده نمائید .

•  غیر فعال نمودن ارتباط با اینترنت در زمان عدم استفاده اینترنت نظیر یک جاده دو طرفه است . شما اطلاعاتی را دریافت و یا ارسال می نمائید. غیرفعال نمودن ارتباط با اینترنت در مواردی که به آن نیاز نمی باشد، امکان دستیابی سایرین به کامپیوتر شما را سلب می نماید.

·    عدم اشتراک منابع موجود بر روی کامپیوتر با کاربرانی که هویت آنان نامشخص است

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید