بخشی از مقاله

چکیده

در این مقاله روشی بر اساس سیستمهای خبره ارائه میگردد که در آن بر اساس مکان قرار گرفتن رله، نوع رله، جریان اتصال کوتاه، جریان تنظیمی رله و تعداد رله های پشتیبانی کننده از یک رله ضرایب خبره محاسبه میگردد و در هنگام محاسبات هماهنگی بهینه اعمال میشود. علاوه بر این نحوه آرایش بندی پایگاه اطلاعات و عملکرد موتور اسستنتاج نیز ارائه میشود. در انتها از شبکه تصل کیلو ولت تهران برای ارزیابی استفاده میشود که در آن تعداد زیادی رله و حلقه های متعددی برای هماهنگی وجود دارد. نتایج بدست امده نشان میدهد که از روش پیشنهادی می توان در افزایش سرعت محاسبات هماهنگی بهینه رله های جریان زیاد برای کاربرد های بهنگام استفاده نمود.

مقدمه

امروزه با گسترش شبکههای قدرت و پیچیدهتر شدن ارتباطات سیستمها جهت تأمین انرﮊی قابل اطمینان برای مصرف کنندهها، لزوم حفاظت مناسب اینگونه شبکهها بیشتر احساس میگردد. در این رابطه حجم اطلاعات، تنوع آنها و محاسبات وقتگیر، لزوم استفاده از کامپیوتر را اجتنابناپذیر مینماید و دیگر نمیتوان از روشهای گرافیکی یا دستی و بصورت سعی و خطا در تنظیم رلهها استفاده نمود. در این میان استفاده از روشهای کامپیوتری که با تکنیکهای هوشمند تلفیق شدهاند، میتواند در رسیدن به پاسخ کمک شایانی نماید.

در چند سال اخیر نیز کاربرد سیستمهای خبره در حفاظت شبکههای قدرت مورد توجه قرار گرفته است اما به دلیل یک سری محدودیتها نظیر حساسیت عملکرد حفاظتی، عملکرد رلهها در یک محدوده زمانی مشخص و کوچک، اهمیت حفاظت، وابستگی تنظیم رلهها به محاسبات پخش بار، اتصال کوتاه و نحوه اتصال شبکه باعث گردیده است که بیشتر از سیستم ES در زمینههای خاصی نظیر تشخیص خطای امپدانس بالا، محل خطا، تعیین خطای پست و تعیین خطای ترانسفورماتورها بیشتر استفاده گردد]خ.[ سیستمهای خبره از اجزاﺀ اصلی زیر تشکیل میشوند:

پایگاه اطلاعات1 موتور استنتاج2 واسط کاربر3 اطلاعات در قسمت پایگاه اطلاعات به دو صورت بیان میشود. دسته اول مربوط به قوانین کلی هستند که بعنوان پایه برای سیستم محسوب میشوند و معمولا توسط استفاده کننده به سیستم داده میشود. این اطلاعات در قسمتی از پایگاه اطلاعات بنام حافظه کاری4 ذخیره میگردند]ز.[ دسته دوم، اطلاعات مربوط به قوانین و تجربیات شخص خبره است. این اطلاعات بر اساس قوانین If-Then بنا شدهاند که بر اساس آنها و با استفاده از روشهای جلوبرنده5 و یا پسرونده6 و یا ترکیبی از آنها عمل نتیجهگیری توسط موتور استنتاج صورت میگیرد]خ.[ در این ارتباط زبانهای برنامه نویسی مختلفی استفاده شدهاند که میتوان آنها را به صورت ذیل نام برد.

برنامههائی مانند Prolog, Lisp پوستههای سیستم خبره7 مانند OPS5, EL, OPS83 برنامههای سطح بالا مانند C, Pascal بنابراین با توجه به نوع کاربرد و سادگی میتوان از برنامههای مختلفی برای نوشتن و ایجاد یک سیستم خبره استفاده نمود. آخرین قسمت از یک سیستم خبره مربوط به واسط کاربر میباشد که کاربران میتوانند با آن با سیستم خبره در ارتباط باشند و نتایج و یا پیشنهادات ارائه شده از طرف سیستم را مشاهده کنند و یا به سوالاتی مطرح شده از طرف سیستم پاسخ دهند.

در این مقاله بمنظور پیوستگی مطالب در ابتدا معالات هماهنگی بهینه رله های جریان زیاد خبره بطور خلا صه معرفی میگردند و سپس الگوریتم سیستم خبره پیشنهادی به همراه قوانینی که بر اساس آنها ضرایب خبره تعیین میگردند، معرفی میشود. با استفاده از برنامه سطح بالا ABعA1ق محاسبات مربوط به اتصال کوتاه و تشکیل پایگاه اطلاعات نوشته شده و سپس روش پیشنهادی بر روی شبکه تصل کیلو ولت تهران مورد ارزیابی قرار میگیرد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید