بخشی از مقاله

چکیده

جوشکاری از جمله مشاغلی است که کلیه عوامل زیان آور را به اشکال و شدت مختلف دارا می باشد.    به همین دلیل، اکثر    جوشکاران    در    معرض عوامل زیان آور به خصوص در    مواجهه با فیوم های    جوشکاری    می    باشند.  یکی  از  راهکارهای  اساسی    در این زمینه کنترل    فیوم های    جوشکاری از طریق طراحی سیستم تهویه موثر است. روش بررسی مطالعه، بررسی وضعیت موجود از طریق مشاهده، اندازه گیری، طراحی، نصب و راه اندازی می باشدبا طراحی و نصب سیستم های تهویه صنعتی می توان آالینده های شیمیایی جوشکاری را در حد آستانه مجاز تماس شغلی کنترل نمود. هدف این مطالعه ارزیابی سیستم های تهویه صنعتی و بررسی تاثیرات آنها بر میزان مواجهه فردی کارگران ایستگاههای جوشکاری به آالینده های شیمیایی می باشد.

مقدمه

وجود آالینده های تنفسی، سرو صدا و پرتوهای فرابنفش، تابش شدید حرارت و موقعیت های نامناسب فیزیکی بدن، از جمله ویژگیهای جوشکاری و فرایندهای وابسته به آن هستند که می توانند سالمت جوشکار و برشکار را تهدید کند. در مورد خطرات ناشی از این ویژگیها بسیار نوشته شده است اما در این میان مهمترین موضوعی که باید بیشتر به آن توجه شود خطر وجود دود و و گازهای متصاعد شده است که در اثر فرایند های جوشکاری و برشکاری برای مدت طوالنی در هوا معلق می مانند و از طریق مجرای تنفسی به داخلی ترین قسمتهای ریه وارد می شوند و برای سالمت انسان بسیار خطرناک می باشند. دود بعضی از این مواد مصرفی جوش، سرطان زا معرفی شده است و در کوتاه مدت می تواند تأثیرات حاد، موقتی و دارای عالئمی از قبیل تحریک سیستم تنفسی، تب فلزی و سرگیجه است.

طرح مسئله

در کارگاه جوشکاری آلیاژهای مختلف فلزی جوشکاری می شد که تنها راهکار محافظ جوشکاران از فیوم متصاعد شده استفاده از تهویه عمومی کارگاه بود. با توجه به حجم زیاد کار و جوشکاری آلیاژ های فوالدهای زنگ نزن، فلزات رنگی و سوپرآلیاژها در این کارگاه لزوم تکمیل سیستم تهویه حس می شد.

اقدامات انجام شده

پس از بررسی های انجام شده در جهت کنترل دود ها و فیوم های حاصل از جوشکاری و برشکاری طراحی و نصب هود های موضعی در محل فعالیت های جوشکاری در دستور کار قرار گرفت. - شکل - 2 الزم به ذکر است گاهی اوقات نمی توان به شکل مناسب کنترل کرد و باید از تجهیزات محافظت تنفسی به عنوان راهکار تکمیلی استفاده شود. - شکل - 3

بحث و نتیجه گیری

با اجرای موفق این پروژه، تعداد 10 عدد هود موضعی در ایستگاه های مختلف جوشکاری نصب گردید. که بر عملکرد جوشکاری بسیار موثر واقع گشت و نیز از نظر تاثیر بر عملکرد جوشکار کارایی بسیار عالی و مناسب داشت که منجر به کسب رضایت و استاندارد شدن عملیات جوشکاری گردید.

تشکر و قدردانی

با نهایت سپاس و قدردانی از جناب آقای دکتر کالنتریان که در تمام مراحل اجرای این پروژه ما را همراهی نمودند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید