بخشی از مقاله

چکیده :

لیتولوژی و کمیت و کیفیت لایه های زغالی سازند پروده در منطقه ثابت نمی باشد . با توجه به گونه های گیاهی شاخص سن نورین- رتین برای سازند پروده پیشنهاد می گردد .زغالهای پروده از نظر ماکروسکوپی از لیتوتیپ های ویترینیت و کلارن و از نظر میکروسکوپی از ماسرالهای ویتریت تشکیل شده است. ماسرالهای گروه ویترینیت که به مقدار 95 - 75 درصد قسمت اصلی مواد ارگانیک زغال سنگها را تشکیل می دهند، موید تشکیل زغالها در محیط بین رودخانه ای و جلگه های دلتایی تحت نفوذ رودخانه است.لایه های زغالی پروده از نظرضخامت ازنوع نازک تا متوسط لایه بوده و لایه های زغالی از نوع خاکستر زیاد و عمدتاٌ میزان خاکستر آنها 25 تا 45 درصد می باشد. ضریب انعکاس نوری زغالهای معدن پروده در روغن غوطه ور کننده - R - بیش از 2/22 و بازتاب نور مقاطع صیقلی شده زغال در میکروسکوپ رفلکسیون بیشتر از 123 و حداکثر 131 است لذا با توجه به طبقه بندی روسی زغالهای پروده از نوع - مارک - k14 می باشند. اکثر لایه های زغالی در منطقه زغالدار پروده از نوع کک شو هستند در این زغال سنگ ها مقدار کربن بیش از 85تا70 درصد می باشد.

کلید واژه ها:زغال سنگ - معادن پروده - کک شو - طبس

مقدمه :

نواحی مورد مطالعه در این تحقیق مقطع پروده 2 و3می باشد. منطقه پروده در 85 کیلومتری جنوب شرقی طبس واقع شده است منطقه مورد مطاله در ناحیه مرکزی شرق کشور در محدوده جنوب شرقی شهرستان طبس با عرض جغرافیایی 33تا 32 درجه و 50دقیقه شمالی و طول جغرافیایی 56 درجه و 45 دقیقه تا 52 درجه و 65دقیقه شرقی واقع گردیده است - شکل. - 1 رسوبات پروده عمدتاٌ آواری شامل انواع ماسه سنگ ، سیلت استون ، شیل به همراه لایه های زغالی است. تراکم لایه های زغالی در بخش زیرین این سازند بیشتر می باشد. در کمر بالا و کمر پایین لایه های زغالی خصوصاٌ در لایه های سیلت استون آثارگیاهی فراوان به خوبی حفظ شده است - . - Brunet, et al, 2007

منطقه پروده2 با وسعتی حدود 50کیلومتر مربع یکی از مناطق پنجگانه پروده است این منطقه از شمال شرق با رخنمون لایه های زغالی، از جنوب غرب با رسوبات بغمشاء، از جنوب شرق با گسل F23 که از پروده 3 جدا می گردد و از شمال غرب با گسل F20 محدود می گردد. پروده2 از نظر تکتونیکی - ساختمانی از سایر مناطق پروده پیچیده تر می باشد. بعلت وسعت زیاد و ساختمان خاص آن به دو منطقه شمال غربی و جنوب شرقی تفکیک شده است که منطقه نخست آن در حد اکتشاف مقدماتی و منطقه جنوب شرقی تفکیک شده است که منطقه نخست آن در حد اکتشاف مقدماتی و منطقه جنوب شرقی تفکیک شده است که در حد پیچوبی تفصیلی مورد بررسی قرار گرفته است.

منطقه شمال پروده در حدود 20کیلومتر مربع وسعت دارد که در شرق و شمال شرق آن لایه های زغالی بطول 3/5کیلومتر مربع رخنمون دارند. شیب لایه ها در نزدیک بیرون زدگی لایه های زغالی حدود 35درجه که بتدریج در جهت عمق کم شده و به 5درجه می رسد .لایه های زغالی اصلی عبارتند از : لایه B1 با ضخامت متوسط 0/96متر، لایه 1/33 B2متر ، لایه 1/55 C1متر ، لایه 0/72 C2متر و لایه 0/85 Dمتر می باشد. نتایج بررسی های بدست آمده بیانگر وجود ذخیره ای بالغ بر 92میلیون تن زغال سنگ با مارک کک شو و کک شوی چرب می باشد که در پنج لایه زغالی ذکر شده متمرکز شده است .

محدوده معدن 3 با یک گسل امتداد لغز - - F.24 از منطقه پروده 3 جدا شده و بصورت یک بلوک مستقل با وسعتی حدود دو کیلومتر مربع در حد شمالی منطقه قرار گرفته است لایه های زغالی C1 , B2 , B1 و C2 در این محدوده دارای رخنمون بوده و از بین آنها دو لایه C1 و B2 با ضخامت 1/03 و 0/70 متر قابل کار محسوب می شود - شرکت تهیه و تولید واحد طبس ، - 1376شیب لایه ها در محل بیرون زدگی عموماً 10 تا 15درجه می باشد که تدریجاً حالت افقی پیدا می کند. منطقه پروده 3 از نظر ساختمانی زمین شناسی از چند تاقدیس و سنگین بسیار آرام با حالت موجی شکل تشکیل شده است. سازندپروده به شدت هوازده توسط آهک کوچکعلی با ضخامت حدود 40 متر پوشیده شده است. در مقطع پروده به منظور مطالعه رخساره ها و بررسی محیط رسوبی نهشته های زغالدار از لایه های رسوبی سازند زغالدار پروده و دو سازند زیرین و بالایی علاوه بر مطالعات صحرایی نمونه برداری و تهیه مقطع صورت گرفته ودر آزمایشگاهی مطالعات توصیفی انجام شده است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید