بخشی از مقاله

چکیده

ظهور و رشد بی نظیر اینترنت و وب باعث شده است تا کاربردهای آن تاثیر مثبت و زیادی بر زندگی روزمره انسان داشته باشد. یکی از این حوزه ها آموزش الکترونیکی می باشد. این نوع آموزش سبب شده است تا همه افراد جامعه بدون توجه به موقعیت زمانی و مکانی امکان تحصیل داشته باشند. از طرفی داده کاوی در امر آموزش می تواند تاثیر زیادی بر کیفیت آموزش داشته باشد و استفاده از تکنیک های آن سبب بهبود قابلیت استفاده از شرایط آموزش الکترونیکی شده است. در این مقاله سعی شده است تا به بررسی برخی از الگوریتم ها وچارچوب های داده کاوی وابسته به بستر نرم افزاری برای ثبت، پردازش و تجزیه و تحلیل داده های سیستم مدیریت آموزشی بپردازیم. هدف و کارکرد آن تسهیل آموزش همراه با دستیابی به بهره وری از دوره تحصیلی است. بهبود محتوای دوره عمیقا بر اساس اطلاعات بازخورد از تکنیک های داده کاوی سیستم مدیریت داده هاست. به علاوه ، در اینجا مطالعه موردی و ابزار خودکار داده کاوی، در حال توسعه، ارائه شده است.

واژگان کلیدی: آموزش الکترونیکی- داده کاوی- سیستم مدیریت آموزشی- الگوریتم داده کاوی

-1 مقدمه

دنیا به سرعت به سوی آموزش برخط1 پیش می رود، بنابراین می توان دید که بسیاری از دانشگاه ها به ارائه دروس برخط از طریق اینترنت پرداخته اند. هم زمان آگهی هایی را برای دریافت مدارک تخصصی برخط شاهد هستیم، به طوری که هر فردی می تواند به مطالعه و فراگیری پرداخته و نیز آزمون داده و به دریافت گواهی نامه نائل شود - بدون نیاز به کلاس یا جابجایی و سفر - . مدیریت و پی گیری امور دانشجویان، دروس ، رتبه، نمرات، گواهی نامه ها، فراهم آورندگان آموزش و دانشگاه ها نیاز به مدیریت محتوا دارد.[1] تکنیکهای دادهکاوی2 به گونهای گسترش یافتهاند که به سادگی میتوان آنها را بر ابزارهای نرمافزاری و ...، امروزی تطبیق داده و از اطلاعات جمع آوری شده بهترین بهره را برد. در صورتی که سیستمهای داده کاوی بر روی سکوهای سرویس دهنده/ مشتری 3 قوی نصب شده باشد و دسترسی به بانکهای اطلاعاتی بزرگ فراهم باشد، میتوان به سوالاتی از قبیل :کدامیک از دانش آموزان ممکن است با کدامیک از معلمان درس اتخاذ کنند، چرا، در کدام مقطع زمانی و بسیاری از موارد مشابه پاسخ داد. به کمک این تکنیک ها و الگوریتم های داده کاوی می توان به یک الگوی یادگیری الکترونیکی فعال باروند مدلسازی موثر دست یافت.

-2 آموزش الکترونیکی:4

آموزش الکترونیکی، عبارت است از انجام فرآیند آموزشی برروی بستر ارتباطات الکترونیکی و بهره گیری از فناوری شبکه برای طراحی ، ارائه و توسعه آموزش به طوری که فراگیران و کارشناسان و تهیه کنندگان مطالب را شامل شود.اخیرا، هر حوزه ای از رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات5 بهره برده است. آموزش و پرورش از جمله بخش هایی است که به استقرار سریع سیستم های آموزش الکترونیکی مبادرت نمود. آموزش و یادگیری در حوزه آموزش الکترونیکی کسب و کار جدی است و به منظور غنی سازی تجربه یادگیری و همچنین به کار گیری نیروی بالقوه کسب و کار آموزش الکترونیکی در حال رشد ، نیاز به پردازش اطلاعات دارد. سیستم مدیریت آموزشی، روش های متعددی برای توزیع اطلاعات و دانش در میان شرکت کنندگان بر خط ارائه می دهد. این روشها به مربیان اجازه می دهد تا به ارائه تکالیف به دانش آموزان، تولید و انتشار مواد آموزشی، آماده سازی آزمون ها، و غیره بپردازند.سیستم های مدیریت آموزشی، معمولا گزارش های آماری تولید می کنند. اگر چه این گزارش ها برای نتیجه گیری مدرسان در طراحی قابلیت های دوره آموزشی ویا توانایی های دانشجویان که تنها برای مقاصد مدیریتی بستر نرم افزاری مفید هستند کمک نمی کند.

-2-1 سیستم های آموزش الکترونیکی:

آموزش الکترونیکی یک محیط یادگیری بین دانشجویان و معمان می باشد که درآن افراد نیازی به شرکت در کلاس نمی بینند.مربی یک بار محتواها را آماده نموده و منتشر می کند، و دانشجویان می توانند از این مواد آموزشی بارها استفاده کنند. اما درسیستم آموزشی کلاسیک همه دانشجویان به یک شکل دیده می شوند - مسیر یادگیری غیر انطباقی - و گرایش ها و اهداف آنها مهم نبود.این باعث می شود تا برای دانشجویان باهوش تر وضعیت ناراحت کننده ای به وجود آید و در ذهن خود برای یادگیری با هیچ چالشی مواجه نشده و بسیار خسته کننده باشددر حالی که دانشجویان ضعیف هم نمی توانند به راحتی به پاسخ های خود برسند که نمایانگر یک مسیر استراتژی یادگیری ضعیف می باشد. در حالی که در آموزش الکترونیکی جنبه های مثبتی را می توان یافت، از جمله وجود سیستم تعاملی که درآن می توان امتیاز هر تعاملی را در پایگاه داده ذخیره نمود. این وضعیت نه تنها آمار مفیدی به ما می دهد بلکه می توانیم به کمک تکنیک های داده کاوی به ویژگی های دیگری در سیستم آموزشی دست یابیم.

اغلب فرآیندهای یادگری موثر از مزیت صرفه جویی در زمان برخوردارند، البته مزیت غیر مستقیم دیگری نیز در سیستم آموزش الکترونیکی وجود دارد که عبارت است از: دانشجویی که سریعتر می آموزد از منابع کمتری استفاده می کند و سرویس دهنده نیز می تواند بدون بکارگیری هزینه های بیشتر به دانشجویان بیشتری خدمت برساند.آن منبع مفیدی از اطلاعات برای دانشجویان در چگونگی استفاده از محتواهای آموزشی است، به دلیل فراوانی تعداد دانشجویان مشاهده ی تمامی فعالیت های آنها بسیار مشکل - یا حتی غیر ممکن - است به همین دلیل داشتن پروفایل - یا الگویی - از فعالیت های آنها بسیار مهم است.نویسنده ی محتوا با مشاهده بازخورد و تحلیل آن می تواند به رد محتوا و یا تغییر و به روز رسانی و افزودن مطلب به ان مبادرت ورزد. - شکل - 1[2]

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید