بخشی از مقاله

چکیده

هدف از این تحقیق، طراحی سیستم ارزیابی عملکرد برای موسسات آموزش الکترونیکی می باشد. مسئله این تحقیق ناشی از نبود یک سیستم جامع ارزیابی عملکرد در موسسات آموزش الکترونیکی می باشد. برای حل مسئله راه حل های مختلف و روش های مختلف ارزیابی ارزیابی، بررسی گردید.   راه حل مناسب انتخاب شد و سیستمی برای ارزیابی عملکرد موسسات آموزش الکترونیکی طراحی گردید. سپس این سیستم در یک موسسه آموزش الکترونیکی مورد ارزیابی قرار گرفت. براین اساس، عملکرد این موسسه در زمینه های استاد، پشتیبان آموزشی، دانشجو، مدیریت، محتوی آموزشی، شیوه آموزشی، امکانات جانبی، زیرساخت های فنی، منابع مالی و سیاست ها و قوانین و مقررات ارزیابی شد و نقاط ضعف و قوت عملکرد موسسه در هر یک از این زمینه ها، با توجه به شاخص های عملکردی، مشخص گردید.

-1 مقدمه

ارزیابی و سنجش عملکرد به منظور تشخیص چگونگی دستیابی به هدف های موردنظر، پی بردن به نقاط ضعف و قوت و سرانجام فراهم نمودن زمینه مناسب جهت استفاده ی مطلوب از تمامی منابع سازمان است. بنابراین آموزش الکترونیکی نیز مانند سایر روش های آموزشی باید مورد ارزیابی و سنجش قرار بگیرد تا نقاط ضعف و قوت آن مشخص شده و مدیران در رده های مختلف سازمانی بتوانند با تکیه بر نقاط قوت و سعی در رفع نقاط ضعف باعث افزایش بازدهی این شیوه آموزشی شوند.

پژوهش های بسیار زیادی در این زمینه انجام شده است ولی هیچ یک به صورت جامع، سیستم ارزیابی عملکرد را در این زمینه ارائه نکرده است مثلا برخی از محققان فقط به بررسی شیوه های آموزش الکترونیکی پرداخته اند و برخی فقط به بررسی زیرساخت ها پرداخته اند و برخی فقط به جنبه های فناوری تکیه کرده اند و برخی دیگر از ترکیب دو یا چند مورد ذکر شده استفاده کرده اند در بخش مروری بر شاخص های سنجش عملکرد موسسات آموزش الکترونیکی چندین نمونه از کارهای انجام شده قبلی ارائه شده است .  مسئله اصلی این تحقیق نیز به همین دلیل شکل گرفته است و تلاش می کندتمام جنبه های مورد نیاز را بررسی کند.

در این تحقیق از روش ها و الگوهای علم طراحی استفاده شده است. - شکل - 1 به این ترتیب که ابتدا، نیاز به یک سیستم جامع مدیریت عملکرد در موسسات آموزش الکترونیکی مطرح شد . این نیاز، باعث شکل گیری این تحقیق شد. برای حل مسئله از پایگاه دانش که شامل مبانی و متدولوژی هاست، استفاده شده تا شاخص ها استخراج گردد . شاخص ها در چندین مرحله توسط خبرگان مورد اصلاح و بازبینی قرار گرفت . در مرحله بعد با استفاده از شاخص های تایید شده، سیستم طراحی گردید و یک موسسه به صورت موردی مورد مطالعه قرار گرفت. سیستم ارائه شده با اندکی تغییرات قابل استفاده در تمام موسسات آموزش الکترونیکی در داخل کشور می باشد.

شکل -1 چارچوب تحقیق سیستم های اطلاعات

-1-1 طراحی

طراحی به معنای اختراع کردن و عملی کردن آن است. طراحی، ایجاد چیزی است که در طبیعت وجود ندارد. و در جایی دیگر آمده است: طراحی به دانش ایجاد یک طرح یا نمایه از هر تصویر ذهنی یا واقعی گفته می شود.

طراحی، فرآیند ایجاد فرآورده، مولفه ها و سازماندهی آن که به طریقی خاص با محیط خارجی ارتباط برقرار می کنند، گفته می شود.

-2-1 ارزیابی2 عملکرد، سنجش عملکرد و مدیریت عملکرد

واژه ارزیابی اقداماتی از قبیل اندازه گیری و امتحان کردن، سنجیدن، تفسیر کردن، سنجش موشکافانه و انتقادی و نتیجه گیری و قضاوت و تصمیم گیری در مورد یک بر نامه کار و فعالیت و ... است

ارزیابی عملکرد را توصیف نظام دار نقاط قوت و ضعف عملکرد فرد، گروه یا سازمان در طی دوره ی زمانی خاص به منظور بهبود عملکرد فرد، گروه یا سازمان تعریف می نماید. >> - Cascio, 1995 - سینگر<< در تعریف ارزیابی عملکرد گفته است : ارزیابی عملکرد فرآیند فراهم آوردن بازخور تشخیصی مثبت یا منفی از نتایج عملکرد کارکنان و سازمان است.

>>کاپلان<< سنجش عملکرد را فرآیند تعامل دورنمای سازمان به اهداف، راهبردها و معی ارهای خاص می داند و اذعان می کند که مدیران بی شک اثرات ارزیابی را قبول دارند، اما در عمل به ندرت از آن برای تدوین و اجرای راهبردها استفاده می کنند . - انوار رستمی , - 1382 و در جایی دیگر آمده است سنجش عملکرد فرآیندی است که به وسیله آن کارکنان در فواصل معین به طور رسمی مورد بررسی و سنجش قرار می گیرند

مدیریت عملکرد و سیستمها و روشهای مربوط به آن در سازمان های مختلف از جمله شاخههای مدیریت امروز است که بحث توانمندسازی و قابلیت پاسخگویی در چارچوب اصول و مفاهیم مدیریت را برای تحقق اهداف و وظایف سازمانی و قالب برنامههای اجرایی دنبال میکند.

-3-1 انواع مدل های ارزیابی عملکرد

در زمینه ارزیابی عملکرد مدل های مختلفی ارائه شده است در یک دید کلی می توان ارزیابی عملکرد را به صورت شکل 2 دسته بندی کرد.

شکل-2انواع مدلهای ارزیابی عملکرد

در این تحقیق، ما از کارت امتیازی متوازن استفاده می کنیم. کارت امتیازی متوازن برای اولین بار در سال 1990 در خلال تحقیقات >>رابرت کاپلان<<  و >>دیوید نورتن<< در زمینه روش های نوین سنجش عملکرد سازمان ها شکل گرفت.

این ایده در طول زمان توسعه و تکامل فراوان یافت تا جایی که از یک ابزار سنجش و اندازه گیری عملکرد و اکنون به یک نظام مدیریت استراتژیک تبدیل شده است. تلاش های نوآورانه و موثر >>نورتون<< و >>کاپلان<<  این موضوع را در علم مدیریت مورد توجه قرار داد که عملکرد نیاز به سنجش در ابعاد گوناگون دارد و باید فراتر از کلیات عمل نمود. آن ها با 4   منظر در سنجش کار خود را آغاز نموده اند که به 6 منظر نیز افزایش یافت . در دیدگاه 4 وجهی مسائلی چون مالی، مشتری، فرآیندهای داخلی و رشد و یادگیری مطرح می شود و در دیدگاه شش وجهی علاوه بر چهار وجه مطرح شده به طرح مسائل محیط و جامعه و رضایت کارکنان نیز می پردازد.

-4-1 آموزش الکترونی

در شرایط مختلف و با توجه به نیازهای جامعه، شیوه های مختلف آموزشی به وجود آمدند که از جمله آن می توان به آموزش الکترونیکی اشاره کرد

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید