بخشی از مقاله

چکیده

در این پژوهش، داربست نانوکامپوزیتی کیتوسان/پلی ونیل الکل/ نانو لوله کربنی/ شیشه زیست فعال به روش الکتروریسی ساخته شد. نانو ذرات شیشه زیست فعال با ترکیب %58SiO2, %35CaO , %7P2O5 و به روش سل-ژل تهیه شد. داربست های نانوکاپوزیتی - نمونه های اتصال عرضی شده و نشده - به کمک میکروسکوپ الکترونی روبشی گسیل میدانی مورد ارزیابی قرار گرفت. سپس آزمون سنجش خواص مکانیکی الیاف ریسیده شده انجام شد و تاثیر نانوذرات شیشه بر خواص مکانیکی داربست مورد بررسی قرار گرفت.

تصاویر حاصل از میکروسکوپ الکترونی گسیل میدانی بیانگر تشکیل ساختارهای پیوسته و یکنواخت در نانو کامپوزیت های کیتوسان/پلی ونیل الکل/ نانولوله کربنی و کیتوسان/پلی ونیل الکل/ نانولوله کربنی /شیشه زیست فعال بود. الیاف ریسیده شده فاقد دانه و از نظرقطر تقریباً یکسان بود. اندکی افزایش قطر الیاف و متعاقب آن کاهش تخلخل، پس از فرآیند ایجاد اتصالات عرضی مشاهده شد. نتایج آزمون خواص مکانیکی نیز نشان داد که افزودن نانوذرات شیشه زیست فعال، باعث افزایش استحکام فشاری و کاهش انعطاف پذیری می شود. کلیه نتایج فوق، دستیابی به یک داربست نانوکامپوزیتی با خواص ساختاری و مکانیکی مناسب را جهت استفاده در مهندسی بافت عصب تایید کرد.

مقدمه

امروزه از داربست های قابل کاشت در درمان بسیاری از بیماری های مرتبط با سیستم عصبی مرکزی - CNS:Centural Nervous - system استفاده می شود. درمان رایجی که برای این گونه بیماری ها وجود دارد، استفاده از بافت های سالم اطراف بافت آسیب دیده برای ترمیم است، - matsumoto, et la,2007;Engel,Micarida,Navarro,Vacanti,2006 - ولی به دلیل عوارض ناشی از این گونه روش ها از جمله شیوع بیماری در اثر عفونت های پس از اعمال جراحی، محققان مختلف در صدد استفاده از بافت میان رشته ای مهندسی بافت عصبی برای تولید جایگزین زیستی مناسب بر آمدند.

با وجود پیشرفت های فراوانی که در زمینه تولید داربست های زیست سازگار برای تکثیر انواع سلول های موجود در بافت های مختلف حاصل شده است، ساختار داربستی که قادر باشد کلیه ی شرایط ماتریکس خارج سلولی طبیعی رادر CNS به طور مصنوعی ایجاد کند هنوز با مشکلات بی شماری روبه روست.  امروزه از نانو مواد مختلف با خواص فیزیکی و مکانیکی متفاوت برای ساخت داربست استفاده می شود . - Khademhosseine,Langer,Vacanti,2006 - داربست های متشکل از نانومواد مختلف قادرند شرایطی را همچون زمینه خارجی سلول از حیث ساختار، ترکیب شیمیایی و خصوصیات مکانیکی برای رشد سلول فراهم کنند - Ezequiel,Edel,Alexandra,WanderL,Herman,2008 . - Chew,Mi,Hoke,Leonge,2007;

مبانی نظری پژوهش

داربست های زیستی با استفاده از مواد زیست سازگار و تخریب پذیر به دست می آید. ساختار این داربست ها باید حد امکان به بافت منطقه صدمه دیده از لحاظ کیفی و کمی افزایش می یابد. ساختمان داربست به صورت ماتریکس متخلخلی است که این تخلخل به چسبندگی و جای گیری بهتر سلول ها کمک می کند. اندازه و شدت تخلخل قابل کنترل است. باید گفت اصلی ترین بخش کار طراحی داربست است که در این طراحی اندازه حفرات، شدت تخلخل و درجه تخریب پذیری تعیین می شود، به طوری که تا رسیدن به زمان تخریب مقاوم به تنش های ناحیه ای بوده و این فشار ها را در کل ناحیه لانه گزینی به صورت همگون و مساوی پخش کند.

- Cheung.Lau,Ln,Hui,2007 - نانو ساختارهای کربنی - CNT - 1 خواص مکانیکی عالی، الکتریکی و هدایتی دارند و نانو ساختار هایی شبیه به عصب هستند. از این رو، برای بهبود واکنش های عصبی و هدایت عصبی استفاده شده است . - Nadine,Hongjie,2005 - شیشه های زیست فعال - BG - 2 پایه سیلیکاتی تنها گروهی از بیو مواد می باشند که توانایی پیوند شیمیایی با بافت های نرم و سخت را دارند. تشکیل سریع لایه هیدروکسی آپاتیت - بخش معدنی استخوان - بر روی شیشه های زیست فعال پس از قرار گیری در مایع شبیه سازی شده در بدن اساس ایجاد پیوند شیمیایی قوی این نوع کاشتنی با بافت مجاور خود است .

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید