بخشی از مقاله

چکیده

یولاف ماده اي طبیعی است که در طب سنتی کاربرد فراوانی دارد. خواص درمانی زیادي از جمله خاصیت التیام زخمی آن ،که براي التیام زخم هاي کهنه و شدید در طب سنتی از خمیر آرد آن استفاده می شود. همچنبن بتا گلوکان موجود در آن اثرات ضد ویروسی و ضد باکتریایی ثابت شده اي دارد،زیست سازگاري و طبیعی بودن آن نیز اهمیت فراوانی دارد ساختارهاي نانولیفی در پوشش زخم ها بسیار مورد توجه قرار گرفته اند، زیرا قادر به فراهم کردن بستري مناسب براي رشد سلولی و برهمکنش مناسب با سلولهاي پوست و محیط آنها هستند و فرآیند بهبود زخم را تسریع میکنند.در این تحقیق انجام شده داربست هاي نانو لیفی از پلی لاکتیک اسید و پلی ونیل الکل به همراه یولاف به صورت هیبریدي و به روش الکتروریسی تولید شده است که قابلیت استفاده در مهندسی بافت، به عنوان داربستی متناسب با ساختار بدن را دارا می باشد همچنین این داربست به دلیل نوع مواد اولیه انتخاب شده قابلیت زیست تخریب پذیري و زیست سازگاري با بدن را دارد .محلول %14پلی لاکتیک اسید درحلال کلروفرم و محلول %10 پلی ونیل الکل در آب وپودر یولاف با %5 وزن خشک آن در محلول ها استفاده شده است

کلید واژه ها:الکتروریسی ،زیست سازگار،مهندسی بافت ،نانو الیاف ،یولاف

مقدمه

بر اساس پیشبینیها تا سال 2030 تعداد بیماران مبتلا به دیابت در سراسر دنیا به 439 میلیون نفر خواهد رسید. یکی از مهمترین عوارض این بیماري زخم پاي دیابتی است که منجر به بستريشدن بیمار شده و در موارد حاد به قطع عضو نیز میانجامد. استفاده از گاز و بانداژ سادهترین روش درمان زخمهاي دیابتی است که علاوه بر محافظت از زخم در برابر آسیبهاي ترومایی و نفوذ باکتريها، به تبادل گاز و سیالات کمک میکند، اما در ترمیم زخمهاي دیابتیچندان موثر نیست . بنابراین اخیراً استفاده از ساختارهاي نانولیفی در تهیه این پوششها مورد توجه قرار گرفته است، زیرا قادر به برهمکنش مناسب با سلولهاي پوست و محیط آنها هستند و فرآیند بهبود زخم را تسریع میکنند.همچنین ساختار هاي نانویی در این تحقیق انجام شده داربست هاي نانو لیفی از پلی لاکتیک اسید و پلی ونیل الکل به همراه یولاف به صورت هیبریدي و به روش الکتروریسی تولید شده است که قابلیت استفاده در مهندسی بافت، به عنوان داربستی متناسب با ساختار بدن را دارا می باشد همچنین این داربست به دلیل نوع مواد اولیه انتخاب شده قابلیت زیست تخریب پذیري و زیست سازگاري با بدن را دارد

الکتروریسی به عنوان یک روش ارزان، آسان و کارامد براي تولید نانوالیاف شناخته شده است. نانوالیاف یکی از مهمترین انواع نانوساختارها می باشند. هنگامی که قطر الیاف از میکرو به نانو تغییر می یابد خواص شگفت انگیزي نظیر سطح مخصوص فوق العاده زیاد، انعطاف پذیري و خصوصیات مکانیکی مطلوب مشاهده می گردد. الیاف با قطر کم مدول خمشی کمی دارند که باعث می شود داربست تهیه شده از نانوالیاف انعطاف پذیري خوبی داشته باشند. قطر کم نانوالیاف، سطح مخصوص بالا، انعطاف پذیري و خصوصیات مکانیکی مطلوب و ماهیت متخلخل نانوالیاف باعث می شود که چنین نانوساختارهایی انتخاب مناسب و مهمی براي بسیاري از کاربردهاي پزشکی باشند. اخیرا تولید داربست از نانوالیاف به علت کاربردهاي بالقوه مورد توجه و مطالعه بسیاري از محققین قرار گرفته است. تولیدداربست هاي مناسب از نانوالیاف داراي مزایایی همچون ، کاهش فضاي خالی بین الیاف، بهبود خواص مکانیکی و همزمان می باشد

در این تحقیق به دنبال بررسی امکان تولید داربستی از نانوالیاف حاوي یولاف و بررسی خواص مکانیکی آن هستیم.در ابتدا نانوالیاف مورد نظر با استفاده از شیوه الکتروریسی تولید شده و پس از بررسی خصوصیات نانوالیاف تولید شده و بهینه سازي پارامترهاي ریسندگی، امکان تولید داربست مناسب مهندسی بافت به منظور استفاده درزخم پوش ها از نانوالیاف مورد بررسی قرار خواهد گرفت. پلیمر استفاده شده براي این کاربرد یک پلیمر کاملا زیست سازگار و زیست تخریب پذیر بوده و این موضوع باعث خواهد شد که نانوالیاف و در نهایت داربست تولیدي نیز پس از ایفاي نقش خود در محل زخم، قابلیت جذب زیستی شده و محصولات حاصل از تخریب آن هیچ تاثیر سویی براي بدن نداشته باشد. از آنجایی که داربست هاي هاي استفاده در محل زخم دچار کشش و تنش هاي زیادي می شوند، خصوصیات مکانیکی آنها بسیار مهم بوده لذا بررسی خصوصیات مکانیکی نانوالیاف تولیدي و در نهایت داربست ها به عنوان محصول نهایی یک موضوع مهمی است که در این تحقیق بررسی خواهد شد.

تجربیات

پلیمر مورد استفاده در این تحقیق پلیمر پلی لاکتیک اسید - - plA وپلی ونیل الکل - - PVAبوده این پلیمرها زیست سازگار و تخریب پذیر می باشند. حلال مورد استفاده براي پلی لاکتیک اسید کلرو فرم و براي پلی ونیل الکل آب می باشد.همچنین ماده اي طبیعی به نام یولافAvena sativa که در طب سنتی کاربرد دارد ،به کار گرفته شده است.این ماده خواص درمانی زیادي دارد از جمله میتواند مقدار گلوکز خون را نرمال کند واز دیابت نوع 2 جلوگیري کندوخاصیت درمانی دیگر آن که براي ما اهمیت زیادي داردخاصیت التیام زخمی آن می باشد که براي التیام زخم هاي کهنه وشدید در طب سنتی از خمیر آرد آن استفاده می شود.

همچنبن بتا گلوکان موجود در آن اثرات ضد ویروسی و ضد باکتریایی ثابت شده اي دارد،زیست سازگاري و طبیعی بودن آن نیز اهمیت فراوانی دارد0 در این جا از روش الکتروریسی براي تولید نانو الیاف استفاده شده که یک روش جدید تولید نانوالیاف با استفاده از نیروهاي الکترواستاتیکی هست. پس از تولید نانوالیاف مناسب با سطح صاف و بدون بید، پارامترهاي الکتروریسی بهینه شده و بهترین نانولیف انتخاب شد. محلول %14پلی لاکتیک اسید درحلال کلروفرم و محلول %10 پلی ونیل الکل در آب وپودر یولاف با %5 وزن خشک آن در محلول ها آماده شد ونمونه هاي مختلف به شرح زیر تهیه گردید:

-1 داربست نانو لیفی از پلی لاکتیک اسید خالص که در الکتروریسی از یک پمپ تغذیه تزریق شد

-2 داربست نانولیفی از پلی لاکتیک اسید و پلی ونیل الکل به صورت هیبریدي که در الکتروریسی به طورجداگانه از دو پمپ تغذیه تزریق شد.

-3 داربست نانو لیفی از پلی لاکتیک اسید –یولاف که درالکتروریسی از یک پمپ تغذیه تزریق شد.

-4 داربست نانو لیفی از پلی ونیل الکل-یولاف و پلی لاکتیک اسید –یولاف به صورت هیبریدي که در الکتروریسی از دو پمپ تغذیه تزریق شد.پارامترهاي الکتروریسی الکتروریسی تحت ولتاژ 15کیلو ولت انجام گرفته وفاصله نازل ها از هر طرف 25 الی30 سانتی متر بود.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید