بخشی از مقاله

بلوتوس( Bluetooth) ؟

مقدمه
________________________________________

سئوالی که ذهن بسیاری از ما را گاهی به خود مشغول میکنه اینه که بلوتوس چیه؟

چنینن اسمی برای یک تکنولوژی قرن بیست و یکم خیلی عجیبه. اگر یک مقدار کنجکاو باشید و در مورد این اسم کمی تحقیق کنید متوجه میشید که نام یکی از پادشاهان دانمارکی Harold Bluetooth بوده .حالا چه ربطی بین این پادشاه و تکنولوژی امروز بوده؟

 

هارولد بلوتوس تلاش بسیاری کرد تا جنگهای قبیله ای زمان خودش را خاتمه بده و تونست که قبیله ها را با هم متحد کنه و از آنجا که ایده تکنولوژی بلوتوس ارتباط و اتحاد بین دستگاههای مختلف می باشد از اسم این پادشاه دانمارکی برای نامگذاری این سیستم استفاده شد.بلوتوس روشی هست که به وسیله اون ما توانایی ارتباط بین وسایل مختلف را پیدا میکنیم بدون اینکه از سیم استفاده کنیم.

. بلوتوس توسط شرکت اریکسون به بازار معرفی شد و پس از آن شرکتهای IBM و Intel نیز در ادامه راه بر روی این سیستم سرمایه گذاری نمودند و از آن در دستگاههای تولیدی خودشون استفاده کردند این مسئله در سال 1999 اتفاق افتاد ولی تا به امروز که اواخر سال 2006 هستیم هنوز این سیستم همه جانبه و شایع نشده زیرا انتظار میرفت که در بسیاری از دستگاههای روزمره امروزی از این تکنولوژی استفاده بشه به هر حال بیشترین استفاده از بلوتوس در موبایل ها بوده و معیاری برای برتری گوشی ها به شمار میرود.


در حقیقت بلوتوس سیگنالهای بسیار کم قدرت رادیویی هستند که دارای برد بسیار محدودی می باشند که به طور تخمینی این برد 25 متر اعلام شده است. بر خلاف سیستمهایی که برای ارتباط از سیم استفاده میکنند و نگرانی زیادی بابت امنیت در مورد آنها وجود دارد سیستم بلوتوس بسیار امن و مطمئن می باشد و از زمان فرستادن این امواج هیچگونه نگرانی بابت امنیت امواج منتشر شده وجود ندارد.امروزه دستگاههای مختلفی از بلوتوس استفاده میکنند که تعدادی از انها به شرح زیر هستند:

گوشی های موبایل
PDA (Personal Digital Assistants)
کامپیوترهای قابل حمل و رومیزی
پرینترها


دوربین های دیجیتال
کنترل های از راه دور که با سیستم IR(infrared) کار میکنند
اتومبیل ها

برخی از شرکتهای سازنده ماشین نظیر "بی ام و" و" آکورا در حال استفاده از این سیستم برای کنترل گوشی های موبایل بر روی ماشینهای ساخته شده خود هستند و بعضی دیگر نیز برای شما امکان نصب بلوتوس درون ماشین را فراهم میکنند.

با فناوري نوين بي سيم بلوتوث كاربران قادر هستند در حين راه رفتن و در خارج از منزل بدون نياز به كابل و يا سيم رابطي به موسيقي ذخيره شده در رايانه و يا سيستم هاي ديگر گوش دهند.
عينك هاي جديد مجهز به فناوري بلوتوث اخيرا به بازار عرضه ش

ده است كه كاربران علاقه مند به موسيقي را قادر مي سازد تا بدون نياز به كابل به موسيقي مورد نظر كه در رايانه هاي شخصي خود در خانه مي باشد ،گوش دهند. اين فناوري نوين براي اسكيت بازان و افراد علاقه مند به پياده روي طولاني مدت جذابيت بيشتري خواهد داشت.بهاي اين عينك هاي آفتابي بين 149 پوند تا 191 پوند مي باشد.
در بزرگترين نمايشگاه لوازم الكترونيكي و پيشرفته در اروپا، مسئولين ارائه اين فناوري پنج بلندگو بي سيم راه بدون اينكه هيچ كابلي به آنها متصل باشد را در پنچ گوشه سالن قرار دادند سپس پس از چند ثانيه صداي موسيقي راك مورد علاقه حضار توسط اسپيكر هاي 1 هزار و 600 دلاري با مصرف انرژي 240 وات فضاي سالن را متحول كرد.در نظرخواهي ها حضار اعلام كردند: متوجه هيچ گونه تفاوتي بين اسپيكر هاي بي سيم و معمولي نشده اند و از نظر كيفيت هم با يكديگر برابر هستند.به گفته يكي از ناظرين به زودي اين فناوري نوين در بين تمامي كاربران محبوبيت خاصي پيدا مي كند.
براي اولين بار در هشت سال پيش طرح ارسال اطلاعات از طريق خطوط بي سيم بلوتوث توسط كارشناسان مورد آزمايش قرار گرفت به طوري كه تبادل اطلاعات با فاصله مسافتي 100 متر يا 30 فيت از دستگاه ذخيره اطلاعاتي از جمله رايانه هايشخصي امكان پذير به نظر مي رسيد و اولين ابزار مجهز به اين فناوري كه به صورت تجاري در دسترس كاربران قرار گرفت "STAR TREK" بود كه توسط كاربران تلفن همراه مورد استفاده قرار مي گرفت.
گفتني است ،اين فناوري نوين علاوه بر اين ، قابل استفاده در منزل هم مي باشد به طوري كه دستگاه فرستنده خانگي بلوتوث 69 پوندي به كاربران اين امكان را مي دهد تا توسط استريو خانگي به موسيقي هاي ذخيره شده در دستگاه هاي MP3 و يا تلفن همراه گوش فرا دهند.كاربران همچنين مي توانند دستگاه پخش صدا با كيفيت خود را با دو اسپيكر 60 واتي PARROT فرانسوي تعويض كرده و به موسيقي ذخيره شده در دستگاه هاي سيار با كيفيت بيشتري گوش دهند.از انجايي كه اين فناوري نوين ارزان بوده و طريقه استفاده از آن آسان مي باشد در آينده نزديك اين خدمات نزد جهانيان محبوبيت ويژه اي كسب خواهد كرد.
اين موفقيت هاي كنوني با همكاري و تلاش پي در پي چند ساله شركت هاي اريكسون ، شبكه هاي بي سيم ، اينتل ، موتورولا ، نوكيا و توشيبا به نتيجه رسيده است.اين شركتها اين فناوري نوين را HARALD BLATAND ناميده بودند اما اخيرا نام آن به HARALD BLUETOOTHتغيير يافت.لازم به ذكر است ، ماهانه 10 ميليون دستگاه مجهز به فناوري بلوتوث به بازار عرضه مي شود و تا پايان سال جاري تعداد ابزارهاي مجهز به اين فناوري بي سيم ، كه

در اغلب تلفن هاي همراه موجود مي باشد به بيش از 1 ميليارد دستگاه خواهد رسيد اين در حاليست كه اين آمار در سال 2005 بذابر 500 ميليون دستگاه بوده است.كيفيت تبادل اطلاعات توسط اين فناوري نيز بهتر شده است به طوري كه مسافت تبادل اطلاعات از 10 متر به 100 متر افزايش يافته و سرعت آن هم سه برابر شده است.نسخه هاي آخري اين فناوري قادر است اطلاعات را با سرعت سه گيگابايت در ثانيه مبادله كند.


در چند ماه گذشته اين فناوري بي سيم جديد با مشكلاتي مواجه شده بود به طوري كه مايكرو ويو ها و تلفن هاي همراه موجود در منزل پخش صدا توسط اسپيكر هاي بي سيم را تا حدودي مختل مي ساخت اما اين نقص تا حدودي بر طرف شده است.
به گفته مسئولين ، تا سال 2012 نيز تقريبا يك سوم از خودروهاي جديد مجهز به فناوري بلوتوس خواهند بود اين ميزان در حال حاضر 3 درصد مي باشد. اين فناوري بي سيم در خودروها امكان تشخيص نقص و خرابي موتور را به رانندگان بي تجربه خواهد داد.

همه چیز در مورد بلوتوث
________________________________________
بلوتوث یک خاصیت و مشخصه صنعتی برای شبکه‌های بیسیم محلی laptopها و گوشیهای تلفن همراه و (Personal digital assistants:PDAs))ارائه می‌‌دهد راهی برای اتصال و رد و بدل کردن اطلاعات بین وسایلی مثل کامپیوترها و دوربین‌های

دیجیتال از طریق فرکانس رادیویی برد کوتاه امن و ارزان قیمت و قابل دسترس برای تمامی جهانیان فراهم کرده.

بلوتوث از نام پادشاه دانمارکی (Harold Bluetooth Blatant) در قرن ۱۰ برگرفته شده او کسی بود که دیپلماسی را از جنگ به سمت گفتگو سوق داد مخترعان تکنولوژی بلوتوث فکر می‌کردند این نام مناسب برای تکنولوژی آنهاست که به وسایل مختلف اجازه می‌دهد نوعی گفتگو با هم داشته باشند.

Bluetooth یک سیتم رادیویی برای مصارفی با توا

ن پایین در یک برد کوتاه (۱۰ سانتی متر ۱۰ متر و ۱۰۰ متر)که توسط یک میکروچیپ ارزان طراحی شده است. بلوتوث برای گوشی موبایل Handset نمونه‌ای از بلوتوث به دستگاهها اجازه می‌دهد که با یکدیگر به گفتگو بپردازند به شرطی که هر دو در برد هم قرار گرفته باشند البته لازمم نیست که در یک اتاق باشند این برد حداکثر ۱۰۰ متر است که به کلاس توان محصول بستگی دارد سه کلاس توان وجود دارد :

کلاس ۱: متر ۱۰۰ ۲۰mW ~۱۰۰dBm
کلاس ۲: متر ۲.۵ ۴mW ~۱۰dBm
کلاس ۳: متر ۱ ۰mW ~۱۰dBm [ویرایش]
کاربردها و مصارف bluetooth

۱- ایجاد یک شبکه بیسیم برای کامپیوترهای رومیزی با یک پهنای باند کوچک
۲- استفاده در تجهیزاتی مثل printer ,mic,keyboard
۳- بلوتوث فروش زیادی در تلفنهای سلولی داشته

است که آنها را قادر ساخته که به کامپیوترها وPDAs و handsfree ‌ها وبسیاری دیگر از دستگاهها متصل شوند و به این ترتیب یک شبکه بیسیم LAN را ایجاد می‌کنند


۴- انتقال فایلها (مثل عکس و mp۳ و غیره) بین گوشی‌های موبایل و PDAs و کامپیوترها از طریق OBEX
۵- handset بلوتوث برای گوشی موبایل و smart phone ها
۶- دستگاههای اندازه گیری و Test
۷- ابزارهای پزشکی


۸- گیرندهای GPS
۹- اتومبیل و استفاده به‌عنوان handsfree تلفن در آن ۱۰- کنترل

از راه دور تلویزیون بجای اینفرارد
۱۱- وسایل کمک شنوایی
۱۲- playstation ۳ و Nintendo Revolution از بلوتوث برای جوستیک خود استفاده خواهند کرد و… [ویرایش]

مشخصات و ساختار

خصوصیات و ویژگی‌های بلوتوث اولین بار توسط Ericsson توسعه و گسترش یافت و بعدها به‌وسیله گروه SIG که در ۲۰ می‌‌۱۹۹۹ تأسیس شد و اعضای آن شرکتهایی چون:Sony Ericsson, IBM,Intel,Toshiba,Nokia بودند که بعدها شرکتهای کامپیوتری دیگری هم به آنها پیوستند. بلوتوث تحت استاندارد IEEE ۸۰۲.۱۵.۱ شناخته می‌شود.

Bluetooth ۱.۰ and ۱.۰B

ورژن ۱.۰ و ۱.۰B مشکلات متعددی داشت و سازندگان مختلف مشکلات بزرگی در برقراری ارتباط محصولاتشان با هم داشتند این ورژن مجبور بود آدرس سخت افزاری(BD-ADDR) وسیله بلوتوث را تحت پروسه handshaking ارسال کند و غیر ممکن بود که این کار به صورت بینام و گمنام انجام شود

Bluetooth ۱.۱
در ورژن ۱.۱ خیلی از مشکلاتورژن B ۱.۰ آشکار و برطرف گردید کانالهای بدون رمزگذاری نیز به آن اضافه شد آشکارسازهای قوی تری نیز برای دریافت سیگنالهای به آن اضافه شد(RSSI)

Bluetooth ۱.۲
این ورژن همانند ورژنهای قبلی است فقط با کمی تغییر در آن که عمده موارد اضافه شده شامل: • سیستم سازگار طیف وسیع پرش فرکانسی(AFH:Adaptive Frequency-hopping spread spectrum) که پایداری در مقابل تداخل فرکانس رادیویی با استفاده از بکارگیری طیف وسیعی از پرش فرکانسها را ایجاد می‌کند • بال بردن سرعت ارسال در عمل • اتصال گسترده هماهنگ extended Synchronous Connections (eSCO) که بهبود کیفیت صوت را با ارسال مجدد package ‌های خراب شده و آسیب دیده را سبب می‌گردد • Host Controller Interface (HCI) support for ۳-wire UART • HCI access to timing information for Bluetooth application

Bluetooth ۲.۰
این ورژن ورژن تکامل یافته ۱.x است تغیررات عمده شامل ایجادو ارائهEnhanced data rate (EDR) با نرخ ارسال و دریافت ۲.۱ Mbit/s. • سه برابر سریعتر در ارسال • مصرف توان پایین تر به‌وسیله کاهش Dutycucle • مختصر کردن سناریو ارتباط چندگانه با استفاده از عرض باند قابل دسترس بیشتر • اصلاح کردن (BER:bit error rate)

 

 

آینده بلوتوث
ورژن بعدی بلوتوث به عنوان LISBON نامیده شده که شامل یک تعداد مشخصه‌هایی از جمله افزایش امنیت و قابلیت استفاده بیشتر از بلوتوث که چند نمونه را ذکر میکنیم: • Atomic Encryption Change: این توانایی به ارتباط رمزگذاری شده این امکان را می‌دهد که بطور تناوبی کدهای رمزی خود را تغییر دهد تا بدین وسیله امنیت افزایش ین اطلاعات شامل نام وسیله و لیستس از خدمات ارائه شده و یکسری اطلاعات تکمیلی دیگری است.

• Sniff Subrating: سبب کاهش توان مصرفی وقتی که وسایل در وضعیت sniff low power هستند می‌گردد این توانایی بویژه در هنگام ارتباط و انتشار دادهای نامتقارن بکار می‌رود این وضعیت در هنگام برقراری ارتباط با وسایلی چون mic و keyboard سبب افزایش طول عمر باتری از ۳ تا ۱۰ برابر می‌شود.

• QoS Improvements: سبب خواهد شد که وقتی ترافیک مخابراتی در یک خوشه piconet بالاست داده‌های صوتی و تصویری با کیفیت بال ارسال شوند. • Simple Pairing: به شکل اساسی وظیفه بهبود در جفت شدن وسایل بلوتوث را به عهده دارد.بطوریکه در یک زمان هم کاریی و هم امنیت افزایش میابد.انتظار می‌رود که این مورد به طور قابل توجهی در استفاده از بلوتوث افزایش یابد ورژن بعد از LISBON ” SEATTLE نامیده می‌شود که مش

خصه و ویژگی‌های بیشتری زا دارد که عمده آنها روی(UWB: ultra wide band) متمرکز شده این خصیصه امکان استفاده از بلوتوث را در عرض باند بسیار بالای رادیویی فراهم می‌کندکه بدنبال آن ارسال و انتقال اطلاعات دادهها را با سرعت بسیار بالا فراهم می‌کند Technical information Communication & Connection یک دستگاه بلوتوث که نقش

یک master را ایفا می‌کند می‌تواند با ۷ دستگ

اه که نقش slave را بازی می‌کنند ارتباط برقرار کند این شبکه که یک گروه ۸ تایی را تشکیل می‌دهد piconet(خوشه بلوتوث) نامیده می‌شود. در هر زمان داده‌ها می‌‌توانند بین master ویک slave انتقال یابد اما master از یک slave به slave دیگر به صورت سریع با یک گردش نوبتی سوئیچ می‌کند خصوصیت دیگر بلوتوث این است که اجازه می‌دهد ۲ یا چند piconet به هم متصل شده ویک scatternet را

ایجاد می‌کند در این حالت بعضی دستگاهها به عنوان پلی که نقش یک master را در یک piconet و یک slave را در piconet دیگر بازی می‌کند برقراری ارتباط هر وسیله بلوتوث در هر برقراری ارتباط پارامترهای زیر را ارسال می‌کند:

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید