بخشی از مقاله

خلاصه طرح :
در این طرح به بررسی تولید زغال پرداخته شده است ، برای بررسی طرح از روش های آماری و اقتصادی و برآورد های مالی استفاده شده است ، این طرح شامل چهار فصل میباشد ، فصل اول به بیان کلیاتی از قبیل مقدمه ، تاریخچه ، مجوز های قانونی مورد نیاز ، وضعیت بازار ، میزان واردات و صادرات و ... پرداخته است ، فصل دوم به بیان روش انجام کار پرداخته است ، بازدید از واحد

کاری مشابه ، نیروی انسانی ، نحوه تامین سرمایه و ... از جمله عناوین موجود در این فصل میباشد ، فصل سوم به بررسی طرح از دیدگاه اقتصادی پرداخته است ( طرح توجیهی یا BP ) ، عناوینی از قبیل نیروی انسانی مورد نیاز ، میزان سرمایه گذاری ، مواد اولیه مورد نیاز ، ماشین آلات مورد نیاز و ... از جمله عناوین موجود در این فصل میباشد ، در نهایت فصل چهارم به بیان نتیجه اجرای طرح می پردازد .

فصل اول
کلیات


مقدمه :
هر محصول ویژگیها و مشخصات خاصی دارد که پیش از هر گونه بررسی فنی، مالی و اقتصادی طرح، لازم است این خصوصیات به درستی شناخته شوند. شناخت صحیحی از مشخصات و انواع مختلف محصول، بدون تردید، راهنمای مناسبی جهت تصمیم گیریهای لازم در انتخاب روش و عملیات تولید و محاسبات بعدی مورد نیاز خواهد بود.


در این ارتباط یکی از موثرترین روشهای قابل استفاده، به کارگیری استانداردهای مدون ملی و جهانی هر یک از محصولات م یباشد. علاوه بر این جهت بررسی بازار لازم است تا شماره تعرفه گمرکی (نامگذاری بروکسل) محصولات نیز مشخص گردد تا درباره روند واردات و صادرات محصول و مقررات آن شناخت لازم حاصل شود.
زندگی امروز انسانها متشکل از ناهنجاریها و مشکلات عدیده ای می باشد. از این رو انسان تمام تلاش خود را معطوف به یافتن راه های مناسبی جهت ارتقای کیفی زندگی خود می نماید. طی سالیان دراز انسان تلاش نموده است تا با استفاده بهینه از امکانات و همچنین ابتکارات -که جزء لاینفک ذات بشری است- راههایی را برای پیشرفت بیشتر، توسعه و بهبود زندگی بیابد. لذا تمامی ابتکارات و دستاوردهای بشری که امروز ، مورد استفاده قرار می گیرد، در این جهت مورد بهره

برداری قرار گرفته است. یکی از معضلات بشر امروز مشکل انرژی است. هرچند بشر امروز به دنبال سوختهای نو و جدید می باشد ، ولی نیم نگاهی هم به منابع موجود دارد. روزانه درختان زیادی در جهان به دلایل مختلفی مثل کاغذسازی و یا ساخت مصنوعات چوبی و.... قطع می شوند که شاخه و برگهای آنها بی استفاده رها می شود. ما به دنبال استفاده بهینه از آن هستیم و با توجه به اینکه مقدار گرمایی که زغال چوب تولید می کند ، از خود چوب بیشتر می باشد؛ لذا از آن برای تامین انرژی برای پخت و پز و... می توان استفاده نمود.
نام کامل طرح و محل اجرای آن :
تولید زغال

محل اجرا :

 


مشخصات متقاضیان :
نام نام خانوادگی مدرک تحصیلی تلفن

دلایل انتخاب طرح :
طبق برنامه ریزی دولت یکی از مهمترین اهداف برنامه چهارم توسعه کشور و همچنین چشم انداز بیست ساله کشور حرکت به سمت صادرات غیرنفتی است. در حال حاضر عمده صادرات ایران مربوط به صادرات کالاهای نفتی می باشد، لذا برای رشد و گسترش صادرات غیرنفتی، برنامه ریزی برای افزودن واحدهای جدید و همچنین استفاده بهینه از امکانات فعلی، ضروری به نظر می رسد. زغال از ضایعات چوب را نمی توان به عنوان کالایی استراتژیک در نظر گرفت، اما می توان اینگونه عنوان نمود که اهمیت آن به عنوان یکی از سوختهای در دسترس بیان نمود.


وضعیت و میزان اشتغالزایی :
تعداد اشتغالزایی این طرح 22 نفر میباشد .

تاریخچه و سابقه مختصر طرح :
نام و کد محصولات
زغال چوب از زمانهای پیش از تاریخ تولید شده است، نخست در گودالها و بعدها در کوره ها. پیش از پایان قرن هجدهم از قرع های آهن استفاه نمی شدند. در قرع ها، اسیداستیک و محصول فرعی متانول می توانستند در مقادیر بیشتر بازیافت شوند. با این وجود وقتی این محصولات فرعی می توانستند تولید شوند، بازیافت آنها مقرون به صرفه نبود.
در اصل، زغال چوب به عنوان یک سوخت بدون دود و بدون بو برای گرم کردن

و پخت و پز استفاده می شد و هنوز امروزه برای این منظورها و توسط مردم کشورهای توسعه نیافته پوشیده از درخت استفاده می شود. در صنعت، زغال چوب در ذوب فلزات استفاده می شود. به علاوه، زغال چوب برای تولید کربن فعال شده و غذاهای بریان شده استفاده می شود.

تعریف، ویژگیها و مشخصات فنی محصول


در این بخش نام و کاربرد، طبقه بندی، مشخصات فنی و بسته بندی محصول مورد بررسی قرار خواهد گرفت. محصول مورد بررسی، زغال از ضایعات چوب می باشد. از سوختن اندام گیاه یا حیوان، زغال به دست می آید. زغال ماده ای اسفنج مانند و سیاه است و تقریباً می توان آن را کربن خالص دانست. علت آن که از داغ کردن یا سوزاندن چوب یا استخوان حیوان، زغال پدید می آید؛ این است که آن ها بر اثر حرارت ، آب و گازهای نهفته در خود را از دست می دهند و فقط جسم جامدی از خود بر جای می نهند.

برای تهیه زغال چوب دو راه وجود دارد:
-1 مقداری چوب و هیزم را روی هم انباشته، در هوای آزاد آتش می زنند . این شیوه قرنهاست که در جنگلهای شمال اروپا از آن پیروی می شود. ولی اشکالش این است که گازهای متصاعد از چوب در هو ا پراکنده می شود و به هدر می رود.
-2 چوب ها را جمع آوری کرده با نقاله هایی به کوره های مخصوصی می برند. همین که آتش بر افروخته شد، دریچه تنور را می بندد و آن گاه چوب ها در فضایی بسته، به تدریج مبدل به زغال می شوند. زغالی که از ضایعات چوب به دست می آید برای مصارفی چون منقل کباب پزی و قلیان و استفاده در بخاری های زغالی و.... دارد.
زغال تهیه شده از ضایعات چوب کاربردها و انواع گوناگونی دارد که عبارتند از: زغال عادی، زغال گرد ، زغال ریخته گری و..... البته از زغال، استفاده های دیگری نیز می شود. از جمله در زمینه زغال اکتیو و حتی در زمینه پزشکی که جزء بحث ما نیست.
یکی از جدیدترین موارد استعمال زغال همان است که در جریان جنگ جهانی اول کشف گردید. دانشمندان دریافتند که اگر زغال را در معرض حرارت شدید قرار بدهند، حالتی پیدا می کند که نیروی جذب گازش ، افزون می گردد. زغالی که بدین گونه به عمل می آمد به درد ساختن ماسک ضدگاز می خورد. امروزه ما چنین زغالی را زغال زنده می نامیم. اکنون طرز تهیه زغال زنده به گونه دیگری صورت می گیرد . روش تولید آن بدینگونه می باشد که بخار بسیار گرمی را از میان زغال عبور می دهند تا بدین وسیله سوراخ های اسفنجی آن بیشتر شود.
آنگاه اگر گازهای سمی از میان چنین زغالی بگذرند، به وسیله عمل جذب

سطحی از بین می روند. به گفته آن « زغال زنده » دیگر، مولکول های گازهای سمی بر سطح زغال زنده می نشیند. یکی از خواص بسیار مهم است که گازهای سمی را به مقدار فراوان جذب می کند، ولی اکسیژن هوا را به مقدار اندک. از این رو کسی که ماسک ضدگاز به صورت زده به راحتی اکسیژن را تنفس می کند، ولی در ضمن از شر گازهای سمی نیز آسوده است.


زغالی که مورد نظر پروژه می باشد زغالی است که برای قلیان و کباب پزی و یا بخاری های زغا لی که در برخی مناطق به کار می رود، استفاده می شود که هم به صورت عادی مصرف می شود و هم به صورت قالبی و فشرده شده. دانه های زغال چوب به عنوان یک افزودنی غذایی برای حیوانات اهلی استفاده می شوند. زغال چوب به دلیل واکنش پذیری و خلوص برای تولید دی سولفید کربن و سیانور قلیایی – فلزی استفاده می شود. به علاوه زغال چوب برای تولید پودر سیاه استفاده می گردد.
استفاده های فلزشناسانه زغال چوب شامل تولید فروسیلیکون، سیلیکون خالص، فرومنگنز و مس تصفیه کننده است.


زغال چوب قالب گرفته شده به عنوان یک carburizing granulate نیز مصرف می شود. دانه های زغال چوب برای بازپخت مورد استفاده قرار می گیرند. زغال چوب در ریخته گری ها و همچنین پوسته زدایی ورقه های فلزی و سیمها مورد استفاده قرار می گیرد. در کشورهای فاقد رسوبات زغال سنگ، زغال چوب در فرآیندهای کوره های بلند مورد استفاده قرار می گیرد.
ذرات ریز زغال چوب مخلوط با چسب نشاسته به بریکت فشرده می شوند تا در صنعت و مصارف خانگی و کباب کردن مورد استفاده قرار بگیرند. از انواع آنها می توان از گریلیس، کینگزفورد و مچ لایت نام برد. بریکت های زغال چوب طولانی تر از زغال چوب کلوخه می سوزند. بریکت ها بدون شعله یا بو می سوزند و حرارت ثابتی را تولید می کنند. تقاضای رو به افزایش و ثابتی برای زغال چوب برای کباب کردن وجود دارد.

مشخصات فنی محصول
کیفیت زغال چوب عمدتاً به نوع چوب استفاده شده برای ساختن زغال چوب بستگی دارد. زغال چوب تولید شده از چوب سخت، مخصوصاً راش، فشرده و محکم است . برعکس، زغال چوب حاصل از چوب نرم (درختان وابسته به خانواده کاج ) نرم و متخلخل است . دلیل این امر ساختارهای متفاوت چوب است که در طول زغالی شدن زیاد تفاوت نمی پذیرد.
زغال چوب عالی سیاه و براق است . بدون شکاف است و وقتی می شکند، صدایی فلزی تولید می کند . کربن 78 درصد وزنی است . این کرب ن یک نوع بلوری و ظریف - موجود در زغال چوب تولید شده در قرع 90 گرافیت می باشد. این کربن خالص و بدون سولفور است. زغال چوب علاوه بر کربن حاوی بین 10 تا 18 % هیدروژن، اکسیژن و نیتروژن می باشد که در 875 درجه سانتیگراد می گریزند . آب موجود زغال چوب به درجه حرارت و رطوبت نسبی هوا بستگی دارد و بین 5 تا 8 درصد متفاوت است.

بسته بندی محصول


زغال چوب می تواند در bulk یا در سیلوها ذخیره شود. زغال چوب در bulk یا کانتینرها، در کیسه های بزرگ، یا در کیسه های کاغذی روی پالت ها حمل می شود. زغال چوب نمی تواند بلافاصله پس از تولید حمل شود، زیرا مدت معینی برای اشباع آن با اکسیژن جوی لازم است. این واکنش شدید است و ممکن است منجر به خوداشتعالی شود. در هیچ شرایطی نباید زغال چوب حمل شده حرارتی بالاتر از حرارت محیط داشته باشد.آلمان بیان می دارد که زغال چوب کلوخه می تواند 4 روز پس از تولید و خاکه « قانون کالاهای خطرناک » زغال چوب یا زغال چوب ریز شده 8 روز پس از تولید حمل شوند.

 

شماره تعرفه گمرکی محصول
در داد و ستدهای بین المللی جهت کد بندی کالاها در امر صادرات و واردات و تعیین حقوق گمرکی و سود بازرگانی، بیشتر از دو نوع طبقه بندی استفاده می شود. یکی از ط بقه بندیها نامگذاری بروکسل و دیگری طبقه بندی مرکز استاندارد تجارت بین الملل می باشد.
روش طبقه بندی مورد استفاده در بازرگانی خارجی ایران، طبقه بندی بروکسل است که بنابر نیازها و کاربردهای خاص موجود، بعضاً تقسیم بندیهای بیشتری در زیر تعرفه ها انجام گرفته است.

استاندارد محصول
طبق بررسی های انجام شده و اطلا عاتی سازمان استاندارد ملی ایران کسب شد در حال حاضر شماره خاصی برای استاندارد ملی زغال چوب ذکر نشده است.

کالاهای قابل جانشین
کالای مورد بررسی زغال از ضایعات چوب می باشد. به همین دلیل تنوع در مواد اولیه بسیار زیاد است و شما می توانید از هر چوبی برای این کار استفاده کنید که با توجه به موارد مصرف کیفیت چوب مصرفی در کالای نهایی تاثیر می گذارد.
بهترین زغال چوب عبارتند از زغال چوب لیمو، زغال چوب انگور، زغال چوب بلوط و زغال چوب سپیدار و..... بسته به نوع منطقه و پوشش گیاهی آن زغال چوب نیز فرق می کند (در هر منطقه ای که با توجه به نوع پوشش گیاهی از آن برای تهیه زغال استفاده می شود ).


امروزه زغالهای قالبی نیز تولید می شود که پس از تهیه زغال های عادی آنها را پودر کرده و با مقداری صمغ گیاهی (صمغ عربی) به آن اضافه می کنند و توسط پرس در قالبهای گوناگون و به شکلهای مستطیلی و یا قرص (گرد) عرضه می کنند که در این محصولات از گردو (پوشش چوبی) نیز استفاده می کنند که روند تولید همانند تولید زغال چوب می باشد. یعنی پس از اینکه گردو ها تبدیل به زغال شد، آنها را پودر کرده و به شکلهای مختلف در می آورند.


استفاده از زغال فشرده (بریکت) افزون بر مزایای اقتصادی ، روند تخریب جنگلهای کشور را نیز کاهش می دهد. زغال فشرده فرآورده ای پرانرژی است که با استفاده از فناوری پیشرفته و از ضایعات زغال حاصل می شود. این فرآورده دارای مقاومتی حدود چهار برابر زغال طبیعی (چوب سوخت) بوده و میزان گرمای آن نیز تا سه برابر بیشتر از زغال طبیعی است. دامنه استفاده از این فرآورده در تولید انرژی و نقش اساسی آن در بسیاری از کشورها تاکنون ناشناخته مانده است، در زمان حاضر، تحقیقات وسیعی توسط کشورهای صنعتی و پیشرفته برای استفاده از زغال فشرده به عنوان تامین انرژی انجام می شود . برای تولید زغال فشرده ، از ریزترین قسمت های چوب که معمولاً دور ریز می شوند، استفاده می شود و با استفاده بهینه از این ضایعات ، می توان از شدت تخریب جنگلها جلوگیری کرد. تبدیل ضایعات به زغال فشرده می تواند تا 20 درصد کارایی چوب جنگلهای کشور را افزایش دهد. ارزش حرارتی زغال فشرده نیز که از 45 درصد خاکه زغال، 30 تا 45 درصد شاخه ای ریز و 10 تا 25 درصد مواد چسبنده تشکیل شده است، بسیار بالا می باشد.

بررسی بازار و قیمت فروش


بررسی امکانات فروش برای محصول تولید شده در هر واحد جدید صنعتی می تواند عامل بسیار موثری در ارزیابی موقعیت اقتصادی و آینده این گونه واحدها باشد. در این ارتباط با در نظر گرفتن ویژگیهای خاص هر صنعت، وضعیت تولیدات داخلی و میزان مصارف و نیازهای داخلی (بر مبنای انواع کاربرد محصول ) مورد تحلیل و بررسی قرار می گیرد و با تعیین میزان کمبود تولید داخلی محصول، باید سهم قابل کسب بازار برای واحدهای جدید ارزیابی گردد.
از سوی دیگر ویژگیهای خاص هر صنعت، ممکن است امکانات ویژه ای را برای فروش و بازاریابی

محصولات آن فراهم آورد که در هر مورد باید به طور جداگانه مورد بررسی قرار گیرد. در این قسمت مسائل فوق الذکر در ارتباط با امکانات فروش محصول جهت ار زیابی نهایی شاخص های اقتصادی واحد مورد بررسی و ارزیابی قرار می گیرد و قیمت فروش محصول مشابه بر مبنای نرخهای رسمی بازار ارائه خواهد گردید.

بررسی روند تولید
در حال حاضر واحداد های فعال در زمینه تولید زغال از ضایعات چوب کم می باشد . در زیر اطلاعات واحدهای تولیدی فعال ارائه گردیده است:

کد آیسیک 37201137
کارگاه های تولید زغال به روش سنتی در کشور زیاد می باشد، می توان از آن جمله در استانهای مازندران ، ایلام، کرمانشاه، لرستان، گیلان و.. نام برد.
واحد های یادشده جزء واحدهای صنعتی و به ثبت رسیده در وزارت صنایع و معادن می باشند که به تولید زغال قالبی مشغول می باشد.
در مورد ظرفیت تولید با توجه به بررسی های صورت پذیرفته به دلیل کمبود مواد اولیه (به خاطر کاهش قطع درختان در استانهای شمالی کشور که توسط سازمان محیط زیست اعمال شده است ) ظرفیت تولیدی واحدهای یاد شده نیز کم می باشد و حدود 70 % ظرفیت اسمی به تولید می پردازند. فرایند تولید زغال معمولی پیچیده نمی باشد. به نحوی که یک کوره دربسته برای آتش زدن چوب و یک تسمه نقاله برای بارگذاری و تخلیه زغال می باشد. ساخت کوره و تسمه

نقاله تکنولوژی خاصی ندارد. در مورد زغالهای قالبی نیز بعد از شستشو، زغالها آسیاب شده و پس از مخلوط شدن با صمغ گیاهی در قالبها قرار گرفته و پرس می شوند و سپس به اشکال گوناگون مثل مستطیل و یا گرد برش می خورند بررسی وضعیت طرحهای جدید و طرح های توسعه در دست اجرا و براساس درصد پیشرفت فیزیکی بر اساس آمار و ارقام حاصله از وزارت صنایع و معادن به دست آمده از طرحهای در دست اجرا مشخص گردید با توجه به وضعیت طرح های تولیدی 44 واحد از مجموع 49 واحد درصد پیشرفت صفر دارند.


هر چند که تولید زغال تکنولوژی تولیدی پیچیده ای ندارد با این حال نمی توان در مورد سطح تکنولوژی واحدهایی با درصد پیشرفت صفر اظهار نظر نمود. بقیه واحدها نیز همان تکنولوژی مرسوم را دارا می باشند. با توجه به مطالبی که در بخشهای قبلی ارائه شد، ظرفیت واحدهای های در دست احداث جهت تولید زغال تقریباً در حدود 70 % ظرفیت اسمی در نظر گرفته شده است.

روند مصرف
با توجه به اینکه زغال از ضایعات چوب یک کالای مصرفی می باشد، لذا به نظر می آید ب ا توجه به نبود اطلاعات کافی در زمینه مصرف دقیق این محصول، بهترین روش، محاسبه مصرف ظاهری جهت تقاضای گذشته بازار است که بیانگر موازنه عرضه و تقاضا در سالیان اخیر می باشد. لذا حداکثر مصرف داخلی طی سالیان گذشته برابر با تولید کارخانجات موجود به علاوه واردات منهای صادرات بوده است.
البته می بایست درصدی را هم برا

ی تولیدکنندگان سنتی که در وزارت صنایع به ثبت نرس یده اند ، در نظر گرفت و در محاسبات لحاظ نمود.


بررسی روند واردات و صادرات
این کالا هم به صورت فله و هم به صورت بسته بندی شده صادر می شود که مقصد آن عموماً کشورهای عربی (برای استفاده در قلیان ) و ترکیه و... می باشد. به دلیل اینکه این کالا دارای اهمیت استراتژیک نیست، لذا شامل تشویقهای صادراتی

نیز نمی شود.

کشور های عمده تولیدکننده و مصرف کننده
در این رابطه نمی توان کشور خاصی را ذکر کرد. به طور کلی در هر جایی که درخت وجود دارد، می توان این محصول را نیز تولید کرد. اما به طور عمده کشورهای بزرگ تولید زغال فشرده عبارتند از: ژاپن، هلند، آمریکا چین و... . همچنین طبق بررسی های انجام شده کشورهای اروپایی و آمریکا و نیز کشورهایی نظیر تایلند و بنگلادش برای تولید انبوه زغال فشرده مطالعات زیادی انجام داده اند.
عمده کشورهای مصرف کننده زغال چوب عبارتند از: کشور های عربی و حوزه خلیج فارس، ترکیه، کشورهای آسیای میانه و.... . لیکن به طور عمده می توان بیان کرد که زغال چوب در تمامی کشورهای جهان کاربرد دارد.

بررسی قیمت فروش محصول مشابه
پارامترهای مختلفی بر قیمت محصول موثر خواهند بود که برخی از پارامترهای مهم در ذیل شرح داده شده است:
-1 قیمت مواد اولیه مصرفی که یکی از مهمترین هزینه های متغیر تولی

د می باشد و نقش عمده ای را در تعیین قیمت تمام شده محصول دارد.
-2 منطقه جغرافیایی احداث واحد به خصوص از لحاظ دسترسی به منابع تامین مواد اولیه و کانونهای مصرف محصول، هزینه های مربوط را تحت تاثیر قرار خواهد داد.
-3 نوع تکنولوژی مورد استفاده از طریق تاثیر بر سرمایه گذاری ، کیفیت محصول تولیدی و میزان ضایعات و … بر قیمت فروش محصول موثر خواهد بود.
-4 هزینه نیروی انسانی مورد نیاز تاثیر مستقیم در هزینه های متغیر تولید و قیمت تمام شده محصول دارد.
-5 ظرفیت تولید واحد بر روی قیمت فروش محصول موثر است، به این ترتیب که افزایش ظرفیت تولید از طریق سرشکن نمودن هزینه های سربار باعث کاهش قیمت تمام شده محصول می گردد.
با توجه به نکات فوق، قیمت فروش محصول تولید شده علاوه بر این که می بایست هزینه های تولید را تامین نماید، باید در حدی باشد که بتوان سهمی از بازار را بدست آورد.
همچنین در صورتی که صادرات محصول تولیدی نیز مد نظر قرار گیرد، قیمت گذاری باید به نحوی باشد که رقابت با تولیدکنندگان خارجی امکان پذیر باشد. قیمت داخلی زغال با توجه به نوع زغال و بسته بندی و میزان کیفیت و.... متفاوت می باشد که در جدول ذیل به تعدادی از آنها اشاره می کنیم:

دیگر زغال ها نیز موجود می باشد مثل زغال انگور و زغالهای معمولی که حدود قیمت 15000 تا 20000 ریال در هر کیلوگرم می باشد. در مورد قیمت جهانی اطلاعات زیادی در دسترس نمی باشد و با توجه قیمتهای صادراتی حدود قیمت بین 7500 تا 10000 ریال در هر کیلوگرم می باشد.

مجوز های قانونی :
تعریف: جواز تاسیس مجوزی است که جهت احداث ساختمان و تاسیسات بنام اشخاص حقیقی و حقوقی در زمینه تولید بخش سازمان صنایع صادر میگردد.

مراحل صدور جواز تاسیس :
1- پذيرش درخواست متقاضی صدور جواز تأسيس فعاليتهای صنعتی و تكميل پرونده توسط مديريت سازمان سازمان صنایع شهرستان .
2- بررسی پرونده از نظر مدارك و تطبيق با مصاديق والويتهای سرمايه گذاری در واحد صدور مجوز مديريت سازمان صنایع .
3- تكميل پرسشنامه جواز تاسيس ( فرم شماره يك ) توسط متقاضی .
4- ارسال پرونده منضم به فرم شماره يك به اداره مربوطه بمنظور بررسی ، اصلاح و تائيد فرم پرسشنامه جواز تاسيس با استفاده از اطلاعات طرحهای موجود ، طرحهای تيپ و تجربيات كارشناسی و ارجاع پرونده به مديريت .
5- ارجاع پرونده توسط مديريت به واحد صدور مجوز جهت مراحل صدور جواز تأسيس .

شرايط عمومي متقاضيان ( اعم از اشخاص حقيقي يا حقوقي ) دريافت جواز تاسيس
1- اشخاص حقيقی


- تابعيت دولت جمهوری اسلامی ايران
- حداقل سن 18 سال تمام
- دارا بودن كارت پايان خدمت يا معافيت دائم

2- اشخاص حقوقی
- اساسنامه ( مرتبط با نوع فعاليت )
- ارائه آگهی تاسيس و آگهی آخرين تغييرات در روزنامه رسمی كشور

مدارك مورد نياز:
1- ارائه درخواست كتبی به مديريت سازمان سازمان صنایع شهرستان.
2- اصل شناسنامه وتصوير تمام صفحات آن
3- تصوير پايان خدمت يا معافيت خدمت سربازی
4- تصوير مدرك تحصيلی و سوابق كاری مرتبط با درخواست
5- يك قطعه عكس از هريك از شركاء
6- تكميل فرم درخواست موافقت با ارائه طرح صنايع تبديلی و تكميلی
7- پوشه فنردار
8- درصورت داشتن شركت ، ارائه اساسنامه ، آگهی تاسيس و روزنامه ، مرتبط با فعاليت مورد درخواست
اصلاحیه جواز تاسیس :
1- ارسال درخواست متقاضی توسط سازمان سازمان صنایع شهرستان (متقاضی) به مدیریت و ارجاع به واحد صدور مجوز.
2- دبیرخانه در مورد تغییرات مدیریت ضمن بررسی اصلاحیه صادر و به اطلاع اداره تخصصی میرساند.
3- دبیرخانه در موردی که نیاز به کارشناسی تخصصی دارد درخواست را به اداره تخصصی جهت بررسی و اعلام نظر ارجاع می دهد.
4- اداره تخصصی پس از بررسی وتائید به دبیرخانه صدور مجوز ارجاع میدهد.
5- دبیرخانه صدور مجوز پس از تائید مدیر اقدام به صدور اصلاحیه جواز تاسیس نموده و رونوشت آنرا به بخشهای ذیربط ارسال می نماید.

 

تعریف:
پروانه بهره برداری مجوزی است که پس از اتمام عملیات ساختمان و تاسیسات جهت فعالیت بنام اشخاص حقیقی و حقوقی در زمینه صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش سازمان صنایع صادر می گردد.

صدور پروانه بهره برداری :
1- تکمیل فرم درخواست پروانه بهره برداری توسط متقاضی و تائید و ارسال آن توسط سازمان صنایع شهرستان به مدیریت.
2- ارجاع به دبیرخانه صدور مجوز جهت بازدید کارشناسان (کارشناس تخصصی) با هماهنگی روسای ادارات تخصصی.
3- تائید رئیس اداره تخصصی و ارجاع به دبیرخانه صدور مجوز.
4- اخذ استعلام از ادارات ذیربط.
5- تهیه پیش نویس پروانه بهره برداری و تائید مدیریت.
6- صدور پروانه بهره برداری و ارسال رونوشت به بخشهای ذیربط.

مراحل صدور توسعه طرح :
1- تکمیل فرم درخواست توسعه طرح توسط شهرستان (متقاضی) و ارسال به مدیریت.
2- ارجاع به دبیرخانه صدور مجوز جهت بررسی و اظهار نظر و بازدید کارشناسان (کارشناس تخصصی ) با هماهنگی روسای ادارات تخصصی.
3- دبیرخانه صدور مجوز پس از تائید ادارات تخصصی در کمسیون بررسی طرحها مطرح می نماید و در صورت عدم تایید کمسیون به شهرستان و متقاضی اعلام مینماید و در صورت تایید از ادارات ذیربط استعلام می نماید.
4- ارجاع به اداره تخصصی جهت بررسی طرح توسعه.
5- ارجاع به دبیرخانه صدور مجوز جهت صدور موافقت با توسعه طرح پس از تایید مدیر.
6- ارسال رونوشت به بخشهای و ادارات تخصصی و سازمانهای ذیربط.


فصل دوم
روش انجام کار


جنبه های ابتکاری بودن و خلاقیت به کار رفته شده :
ابتکار و نوآوری در کلیه رشته ها می تواند عامل پیشرفت و توسعه ق

رار گیرد در بخش تولید محصولات فرفورژه نیز که بازار رقابتی بسیار شدیدی دارد استفاده از ایده های نو و نوآوری و خلاقیت می تواند به عامل موفقیت تبدیل شود ، متد های نوین تبلیغاتی یکی از عوامل پیشرفت و توسعه اقتصادی در کشور های صاحب سبک در صنعت میباشد ، الگوبرداری از این روشها برای معرفی کالا و محصولات می تواند به عنوان یک ایده نو مورد استقیال قرار گیرد .

فهرست تجهیزات مورد نیاز و برآورد قیمت آنها :


مشخصات نیروی انسانی مورد نیاز از لحاظ مفید بودن و توانایی کار :
نیروی تولیدی :

نیروی غیر تولیدی :

مطالعات فنی تولید :
طراحی و احداث صنایع نیازمند شناخت مبانی تئوری و برخورداری از دیدگاههای تجربی و عملی متناسب با شرایط اقتصادی و فرهنگی حاکم و دانش فنی موجود جامعه، به منظور نیل به اهداف تولید می باشد. بررسی امکان احداث واحد ازحیث نحوۀ تأمین مواداولیه، تعیین میزان سرمایه گذاری ، تطابق تکنولوژی صنعت مورد نظر با میزان تخصصها و مهارتهای بالقوه و بالفعل موجود در کشور و …، مطالعات هماهنگ و چند جانبه اقتصادی، فنی، اقلیمی و جغرافیایی را ایجاب می نماید.
مطالعات فنی ایجاد صنایع، مجموعه ای ازتحقیقات درخصوص ماهیت مواد و محصولات، شناخت فرآیندهای مختلف تولید و تکنولوژیهای موجود و بررسی سیستمها، تجهیزات و ماشین آلات مورد نیاز می باشد . این بررسیها در راستای نیل به هدف توسعه، تولید و افزایش کیفیت محصولات تولیدی صورت می گیرد که با بهبود بافت فنی واحدهای جدیدالتأسیس در داخ ل کشور، پاسخگویی به نیاز بازار و رقابت با سایر تولیدکنندگان جهانی را امکان پذیر می سازد.
در بررسی های فنی ابتداء روشهای مختلف تولید محصول مورد مطالعه قرار می گیرد و پس از بررسی های لازم مناسبترین تکنولوژی که با فرهنگ کاری و توانائیهای بالقوه صنعت تناسب د اشته باشد، انتخاب می گردد. با انتخاب مناسبترین روش تولید هر محصول می توان دستگاهها و تجهیزات مورد نیاز را بر اساس فرآیند منتخب، انتخاب نمود.
در این فصل، علاوه برتشریح فرآیندهای مختلف تولید و انتخاب مناسبترین فرآیند، کنترل کیفیت واحد تولیدی شرح داده خوا هد شد . سپس ظرفیت و برنامه تولید بر اساس بررسی بازار تعیین می گردد و بر این اساس کاربرد و میزان مواد اولیۀ مورد نیاز و تعداد و نحوۀ عملکرد دستگاههای موجود در خط تولید شرح داده خواهد شد و پس از تعیین طرح استقرار ماشین آلات و جریان مواد، تأسیسات زیربنائی مور د نیاز جهت انجام و ادامۀ فعالیتهای تولیدی واحد مورد بررسی قرار می گیرند. در ادامه بر اساس اصول مهندسی صنایع، نیروی انسانی مور

د نیاز و مساحت بخشهای مختلف محاسبه می گردد و سپس نقشۀ جانمایی ساختمانهای تولیدی، اداری، رفاهی، بهداشتی وخدماتی ترسیم می گردد . درخاتمه این فصل نیز برنامه زمان بندی طرح مورد توجه قرارگرفته است.

معرفی روش های مختلف تولید
زغال چوب در کوره ها و قرع ها تولید می شود. تجزیه حرارتی چوب در یک کوره با یک تامین کننده هوای کنترل شده زغال چوب را تولید می کند. محصولات گازی و مقداری از چوب سوزانده می شوند. زغال چوب قرع در غیاب هوا تولید می شود. علاوه بر زغال چوب، محصولات فرعی گازها و مایع تشکیل می شوند: گاز پیرولیزیز (گاز چوب ) نوشابه پیرولیگنئوس خام، و روغن پیرولیزیز (روغن زیستی) زغال چوب حاصله در قرع 50 % بیشتر از زغال چوب حاصله در یک کوره است.

در حال حاضر در ایران و سایر کشورها از دو روش جهت تولید زغال از ضایعات چوب استفاده می شود.
1. روش سنتی
2. روش مکانیزه
در روش سنتی چوب را داخل کوره در بسته قرار می دهند و سپس آتش می زنند و پس از تبدیل شدن به زغال، زغالها جمع آوری شده و مصرف می شوند.
در روش مکانیزه، روند تولید به این صورت می باشد که ابتدا خرده چوب ها توسط دستگاه خردکن به قطعات کوچک تبدیل می شوند؛ سپس با تسمه نقاله به کوره های پخت انتقال می یابند. پس از تبدیل شدن به زغال انها را آسیاب کرده و وارد حوضچه های شستشو می شوند. پس از شستشوی آنها، مواد آسیاب شده خشک می شوند و پس از خشک شدن با صمغ گیاهی (صمغ عربی) مخلوط شده و قالب گیری می شوند و سپس توسط پرس، پرس می شوند. بعد از انجام مرحله پرس قطعات توسط دستگاه برش به اندازه ها و اشکال دلخواه برش می خورند.

تشریح فرایند تولید منتخب :


تعیین نقاط قوت و ضعف تکنولوژی های مرسوم در فرآیند تولید
مزایای تولید به روش مکانیزه نسبت به سنتی این می باشد که درصد ضایعات کاهش پیدا می کند. با توجه به اینکه زغال تولیدی آسیاب می شود، در نتیجه چوبهای نیمه سوخته و یا زغال های بی کیفیت قبل از اینکه به سمت آسیاب برده شوند، در قسمت بازرسی کیفی شناسایی شده و برداشته می شوند.


همچنین با توجه به اینکه در روش قدیمی صمغ چوب قبل از تولید زغال از بین برده نمی شد، در نتیجه در کیفیت زغال چوب تاثیرگذار بود؛ لیکن در روش تولید زغال قالبی صمغ درختان قبل از تولید زغال تصفیه می شود و یا با شستشو صمغ چوب را از زغال چوب جدا می کنند.

بررسی ایستگاهها، مراحل وشیوه های کنترل کیفیت
رشد و تکامل صنایع جهان تاحدود زیادی مرهون رقابت بین واحدها

ی صنعتی می باشد . در این راستا هر واحد صنعتی با افزایش کیفیت محصولات خود، سع ی درکسب سهم بیشتری از بازار را دارد و این روند به مرور زمان باعث بهبود کیفیت محصولات و در نتیجه رشدکیفی جوامع صنعتی شده است . کنترل کیفیت جهت تعیین صحت عمل تولید، مطابق مشخصات فنی تعیین شده برای محصول انجام می گیرد. این عملیات سبب می گردد تا ضمن جلوگیری ازت ولید محصولات معیوب، ازهدر رفتن سرمایه ها جلوگیری به عمل آمده و قیمت تمام شده محصول کاهش یابد. به طور کلی اهداف کنترل کیفیت را می توان به صورت زیر خلاصه کرد:
• حفظ استاندارهای تعیین شده
• تشخیص و بهبود انحرافات درفرآیند تولید
• تشخیص و بهبود محصولات خارج از استاندارد
• ارزیابی کارآیی افراد واحدها

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید