بخشی از مقاله

چکیده

با نوشتن هامیلتونی سیستم در کوانتش دوم وحل معادله بوگلیوبف، انرژی  فاز ابرشاره ي یک اتم قلیایی فرمیونی به دست آورده شده است . سپس با استفاده از مفهوم مقدار متوسط جریان اسپینی و ھمچنین استفاده از تبدیلات فوریه، ارتباط میان فرکانس قطع و فرکانس ویژه، با محاسبات عددی، در ناحیه BCS به دست آورده شده است.

مقدمه

سه پدیده ابررسانایی، ابرشارگی و چگالش بوز-انیشتین از پدیده هاي مهم در فیزیک سیستم هاي بس ذره اي هستند. این پدیده ها در دماهاي پایین رخ می دهند و خواص دیده شده در آن ها از پیامد هاي مهم فیزیک کوانتومی می باشد. به لحاظ تاریخی کشف ابررسانایی اولین بار در جیوه توسط کامرلینگ- اونس مشاهده شد.[1] جزئیات کامل این پدیده بعدها توسط باردین، کوپر و شریفر، بیان شد.[2] از طرفی به موازات کشف این پدیده،پیشگویی تئوري چگالش بوز-انیشتین در ابرشارگی در حال گسترش بود.

ابرشارگی اولین بار در مایع 4 He مشاهده شد و توجیه خواص آن توسط چگالش بوز- انیشتین انجام شد. نکته مهمی که وجود داشت این بود که برهم کنشها در مایع هلیم، عدد اشغال در پایینترین سطح انرژي را کاهش میداد و این باعث شد که فیزیکدانان به دنبال گازهاي با برهمکنش ضعیف که کسر بیشتري از ذرات را درپایینترین سطح انرژي جاي دهند، باشند. لذا توجه فیزیکدانان به سمت    اتمهاي قلیایی معطوف شد که این به عنوان بزرگترین    موفقیت در تولید چگالش بوز- انیشتین    در سیستمهاي با برهمکنش ضعیف به حساب میآمد    و نقطه عطفی براي فهم پدیدههاي کوانتومی در مقیاس ماکروسکوپیکی بود.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید