بخشی از مقاله

چکیده :

با توجه به اهمیت موضوع افزایش راندمان در نیروگاه از دیدگاه مدیریت انرژي و بهینه سازي مصرف سوخت، به روش هاي افزایش راندمان در سیکل توان اشاره شده است. در این مقاله ابتدا تجهیزات عمده انرژي بر در سیکل رانکین از قبیل بویلر و کندانسور معرفی شده و سپس با توجه به تأثیر پارامترهاي مختلف در عملکرد و کارآیی هر تجهیز در خصوص چگونگی افزایش راندمان و انجام اقدامات لازم در حین بهره برداري و نیز در مدت زمان تعمیرات، بحث و بررسی شده است. بدیهی است با افزایش راندمان تک تک تجهیزات، در نهایت راندمان کلی سیکل نیز بهبود خواهد یافت. راهکارها و نتایج حاصله در رابطه با افزایش راندمان در پایان مقاله ارائه شده است.

-1 مقدمه :

در ساحل جنوبی دریاي خزر در فاصله 25 کیلومتري از شهر نکا، نیروگاه شهید سلیمی نکا با قدرت اسمی 2214 مگاوات - متشکل از چهار واحد بخار هر یک با قدرت نامی 440 مگاوات، سیکل ترکیبی شامل دو واحد گازي هر یک با قدرت 137.6 مگاوات و یک واحد بخاري با قدرت 160 مگاوات و همچنین دو واحد توربواکسپندر با قدرت نامی هر کدام 9 .4 مگاوات - قرار دارد. آز آنجائیکه در این مقاله قرار است عملکرد تجهیزات عمده سیکل مورد بررسی قرار گرفته و عوامل دخیل در میزان راندمان شناسایی شود لذا مختصري از سیکل رانکین و سپس المانهاي مربوطه در ادامه آمده است:

-2 سیکل حرارتی در واحدهاي بخاري نیروگاه نکا :

سیکل موجود در واحدهاي بخاري نیروگاه نکا همانند سیکل رانکین از تجهیزات عمده مانند بویلر، کندانسور توربین، هیترها و فیدپمپ تشکیل شده است. شکل شماره - - 1 نمونه اي از سیکل رانکین را نمایش می دهد.

درجه حرارت نرمال گازهاي خروجی باید حدود طپ 20 بالاتر از نقطه شبنم باشد. ب 3 م به ازاي هر هپ 22 افزایش دماي دود 1% از راندمان بویلر کاسته می شود.ب 3 م راندمان بویلر نسبت معکوس با تلفات حرارتی دارد. همچنین در اثر افت ارزش حرارتی سوخت راندمان بویلر کاهش می یابد . البته لازم بذکر است با توجه به اینکه شرکت گاز و شرکت نفت بعنوان شرکت هاي انحصاري در تأمین سوخت نیروگاه می باشند و نیروگاه در استفاده از سوخت حق انتخاب ندارد. در این رابطه هیچگونه راهکاري قابل ارائه نیست.

الف-: 2 نسبت هوا به سوخت – یکی از فاکتورهاي مهم و کلیدي در بهره برداري از بویلر بهینه نمودن نسبت هوا به سوخت در بارها و سوخت هاي مختلف می باشد. جهت اطمینان از احتراق کامل میزان درصد اکسیژن و یا درصد هواي اضافی باید بهینه باشد .در کانال دود قبل از ژانگسترم ها سنور2ق نصب شده است. نمودار شماره - 2 - منحنی هاي سازنده در خصوص میزان درصد هواي اضافی نسبت به بار با دو نوع سوخت گاز طبیعی و مازوت را نشان می دهد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید