بخشی از مقاله

چکیده

کاهش مصرف داخلی ، بالا بردن راندمان تجهیزات و استفاده بهینه از آنها همواره یکی از مسائل مهم در بهره برداري نیروگاههاي حرارتی به خصوص نیروگاه هاي بخار می باشد. برج خنک کن کمکی به عنوان بخشی از سیستم گسترده نیروگاههاي بخار نقش بسزائی در پایداري واحد هاي تولید برق بر عهده دارد . اصلاح و بهبود عملکرد برج خنک کن کمکی در نیروگاه بخاري شازند نتایج مثبتی به دنبال داشته ، که می توان به موارد زیر اشاره نمود:

1 -کاهش مصرف داخلی انرژي الکتریکی نیروگاه

2 -کاهش مصرف داخلی آب در فصول گرم سال .

3 -بالا بردن بازده تجهیزات به کار رفته در سیستم. ACT

4 -پایداري واحدها با توجه به بالا رفتن ضریب اطمینان بهره برداري از برج خنک کن کمکی شناسائی و اصلاح عیوب نصبی ، اصلاحیه هاي صورت گرفته در تجهیزات و اصلاحیه هایی که در بهره برداري از سیستم برج خنک کن کمکی صورت گرفته مواردي می باشند که در این مقاله به آنها اشاره خواهد شد .

مقدمه

در نیروگاههاي حرارتی کلیه تجهیزات دوار و برخی تجهیزات غیر دوار مانند استاتور ژنراتورها هنگام کار نیاز به خنک کاري دارند. بیرینگ هاي تجهیزات دوار - عموما بیرینگهاي لغزشی - توسط روغن، استاتور ژنراتورها به کمک آب خنک کن و روتور ژنراتورها توسط هیدروژن خنک کاري می شوند. حرارت روغن روانکاري بیرینگها، آب خنک کن استاتور ژنراتورها و هیدروژن خنک کاري روتور ژنراتورها به صورت غیر مستقیم توسط کولرهاي شل و تیوب - Shell - & Tube کنترل می شوند و در نهایت حرارت جذب شده توسط آب خنک کاري کولر ها در برج هاي خنک کن کمکی دفع می شود.

لذا بالا بردن راندمان این برج ها - که هم بصورت خشک - به کمک فنها - و هم بصورت ترکیبی خشک و تر - به کمک فنها و آب پاششی - طراحی شده اند- نقش عمده اي در کاهش مصرف انرژي داخلی نیروگاه در طول سال و همچنین کاهش مصرف آب در فصول گرم سال بر عهده خواهد داشت. در این مقاله روش هایی علمی و تجربی جهت بهینه نمودن سیستم برج خنک کن کمکی در نیروگاه حرارتی شازند ارائه می گردد.

جایگاه ACT در نیروگاه حرارتی شازند

نیروگاه حرارتی شازند که داراي چهار واحد بخار با ظرفیت تولید هر کدام 325MW می باشد؛ بخشی از انرژي برق شبکه سراسري کشور را تامین می کند. بسیاري از تجهیزات دوار موجود در این نیروگاه توسط روغن روانکاري می شوند. همچنین خنک کاري استاتور ژنراتورها توسط آب خنک کن و روتور آنها توسط هیدروژن انجام می شود. نهایتا حرارت جذب شده در روغن، آب خنک کاري استاتور ژنراتورها و هیدروژن خنک کاري روتور آنها در ACT دفع شده و دماي آنها کنترل می گردد.  ACT شامل 2 چرخه بسته تحت عناوین خنک کاري روغن و خنک کاري هیدروژن جدا از چرخه اصلی نیروگاه است که در مجموع - براي 4 واحد بخار - 54 سل دارد. آب مورد استفاده ACT آب دمین و تحت کنترل قسمت شیمی می باشد. فشار و دبی آب گردشی چرخه ها توسط پمپ هایی که در این چرخه ها تعبیه شده است، تامین میگردد. نماي کلی ACT در شکل 1 آورده شده است.

مشخصات ACT نیروگاه شازند

ACT نیروگاه شازند شامل تجهیزات ذیل می باشد:

الف- مخازن انبساطی : 6 مخازن انبساطی بر اساس نصب در ارتفاع 17 متري، هد مورد نیاز7 پمپهاي گردشی را تامین می کنند. خروجی این مخازن مستقیما به ورودي8 پمپهاي گردشی متصل شده است. تصویر مخازن در شکل 2 آورده شده است.

ب- پمپهاي گردشی :9 این پمپها - شکل 3 و - 4 آب خروجی کولرهاي تجهیزاتی که خنک کاري شده اند را به سمت سل هاي ACT هدایت می کنند. ولتاژ الکتروموتور آنها 6/6 کیلو ولت در چرخه خنک کاري روغن و 400 ولت در چرخه خنک کاري هیدروژن می باشد. دبی پمپهاي گردشی در چرخه روغن، 2090 M3/h و در چرخه هیدروژن، 552 M3/h می باشد. این پمپها از نوع گریز از مرکز10  افقی و به صورت موازي در نظر گرفته شدهاند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید