بخشی از مقاله

چکیده

طراحی معماری با توجه به مفاهیم اکولوژیک،درکی جامع و فراگیر از محیط را به همراه دارد و فرد می تواند در شکل گیری ارزش ها و اهداف دخالت کند و دیدگاه و روش را در طراحی معماری تغییر دهد. رویکرد جدید به معماری پایدار و اکولوژیک که طراحی ساختمان را در جهت استفاده بهینه از انرژی و بکارگیری مصالح بازیافت در ساخت بنا مورد توجه قرار میدهد. طراحی معماری براساس معیارها و اصول اکولوژی از ابعاد معماری پایدار است که معماران بزرگی همچون کِن یینگ در این وادی به نتایج فوق العاده ای دست یافته اند که ما به بررسی آثار کِن یینگ معمار بزرگ مالزیایی می پردازیم تا بتوانیم از تفکر ایشان بهره ای ببریم برای قدم گذاشتن در وادی احترام به طبیعت و چگونگی کمک به تعادل زیستی، باشد که موفق عمل کنیم .

این پژوهش به روش توصیفی و تحلیلی می باشد و جمع آوری اطلاعات به صورت اسنادی و کتابخانه ای است که نتایج به دست آمده کنترل هوای مطبوع، استفاده از عناصر باد-بال ، طراحی ساختمان بر اساس زاویه نور خورشید و زاویه وزش باد در پروژه ها خود -توجه به مسائل اقتصادی - حفظ تعادل اکولوژی-حفظ محیط زیست از ضایعات صنعتی و هماهنگی مصنوعات ساخته شده با طبیعت و ... می باشد.

-1 مقدمه

ناگزیر بودن انسان به محیط پیرامونش، همواره او را برآن داشته که به بررسی دائم کیفی و کمی ارتباط خود با ان بپردازد .ارتباطی که که بر بنای تامین نیاز های انسان و تکمیل زنجیره حیات در طبیعت صورت میگیرد .کیفیت این ارزیابی به مختصات مختلف جغرافیایی ، زمانی ، در گستره های مشخص هر تمدن متفاوت بوده است . انسان غار نشین بر تکیه بر زور وبازو وخود وانسان امروزیبر دانش وتکنولوژی ،هر یک راه هایی رابه منظور برقراری با طبیعت برگزیدند.

چگونگی این ارتباط از بدو پیدایش تابه امروز فراز و نشیب هایی بیشماری را گزرانده اما انچنان که در تمامی دوران تغیری نکرده مرکزیت انسان به عنوان موجودی ذینفع بوده است ،چرا که حتی در این روزگار وبا در اختیار داشتن پیشرفته امروز، شکل گیری موفق فعالیت های حیاتی انسان به وضعیت بهداشت محیط پیرامون او بستگی دارد. امور مهمی چون تامین غذای مورد نیاز ،اب اشامیدنی مناسب ،ایجاد مجتمع های زیستی وتامین پوشاک لازم همه از مصادیق وابستگی بشر به طبیعت و منابع ان میباشد . با نیم نگاهی به گرشته میتوان دید که حتی قدرتمند ترین و بزرگ ترین تمدن ها ذر مناطقی که از نظر شرایط زیست محیطی برای انسان مناسب بوده اند امکان وجود پیدا کرده اند .این وابستگی انسان به طبیعت به بهترین شکل بیانگر مسئولیت وی نسبت به محیط پیرامونش است ، مسعولیتی که به طور واضح تر ضمانتی است بر بقای حیات.

-2توسعه پایدار

2-1 تعریف توسعه پایدار

الگویی از توسعه که نیاز های نسل حاظر را بدونه به مخاطره انداختن توانایی نسلهای اینده برای رفع نیاز ها خود براورده کند.ب1ب تعریفی از توسعه پایدار که عموما پذیرفته شده است ، تعریف مندرج در گزارش برونتلند است که طبق ان "توسعه پایدار" ان گونه ای است که نیاز های نسل حاظر را بدونه مصالحه وصرف نظر از توانایی نسل اینده دربراوردن نیاز ها یشان تامین نماید.ب2ب

2-2 اهداف

هدف اصلی توسعه پایدار تا مین نیاز های اساسی بهبود و ارتقای سطح زندگی برای همه ، حفظ واداره واداره بهتر اکوسیستم ها واینده ای امن تر وسعادتمند تر ذکر شده است.ب3×ب از دیگر اهداف توسعه پایدار می توان به کاهش اتلاف وپخش انرژی در محیط ،کاهش تولید الاینده ها ، استفاده از مواد و مصالح قابل بازگشت به چرخه طبیعت و بهره گیری از منابع انرژی تجدید پزیر مانند انرژی باد، انرژی خورشید و انرژی زمین گر مایی اشاره کرد.ب4×ب

2-3 توسعه پایدار ومعماری

در حال حاضر در اصول والزامات توسعه ی پایدار و نقش معماری در آن ادبیات گسترده ای وجود دارد که فرصت پرداختن به تمام آن چهار چوب این نوشتار مممکن نیست. پایداری محیطی در عرصه کار معماران با اهداف زیر تدبین می شود: Bمصرف منابع انرژی در کم ترین حد ممکن Bاستفاده ازمنابع تجدبد پذیر Bحفاظت وعرضه انرژی بازیافت کامل ان بدونه ایجاد الودگی معماری پایدار بر این نکته استوار است که ساختمان جزِییکوچک طبیعت پیرامونی است وباید به عنوان بخشی از اکوسیستم عمل کرده ودر چرخه حیاط قرار گیرد.

-3 معماری پایدار

معماری پایدار معماری سازگار با محیط اقتصادی ،اجتماعی وطبیعی ،فرایند خلق فضاهاست که طی ان منابع طبیعی ، در طول زمان ساخت وبهره برداری به کم ترین حد اسیب می بیند.

-4 معرفی دکتر کن یینگ

دکتر کن یینگ رهبر معماری در اقلیم شناسی و طرح انرژی خفیف وغیر فعال در جهان است .او بیش از 200پروژه ساخته شده در پرونده کاری خود دارد و برج های BIOCLIMATIC او با ترکیب کردن تکنولوژی بالا اصول بنیادی اثر فوق العاده ای در جهان داشته است. وی در سال 1948 در پنانگ مالزی بدنیا امده و انجا تحصیل نمود و همچنین مدرک معماری را از دانشگاه کمبرج انگلستان دریافت کرد و برای تحصیلات دکترا به دانشگاه های پنسیلوانیا و هاروارد هم رفت. رساله دکتری او با عنوان - طراحی سازگتر با طبیعت :پایه طراحی بوم شناختی - یکی از مهم ترن رساله های دوران دکترای دانشگاه کمبرینج شناخته شده است و درسال 1995 میلادی با عنوان - ظراحی طبیعت - توسط انتشارات مک گراهیل - ایالات متحده - به چاپ رسید اخرین کتاب او طراحی اقلیمی که یک راهنمایی واقعی برای طراحی بومی است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید