بخشی از مقاله

چکیده

تکرار بارگذاری چرخ سبب افزایش افت و خیز به علت نرم شدگی مصالح و کاهش سختی سیستم روسازی می شود. در برخی موارد میزان کاهش سختی لایه های آسفالتی با انجام تحلیل برگشتی بر روی منحنی های خیز سطح روسازی زیر بار چرخ تعیین می شود.و در تحلیل برگشتی از مدل غیر خطی ویسکو الاستوپلاستیک و روش اجزاء محدود استفاده می گردد. ارزیابی روسازی در سطح شبکه به منظور تعیین وضعیت کیفی روسازی ها، تعیین نوع عملیات نگهداری - پیشگیرانه، بهسازی و یا بازسازی - و همچنین اولویت بندی بر اساس محدودیت بودجه انجام می شود.

در این سطح از ارزیابی، داده های مورد استفاده، از جزئیات و پوشش کمتری در سطح شبکه راه ها نسبت به ارزیابی در سطح پروژه برخوردار بوده و همچنین تحلیل های ساده تری روی آنها انجام می شود.NUS-BACK نرم افزار کامپیوتری است که برای محاسبات برگشتی مدول لایه ها ی روسازی بتنی دو لایه ای - برای مثال دال بر روی اساس الاستیک - بر مبنای شکل بسته الگوریتم محاسبات برگشتی در دانشگاه ملی سنگاپور توسعه یافته است.

NUS-BACK اندازه گیری های افت و خیز را از هر افت و خیز سطحی بدون محدودیت در تعداد حسگر ها و فواصل آن ها و بدون نیاز به فرض مقادیر اولیه از خصوصیات الاستیک لایه روسازی انجام می دهد.در NUS-BACK دو مدل سازه روسازی برای کاربران جهت انتخاب بر مبنای نیازهای خود در دسترس است. اولین مدل پایه دال سیال است و دومی مدل پایه دال جامد است.در مدل اول مقادیر خروجی مدول الاستیک دال بتنی و مدول عکس العمل بستر ست.و مدل دوم ، مقادیر خروجی مدول الاستیک دال بتنی و مدول الاستیک بستر است.

-1 مقدمه

محاسبات برگشتی که در خواص مواد درجا از لایه های روسازی از افت و خیز سطح اندازه گیری شده تحت عمل بار اعمالی شناخته شده است.مشکل معمولا از وضعیت بد و راه حل ها که دستخوش تغییرات کوچک در افت و خیز سطح اندازه گیری شده می باشند.به علاوه راه حل محاسبات برگشتی غیر منحصری که می تواند مسئله را یک بار حل کند وجود دارد.به هر حال زمانی که محدوده های مدولی لایه های روسازی متفاوت تعیین می شوند.

اکثر الگوریتم های محاسبات برگشتی نیاز به کاربر جهت انتخاب مقادیر خواص روسازی نا شناخته ، دارد. برخی محققین استفاده از معادلات پیش بینی را جهت نشانه گزاری غیر منحصر و استقلال مشکل کاربر پیشنهاد می دهند.سیستم های پیشرفته هم چنین جهت همکاری دانش تجربیات مهندسین روسازی در معادلات نتایج محاسبات معکوس توسعه می یابند.جهت اطمینان از این مسئله که تنها نتایج واقعی برگرفته شده اند، برخی الگوریتم های محاسبات معکوس نیاز به محدوده ای از هر خواص مواد نا شناخته برای شناخت و تعیین موارد دارند.همان طور که در شکل 1 نشان داده شده است، مسائل محاسبات معکوس روسازی می تواند به عنوان تحلیل های عددی که شامل مولفه های زیر است مورد ملاحظه قرار گیرد:

الف - مدل بارگذاری سطح

ب - مدل های مصالح و روسازی برای لایه های مختلف روسازی و بستر ج - مدل عکس العمل روسازی

د - مدل

روش های ارزیابی سازه ای روسازی ها می توانند به طور وسیعی به آزمایشات مخرب و غیر مخرب تقسیم شوند.متداول ترین روش از آزمایشات مخرب شامل موارد زیر است [1 ]:

الف - استخراج نمونه ها از لایه های مختلف روسازی به وسیله مغزه گیری و یا روش های دیگر، که توسط تست های آزمایشگاهی انجام می شود

ب - چال آزمایش - آزمونه - در آزمایش درجا برای لایه های مختلف روسازی نمونه هایی وجود دارد که در آن آزمایش بار وسایل نقلیه در مقیاس کامل - واقعی - و یا آزمایش بار شبیه سازی سریع که ممکن است جهت شکست در بخش روسازی برای تعیین ظرفیت تحمل بار خود انجام شود. روش های تست مخرب امروزه نسبتا برای ارزیابی سازه ای معمولی در بخش های بهره برداری روسازی به دلیل اینکه پر هزینه، تمایل به موانع ترافیکی و زمان بر می باشند، استفاده شده است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید