بخشی از مقاله

چکیده

رقابت جهانی و نیاز برای کنترل هزینههای تولیدی، کارخانجات را برآن میدارد تا خطوط تولید و مونتاژ را طوری طراحی کنند که با ترکیب قسمتهای کوچک و متنوع بتوانند محصولات مناسبتری تولید نمایند. تولید جریان کارگاهی، یک سیستم تولیدی ترکیبی است که در آن تعدادی ماشین وجود دارد که عملیات متفاوتی به طور مستقل و همزمان انجام میدهند. سپس این کارها به مرحله مونتاژ انتقال یافته و در نهایت محصول بهدست مشتری میرسد. در این تحقیق، مدل زمانبندی تولید جریان کارگاهی با هدف حداقل کردن دیرکرد و زودکرد و با مدنظر قراردادن زمان راهاندازی ماشینآلات حل میشود و مقدار تابع هدف برای مسائل مختلف با تغییرات پارامترها مورد تجزیه و تحلیل قرار میگیرد.

-1 مقدمه

جریان کارگاهی مونتاژ یک سیستم تولیدی ترکیبی است که در آن عملیات تولیدی متفاوتی به طور مستقل و همزمان انجام میشوند. تمامی کارها در این محیط کاری، نیازمند زمانبندی دقیق برای پیشرفت کار هستند. زمانبندی نوعی فرآیند تصمیمگیری است که با هدف بهینهسازی یک و یا چند هدف صورت میگیرد، و در بازار رقابتی کنونی به یک نیاز اساسی برای کارخانجات تبدیل شده است.
هدف از این تحقیق، نزدیکترکردن مسائل زمانبندی به واقعیت است و قصد دارد زمانهای زودکرد را در مسائل زمانبندی دخیل کرده تا نشان دهد که زمان زودکرد تاثیر شگرفی برروی رضایت مشتریان دارد. همچنین، ضرورت و اهمیت این تحقیق این است که با بهینه کردن زمان حمل کالاها، رضایت حداکثری مشتریان .بهدست آید.

مساله دارای n کار مختلف است که هر یک از این کارها بر روی m+1 ماشین مستقل پردازش میشوند. m ماشین در مرحله تولید وجود دارد و تنها یک ماشین در مرحله مونتاژ بکار گرفته میشود. هر ماشین قبل از پردازش باید راه اندازی شود. مواد و قطعات اولیه بدون خرابی و مشکلی همواره در دسترساند. در مرحله تولید، هر ماشین فقط میتواند در یک زمان مشخص یک کار را انجام دهد و همچنین هرکار فقط میتواند بر روی یک ماشین پردازش شود. در مرحله مونتاژ، تنها یک ایستگاه کاری متشکل از تک ماشین برای مونتاژ کارها وجود دارد. کارهای مربوط به یک محصول، همگی در این مرحله بسته بندی شده و در نهایت محصول به دست مشتری می رسد.

مسائل زمانبندی تولید جریان کارگاهی دو مرحلهای به صورتهای مختلف بررسی شده اند. بعنوان مثال، کاظمی و همکاران زمانبندی تولید جریان کارگاهی دو مرحلهای را با هزینههای حمل و دیرکرد در نظر گرفتند. .[1] یکی از مواردی که میتواند در دقیقتر شدن جوابها کمک شایانی کند، در نظرگرفتن زمانهای راهاندازی ماشینآلات است. این مساله با الگوریتم ژنتیک برای حداقل کردن دیرکردها حل شده است .[2] هنگامی که مواردی همچون زمان راه اندازی ماشین آلات، مستقل از زمان تکمیل در نظر گرفته میشود، زمان تکمیل دقیقتر خواهد بود.[3]

-2 زمانبندی تولید جریان کارگاهی دو مرحلهای

-1-2 مفروضات مساله

n -1 -1 کار موجود است که دارای m+1 عملیات است که m تا در مرحله پردازش و یک عملیات در مرحله مونتاژ قرار دارد.

-2 همه کارها در زمان صفر در دسترس هستند.

-3 ماشین ها همیشه در دسترس هستند و نرخ خرابی در آنها ناچیز است.

-4 الزامی است که کارهای مربوط به یک مشتری به ترتیب انجام شده، و سپس به مرحله مونتاژ بروند. یعنی کارi1,i2,i3'… همگی باید در مرحله پردازش به اتمام رسیده و سپس همگی به مرحله مونتاژ میروند تا محصول j متعلق به مشتری مربوطه را مونتاژ نمایند.

-5 زمانهای راه اندازی مستقل از زمان پردازش و قطعی است.

-6 در حین کار، قطع کار غیر مجاز است یعنی برگشت به عقب و نیز تعمیرات اضطراری وجود ندارد.

-7 زمانها و هزینههای حمل مجاز و قطعی هستند.

-8 هر ماشین فقط میتواند در یک زمان مشخص یک کار را انجام دهد و همچنین هرکار فقط میتواند بر روی یک ماشین شود.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید