بخشی از مقاله

چکیده

در بحث نگهداری و تعمیرات بررسی عیب ها که در دستگاه های حرارتی و برودتی مرکزی ایجاد می شود در جهت نگهداری و تعمیرات از اهمیت ویزه ای برخوردار است و به اپراتورهای اینگونه تجهیزات در این امر کمک می کند تا علاوه بر کاهش وقفه و یا عدم وقفه در این گونه تجهیزات راه اندازی با مطلوب ترین کیفیت و راندمان هنگام کارکرد در فصول مختلف و کاهش هزینه ها بهترین عملکرد را داشته باشند . این مقاله سعی دارد با ارائه روش های شناسایی و ریشه یابی علل ایجاد عیوب پایه ای و جلوگیری از این گونه عیب ها جهت نت مطلوب و قابل قبول اینگونه دستگاه ها در موتور خانه های مرکزی که نقش اساسی در کلیه نهادها و ادارات ایفا می کند به بررسی روش های جلوگیری از آنها بپردازد .

مقدمه

در روش های سنتی جهت نگهداری و تعمیرات دستگاه های حرارتی مرکزی شامل بویلرها – مشعل ها – الکتروپمپ ها – منابع کویلی – مبدل های صفحه ای و دستگاه های برودتی شامل چیلرها – اسپیلت ها و هواساز ها تا زمانی که دستگاه دچار آسیب و یا خرابی نمی گردید نگه داری و تعمیرات روی آن انجام نمی گرفت در صورتی که یکی از مسائل مهم و مبرم که در سازمان ها به طور کلی مطرح است نحوه ی سرویس و نگهداری و تعمیرات تجهیزات و ماشینآلات و به عبارت دیگر حفاظت فنّی از دارایی های فیزیکی می باشد .عدم توجه به این امر مهم سبب بالا رفتن هزینه تعمیرات دستگاه ها – استهلاک بیش از حد آنها و از کار افتادن ناگهانی و عدم توانایی در ارائه خدمات و زیان های مالی خواهد گردید در اینجا سعی شده است که عیب هایی که شامل این گونه تجهیزات می گردد قبل از ازکار افتادن بررسی و باعث نگهداری و تعمیرات مطلوب تر و کاهش هزینه ها و کارکرد متداول اینگونه دستگاه ها گردد.

بخش 1 اطلاعات پایه ای از دستگاه و تجهیزات

هنگامی که دستگاه ها در حال کار هستند لاجرم نیاز به ن گهداری داشته و ممکن است در اثر گذشت زمان خراب شوند و یا از کار بیفتند . نت تلاش می کند که خرابی و توقفات را به حداقل برساند و از آن مهمتر آن را برنامه ریزی شده و قابل پیش بینی نماید . جهت این امر در بحث نگهداری دستگاه ها و تجهیزات مرکزی حرارتی و برودتی ابتدا باید یکسری اطلاعات از نحوه کارکرد آنها در اختیار داشته باشیم تا بتوانیم با برنامه ریزی دقیق نگهداری و تعمیرات منظّم و بدون وقفه را داشته باشیم و با توجه به اینکه جهت ایجاد بهره وری بهتر و افزایش عمر مفید تجهیزات و کارایی دستگاه ها و نیز به کارگیری مطلوب منابع اعم از بودجه – پرسنل و لوازم یدکی مستلزم وجود یک نظام مناسب برنامه ریزی شده در روش های صحیح نت می باشد .
هدف :

– 1 قابل پیش بینی و برنامه ریزی نمودن توقفات و خرابی دستگاه ها و به حداقل رساندن آنها

– 2 تحت کنترل در آوردن توقفات و جلوگیری از خرابی های عظیم به دلیل اشکالات جزئی

– 3ایجاد برنامه منظّم روانکاری و جلوگیری از خشک کار کردن

– 4 تحت کنترل در آوردن لوازم ضروری درانبار جهت انجام تعمیرات

– 5 هدفمند نمودن فعالیت های نیروها و پرسنل فنی مجموعه

– 6 تحت کنترل در آوردن مصرف حامل های انرژی و تلاش در کم کردن هزینه ی مصرف انواع انرزی

– 7 ارزیابی کار دستگاه و اجرای نگهداری در فصل هایی که دستگاه از مدار خارج می باشد .

– 8 اجرا و بررسی کارکرد دستگاه با استفاده از چک لیست های مربوطه

– 9 بروز رسانی اطلاعات پرسنل فنی جهت امر نت

– 10 سرکشی متداول از دستگاهها هنگام کارکرد و بررسی کلّی آنها

– 11 بررسی عیب های اصلی دستگاه هاکه منجر به خرابی های کلی می شود

– 12 جلوگیری از ازکار افتادن و خرابی با توجه به نت پیشگیرانه

در حال حاضر در کلیه موتورخانه ها از مشعل جهت گرم نمودن آب مصرفی در و یاتولید بخار در سیستم هایی که با بخار و یا آب گرم کار می کنند استفاده می شود که انواع مشعل به سه دسته تقسیم می شود.

– 1 گازی

– 2 گازوئیلی

– 3 دوگانه که نحوه صحیح کارکرد آنها در جهت پایدار نگه داشتن سیستم از اهمیت ویژه ای برخوردار است که در نگهداری و تعمیرات آنها دانستن نحوه کارکرد عیب های ناشی از کارکرد طولانی و بدون توجه به سرویس آنها در کاهش زمان اجرای نت و صرفه جویی در هزینه ها به اجرای این امر کمک بسزایی دارد که به طور کلی مورد بررسی قرار می گیرد .

به طور کلی مشعل ها شامل :

1    – رله  

 – 2 شیرهای برقی  

 – 3 جرقه زن  

 – 4 پرشرسوئیچ ها

5 – دمپرها  

 – 6 الکتروموتور  

 – 7 پمپ گازوئیل می باشند .

نحوه کارکرد :

نحوه کارکرد مشعل را به اختصار توضیح می دهیم تا در بررسی عیب های بوجود آمده تا حد امکان در جهت رفع آن اقدام نمائیم .

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید