بخشی از مقاله

چکیده

دراین پژوهش ابتدا به تعاریف صرفه جویی انرژي ، که در سالهاي اخیر گسترش تامین سوخت و آلودگی هاي زیست محیطی اهمیت پیدا کرده است پرداخته می شود ،و سپس تعریف ساختمان اداري و بررسی نمونه موردي شامل ساختمان اداري دیاموند مالزي و ساختمان اداري هوشمند هلندصورت می گیرد.همچنین با معرفی شرایط اقلیمی اهواز و از روش تحلیل سایتEIA و با توجه به شرایط محیطی تحلیل بستر طرح ساختمان اداري صورت می گیرد، و محدوده مناسب براي قرار گیري حجم ارائه می گردد.روش تحقیق تحلیلی - توصیفی و از منابع کتابخانه ایی استفاده شده است.

-1 مقدمه

بحران انرژي و محیط زیست در آینده اي نزدیک با توجه به آهنگ رشد جمعیت فعلی سهم انرژي هاي تجدید ناپذیر در تراز نامه سالیانه انرژي کشور و گسترش بی رویه آلاینده هاي زیست محیطی قطعی است مگر آنکه تغییراتی سریع در شیوه ها صورت گیرد.اصلاح ساخت و ساز به منظور کاهش اتلاف انرژي در برنامه آتی کشورهاست. امروزه تلاش براي حل معضلات مهمی چون کاهش ذخایر سوخت فسیلی و آلودگی هاي ناشی از مصرف آنها،تخریب محیط زیست و... توجه طراحان را به ساخت بناهایی معطوف ساخته است که در آن راهکارهایی مختلف جهت استفاده از دیگر منابع انرژي در ایجاد آسایش حرارتی مد نظر قرارمی گیرد.

باتوجه به سعی در کاهش مصرف انرژي در بخش هاي مختلف صنعت و ساختمان و بالا بودن مصرف انرژي در ساختمان ضرورت توجه به راهکارهاي صرف جویی در مصرف انرژي اهمیت پیدا می کند. بام یکی از اجزا اصلی ساختمان است که عموما مورد بی مهري طراحان معماري است . معماران فقط به ملاحضات آب بندي آن توجه داشته و سعی دارند با ساده ترین و کم هزینه ترین راهکارها و بی توجه به ملاحضات حرارتی آن را بنا سازد، نگارندگان قصد دارند تا با بررسی بام و پوسته صرفه جویی در انرژي را بررسی نمایند.

.2 صرفه جویی در انرژي:

بدلیل کاهش منابع سوخت هاي فسیلی و تخریب محیط زیست جهانی،که غالبا ناشی از مصرف سوخت هاي فسیلی است،کاهش مصرف انرژي امري مهم و ضروري است.افزایش قیمت سوخت هاي فسیلی نیز بر اهمیت کاهش مصرف انرژي می افزاید.از آنجا که حدود40 درصدانرژي جهان توسط بخش ساختمان مصرف می گردد، معرفی و بکارگیري ساختمان هاي انرژي کارا می تواند مصرف جهانی انرژي را کاهش می دهد.به دلیل اینکه طراحی معماري بر مصرف انرژي گرمایشی و روشنایی ساختمان ودر نتیجه بر مصرف انرژي اولیه و میزان انتشار گاز دي اکسیدکربن و هزینه هاي چرخه حیات ساختمان اثر می گذارد،با یک طراحی معماري هوشمندانه و انرژي کارا می توان مصارف انرژي ساختمان و هزینه هاي مرتبط با آن را کاهش دادو این بهترین روش براي دستیابی به ساختمان هاي اقتصادي انرژي کارا می باشد

-3 بررسی نمونه هاي موردي

-1-2 ساختمان اداري دیاموندمالزي

این ساختمان اداري در جزیره پوتراجایا که پایتخت اداري این کشور می باشد، واقع شده است.در سال2010-2007ساخته شده است. فرم الماس گونه بنا و متمایز آن بیان گر طراحی منحصر به فردي است که نماد ارزش،کیفیت،شفافیت و دوام است و در طراحی آن از روش هاي منفعل براي رسیدن به بهره وري انرژي استفاده شده است.

شکل-1 نما و برش از ساختمان اداري دیاموند مالزي

فرم الماس از نفوذ مستقیم اشعه مستقیم خورشید به ساختمان جلوگیري می کند.و محیط سبز اطراف ساختمان از افزایش ورود حرارت به داخل ساختمان می کاهد . انتشار نور و انحراف آن در اتاق توسط آستان پنجره و قفسه هاي نور بهره گیري از انرژي خورشیدي با بهره گیري از صفحات فتوولتائیک و تبدیل آنها توسط مبدل ها به انرژي برق. این ساختمان با رعایت عوامل اقلیمی توانسته است سالیانه 46 درصد در مصرف انرژي صرفه جویی کند به طوري که توانسته است گواهی نامه ساختمانهاي سبز را دریافت نماید.

-2-2 هوشمندترین ساختمان اداري هلند

این یک ساختمان اداري هوشمند در آمستردام هلند میباشد، سقف نیز همچنین با پانل هاي خورشیدي پوشیده شده است یافتیم که کنترل و بهبود حرارت در فضاي اداري می تواند از طریق بام دوپوسته در طراحی صورت گیرد .در این راستا میزان تاثیر بام داراي پوسته دوم و ارتفاع پوسته از بام در منطقه گرم و مرطوب شهر اهواز مشخص گردید،و در روند طراحی استفاده خواهد شد.

شکل-2 نمایی از ساختمان اداري هلند

با همه تمهیدات انجام شده ، مصرف انرژي 70 درصد از سایر ساختمان هاي اداري کمتر است .سایت میانی ساختمان به منزله یک دالان براي سیستم خورشیدي عمل می کند، مش پانل هاي موجود بین طبقات، هواي آزاد را به همه جا منتقل می کنند و به این ترتیب یک تهویه هواي طبیعی با بیرون ایجاد می گردد. حتی در یک هواي طوفانی ، سیستم به صورت کامل عمل می نماید و نور طبیعی با تغییر زاویه شیشه ها به همه جا می تابددرصد. صرفه جویی در مصرف انرژِي نشان دهنده موفقیت بنا درزمینه کاهش مصرف انرژي می باشد.

فضاي کار اداري در همه سازمانها از موضوعات مهمی است که به صورت مداوم در مقالات مطرح می شود و بر اهمیت و چگونگی ایجاد محیط اداري مناسب و استاندارد تاکید می شود. به طور معمول براي آنکه کارمندان در محیط کار خود به راحتی و با بازدهی بالا به کار مشغول شوند و نتایج خوبی را نشان دهند لازم است تا در محیطی سالم و مناسب از هر لحاظ فیزیکی و روانی قرار گیرند.کنترل حرارت فضاي داخلی می تواند تاثیر مطلوبی بر روي ایجاد آسایش محیطی از لحاظ فیزیکی و روانی براي کارمندان و فضایی مطلوب براي مراجع کنندگان را فراهم نماید.آسایش محیطی فضاي داخلی با بررسی چگونگی تاثیر اجزا بنا بر روي بهبود عملکرد حرارتی فضاي داخلی صورت می گیرد، با توجه به مطالعات پیشین درپژوهش مورد نظربه این نتیجه دست

-3 محدوده پژوهش

محدوده پژوهش استان خوزستان و شهرستان اهواز انتخاب شده است.شهر اهواز بعنوان مرکز استان خوزستان در 31 درجه و 20 دقیقه عرض شمال و48 درجه و 40 دقیقه طول شرقی در قسمت جلگه ایی استان خوزستان وبه ارتفاع 12 تا 18 متر از سطح دریا قرار دارد. شهر اهواز به دلیل واقع شدن در یک موقعیت جغرافیایی خاص شرایط توپوگرافی و سامانه هاي جوي موثر بر منطقه، شرایط زیست اقلیمی ویژه اي را به خود اختصاص داده است به طوري که گرماي شدید مشکلات عدیده اي را براي ساکنین این شهر ایجاد می کند.پس از بررسی شرایط بیوکلیمایی شهر اهواز مشخص گردید که روزهاي 7 ماه از سال گرم و تنها 2 ماه داراي شرایط مطلوبی است. همچنین در شب هاي 4 ماه از سال نیز شرایط بیوکلیمایی گرم حاکم است .

این اقلیم زمستان هاي معتدل و تابستان هایی بسیار گرم و نیمه خشک استوایی ویژگی هاي مهم این مناطق دو فصلی بودن آن است .به این معنی که تابستان آن بسیار گرم و طولانی و زمستان آن ملایم و کوتاه با هوایی بهاري یا پاییزي است . در دو سوم سال هوا گرم و در نصف ایام شدت گرما خارج از حد تحمل است.

شکل-3 به ترتیب نقشه استان خوزستان و نقشه هوایی شهر اهواز

فضاي کار اداري در همه سازمانها از موضوعات مهمی است که به صورت مداوم در مقالات مطرح می شود و بر اهمیت و چگونگی ایجاد محیط اداري مناسب و استاندارد تاکید می شود. به طور معمول براي آنکه کارمندان در محیط کار خود به راحتی و با بازدهی بالا به کار مشغول شوند و نتایج خوبی را نشان دهند لازم است تا در محیطی سالم و مناسب از هر لحاظ فیزیکی و روانی قرار گیرند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید