بخشی از مقاله

چکیده

مشکل محدودیت منابع انرژی امروزه در حال تبدیل به یک بحران حاد در دنیایی می باشد که بسیاری از روابط و مناسبات سیاسی و اقتصادی جهان را نیز رقم زده است , بحث محدودیت منابع گریبانگر کلیه کشورهای صنعتی , توسعه یافته و در حال توسعه می باشد .یکی از راه حل ها بحث در مورد طراحی معماری که در آن سعی در ارائه الگوهای صرفه جوئی در انرژی و بهینه سازی آن می باشد، یعنی رعایت اصولی در طراحی که باعث کاهش مصرف انرژی و به گونه ای بهینه سازی آن، توسط مصرف کنندگاه از ساختمان شود.

در معماری پایدار سعی بر این است که با استفاده از اقلیم، مصالح بومی، انرژی های موجود در سایت و چگونگی طراحی، طرحی ارائه شود که الگوهای مصرف انرژی در آن رعایت شده باشد. این معماری همسو با طبیعت و محیط طبیعی است نه در مقابل آن و سعی بر آنست که عوارض زیست محیطی را به حداقل برساند. در این مقاله سعی بر این است که با ویژگی های این نوع معماری و تطابق و قیاس آن با معماری سنتی و بومی و منطق گرای ایرانی و بررسی ویژگی های مثبت و بارز این نوع معماری، الگوها و راه حلهایی که پیشینیان ما برای مقابله با عوامل نامناسب اقلیمی برای تامین محیطی مطبوع و قابل سکونت را در نظر می گرفتند معرفی نموده تا شاید از این راه و با مطالعه در علل آن بتوان الگوهای مناسبی را جهت زندگی مدرن امروزی در طراحی ساختمان ها کشف نمود.

کلمات کلیدی: معماری پایدار، انرژی، اصول سنتی، اصول مدرن

مقدمه

انرژی در هر زمینه ای از علوم کاربرد دارد نقش انرژی در زندگی بشر انکار ناپذیراست.از نظر فیزیک و استایتک انرژی به چند گروه تقسیم شده است که یکی انرژی حرارتی و دیگری انرژی نورانی و دیگر سایر انرژی های دیگر.در این قسمت در باره انرژی های فوق که در زندگی ما درمخصوصا" در شهر و شهرسازی اثر مستقیم دارد پرداخته خواهد شد .زندگی با تعریف کشور و شهر وشهرک و... واقلیم و زیستگاه همراه است . در زندگی امروز استفاده از انرژی امر بدیهی بشمار میرود و یکی ازارکان اصلی و مهم کار و زندگی میباشد .در زندگی بشرانرژی نورانی معرف شب و روز و تاریکی و روشنایی است . در روز خورشید با انرژی خود به ما روشنایی می دهد و در شب با توجه به تاریکی و نیاز به روشنایی ازانرژی نورانی حاصله از نیروگاه های مولد نیروی برق استفاده میکنیم . مواد و یا عناصری هستند که حا مل انرژی بوده و با در اختیار گرفتن و استفاده ازآن میتوان تولید انرژی نمود و موجبات رفاه کار و زندگی را فراهم کرد .

حامل های انرژی از مواد فسیلی همانند نفت و گاز و بنزین و امثالهم و یا انرژی های نوین - استفاده از باد و نیروی آب وانرژی هسته ای - به نحوی در زندگی ما اثر مستقیم داشته ودارند .انرژی فسیلی در دراز مدت رو به پایان خواهد بود و انرژی های نوین همانند انرژی هسته ای و انرژی طبیعی همانند انرژی باد و آفتاب و آب جایگزین انرژی فسیلی می گردد و این مهم در زندگی بشر مخصوصا" در شهرسازی و معماری آشکارا مشهود بوده و هست .استفاده ازانرژی های فوق در بناها بطور اعم و شهر وشهرسازی از موارد لازم و اجتناب نا پذیر است .با توجه به تعریف مختصر فوق نقش انرژی در معماری بطور اختصار بشرح زیر می تواند باشد: انرژی در معماری انرژی در شهرسازی - برون شهری و درون شهری - - چراغچی باشی آستانه . پارسا،. - 1391

مفاهیم اولیه

توضیح مختصری از مفاهیم اولیه از این قرار است:

معماری پایدار

کاربرد مفاهیم پایداری و توسعه پایدار در معماری مبحثی به نام معماری پایدار را به وجود آورده است.که مهمترین سرفصلهای آن را عناوین "معماری اکو - تک"، "معماری و انرژی" و "معماری سبز" تشکیل میدهد.بهترین مفهوم معماری پایدار این است که محیط مصنوع را با توجه به افزایش کیفیت زندگی حال و مرتفع ساختن نیازهای آیندگان بسازیم - آذربایجانی و همکار،. - 8 با توجه به این مقوله معماریی را می توان پایدار نامید که به نیازهای اجتماعی فرهنگی، زیست محیطی و اقتصادی زمان خود پاسخگو باشد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید