بخشی از مقاله

چکیده: طراحی ساختمان کتابخانه با توجه به موارد اقلیمی و رویکرد انرژی موجب توسعه راه کارهای کاهش مصرف انرژی در بخش معماری و ساختمان میشود. هدف از این تحقیق ارائه راهکارهای عملی برای بهرهگیری هر چه بیشتر از انرژیهای تجدید پذیر و کاهش مصرف انرژی در راستای ایجاد محیطی دلپذیر و کاربرپسند متناسب با شرایط اقلیمی منطقه میباشد. در این پژوهش به بررسی نقش انرژیهای تجدید پذیر خورشیدی ازجمله؛ سیستم های فعال و غیرفعال خورشیدی هم چون؛ بادگیر، پنل های خورشیدی، عایقهای ساختمانی، جذب مستقیم و غیره در راستای کاهش مصرف انرژی سرمایشی و گرمایشی ساختمان کتابخانه پرداختهشده است.

همچنین جهت دستیابی به اهداف پژوهش از روش تحقیق کمی-کیفی شامل؛ مطالعات کتابخانهای و شبیهسازی رایانه ای از نرم افزار دیزاین بیلدر استفادهشده است . در این راه با بررسی نمونههای مطالعاتی و درنهایت شبیهسازی مدلهای مختلف پیشنهادی، نتایج لازم مبنی بر دستیابی به الگوی بهینهای از یک فضای کتابخانهای با استفاده از راهکارهای کاهش مصرف انرژی بهدستآمده است. نتایج به دست آمده نشان می دهد که استفاده از راهکارهای غیر فعال خورشیدی نظیر سایه بان ها می تواند تا 12 درصد در کاهش مصرف انرژی ساختمان نقش داشته باشد. همچنین کاربرد پنل های خورشیدی فتوولتائیک می تواند در تامین انرژی برق ساختمان بسیار کاربردی باشد.

-1مقدمه

محدودیت سوخت های فسیلی وتغییر شرایط جهان بعد از انقلاب صنعتی به سوی مصرف انرژی و سوخت، سبب رویارویی جهان با بحرانهای انرژی شده است و انسان را در مسیر دستیابی به راه حلی مناسب و پاسخگو در جهت رفع این بحران و براورده ساختن نیاز خود، یعنی صرف انرژی برای گرمایش، سرمایش، تامین برق و سایر که لازمه پیشرفت زندگی وی در صنعت هستند، قرار داده است. یکی از انرژی های تجدید پذیر که سهم قابل توجهی را در فناوری های نوین ساختمانی به خود اختصاص داده است، انرژی خورشیدی میباشد.

کشور ایران دارای شرایط مناسبی از نظر دریافت انرژی خورشیدی است و همین امر سبب شده است که در معماری سنتی ایران، بتوان شرایط و تمهیدات مناسبی را در رابطه با پتانسیل های محیطی و استفاده از انرژی گرمایی خورشید را مشاهده کرد. سابقه فعالیت های علمی در این زمینه متعدد است ازجمله کارهای انجام شده در این زمینه در سطح جهانی کار ویکتور و آلدار اولگی - 1953 - می باشد که به صورت علمی شرایط رطوبتی و حرارتی در رابطه با احتیاجات انسان و طراحی اقلیمی در مناطق گرم و خشک را مطرح نمودند . گریشفیلد - 1979 - به انتخاب محل ساختمان اشاره می کند و استفاده بهینه از حداکثر شرایط خرد اقلیم محلی را در آسایش مفید میداند.

[1] بندرعباس که در تقسیمبندی و پهنه بندی آب و هوایی ایران، در دسته آب و هوای گرم و مرطوب قرار می گیرد، با مشخصاتی از قبیل مشخصات جغرافیایی 25 درجه و 24 دقیقه تا 28 درجه و 57 دقیقه عرض شمالی و 53 درجه و 41 دقیقه تا 59 درجه و 15 دقیقه طول شرقی، دارای شرایط مناسبی به منظور استفاده از انرژی خورشیدی است و لذا دارای پتانسیل مناسب به منظور بهره گیری از این انرژی می باشد. لذا در تحقیق حاضر، به بررسی امکان استفاده از انرژی خورشیدی در ساختمان کتابخانه ای در هرمزگان ، به عنوان ساختمانی عمومی که مصرف انرژی در آن از اهمیت برخوردار می باشد، و    در نتیجه دستیابی به شرایط بهینه استفاده از انرژی پرداخته شده است.

-2مشخصات اقلیمی بندرعباس

آب و هوای هرمزگان تحت تاثیر آب و هوای بیابانی و نیمه بیابانی، در دسته بندی مناطق گرم و مرطوب قرار می گیرد. حداکثر میزان حرارت در این منطقه 52 درجه سانتی گراد بوده و گرمای متوسط سالانه این منطقه در حدود 27 درجه سانتی گراد است. رطوبت نسبی این منطقه میزان 19 تا 100 درصد را شامل میشود. با توجه به شرایط این استان، حداکثر درجه حرارت در سمت شمال این استان در اواسط تابستان، 30 تا 49 درجه است و حداقل دمای این استان مربوط به دی ماه بوده و درجه 2 تا 5 را شامل میشود.[2]

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید