بخشی از مقاله

چکیده

طراحی اجاق خورشیدي به طوري که یک طرف آن از آینه هاي مقعر تشکیل شده است وبا استفاده از این اینه ها نور خورشید را در یک نقطه - نقطه کانونی - متمرکز کرده وبا استفاده از این دما که دماي بالایی هم میباشد انرژي گرمایی تولید کرد. در حال حاظر در برخی از مناطق که گاز نمی باشد با استفاده از کوره هاي خورشیدي به ساخت غذا می پردازند.[2]

مقدمه

[5] از بدو پیدایش اولین حیات در روي زمین انرژي خورشیدي در پدیده فتوسنتز کاربرد داشته است. درپیدایش ساختمان براي گرمایش مسکن خود، انسان از نور خورشید بهره می گرفت. بعد ها انسان از اشعه آفتاب براي خشک کردن میوه و سبزي درفضاي آزاد وبراي تبخیر آب دریا درحوضچه هاي کم عمق وتولید نمک استفاده نموده است. ازسال هاي 1940 به بعد استفاده از انرژي خورشیدي درتولید آب گرم مصرفی وگرمایش ساختمان ها در آمریکا، روسیه - تاشکند و عشق آباد - ، استرالیا، وسایر کشورها روبه توسعه نهاد. درسال 1946درهندوستان کوره هایی که باانرژي خورشید کارمیکردندساخته شد.

با بحران انرژي سال1973 توجه به کاربرد انرژي خورشیدي بالا گرفت و سرمایه گذاري هاي زیادي در غالب کشورهاي جهان - به خصوص کشورهاي صنعتی - براي پژوهش و دستیابی به طرحهاي بهینه کاربردهاي مختلف انرژي خورشیدي انجام پذیرفت. مطالعات در زمینه انرژي خورشیدي در ایران ازحدود 35 سال قبل و به طور تقریبا همزمان دردانشگاه هاي شیراز وصنعتی شریف شروع شد ازجمله طرح هاي مهم مورد توجه دراین مراکز طرح نیروگاه خورشیدي 10مگاواتی دردانشگاه شیراز وطرح وتوسعه وساخت سلول هاي فتوالکتریک درمرکز فوق الذکر بوده است.[3] پروفسور فیلکس ترومپ دوکوره خورشیدي غول پیکررا که بزرگترین کوره هاي خورشیدي دنیا محسوب می شوند درکشور فرانسه در منطقه پیرینه شرقی یک را در مون لوئی ودیگري را در اودیو ساخت.

بدنه اصلی مقاله

بااستفاده ازاین دستگاه میتوان کوره اي داشت که دماي بالغ بر3000درجه را متمرکز میکند و میتوان به عنوان یک اجاق خورشیدي ازآن استفاده کرد. پرتو نورهاي تابیده شده نسبت به محور اصلی در بازتاب تقارن آینهاي دارند. پرتو نورهایی که موازي محور اصلی بتابد حتما بازتاب آنها از کانون میگذرد - کانون اصلی - ، پس در آن نقطه حرارت و گرما بسیار بالاتر از اطراف است. پس اگر ظرف غذا در آن نقطه قرار داده شود ظرف در اثر انرژي دریافتی از خورشید بسیار گرم خواهد شد و این اساس یک کوره آفتابی است.

[4] با توجه به پیشرفت صنعتی ، نیاز روز افزون به انرژي ، گرانی ، محدودیت منابع ، ناوگان حمل و نقل ، برخی منابع انرژي آلودگی هاي زیست محیطی مثل سوختهاي فسیلی ، پسماندها و ... . استفاده از انرژي خورشید به عنوان منبعسالم و تجدید. پذیر انرژي در زمین راهکارمناسبی برايمنازل در جهتکاهش هزینه و آلودگی و ... باشد، بویژهکه برخی مناطق به دلیل صعب العبور بودن و هزینه انتقال و تلفات انرژي بالایی دارند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید