بخشی از مقاله

چکیده

رطوبت خاك یکی از عوامل مهم و تعیین کننده رفتار خاك در طرح هاي آب و خاك و منابع طبیعی است . اصولا روش هاي متداول اندازهگیري رطوبت خاك بسیار وقت گیر و هزینه بر هستند. دستگاه ساختهشده علاوه بر اندازهگیري رطوبت خاك قادر به راهاندازي پمپ آب جهت آبیاري میباشد. استفاده از این دستگاه ساده است. دستگاه سبک و کم حجم بوده و با هزینه بسیار پایینی ساخته می شود.

مقدمه

وسایل و تجهیزاتی که به منظور اندازهگیري کمیتهاي فیزیکی می باشند ابزار دقیق نام دارند [1] ابزار دقیق و اندازهگیري رطوبت خاك در صنایع مختلف امري واجب تلقی میگردد که باید با دقت هر چه بیشتر انجام گیرد

یکی از سامانه هاي ابزار دقیق که در کنترل فرایندها به کار میروند ثباتها هستند. ثباتها وسایلی هستند که به طور خودکار تغییرات یک یا چند متغییر را معمولا برحسب زمان و یا متغییرهاي دیگر رسم مینماید.

دستگاه ساختهشده همانند اکثر سیستم ها از سه قسمت ورودي ،پردازش و خروجی تشکیل شده است در قسمت ورودي ، توسط سنسور - حسگر - حساس به رطوبت میزان رطوبت خاك مشخص می شود و همزمان این مقدار با مقادیر بیشینه و کمینه رطوبت که قبلا توسط کاربر به سیستم داده شده است ، در قسمت پردازش مقایسه می شود و به محض اینکه مقدار رطوبت خاك به مقادیر بیشینه و کمینه رطوبت لازم برسد با ارسال فرمان از قسمت پردازش به قسمت خروجی ، این قسمت سیستم آبیاري را به ترتیب غیرفعال و یا فعال می کند .

در شکل - 1 - می توان رفتار ورودي و خروجی این سیستم را به طور همزمان مشاهده کرد :

شکل : - 1 - نمودار تغییرات رطوبت و وضعیت پمپ آبیاري

همانگونه که در شکل - 1 - مشاهده می کنید با گذشت زمان و کم شدن مقدار رطوبت خاك از مقدار کمینه مشخص شده ، جریان برق به سیستم آبیاري وصل شده و آنرا روشن می کند و بعد از تاخیر بسیار کمی - زمان مرده - سیستم به این تغییر پاسخ داده و مقدار رطوبت خاك شروع به بالا رفتن می کند و پس از اینکه مقدار رطوبت خاك با مقدار بیشینه مشخص شده برابر شد جریان برق از سیستم آبیاري قطع شده و آنرا خاموش می کند واین عمل به صورت متناوب ادامه می یابد .

راهنماي نصب دستگاه - راه اندازي - :

براي راه اندازي دستگاه ابتدا کابل سنسور رطوبتی دستگاه را به سوکت نشان داده شده در شکل - 2 - متصل میکنیم و سپس خروجی رله را همانند شکل - 3 - به پمپ وصل میکنیم.

شکل : - 2 - قسمتهاي اتصالات دستگاه

شکل : - 3 - روش اتصال دستگاه به پمپ  

پس از اتصال سنسور و پمپ به دستگاه نوبت به اتصال دستگاه به کامپیوتر می باشد .کابل usb دستگاه را در سوکت مشخص شده در شکل - 2 - وصل کرده و سر دیگر آن را به کامپیوتر متصل میکنیم. با اتصال دستگاه به کامپیوتر، دستگاه روشن شده و آماده کار میباشد.

راهنماي استفاده از دستگاه:

کلیدهاي دستگاه وعملکرد هرکدام به این صورت میباشد که زمانی که دستگاه سوالی از کاربر میپرسد در خط دوم lcd عملکرد هر کلید نوشته میشود.به عنوان مثال:

در شکل - 4 - با زدن کلید 3 گزینه pc وبا زدن کلید 1 گزینه set انتخاب میشود.

شکل : - 4 - وضعیت کلیدهاي دستگاه

لازم به ذکر است که قبل از اتصال دستگاه به کامپیوتر ابتدا باید درایور و نرم افزار دستگاه را نصب کنیم. براي نصب ابتدا "PL2303_Prolific_DriverInstaller_v1.5.0.exe" USB Driver را نصب میکنیم

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید