بخشی از مقاله

مقدمه

خاکورزی از جمله عملیاتی است که بر رشد گیاه و تولیدات کشاورزی تأثیرگذار است. هدف از خاکورزی مطلوب، ایجاد محیطی مناسب برای جوانهزنی بذر و رشد ریشه میباشد. برای انجام عملیات شخم پس از آبیاری و یا بارندگی، خاک باید به یک رطوبت بهینه برسد. رطوبت بهینه برای خاکورزی - OPT - 2 رطوبتی است که اگر خاکورزی در آن انجام شود بیشترین مقدار خاکدانههای کوچک ایجاد میگردد - دکستر و برد، . - 2001 مطابق مدل ارائهشده توسط کولن - 1987 - و آلوکو و کولن - 2000 - ، زمانی که خاک از یک نقطه آغازین مرطوب، خشک میشود چگونگی تغییرات درجه اشباع آب منفذی و پیوندهای مویینهای بین خاکدانهها و درون خاکدانهها با یکدیگر متفاوت است - شکل . - 1 در شکل 1 در قسمت افقی منحنی B بدون افزایش مکش آب خاک - یا با افزایش جزئی - درجه اشباع آب منفذی بین خاکدانهای کاهش پیدا میکند و بهطور هم زمان با خالی-شدن آب از فضای منافذ بین خاکدانهای، در منحنی D مقاومت پیوندی نیز در فضای بین خاکدانهای کاهش پیدا میکند.

این اتفاق در اندازه ویژهای از منافذ بین خاکدانهای - با فراوانی زیاد - ، و مکش و رطوبت خاک رخ میدهد که همان رطوبت و مکش بهینه برای خاکورزی OPT - و - hOPT است. شکل -1 مدل خردشوندگی مویینهای خاکدانهها پیشنهاد شده بهوسیله کولن 1987 - - ، منحنیهای: A، مکش - درجه اشباع منفذی درون خاکدانهها؛ B، مکش - درجه اشباع منفذی بین خاکدانهها؛ C، مکش - پیوند مویینهای - مقاومت پیوندی - درون خاکدانهها؛ D، مکش - پیوند مویینهای - مقاومت پیوندی - بین خاکدانهها - آلوکو و کولن، . - 2000 هدف از این پژوهش تعیین رطوبت بهینه خاک برای خاکورزی با استفاده از مدل خردشوندگی مویینهای در خاکهای ورتیسول میباشد. بهدلیل دشواری تعیین این رطوبت و نیاز به امکانات آزمایشگاهی، ارائه توابعی جهت برآورد OPT با استفاده از برخی حدود تجربی کارایی خاک نیز ضروری بهنظر میرسد.

مواد و روشها

نمونهبرداری خاک در تابستان 91 از خاکهای ورتیسول دشت زرین شهرستان کوهرنگ واقع در استان چهار-محال و بختیاری صورت گرفت. 35 نمونه خاک سطحی - عمق 0-25 سانتیمتر - برداشت شد. حد خمیری - 3/ - خاک با استفاده از روش فیتیله 3 میلیمتری - مکبراید، - 1993 و آزمون تراکم استاندارد خاک برای تعیین Proctor به روش استاندارد بریتانیا شماره - 1990 - 1377 انجام شد. مقدار رطوبت خاک در مکش ماتریک 50 هکتوپاسکال - 50hPa - با استفاده از دادههای منحنی مشخصه رطوبتی خاک درونیابی شد.

اساس مدل خردشوندگی مویینهای بر تعیین مقاومت پیوندی بین خاکدانهها - مقاومت کششی - در رطوبتهای مختلف می-باشد. بدین منظور نمونه خاکهای دستنخورده - با چگالی ظاهری طبیعی - ، ابتدا به کمک اسپری آبپاش به رطوبتی کمتر از رطوبت حد خمیری رسانیده شده و سپس درون قالب مخصوص دو تکه - با ارتفاع 10 و قطر 3/5 سانتیمتر - ریخته شدند. نمونه خاکهای استوانهای حاصل، بهصورت متوالی در هوای آزاد خشک شدند تا هر نمونه به رطوبت پایینتری برسد. پس از خشککردن و به تعادل رسیدن در هر مرحله، قطر و ارتفاع هر نمونه پیش از آزمایش مقاومت کششی با کولیس دیجیتال اندازهگیری شدبرای. هر خاک تقریباً 15 نمونه استوانهای به رطوبتهای مختلف رسانیده شد و مقاومت کششی آنها به روش غیرمستقیم - برزیلی - اندازهگیری گردید.

برای محاسبه مقاومت کششی t - N/cm2 - معادله زیر به کار گرفته شد - دکستر و کروزبرگن، : - 1985 که در آن F نیرو بر حسب hi - N - و DI به ترتیب ارتفاع و قطر نمونه خاک - پیش از آزمایش - بر حسب - cm - و g - x - ضریب صافشدگی میباشند. مقدار g - x - با استفاده از معادله زیر محاسبه شد - فرایدمن، : - 1964در این معادله x نسبت صافشدگی بوده و برابر با a - x = a/y عرض بخش صافشده و y فاصله بین بخشهای صافشده در نقطه شکستگی - است. سپس مقادیر رطوبت هر نمونه خاک بعد از آزمایش مقاومت کششی به روش وزنی تعیین گشت و مکش معادل آن با استفاده از دادههای منحنی مشخصه رطوبتی خاک درونیابی شد.

در هر رطوبت با توجه به اندازهگیری ابعاد نمونه، تعیین چگالی ظاهری و تخلخل خاک، مقادیر درجه اشباع آب منفذی محاسبه گردید. برای هر یک از نمونه خاکها مقادیر تنش مؤثر Pw - N/cm2 - با توجه به رابطه زیر محاسبه شد که در آن Pw نیروی پیوندی مویینهای - تنش مؤثر - N/cm2، 0/01 ثابت تبدیل واحد، h مکش ماتریک - hPa - و S درجه اشباع آب منفذی میباشد. درجه اشباع آب منفذی بین خاکدانهای از رابطه زیر محاسبه گشت - آلوکو و که در آن t مقاومت کششی - N/cm2 - ، 0/01 ثابت تبدیل واحد، h مکش ماتریک - hPa - و Si  درجه اشباع آب منفذی بین خاکدانهای میباشد. رطوبت و مکش بهینه برای خاکورزی OPT -  و   - در شرایطی در نظر فیزیک، فرسایش و حفاظت خاک گرفته شد که t با خشکشدن کاهش یافته و سپس افزایش یابد - منحنی D در شکل . - 1 در نهایت توابع انتقالی برای برآورد OPT   با استفاده از برخی حدود تجربی کارایی خاک نیز استخراج شد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید