بخشی از مقاله

خلاصه

بخش زیادی از انتشار گاز گلخانه ای دی اکسید کربن به اتمسفر زمین توسط صنایع شیمیایی و پتروشیمیایی تولید می شود. امروزه یکی از بزرگترین مسائل محیط زیست، افزایش بیش از حد گازهای گلخانه ای می باشد. روش های متعددی به منظور حذف دی اکسید کربن از مخلوط گازها توسط محققین ارائه شده است. روشی که امروزه متداول تر است، جذب شیمیایی توسط حلال آمین می باشد. در همین راستا، روش Capture And Storage - CCS ٍ - CO برای جداسازی و حذف دی اکسید کربن از خروجی دودکش برخی صنایع با غلظت بالا به کار گرفته می شود.

در این تحقیق، طراحی و شبیه سازی فرآیند حذف دی اکسید کربن خروجی از دودکش نیروگاه تولید برق بیستون کرمانشاه، توسط نرم افزار هایسیس صورت گرفته و تأثیر پارامترهای مختلف در کاهش مصرف انرژی و افزایش میزان بازیابی دی اکسید کربن نهایی بررسی شده است. نتایج نشان داد که دمای خوراک ورودی، غلظت آمین مصرفی، ارتفاع ستون های جذب و دفع و ... بر کاهش مصرف انرژی و افزایش میزان بازیابی دی اکسید کربن موثر می باشند.

مقدمه

در بین گازهای گلخانه ای موجود در اتمسفر، دی اکسید کربن دارای بیشترین اثرگذاری بر پدیده گرمایش کره زمین بوده که عمدتاً از احتراق سوخت های فسیلی در صنایع مختلف حاصل می شود. احتراق این سوخت های فسیلی منجر به افزایش غلظت دی اکسیدکربن در جو میشود]ٌ.[ نرم افزارهای شبیه سازی و مدل سازی یکی از ابزارهای مهم در زمینه های مختلف علمیخصوصاً - رشته های مهندسی - می باشند، که کاربرد وسیعی در پیش بینی و بررسی شرایط کلی فرآیندهای مختلف صنعتی و آزمایشگاهی در فضای مجازی دارند.

یکی از نرم افزارهای شبیه ساز در زمینه شبیه سازی فرایند و واحدهای مهندسی شیمی و نفت نرم افزار هایسیس می باشد ]َ.[ در این تحقیق از نرم افزار هایسیس برای شبیه سازی واحد جذب شیمیایی برای حذف دی اکسید کربن از گاز دودکش نیروگاه تولید برق بیستون کرمانشاه استفاده شده است. در این تحقیق، تأثیر پارامترهای مهم بر خروجی حاصل از شبیه سازی واحد حذف دی اکسید کربن بر اساس منبع انتشار دی اکسید کربن مورد بررسی قرار گرفته است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید