بخشی از مقاله

چکیده

عامل اصلی مرگ و میر حاصل از گاز گرفتگی های خانه ها طراحی، اجرا و استفاده نادرست از دودکش های خانگی است. هدف پروژه اینست که با مراجعه به مراکز نظام مهندسی و شرکت های گاز و جمع آوری داده های آزمایش و گزارش های مربوطه، نوع تعریف مسئله در تحلیل عددی و شرایط اولیه - از قبیل مقدار اولیه و شرایط مرزی - برای شبیه سازی در نرم افزار فلوئنت به دست آید.

در گام اول سعی شده به موارد استاندارد های وسایل گازسوز و همچنین استاندارد سازی دودکش ها از دیدگاه سازمان نظام مهندسی کشور اشاره شود تا در درجه اول پایه و اساس شرایط استاندارد را به عنوان مرجع در نظر داشته باشیم. پس از بررسی داده های آزمایش - تحلیل تجربی - می توان 3 نقص عمده را در دودکش لوازم گازسوز مورد تحلیل قرار داد:

-1 تحلیل دودکش در قطرهای مختلف

-2 تحلیل دودکش در ارتفاع های مختلف

-3 تحلیل دودکش در سطح مقطع های مختلف

که برای راه حل آنها، برای هرمورد چند دودکش را مورد بررسی قرار داده ایم و نتایج عددی و تجربی حاصل شده تهیه و تدوین شده است.

.1 مقدمه

یکی از مهم ترین خطراتی که ساکنان ساختمان را تهدید می کند و در این مقاله به این موضوع خواهیم پرداخت، مسمویت ناشی از گاز مونواکسید کربن که به دلیل نقص در دودکش های وسایل گاز سوز خانگی است. و در برخی از موارد به تلفات انسانی منجر می شود که به - - مرگ خاموش - - شهرت یافته است.

متناسب با آمار ارائه شده و پی بردن به اهمیت موضوع به بررسی عوامل تاثیرگذار در مکش دودکش پرداخته شده است.

·    ارتفاع دودکش

·    سطح مقطع دودکش

·    درجه حرارت دود و گازهای حاصل از احتراق و هوای خارج

·    جنس جداره دودکش

در تحلیل ها و شبیه سازی های انجام تمام عوامل در نظرگرفته شده است.حال در ادامه به دو نوع تحلیل اساسی موضوع مقاله پرداخته شده است.

.2 تحلیل تجربی

پس از بررسی و تحلیل در استاندارد ها و روش های صحیح به کار گیری لوازم گاز سوز چه از جهت تهویه - ورودی هوا به لوازم گازسوز - و چه از جهت تخلیه گاز های احتراق - خروجی به وسیله دودکش - که در مباحث مقررات ملی ساختمان، سازمان گاز، سازمان آتش نشانی و... آمده است و به آنها اشاره شد، در این فصل با کمک داده های آزمایشگاهی و تحلیل تجربی که در برخی مراکز از قبیل سازمان استاندارد ملی کشور، سازمان گاز کشور و... صورت گرفته است، برخی از شرایط اولیه یا همان مقدار ورودی انواع پارامتر ها را برای بررسی در شبیه سازی به کمک نرم افزار فلوئنت به دست می آوریم.

در این آزمایش ها علاوه بر داده هایی که از حسگر برداشت می شود، مواردی چون پریدگی مشعل، تعادل استاتیک بخاری در درجه های مختلف - حد اکثر تا - 150، جهت خروج هوای گرم از نظر جلو روندگی و حالت صعودی داشتن و انتقال گرما به دستگیره ی بخاری را مورد ارزیابی قرار می دهند.

اما عمده بحث ما نتایجی است که حسگر های درون دودکش به صورت داده در اختیار ما قرار می دهد، در این حسگر ها پارامتر هایی چون: میزان درصد CO2 در گازهای حاصل از احتراق و مقدار PPM گاز CO موجود در دودکش را می توان برداشت کرد.

تعداد پارامتر هایی که این حسگر به صورت داده در اختیار ما می گذارد به تعداد کابل هایی بستگی دارد که به مانیتور مخصوص جهت نمایش نمایش اعداد وصل است، زیرا هر کابل مقدار یک پارامتر به خصوصی را اندازه گیری می کند.

شکل:1 چگونگی نصب حسگر به دودکش

برای بررسی و تحلیل این نوع بخاری از اتاق عایق استفاده می شود که بخاری در آن قرار می گیرد و آزمایشهای مربوط به ODS و سایر پارامتر هایی که برای بخاری بدون دودکش اهمیت دارد، اندازه گیری می شود.

.3 تحلیل عددی

1-3 آنالیز عددی چیست؟

آنالیز عددی الگوریتم حل مسئله در ریاضیات پیوسته - ریاضیاتی که جدا از ریاضیات گسسته است - را مورد مطالعه قرار میدهد. آنالیز عددی اساسا به مسائل مربوط به متغیرهای حقیقی و متغیرهای مختلط و نیز جبر خطی عددی به علاوه حل معادلات دیفرانسیل و دیگر مسائلی که از فیزیک و مهندسی مشتق می شود می پردازد. 

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید