بخشی از مقاله

چکیده

زمانی که بحث فضای ابر1 مطرح می شود همیشه با چالش هایی رو برو هستیم و زیرساخت های مربوط به ذخیره سازی2، نیازمند تجهیزات قابل اعتماد و نیروی انسانی ماهر برای اداره کردن آن به طور موثر و کارآمد است و متقاعد کردن مدیران درباره مزایای فضاهای ابری که از جمله آن می توان به قابلیت انعطاف پذیری، قابلیت اطمینان بالا، هزینه کمتر و افزایش راندمان کاری اشاره کرد،کاری سختی است و مهاجرت از فضای سنتی به فضای ابری بسیار دشوار صورت می پذیرد و از طرفی مقایسه سیستم ذخیره سازی خصوصی ابری3 و غیر ابری به صورت عادلانه کار بسیار پیچیده ای است که در این تحقیق برروی پارامترهای استفاده شده در محیط ذخیره سازی خصوصی ابری و همچنین نحوه ایجاد آن، بررسی به عمل آمده است که از جمله این عوامل می توان به تاخیر شبکه4، اندازه فایل5 و شکست وظایف6 به عنوان عاملی برای کاهش کارایی اشاره کرد

امروزه در اکثر سازمان های بزرگ، دستیابی به صنعت سبز - Green Industry - و ایجاد دولت الکترونیک به عنوان یک چالش اصلی مطرح است که از مدل - OSM - Organizational Sustainability Modeling به عنوان یک راه حل استفاده می شود، این مدل که در یک مدت زمان مشخص و با داشتن اطلاعات بسیار دقیق پیاده سازی می شود، ترکیبی از محاسبات آماری و ترسیم نمودارها، جهت ارائه بازخورد میزان برگشت سرمایه گذاری برای سیستم های ابر می باشد.

.1 ذخیره ساز خصوی ابری:

یک نوع از مکانیزم ذخیره سازی است که ذخیره اطلاعات یک سازمان در سرورهای محلی همراه با اجرای محاسبات ابری و فن آوری ذخیره سازی است که بسیار شبیه ذخیره سازی ابر عمومی است که دارای قابلیت هایی همچون: مقیاس پذیری و انعطاف پذیری از معماری ذخیره سازی است. اما بر خلاف ذخیره سازی ابر عمومی، در دسترس عموم نیست و توسط یک سازمان قابل استفاده می باشد

سیستم ذخیره ساز خصوی ابری با نصب و پیاده سازی یک مرکز داده تحقق می یابد که در واقع مجموعه از خوشه های ذخیره سازی است که با یک برنامه مجازی سازی دخیره سازی یکپارچه شده است و با توجه به سیاست های میزبانی شبکه، امکان دسترسی به گره های ذخیره سازی مختلف و برنامه های کاربردی در شبکه سازمان را از طریق کنسول فراهم می کند. و این در حالی است که برنامه ها به فضاهای اختصاصی خود متناسب با ظرفیت داده شده توسط میزبان شبکه از طریق پروتوکل های خاص خود دسترسی دارند.

.1.1 ملاحظات پیاده سازی ذخیره ساز خصوی ابری

در هنگام مهاجرت از سیستم سنتی به سیستم ابری باید موارد زیر در نظر گرفت و در هنگام طراحی آنها را نیز مد نظر داشت .

-1 داشتن زیرساخت شبکه قوی و قابل اطمینان و قابلیت اتصال از راه دور

-2 امنیت یک عامل مهم است زیرا غیر از نام کاربری و رمز ورود باید داده ها نیز رمز نگاری شوند.

-3 حفظ امنیت و کنترل داده ها که خارج از سایت ذخیره می شود، به ویژه مکان های شخص ثالث.

-4 کامل بودن و قابل توسعه بودن خدمات ارئه شده

-5 اطمینان از اینکه ظرفیت موجود سیستم در هنگام پیاده سازی ذخیره ساز خصوی ابری پاسخگوی نیاز کارمندان است.

-6 اعمال سیاست های مختلف دسترسی متناسب با سطح کاربران.

در این مقاله به منظور پیاده سازی و انتقال از سیستم سنتی به سیستم ابری در هنگام طراحی معماری از مدل OSM استفاده می کنیم که در زیر به تعریف و توضیح ویژگی های آن می پردازیم.

.1,2 تعریف OSM

OSM مخفف کلمات Organisational Sustainability Modelling یک راه حل جدید برای اندازه گیری و ارزیابی کارایی مدل کسب و کار شبکه ابر از لحاظ کیفی و دقت آن است که مخلوطی از محاسبات آماری و ارائه یکسری نمودارهای منطقی به منظور ارائه مقدار بازگشت سرمایه از طریق سرمایه گذاری بر روی راه اندازی سامان های ابری در هر سازمان استفاده می شود.

OSM به عنوان یک مجموعه ای از روش ها، مدل های کسب و کار و همچنین بهترین شیوه هایی است برای ترقیب سازمان ها به بنا کردن یکسری عملیات و هزینه های بلند مدت، که به شرح آنها می پردازیم:

Cloud Computing BusinessFramework - CCBF - .1,2,1

چارچوب کسب و کار CCBF به هر سازمانی در طراحی، ارتقا و توسعه و مهاجرت از سیستم سنتی به فضای ابری کمک می کند و این در حالی است که این چارچوب به عنوان یکی از مولفه های اندازه گیری و ارزیابی OSM استفاده می شود که دارای چهار شاخصه ذیل است،.

-1 طبقه بندی مدل کسب و کار برای ارائه یک محیط ابر خصوصی متناسب با استراتژی های هر سازمان.

-2 ارائه یک چارچوب برای بررسی میزان دقت عملکرد ابر خصوصی.

-3 تحلیل ارتباطات ایستگاه کاری و ابر خصوصی همچنین تعامل فضای ابرخصوصی بین سازمانها.
 
-4 ارائه نحوه تعامل سرویس های IaaS, PaaS, SaaS و مدل های کسب و کار.

در شکل شماره4 ارتباط OSM با این چارچوب را مشاهده می کنید

OSM دو هدف را برای CCBF دنبال می کند:

·    یک چارچوب برای مدل توسعه پایداری سازمانی برای خدمات فناوری یا پروژ های آن با تعامل و همکاری بیتر سازمان ها و یکپارچه سازی آنها.
·    ارائه یک حالت جدید مانیتورینگ به طوریکه سازمان هار ا قادر می سازد تا هر چه آسانتر یک سرویس را ارائه نمایند.

Capital Asset Pricing Model - CAPM - .1,2,2

همچنین در این مدل مفهوم [4] CAPMبرای تجزیه و تحلیل میزان ریسک ها در ساختارهای متفاوت جهت مقایسه عملکرد یک سازمان در شرایط قبل و بعد از پیاده سازی محیط ذخیره ساز خصوصی ابر استفاده می شود.[15]

ویژگی کلیدی CAPM تقسیم بندی ریسک و سرمایه گذاری مرتبط به دو دسته کلی است:

شکل :1 نمودار ساختارCAPM

- 1 قابل کنترل بودن و مدیریت پذیر

- 2 غیر قابل کنترل بودن و مدیریت ناپذیر بودن آن.[18]

این مدل بر پایه فرمول ریاضی ارزیابی میشود که سه مولفه دارد:

نرخ بازده مورد انتظار از یک سرمایه گذاری بدون ریسک مفهومی

نرخ بازده مورد انتظار از یک سرمایه گذاری معمولی در بازار که سازمان در آن  نقش دارد

یک عدد که مقداری از خطر کنترل نشده را نشان می دهد

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید