بخشی از مقاله

این مقاله دارای فرمول زیادی میباشد که در سایت قابل نمایش نیست

چکيده
پسماند مايع Spent catalyst واحد B1 بعلت ترکيبات هيدروکربني فرار داراي پتانسيل بالاي اشتعال بوده و نگهداري و جابجايي آن بسيار خطرناک است . ترکيبات اين ماده شامل
هيدروکربنهاي ديگر بوده و تنها راه حل دفع آن سوزانده مي باشد ولي نگهداري ، جابجايي و حمل و نقل و بدليل فعال بودن ماده سوزاندن آن بسيار مشکل مي باشد .
فلزات Ti و Al در محيط آزاد بسيار فعال بوده و در محيط آبي واکنش شيميايي گرمازايي ايجاد مي نمايد . در اين تحقيق پسماند Spent catalyst در محيط آزمايشگاهي در يک بشر که از طريق حمام خنک نگه داشته مي شود ( همراه با ميکسر ) با آب واکنش داده و پسماند از حالت مايع و فعال به صورت جامد و غير فعال تبديل گرديد
( کاهش پتانسيل خطر ) . در اين بررسي در مرحله اول ١٠٠ سي سي از پسماند که حدود ٨١.٥٩ گرم وزن داشت با حدود ١٧ سي سي آب واکنش داده که وزن پسماند بعد از انجام واکنش به ٦٤.٠٧ گرم کاهش پيد نمود ، يعني در مرحله اول ٢١ درصد وزن پسماند کمتر گرديد. در مرحله دوم بررسي ، پسماند جامد که پتانسيل خطر آتش سوزي آن از بين رفته بود به مدت يک ساعت در کوره ٥٥٠ درجه سانتيگراد قرار داده شد و نمونه بدليل وجود هيدروکربن بعد از کوره به مقدار ٦٤ درصد کاهش پيدا نمود که مجموعاً در دو مرحله حجم پسماند حدود ٨٥ درصد کاهش پيدا کرد .
کلمات کليدي
Spent catalyst ، ١- بوتن ، پسماند جامد ، پسماند مايع ، هيدروکربن .

مقدمه :
Spent catalyst جزو پسماندهاي توليدي واحد ١ بوتن مي باشد. اين پسماند بدليل نوع ترکيبات خود بسیار خطرناک ، سمي و آتش گيربوده و دفع و تعيين تکليف آن ها بسيار مشکل مي باشد.حجم توليدي پسماند Spent catalyst در واحد حدود ٣ تن در ماه بوده که بصورت kg.h ٤.٨ توليد و در درامهاي مشخص ذخيره سازي مي شود.
وجود ترکيبات Ti ،Al در اين پسماند دفع و تعيين تکليف اين ماده را با مشکل مواجه مي نمايد.
Al و Ti در محيط آبي و هوا بشدت واکنش داده و اين امر نگهداري آن را سخت مي نمايد. در اين تحقيق تلاش شد با روشهاي آزمايشگاهي و تهيه تجهيزات ( شکل شمارهاي١-٥ ) نمونه پسماند Spent catalyst را از نظر حجم کاهش و از حالت مايع خطرناک به پسماند جامد تبديل نمود. براي اجراي عملياتي اين روش در واحد طراحي يک راکتور ( شکل شماره ٦ ) مي توان پسماند فوق را بصورت پيچ پيچ و در مراحل مشخص توسط تزريق در راکتور از حالت مايع و خطرناک بصورت جامد و ايمن تبديل نمود.

تيتانيوم :
تيتانيم عنصري فلزي است که رنگ سفيد- نقره اي براق دارد . اين عنصر در سال ١٧٩١ توسط William Gregor دانشمند انگليسي کشف گرديد . در °C ٨٨٠ ساختار بلورين هگزا گونال دارد و بالاي اين دما تبديل به ساختار مکعبي مي شود. اين فلز بسيار سخت است و دانسيته پاييني دارد.اين فلز خاصيت چکش خواري دارد.ترکيبات تيتانيم به صورت وسيعي در طبيعت توزيع شده است .روتيل ، دي اکسيد طبيعي تيتانيم و ايلمينيت که علاوه بر تيتانيم شامل آهن واکسيژن نيز م باشد دو منبع اصلي تيتانيم هستند.
يک روش تهيه اين فلز شامل عبور کلر از روي ايلمنيت يا روتيلي است که باکربن تا نقطه قرمز شدن حرارت ديده . تيتانيم تترا کلريدي که تشکيل مي شود با تقطير جزء به جزء خالص مي شود وسپس با منيزيم مذاب در دماي °C ٨٠٠ در اتمسفري از آرگن احياء مي شود .تيتانيم ناخالص در سال ١٨٨٧ توسط نيلسون و پترسون به دست آمد. و فلز خالص آن در سال ١٩١٠توسط گرما دادن به ترکيب تترا کلريد تيتانيم با سديم در بمبهاي فولادي به دست آمد .اين عنصر در کانيهاي روتيل ، ايلمينيت و اسفن و تيتانس و در نهشته هاي آهني نيز وجود دارد. تيتانيم در خاکسترهاي زغالسنگ ، در گياهان و در بدن انسان وجود دارد. اين عنصر در آزمايشگاه توسط واکنش تتراکلريد تيتانيم با منيزيم به دست مي آي . اين روش براي توليدات بشتر فلز تيتانيم نيز استفاده مي شود. تيتانيم مي تواند توسط تجزيه يدي تصفيه شود .تيتانيم طبيعي از بمباران مواد راديواکتيو با دوترونها حاصل مي شود . اين تشعشعات راديو اکتيوي بيشتر پوزيترونها و اشعه هاي گاما با قدرت بالا هستند .
فلز تيتانيم از نظر فيزيولوژي بي اثر است . تيتانيم مي تواند در دماي برافروختگي با اکسيژن و در دماي ٥٥٠ درجه سانتيگراد با کلر ترکيب شود. زماني که دي اکسيد تيتانيم خالص است سطح آن بسيار براق مي شود و حت ميتواند بيشتر از الماس خاصيت انعکاس نور دارد.تيتانيم طبيعي شامل ٥ ايزوتوپ است که جرم اتمي آن از ٤٦ تا ٥٠ در تغيير است . همه اين عناصر پايدار هستند. هشت ايوتوپ ديگر اين عنصر ناپايدار هستند .دي اکسيد تيتانيم به طور وسيعي براي استفاده رنگها ساختماني و رنگهاي هنري کاربرد دارد و اين استفاده به علت خاصيت پوشش قوي است که دارد. دي اکسيد تيتانيم يک ماده رنگي است که در اين مورد استفاده وسيعي دارد. تيتانيم رنگي منعکس کننده خوبي براي اشعه مادون قرمز مي باشد و براي رصد خورشيد در زماني که در اثرگرما ديد ضعيف باشد، نيز استفاده مي شود. تترا کلريد تيتانيم در صنعت شيشه نيز کاربرد دارد .قيمت فلز تيتانيم خالص ٩٩.٩٥% ميزان ١٠٠ دلار در پوند است .
آلومينيوم

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید