بخشی از مقاله

ترکیب شیمیایی سولانین , خطرات و روش هاي کاهش آن در سیب زمینی تاثیر آلاینده ها بر تولید و عملکرد


چکیده

ســـــولانین بـــــه فرمـــــول C45H73NO15 و بـــــه وزن ملکـــــولی 868 /.4 و یــــک گلیکــــو آلکالوئیــد اســت. ســولانین درواقــع عــاملی دفــاعی در گیــاه اســت کــه مــی توانــد در برگهــا و خــود میــوه باشــد. ایــن مــاده بســیار ســمی اســت و حتــی در مقــادیر جزئــی ســمیت خــود را حفــظ مــی کنــد. ســولانین در ســیب زمینــی هــاي در معــرض نــوري کــه موجــب ســبز شــدن آنهــا مــی شــود،و یــا در هنگــام انبــارداري بــه میــزان 1 میلــی گــرم بــر گــرم میرســد کــه بســیار خطرنــاك اســت. ایــن مــاده را ســیب زمینــی بــراي دفــاع خــود مقابــل حشــرات و بیمــاري هــا مــی ســازد. بــا توجــه بــه خطراتــی کــه ســولانین بــراي ســلامت مصــرف کننــده دارد, آشــنایی بــا ایــن ترکیــب و روش هــاي کــاهش آن مــی توانــد نقــش مــوثري در امنیــت غــذایی ایجــاد کنــد. ایــن تحقیـــق تـــلاش دارد راهکارهـــاي مناســـب کـــاهش ســـولانین در گیـــاه را مـــورد بررســـی قـــرار دهــد. تــأمین قســمتی از عناصــر مــورد نیــاز گیــاه بــا اســتفاده از کــود آلــی و کــاهش اســتفاده از

تـــرو نی ژن و انتخـــاب بهتـــرین شـــرایط انبـــارداري ســـیب زمینـــی از لحـــاظ کمتـــرین افـــزایش در میزان الفا سولانین، از جمله اقدامات موثر می باشد.

کلمات کلیدي: گلیکوآلدهید, سولانین , سلامت غذایی


مقدمه

خواص شیمیایی:

سولانین به صورت بلوريهاي سوزنی باریک دراکس 85 درجه بدست میآید. در گرماي 190 درجه، حالت سخت شده پیدا میکند بدون آنکه ذوب شود و در حرارت حدود 285 درجه تجزیه میگردد. در الکل گرم، به سهولت حل میشود.عملاً در آب غیر محلول است 25) میلی گرم در یک لیتر آب و PH معادل (6، دراتر، کلروفرم نیز قابلیت انحلال ندارد. (/http://naserghrad.blogfa.com)

روش هاي اندازه گیري سولانین


ابتدایی ترین روشی که براي اندازه گیري گلیکو آلکالوییدها به وسیله فیتزپاتریک و عثمان به کار گرفته شد روش تیتریمتریک بود. پس از آن روش هاي کروماتوگرافی لایه نازك (thin layer chromatography)، کروماتوگرافی گازي و اسپکتروفتومتري براي این کار استفاده شدکه هریک نواقصی به همراه داشت و در سال 1986 بوشوي و پرکینز، براي نخستین بار از روشن کروماتوگرافی مایع با کارآیی زیاد High (performance liquid chromatography, HPLC استفاده کردند، که نسبت به روش هاي قبلی از مزیت هایی همچون جداسازي کامل گلیکو آلکالوییدها از یکدیگر و انجام سریع تر آزمایش برخوردار بود. ولی بهترین روشی که تاکنون ارائه شده، روش ایمیونواسی (immunossay) است، که دقیق، حساس و ساده بوده و به خاطر اختصاصی بودنش می توان مشکلات استخراج و خالص سازي را که در روش هاي دیگر منبع خطاست، محدود کند.

روش استخراج سولانین توسط soyltys , wallenfels مشخص شده به روش کروماتوگرافی، 6 نوع ترکیب آلفا، تباوگا، سولاتین و آلفابتا، کاما، a,b,y chacimine در آن مشخص گردید که از بین آنها، مقدار آلفاسولانین بیشتر از همه است..سولانین هم چنین در انواع مختلف Solanum ، تاجریزي سیاه و گوجه وجوفرنگی نیز د دارد. در جوانه تازه غده سیب زمینی، به مقدار تقریبی 0/04 درصد از آن یافت می شود.

سمیت سولانین زمانی آشکار می شود که میزان آن به 2 تا 5 میلی گرم بر کیلوگرم وزن بدن برسد علایم مسمومیت شامل علایم گوارشی و عصبی گزارش شده است : مانند اسهال، دردهاي شکمی، احساس سوختگی در گلو ، از دست رفتن حسها، تب و فلجی و... علایم معمولا 8 تا 12 ساعت بعد از مصرف و هضم پدیدار می شوند که این میزان می تواند به 30 دقیقه بعد از مصرف میزان بالاي سولانین کاهش یابد. سرخ

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید