بخشی از مقاله

خلاصه طرح :
در این طرح به بررسی کارگاه تولید میلگرد از ضایعات آهن پرداخته شده است ، برای بررسی طرح از روش های آماری و اقتصادی و برآورد های مالی استفاده شده است ، این طرح شامل چهار فصل میباشد ، فصل اول به بیان کلیاتی از قبیل مقدمه ، تاریخچه ، مجوز های قانونی مورد نیاز ، وضعیت بازار ، میزان واردات و صادرات و ... پرداخته است ، فصل دوم به بیان روش انجام کار پرداخته است ، بازدید از واحد کاری مشابه ، نیروی انسانی ، نحوه تامین سرمایه و ... از جمله عناوین

موجود در این فصل میباشد ، فصل سوم به بررسی طرح از دیدگاه اقتصادی پرداخته است ( طرح توجیهی یا BP ) ، عناوینی از قبیل نیروی انسانی مورد نیاز ، میزان سرمایه گذاری ، مواد اولیه مورد نیاز ، ماشین آلات مورد نیاز و ... از جمله عناوین موجود در این فصل میباشد ، در نهایت فصل چهارم به بیان نتیجه اجرای طرح می پردازد .


فصل اول
کلیات

مقدمه :
فولاد ترکیب بسیار متنوعی از آهن، کربن و عناصر آلیاژي است به طوريکه میتوان با تغییر مقدار و نوع این عناصر، ترکیبات مختلف فولادي با خواصبسیار جالب و متفاوت را تولید نمود. اگرچه تاریخچه تولید فولاد به حدود 3000 سال قبل برمیگردد، ولی روشهاي جدید جهت تولید محصولات فولادي در قرن 19 میلادي به کارگرفته شدند. توسعه تکنولوژي تولید فولاد در آن زمان، باعث تولید مقادیر بسیار زیاد این محصول گردید و در نتیجه کاربردهاي جدیدي جهت استفاده از آن مثلاً در راهآهن و صنایع اتومبیل سازي به وجود آمد که از آن زمان تا به حال، دامنه کاربرد و تولید این محصول روزبه ر

وز گسترش بیشتري یافته است.


علاوه بر ارزانتربودن فلز فولاد که سبب مصرف فوق العاده آن می شود، می توان به ویژگی هاي قابلیت آلیاژسازي و امکان انجام عملیات حرارتی و دیگر عملیاتی که سبب ایجاد خصوصیات بسیار متنوعی در فولاد می شود اشاره کرد. ویژگی هاي مذکور تنوع عظیمی درکاربرد فولاد ایجاد کرده است. دامنه این تنوع از سوزن و سنجاق تا کشتی هاي عظیم الجثه اقیانوس پیما و آسمان خراش ها گسترشدارد. ماشین آلات ساخته شده از فولاد، همه آنچه که موردنیاز روزانه بشر است را می

سازند. چنین گستره وسیعی از تنوع کاربرد که امکان پایه گذاري و راهبري صنایع گوناگون را میسر ساخته ، مقدار مصرف آهن و فولاد را به معیاري براي داوري درمورد گستردگی صنعت درکشورها مبدل کرده است. صنعت فولاد به عنوان یکی از پایه هاي مهم اقتصادي هر کشور تلقی می شود و در برخی مطالعات مصرف سرانه فولاد را به عنوان شاخصی براي ارزیابی صنعتی بودن یک کشور برشمرده اند.
در بیش از 61 کشور فولاد تولید می شود و آهن و فولاد سهمی 2,5 درصدي از تجارت جهانی کالا را در برداشته و سهم آن از صادرات کالاهاي کارخانه اي نیز بالغ بر 3,3 درصد است. در ایران نیز فولاد با حضور در بخش هاي مهم تولیدي و صنعتی کشور، نقش بسیار مهمی را ایفا میکند. درسال 1950 میلادي، مجموع فولاد تولید شده درجهان کمتر از 200 میلیون تن در سال بوده است و این در حالی است که تولید سالیانه فولاد تا پایان سال 2002 بیش از 900 میلیون تن گزارش شده است. جداول زیر میزان فولاد تولید شده و همچنین نرخ رشد تولید فولاد را بین سالهاي 1970 تا 2002 نشان میدهد

 

به دلیل اهمیت بسیار بالاي تولید فلزات اساسی و از جمله فولاد، کشورهاي صنعتی جهان هرکدام به دنبال جایگاه ویژهاي در تولید این محصول هستند. در این بین کشور چین در سال 2002 میلادي با تولید بیش از 180 میلیون تن فولاد، مقام اول تولید جهانی را دارا است و این در حالی است که کشورهاي ژاپن با تولید 107,7 و آمریکا باتولید 2,92 میلیون تن در سال در رده هاي دوم و سوم جهانی قراردارند در حال حاضر در بیش از یکصد کشور جهان محصولات فولادي و از جمله میلگرد تولید میشود که از این میان، کشور ایران در سال 2002 میلادي با تولید 3،7 تن و در حال حاضر با تولیدحدود 8 میلیون تن فولاد به عنوان بیست و دومین تولیدکننده این محصول در جهان و ششمین تولیدکننده بزرگ آسیا مطرح است.


گزارش حاضر مطالعات امکان سنجی مقدماتی تولید میلگرد از ضایعات میباشد. که در قالب متدولوژي علمی مطالعات امکان سنجی تهیه گردیده است و مطابق متدولوژي فوق ، ابتدا محصول مورد مطالعه به طور دقیق معرفی شده و سپس بررسی هاي لازم روي بازار آن صورت خواهد گرفت و در ادامه مطالعات فنی در خصوص چگونگی تولید و امکانات سخت و نرم افزاري مورد نیاز نیز شناسایی شده و در نهایت ظرفیت هاي اقتصادي و حجم سرمایه گذاري مورد نیاز براي اجراي طرح برآورد و ارائه خواهد شد تا با استفاده از آن سرمایه گذران و علاقه مندان محترم بتوانند کلیه اطلاعات مورد نیاز را کسب و در جهت انجام سرمایه گذاري اقتصادي با دید باز و مسیرشفاف اقدام نمایند. امید است این مطالعات کمکی هرچند کوچک در راستاي توسعه صنعتی کشورمان بعمل بیاورد .


نام کامل طرح و محل اجرای آن :
تولید میلگرد از ضایعات

محل اجرا :

مشخصات متقاضیان :
نام نام خانوادگی مدرک تحصیلی تلفن

دلایل انتخاب طرح :
در دنیاي امروز صنعت فولاد به عنوان یکی از صنایع مادر و تعیین کننده مطرح می باشد و از اهمیت بسزایی برخوردار است. امروزه با توجه به رشد روز افزون صنعت و افزایش جمعیت جهان و به تبع آن افزایش نیاز بشر به فولاد و محصولات فولادي بر اهمیت آن ها روز به روز افزوده می شود. هنگامی که از میزان توسعه یافتگی کشورها سخن به میان می آید شاخصهایی را براي رتبه بندي و شناخت توسعه یافتگی در نظر میگیرند به عنوان مثال مصرف سرانه فولاد در هر کشور نشان دهنده وضعیت سرمایه گذاری ها و اجراي طرحهاي عمرانی و بلاخره توسعه یافتگی است. این رسم

دنیاي ماست که سخت ترین ها در تعین انسانی ترین پدیده ها مانند توسعه موثر هستند و ایران هم در این جریان ناگزیر از کسب مراتب بالاتر تا بتواند ساکنانش را از مواهب توسعه بهره مند سازد .این شاخص براي ایران در سال 84 در حدود 200 کیلوگرم بوده و در سال 85 به 210 کیلوگرم می رسد به هر حال موقعیت ایران از لحاظ توسعه یافتگی نشان می دهد همچنان ظرفیت هاي فراوانی براي رسیدن به رتبه هاي بهتر وجود دارد که نتیجه آن افزایش مصرف روز افزون محصولاتی مانند فولاد است.

وضعیت و میزان اشتغالزایی :
تعداد اشتغالزایی این طرح 39 نفر میباشد .
تاریخچه و سابقه مختصر طرح :
نام و کد محصولات
کد ISIC مربوط به این محصولات که در لوح فشرده وزارت صنایع آمده است عبارت است از:
27101233 و 27101234
محصول مورد بررسی در این گزارش تولید میلگرد از ضایعات می باشد و به طور کلی قسمت عمده اي از تولید میلگرد که یکی از پر مصرف ترین و پر کاربرد ترین محصولات ساخته شده از فولاد می باشد تولید میلگرد از شمش است ولی در این پروژه منحصرا به تولید میلگرد از ضایعات آهن یا شمش پرداخته شده است.
به طور کلی میلگرد در ابعاد ، اندازه ،اقطار واستحکام متفاوت تولید و به بازار عرضه می شود که قسمت عمده اي از انواع میلگرد موجود در بازار به شرح جداول زیر است.

 


شماره تعرفه گمرکی
براي میلگرد به طور مجزا شماره تعرفه واحدي موجود نمی باشد و در طبقه بندي زیر قرار می گیرد.

شرایط واردات محصول
این محصول داراي حقوق ورودي 4 درصد می باشد با توجه به تقاضاي بالاي میلگرد در داخل کشور وتشنگی بازار داخلی میلگرد و همچنین ظرفیت تولید پایین تولید کنندگان داخلی میلگرد نیاز به حجم نسبتا بالاي واردات میلگرد از سایر کشور هاي تولید کننده می باشد و همین کمبود عرضه باعث بالا رفتن قیمت میلگرد در چند سال اخیر نیز شده است.در حال حاضر تولید داخلی 50 % تقاضاي کشور را پاسخگو است.


دولت به جاي اینکه سیاست خود را در تسریع در اجراي طرحهاي فولادي عملیاتی کند رو به واردات کرده است. واردات فولاد مشمول تعرفه نمی شود ولی تولیدکنندگان شمش باید 4% عوارضپرداخت کنند. در نتیجه این امر % موجب شد که بهرغم وجود 3 میلیون تن ظرفیت نورد در ایران، این کارخانه ها یا تعطیل شوند یا اینکه با 60 ظرفیت خود کار کنند. دولت باید از احداث واحدهاي جدید فولادسازي که به تصویب شوراي اقتصاد رسیده حمایت کند.
در ضمن قرار است تسهیلات و کمکهاي لازم براي اجرایی شدن کار دراختیار بخش خصوصی قرار گیرد. مقرر شده تسهیلاتی براي گشایش اعتبار واردکنندگان از سوي بانک ها درنظر گرفته شود، همچنین ترخیص این مواد اولیه از گمرك در اولویت قرار گیرد.

 

بررسی و ارائه استانداردهاي موجود در مورد محصول
شماره استاندارد مختص میلگرد در موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران شماره 3132 می باشد.

بررسی و ارائه اطلاعات لازم در زمینه قیمت تولید داخلی و جهانی محصول
بر اساس اطلاعات موجود در بازار داخل میانگین قیمت هر کیلو گرم میلگرد در داخل کشور با توجه به عدم ثبات قیمت آن مخصوصا در هفته هاي اخیر و با توجه به طول ، نوع و قطر آن بین 6000 تا 8000 ربال میباشد.
همچنین در خصوص قیمت جهانی انواع میلگرد لازم به توضیح است که قیمت جهانی انواع میلگرد با توجه به اطلاعات سایت هاي معتبر صنعت فولاد و نورد در حدود 600 تا 700 دلار/ تن میباشد . معرفی موارد مصرف وکاربرد همان طور که میدانیم فولاد و محصولات فولادي شامل ورق، میلگرد، نبشی و پروفیل یکی از پر مصرف ترین کالاها میباشند. از بین محصولات ساخته شده فولادي میلگرد نیز از اهمیت خاصی بر خوردار است. میلگرد آجدار در پروژه هاي ساختمانی و عمرانی کاربرد فراوانی دارد . استفاده از این میلگردها در سازه هاي بتنی عمر مفید سازه را حتی تا دو برابر افزایش میدهد. این ویژگی از لحاظ اقتصادي بسیار مهم و شایان توجه است زیرا با صرف مقدار بسیار اندکی هزینه جهت تامین این نوع میلگرد در سازه هاي بتنی میتوان بهره وري را تا دو برابر افزایش داد لیکن کاربرد میلگرد ساده برخلاف میلگردهاي عاجدار که در ساختمان سازي پروژه هاي عمرانی به کار میرود در صنایع پایین دستی فولاد کاربرد دارد و ابزارسازان و سازندگان محصولات صنعتی از این کالا استفاده میکنند.

بررسی کالاهاي جایگزین و تجزیه و تحلیل اثرات آن بر مصرف محصول
در بررسی کالا هاي جایگزین براي محصولات تولیدي صنعت فولاد که یکی از پر مصرف ترین محصولات در صنایع کشور است به طور کلی نمی توان کالایی را به عنوان جایگزین این محصولات در نظر گرفت که بتواند به عنوان تهدیدي براي محصولات این صنعت تلقی شود. پس میتوان نتیجه گرفت بازار مصرف محصولات فولادي و مخصوصا میلگرد تقاضاي روز افزون خود را داراست و سهم بازار خود را حفظ می کند.
تنها مادهاي که میتواند از لحاظ مقاومت و شکل پذیري جایگزین فولاد شود مواد پلیمري با تکنولوژي نانو میباشد که پایه نفتی دارند. تا آن زمان حداقل 35 سال زمان لازم داریم که کاهش شدید منابع نفتی را نیز باید در نظر گرفت.

کشورهاي عمده تولیدکننده و مصرف کننده محصول


با توجه به انکه در مورد بزرگترین تولید کنندگان میلگرد در جهان اطلاعات موثقی در دسترس نیست در این قسمت به صورت کلی به آمار بزرگترین تولید کنندگان فولاد در جهان پرداخته شده است . در رده بندي سالانه برترین فولاد سازان جهان در سال 2005 مشخص شده که در این رده بندي متال استیل، در صدر جدول قرار دارد. کارخانه هاي متال استیل که مقر آن در هلند قرار دارد، در سال 2005 در کشورهاي مختلف جهان حدود 492 میلیون تن فولاد تولید کردند. با توجه به آنکه متال استیل در سال 2005 از ادغام شرکتهاي ال.ان.ام، آي.اس.جی، کریونستال و والین تشکیل شد،

تولید آن نسبت به مجموع تولید شرکتهاي یاد شده در سال 2004 16 درصد رشد همراه بوده است. آرسلور )از کشور لوکزامبورگ( که در سال 2004 بزرگترین فولادساز / با 46 جهان محسوب میشد، در سال 2005 در رده دوم قرار گرفته است. همچنین تولید آرسلور در سال 2005 حدود 0درصد کاهش همراه بوده است. / 47 میلیون تن بوده که البته نسبت به سال 2004 با 53 9 میلیون تن ، با / در سال 2005 ، سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنایع معدنی ایران )ایمیدرو ( با تولید 4 چهار پله سقوط نسبت به سال 2004 در رده بیستوهشتم جهان قرار گرفته است. ایمیدرو عنوان بزرگترین فولاد ساز خاورمیانه را از آن خود کرده است. پس از ایمیدرو، اردمیر ترکیه با تولید 5 میلیون و 150 هزار تن فولاد در جایگاه دوم قرار دارد. الحدید عربستان سعودي با تولید 4میلیون و 190 هزار تن، سوم است و گروه عز از مصر با تولید 4میلیون و 160 هزار تن در مکان چهارم قرار دارد .جدول شماره 6- بزرگترین شرکتهاي تولیدکننده فولاد در سال 2005 واحد: میلیون 

از سوي دیگر در حالی که کشور چین بزرگترین فولاد ساز جهان است با این وجود بزرگترین فولاد ساز چینی، شرکت بائواستیل شانگهاي، در رده ششم قرار گرفته است و میزان تولید آن در سال 2005 بالغ با 22 میلیون و 730 هزار تن بوده است. بنابراین با توجه به کوچک بودن حجم تولید فولاد سازان چینی در مقیاس جهانی به صورت منفرد، تعداد آنها باید زیاد باشد. از میان 120 فولاد ساز برتر جهان، 37 شرکت چینی هستند و از این لحاظ چین در جایگاه اول جهانی قرار گرفته است.

شرایط صادرات
براي تامین تقاضاي بازار قست اعظمی از تولید داخلی در سال هاي اخیر وارد بازار می شود اقداماتی در خصوص محدودیت صادرات شمش و مواد اولیه مورد نیاز و محصولات فولادي از

جمله میلگرد با وضع عوارض ویژه و حذف جایزه صادراتی محصولات فولادي، جلوگیري از صادرات محصولات فولادي با وضع عوارض ویژه از سوي سازمان توسعه تجارت ایران و اختصاص اعتبار ارزي لازم به واحدهاي تولیدي )بخش خصوصی( براي تامین مواد اولیه و به منظور تکمیل ظرفیت هاي خالی این واحدها از برنامه هاي حوزه بازرگانی داخلی براي ساماندهی به بازار داخل از سیاست هاي در دست اجراست.

وضعیت عرضه و تقاضا
بررسی ظرفیت بهره برداري و روند تولید از آغاز برنامه سوم تاکنون
مقصود از عرضه داخلی ، میزان تولیدات داخلی جداي از صادرات است. طبق آمار منتشره از سوي وزارت صنایع و معادن در حال حاضر در حدود 49 پروانه بهره برداري در زمینه تولید میلگرد آهنی و فولادي صادر شده است که لیست واحدهاي مذکور به تفکیک در جدول ذیل آورده شده است.
ذکر این نکته ضروریست که با توجه به موانع و مشکلات خطوط تولید ظرفیت واقعی طرحها معمولا بسیار پایین تر از ظرفیت اسمی آنهاست


همان طور که پیشتر به آن اشاره شد ظرفیت عملی طرح هاي موجود به علت عدم وجود مواد اولیه و نوپا بودن بیشتر این کارخانجات تا حدود 60 % ظرفیت اسمی آنهاست.

سازندگان ماشین آلات
به طور کلی ماشین آلات مورد نیاز براي تولید میلگرد سازنده داخلی نداش

ته و تکنولوژي ساخت آنها در داخل کشور وجود ندارد. عمده تولید کنندگان ماشین آلات تولید میلگرد کشور هاي آلمان، ایتالیا، هند، چین و مخصوصا ترکیه می باشد که از تکنولوژي مناسب جهت ساخت این ماشین آلات برخوردارند و ضمنا ساخت ترك آن به نسبت دو نوع آلمانی و ایتالیایی از قیمت مناسب تري برخوردار است.

بررسی وضعیت طرحهاي جدید و طرح هاي توسعه در دست اجرا
وضعیت واحدهاي در دست احداث
بر اساس آمار هاي موجود در لوح فشرده وزارت صنایع و معادن لیست طرح هاي در دست احداث تولید میلگرد آهنی و فولادي شامل 80 طرح است که به شرح جداول زیر است. لازم به ذکر است که جدا از طرح هاي زیر در حدود 380 طرح دیگر در دست احداث است که درصد پیشرفت فیزیکی آنها صفر میباشد

لازم بذکر است که براي پیش بینی تولید داخلی میلگرد، تاریخ بهره برداري از طرح هاي با پیشرفت فیزیکی بیش از 75 درصد تا پایان سال 86 ، بین 50 تا 74 درصد در سال 1387 ، واحدهاي بین 25 تا 49 درصد در سال 1388 و واحدهاي بین 1 تا 24 درصد در سال 1389 فرض شده است. درصد استفاده از ظرفیت طرح هاي در % دست اجرا براي سال اول 60 % و به ترتیب در سال دوم بهره برداري 70 % و در سال سوم بهره برداري 80ظرفیت اسمی در نظر گرفته شده است . بدین ترتیب ظرفیت طرحهاي در دست اجرا طی سالهاي آتی طبق جدول زیر برآورد شده است. همچنین شایان ذکر است که طرحهاي فعال نیز با حداکثر ظرفیت 60 درصد به تولید می پردازند که با فرضتامین مواد اولیه مورد نیاز طرح ها، ظرفیت آنها نیز به 80 درصد افزایش یابد که این امر با افزایش 10 درصدي طی دو سال انجام خواهد شد و در جدول ذیل بدان اشاره گردیده است.

بررسی روند واردات محصول از آغاز برنامه سوم تا آخر سال 1385
واردات میلگرد با تعرفه گمرکی مذکور از آغاز برنامه سوم تا سال 1384 به شرح جداول زیر است. همچنین لازم به ذکر است که آمار واردات سال 85 هنوز از سوي گمرك جمهوري اسلامی ایران منتشر نگردیده است. جداول شماره 12 - میزان واردات در سال هاي 81 تا 84

بررسی روند مصرف از آغاز برنامه توسعه سوم تاکنون


به علت عدم دسترسی به اطلاعات مورد نیاز جهت تحلیل به روش آماري و اقتصاد سنجی از روش برآورد مصرف ظاهري مطابق با رابطه زیر استفاده شده است.
C = Y+M-X

صادرات می باشد در جدول زیر مصرف در سالهاي X واردات و M ، تولید داخلی Y ، نماد مصرف C که در آن 1381 تا 1384 عملکرد آورده شده است.

بررسی روند صادرات از آغاز برنامه توسعه تا آخر سال 1385
صادرات میلگرد به تفکیک کشورها فقط براي سه کد تعرفه 721310 و 721390 و 721399 در سالنامه هاي آمار بازرگانی خارجی جمهوري اسلامی موجود میباشد که به شرح زیر است. همچنین لازم به ذکر است که آمار واردات سال 85 هنوز از سوي گمرك جمهوري اسلامی ایران منتشر نگردیده است.

جداول شماره 15 - میزانصادرات در سال هاي 81 تا 8


بررسی نیاز به محصول با اولویت صادرات تا پایان برنامه توسعه چهارم
10 توضیح داده شده است در سال هاي آتی به علت نیاز بالاي بازار داخلی سیاست - همان طور که در بخش 1 جلوگیري از صادرات این محصول اتخاذ شده است و بنابراین فرضیه صادرات میلگرد در سال هاي آتی روند نزولی خواهد داشت که در اینجا در پیش بینی ها از ذکر آن صرف نظر شده است.
در راستاي تامین نیاز داخلی تصمیم هایی مبنی بر واردات مواد اولیه - همچنین با توجه به توضیحات بخش 1 )شمش( و محصول )میلگرد( اتخاذ شده است که بر این اساس پیش بینی تقاضاي میلگرد بر حسب تن در سال هاي آتی به قرار جدول و شرح ذیل می باشد.
جهت برآورد میزان تقاضاي داخلی طی سال هاي آتی ابتدا روند رشد مصرف میلگرد در سال هاي گذشته برآورد و سپس با استفده از روند بدست آمده و همچنین روش رگرسیون، روند رشد مصرف طی سال هاي آتی محاسبه گردیده است که نتیجه محاسبات فوق الذکر در ذیل آورده شده است.

بررسی اجمالی تکنولوژي و روشهاي تولید و عرضه محصول در کشور و مقایسه آن با دیگر کشورها
به طور کلی در بررسی روش هاي تولید میلگرد به این نتیجه می رسیم که دو روش کلی براي تولید میلگرد وجود دارد که از نظر فرآیند تولید تا حدود بسیار زیادي مشابه یکدیگر می باشد فقط مواد اولیه آنها تا حدي متفاوت است.


در روش اول که روش به نسبت پر کاربرد تري نیز در کشور ما می باشد میلگرد از شمش هاي فولادي تولید می شود . به این ترتیب که شمش ها پس از حرارت دادن در کوره به خطوط شکل دهی منتقل شده و در آنجا ضمن سرد شدن،ازغلطک هاي مختلف عبور داده شده و در نهایت به میلگرد تبدیل می شوند.

روش دوم که روش مورد بحث ما نیز می باشد روش تولید میلگرد از ضایعات است.همان طور که گفته شد این روش تا حد زیادي مشابه روشاول می باشدو به شرح زیر است :
ابتدا ضایعات که عمدتا ضایعات شمش می باشند در کوره پیش گرم شارژ و تا 1200 درجه سانتیگراد حرارت داده می شوند. لازم به ذکر است که قبل از حرارت دادن ضایعات در کوره ضایعات مورد بازرسی قرار گرفته و از لحاظ ابعاد و حجم کنترل می شوند و قسمتی از آنها قبل از قرار گرفتن در کوره به قسمت برش انتقال داده شده و برش داده می شوند تا به ابعاد مناسب براي قرار گرفتن در کوره تبدیل شوند.بعد از حرارت دادن در کوره مواد اولیه (ضایعات (به سمت خط شکل دهی وکشش هدایت می شوند.در این قسمت طی چهار مرحله کشش توسط غلطک هاي مربوطه فرآیند کشش و شکل دهی صورت می گیرد به این ترتیب که در هر مرحله از کشش طول در حدود 20 سانتی متر افزایش می یابد و پس از آن میلگرد هاي تولید شده به سمت غلطک هاي آج زنی هدایت می شوند. پس از آج زدن میلگرد ها آماده وزن کشی بوده و پس از قرار گرفتن روي باسکول بسته بندي و آماده توزیع می باشند.


نحوه بسته بندي محصولات میلگرد بصورت شاخه با طولهاي مساوي که بوسیله مفتول فولادي در شش قسمت بسته در فاصله مناسب به یکدیگر بطور محکم بسته بندي می شود. در سایزهاي 8 و 10 بسته بندي بصورت کلاف صورت می گیرد. هر بسته داراي پلاك که حاوي کلیه مشخصات بسته و خریدار می باشد
با توجه به مطالب ذکر شده، نتیجه گیري میشود که هر چند تکنولوژي مورد استفاده در کشورمان و بسیاري از کشورهاي دیگر نسبتاً یکسان است، لیکن کیفیت اجراي تکنولوژي فوق بهدو سطح قابل تقسیم است که این تقسیم بندي سبب می گردد تا واحدهاي فعال در این شاخه از صنعت عملاً به دو گروه عمده تقسیم بندي گردند.

در جدول زیر این تقسیم بندي شرح داده شده است.

تعیین نقاط قوت و ضعف تکنولوژي هاي مرسوم در تولید
همان طور که پیشتر توضیح داده شد تنها از یک نوع تکنولوژي منحصر به فرد در تولید میلگرد استفاده می شود که همان فرایند نورد است.

در بررسی تکنولوژي تولید میلگرد باید به نکا ت زیر توجه کرد :
تکنولوژي نورد )کشش( موجود براي تولید میلگرد تنها تکنولوژي مرسوم در دنیا می باشد و نقاط ضعف چندانی بر آن وارد نیست ولی در کشور ما تنها علت عدم تولید با ظرفیت حقیقی در این تکنولوژي عدم دسترسی به مواد اولیه به مقدار کافی جهت تولید میلگرد می باشد .
فرآیند تولید میلگرد به برنامه نگهداري و تعمیرات بسیار منظم به ویژه در بخش کشش و شکل دهی و آج زنی که هر سه توسط غلطک ها انجام می شود نیاز دارد .زیرا بیشترین توقفات خط تولید میلگرد مربوط به شکستگی و نقصغلطک ها می باشد که تعمیرات آن بسیار زمان بر و پر هزینه می باشد.
همان طور که در قسمت قبل اشاره شد براي تولید میلگرد در همه جاي دنیا از فرآیند واحدي استفاده می شود با این تفاوت که تکنولوژي ماشین آلات تولید میلگرد متفاوت است و برخی کارخانه ها از تکنولوژي بالاتري برخوردارند.
سطح تکنولوژي مورد استفاده در تولید میلگرد در قسمت گذشته معرفی شد. از اینرو در این قسمت بررسی نقاط قوت و ضعف تکنولوژي هاي فوق الذکر آورده خواهد شد:


مجوز های قانونی :
تعریف: جواز تاسیس مجوزی است که جهت احداث ساختمان و تاسیسات بنام اشخاص حقیقی و حقوقی در زمینه تولید بخش سازمان صنایع صادر میگردد.

مراحل صدور جواز تاسیس :
1- پذيرش درخواست متقاضی صدور جواز تأسيس فعاليتهای صنعتی و تكميل پرونده توسط مديريت سازمان سازمان صنایع شهرستان .
2- بررسی پرونده از نظر مدارك و تطبيق با مصاديق والويتهای سرمايه گذاری در واحد صدور مجوز مديريت سازمان صنایع .
3- تكميل پرسشنامه جواز تاسيس ( فرم شماره يك ) توسط متقاضی .
4- ارسال پرونده منضم به فرم شماره يك به اداره مربوطه بمنظور بررسی ، اصلاح

و تائيد فرم پرسشنامه جواز تاسيس با استفاده از اطلاعات طرحهای موجود ، طرحهای تيپ و تجربيات كارشناسی و ارجاع پرونده به مديريت .
5- ارجاع پرونده توسط مديريت به واحد صدور مجوز جهت مراحل صدور جواز تأسيس .

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید