بخشی از پاورپوینت

 اسلاید 1 :

1-5 ملاس :

در موقعی که در کارخانجات قند یا نی شکر به منظور تهیه قند به کار می برند پس از کریستا لیزاسیون و جدا نمودن فند شیره غلیظ قهوه ای مایلبه سیاه رنگی که غیرقابل تبلور استباقی می ماند که ملاس نام دارد.

نکته ای که از نظر بهداشتو سلامت انیتنها باید مورد دقت قرار گیرد این است که چون برای سفید کردن قتد از بی سولفیت و هیدروسولفید قبلاز جدا کردن ملاس استفاده می شود لذا باید با توجه به سمیت مواد مذکور تازمانی که راه حلی برای حذف یا خنی کردن سمی آنها پیدا شود از مصرف ملاس بهمنظور کشت مخمر برای مصارف تازه استفاده نشود.

ملاش چغندر قند Beet Motasses :

ملاس چغندر قند ماده ای است که در صنعت مخمر سازی به عنوان محیط کشت و رشد تکثیر مخمربه کار می رود در کارخانجات قند سازی  خلل چغندر رادر دیگهای شربت گیری (دیفوزیون) وارد می کنند و تقریباً تمام قند آن را طبق اسموز استخراج کرده و مادهحاصله که حاوی مقدار کمی قند (حدود 3/0% ) است تفالهنامیده می شود شربت حاصله بریا تصفیه با مواد آهکی و دیگر مواد شیمیایی مخلوط و صاف می شود و سپس آن را تغلیظ نموده و به دانه های شکر تبدیل می کنند. (کریستالیزاسیون) و داته های تبلور شده در دستگاه مخصوصی (سانتریفوژ) از پس آب جدا می نمایند و این عمل را چندین بار (معمولاً سه بار) تکرار می کنند آخرین پس آب که دیگر با شرایط و وسایل موجود در کارخانخ قند : قندگیری از آن مقرون به صرفه نیست از کارخانه خارج و بنام ملاس چغندر قند نامیده می شود.

 

اسلاید 2 :

تخمیر اولین فرایندانجام شده بر روی الکل می باشد به طور کلی می توان گفت تخمیر عبارتست از واکنش هایی که در آن مواد خام آلی توسط میکروارگانیسم ها و یا آنزیم ها به مواد گوناگونی تبدیل می شود.

واکنش تخریب میکروبی به صورت زیر می باشد :

سلول های بیشتر + محصولات             میکروارگانیسم + خورام حام آلی

لازم به ذکر است که در سیستم های حاوی آنزیمی ، آنزیم راباید به طور مداوم به راکتور اضافه کرد در حالی کهدر دستگاه های تخمیر میکروبی (فرآیند تولید الکل از ملاس) نیازی به افزودن و میکروارگانیسم تازه به راکتور نیست.

نام شیمیایی و علائم اختصاری آنزیم هایی که در عملیات تخمیر قند نقش فعال دارند عبارتند از :

آدنوزین در فسفات APD                                       آئنوزین تری فسفات ATP

نیکوبنیامیددی نوکلئوتید NAD                              نیکوبنیامیددی نوکلئوتید هیدروژنه NADH

واکنشهای انجام شده در فرمانترها عبارتند از :

1- واکنش تبدیل یک قندی به دو قندی

دی گلوکز                                       C6H12O6                C12H22O11 + H2O

2- واکنش تخمیری

2/31- = H ?                         اتانول                                        C6H12O6                 2C2H5OH  

2C2H5OH + H2O                C2H5OH + CH3COOH + 2CO2      

دی اکسیدکربن   اسیداسیتیک    اتانول

واکنش های شیمیایی که در حین عمل تخمیر شیره قند انجام می گیرد عبارتند از :

اسلاید 3 :

هر کیلوگرم ملاس gr 480 ساکارز دارد و از این مقدار gr 208 مخمر بر مبنای واحد خشک تولید می گردد

تأثیر پذیری آنزیم ها بر روی مواد آلی در شرایط زیر انجام پذیر است :

1- حرارت : حداکثر تا 50 درجه سانتی گراد به ازای هر 10 افزایش حرارت اثر آنزیم ها دو برابر می شود.

2- PH محیط

3- بعضی محلولهای شیمیایی مثل اتر تا وقتی که در سیستم تکثیر قرار دارند آنزیم ها رابدون خرابی نگهداری می کنند و در اصل به منزله نگهدارنده ها محسوب می شوند.

4- مواد سمی : مانند اسیدهیدروسیانیک ، هیدروژن سلفاید ، فلورین ها از رشد و تکثیر آنزیم ها جلوگیری می کنند.

5- درجه حرارت : ئرجه حرارت 70 الی 100 درجه سانتی گراد از رشد و تکثیر آنزیم ها جلوگیری می کنند.

مخمر ساکارومیس سرویزیه بصورت پودری می باشد که آنالیز آن در جدول زیر آمده است.

اسلاید 4 :

فرآیند تولید الکل از ملاس چغندر قند شامل سه هر چه می باشد :

1- عمل آوری و پرورش و تکثیر مخمر    2- تخمیر    3- تقطیر

3-7 فاضلاب گیری در صنایع تخمیری ملاس

فاضلاب های کارخانجات تخمیر ملاس با پیشرفت صنعت بیوتکنولژی بسیار مفید می باشند زیرا در دسترسی و بهره برداری از این ماده خام کم ارزش که شامل کلیه محتوایاتملاس غیر از ساکارز می باشد امکان تولیدات زیادی را می دهد در کارخانجات آمریکایی به علت وجود گاز ارزان قیمت فاضلاب های کار خانجات قندگیری از ملاس با گاز کربنیک خنثی شده و پس از گرفتن آهک آن را در یک دستگاه تبخیر کننده چهار بدنه تبخیر کرده و بنام A.P.C تبدیل می نمایند که چون با تفاله چغندر قند مخلوط شود و علوفه ای با 22% پروتئین به دست می آید مصرف این نوع علوفه در هر سال 4-2 % افزایش می یابد.

اسلاید 5 :

تقریباً کلیه ترکیبات مورد نیاز مخمرهای الکلی در ملاس وجود دارند ملاس چغندر با حدود 50-48 % ساکارز ، یک درصد گلوکز و فروکتوز و یک درصد رافینوز ماده اولیه مناسبی برای تولید الکل است ملاس نی شکر از نظر مقدار بیوتین اسیدپنتوتنیک ، تیلمین ، فسفر و گوگرد غنی تر از ملاس چغندر قند است ملاس نی شکر حاوی حدود 62% قند است که به 32% آن ساکاروز 14% گلوکز و 16% فروکتوز است.

1-3 میکروبهای مورد استفاده در تولید اتانول

اولین هدف در انتخاب مخمر تولید اتانول با بازده (راندمان) بالا است برتی این منظورمعمولاً از سوی های مختلف ساکارومیسیس سره ویسیه واریته الیپسوئیدوس استفاده می گردد. سویه های مختلف مخمر شیز و ساکارومیسس که تکثیر غیر جنسی آنها معمولاً با تقسیم یاخته ای صورت می گیرد نیز می توانند برای این منظور استفاده شوند.

1-4- روش صنعتی تولید اتانول از ملاس :

وقتی از ملاس به عنوان ماده اولیه تخمیر الکلی استفاده می شود تخمیر معمولاً در فرامانتورهای فلزی بل ظرفیت زیاد (به طور متوسط 50000 لیتر) صورت می گیرد.

مایه میکروبی با روشهای مختلفی تهیه داده و به ملاس رقیق و تکمیل شده اضافه می گردد :

ـ تهیه مایه مایع به مقدار لازم در شرایط هوازی به کمک مخمرهای انتخاب شده (سلکسیون شده).

ـ تلقیح مستقیم مخازن تخمیر بوسیله مخمر خشک.

ـ گاهی نیز مایع الکلی را در پایان تخمیر سانتریفوژ کرده بخش مایع رابه دستگاه تقطیر می فرستند و از بخش غلیظ و خامه ای شکل که حاوی مخمرهای عامل تخمیر است در تخمیر بد به عنوان مایه استفاده می کنند.

0 :

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید