بخشی از مقاله

Din چيست؟
مؤسسه آلمانی استاندارد سازی ترجمه عبارتی آلمانی Deutsches Institut für Normung است که سرواژه آن کلمه DIN می شود که در گویش فارسی دین خوانده می شود. این استاندارد قدیمی ( از سال 1917 آغاز به کار کرده است.) امروزه در سراسر دنیا مورد استفاده قرار میگیرد و با بیش از 30000 عنوان استاندارد تقریباً تمامی جوانب تکنولوژی را در بر میگیرد.


تعاريف:
در استاندارد هاي آلماني(DIN )دو تعريف وجود دارد ،يكي با عنوان "ماده پوشش دهنده "يا ماده پوششي كه كمي از قدمت آن مي گذرد و ديگري كه جديد تر است با عنوان "لاك" .


1- DIN -55945:
....." ماده پوششي(پوشش دهنده) Beschichtungsstoff ، واژه اي است كلي و به مواد مايع، خميري و يا پودري اطلاق ميشود كه متشكل است از بايندر و اضافه بر آن و در صورت لزوم پيگمنت هاو مواد رنگي ديگر،مواد پركننده،حلال ها و افزودني هاي ديگر "
توضيح : با كمي دقت در واژه ها ،قدمت نسبي آنها نمايان ميگردد ! ! (بعداً توضيح داده خواهد شد )


با تغييراتي كه در سال 1996 در استاندارد فوق داده شد ،"ماده پوشش دهنده "را تحت شماره استاندارد Europa-Norm( DIN-EN 971-1) با عبارت "مواد پوشش دهنده آلي براي حفاظت از سطوح" تعريف كرد .


2- DIN EN 971-1 1996-09 :
..."لاك عبارت است از يك ماده پوشش دهنده حاوي پيگمنت كه مايع،خميري و يا بصورت پودر بوده و استفاده از آن روي يك سطح زيرين ،Substrate (جديداً زير آيند) ،لايه پوشاننده اي ايجاد ميكند كه داراي خواص محافظت كننده،زيبا سازنده و يا خواص ويژه تكنيكي ديگر مي باشد ........ ، واژه لاك براي مواد پوشش دهنده حاوي پيگمنت و يا فاقد پيگمنت به كار برده ميشود و لذا بهتر است براي يك لاك بدون پيگمنت از واژه لاك شفاف استفاده شود "
در ايران برخي در دو سه سال اخير به جاي واژه لاك از واژه"پوشرنگ" استفاده كرده اند .


گروه بندي انواع لاك ها:
لاك ها رامي توان بر اساس معيار هاي مختلف گروه بندي كرد كه برخي از مهمترين آنها به شرح زير مي باشد
*** فونكسيون يا عملكرد لاك :لاك عمومي(جنرال)،لاك شفاف ،لاك فلزي (Metalliclack)و.....
***سيستم رنگ آميزي :آستري،پركن (همتراز كننده) ،لاك نهائي و.. ....
***سوژه رنگ آميزي : اتومبيل،ساختمان،ماشين آلات ،بدنه كشتي ،مخازن آب و.......


***معيار هاي زيست محيطي: پايه آبي،پرجامد ،پودري و.......
*** بر مبناي رزين تشكيل دهنده : اپوكسي،آلكيدي،پلي اورتان (اكريليك،پلي استر...)بيتومن و......
***بر اساس روش و سيستم اعمال:غوطه وري،الكترواستاتيك،الكتروفورز و.........
***برپايه نحوه سخت شدن :هواخشك (فيزيكي)،شيميائي (تركيبي ،اكسيداتيو...)كوره اي، سخت شونده با اشعه و.........
***بر اساس ويژگي هاي ظاهري: براق،مات،چروك،چرمي و.......


***......و با معيار هاي ديگر !
انتخاب لاك مناسب:
عوامل متعددي در انتخاب يك لاك مناسب براي يك كالاي مشخص تعيين كننده هستند .از جمله اينكه مي بايست ويژگي هائي از لاك همچون كيفيت ساختاري،نوع و شرايط سخت شدن،نحوه و شرايط اعمال بانوع زيرآيند (Sustrate)، سيستم لايه ها ومطابقت آنها با يكديگرو.......سازگاري همخواني داشته باشند.به عنوان نمونه مي توان ياد آور شد كه اگر قرار است لاكي در دماي 150 درجه سانتيگراد سخت شود ،مسلماًيك چنين لاكي براي قطعاتي از جنس ABS ويا مشابه آن ،مناسب نمي باشد....ويا اينكه اگر شرايط و ضوابط زيست محيطي منطقه اي اجازه مقدار VOC بالا را نمي دهد ،مسلماً استفاده از يك لاك پايه

حلالي كم جامد امكان پذير نمي باشد. ناگفته پيدا است كه به رغم وجود تفاوت هاي ذكر شده ،كليه لاك ها -از هر نوعي -مي بايست الزاماً يك سري توانائي هاي اوليه را داشته باشند ،اين بدان معني است كه مي بايست قادر باشند پس از اعمال-به هر نحو -در زمان مناسب "پستي و بلندي "هاي بوجود آمده در قطرات (ذرات) لاك روي زير آيند را "همتراز" كرده و يك سطح كاملاً يكنواخت ايجادنمايد ،موضوعي كه به آن "جريان" مناسب لاك يا Flow گفته مي شود . در خصوص Flow هميشه دو عامل ويسكوزيته و پتانسيل كشش سطح -لاك و زير آيند-نقش اساسي را بازي ميكنند .
اجزاء تشكيل دهنده لاك ها:



همان گونه كه در تصوير مشاهده مي شود ،اجزاء اصلي تشكيل دهنده لاك هاي مختلف از چهار گروه مي باشند :
1- رزين ها
2-پيگمنت ها و مواد پركننده
3-حلال ها و/يا آب
4-افزودني ها ( در دو زير گروه فرار و غير فرار) .
....و يك توضيح بسيار ضروري :


يك اشتباه (نسبتاً)فاحش در بين "رنگي ها"ي ايران رايج است و آن اينكه هر بايندر يا محمل رنگ رارزين مي نامند ،در حالي كه اينگونه نيست و هستند بايندر هاي بسيار خوبي كه به هيچ وجه رزين نيستند مانند روغن بزرك و........قابل ذكر اينكه اين اشتباه در اين پست نيز-آگاهانه- تكرار شد ، ....(دلايل آن در پست هاي بعدي توضيح داده خواهد شد )


hp DIN
اين استاندارد آلماني اسب بخار بود در اين روش هم قدرت موتور را از روي فلاويل موتور اندازه گيري ميكردند(مانند قبل از 72 آمريكا) با اين تفاوت كه در اين روش قطعات اصلي موتور مانند اگزوز و فيلر هوا و .. روي موتور بسته شده اما قدرت داره از روي فلاويل اندازه گيري ميشه اما در SAE از طريق چرخ اندازه گيري ميشد. امروز به جاي DIN به اين روش منسوخ PS (Pferdestärke) الصاق ميشه كه اشتباهه و در جمع بندي دليلش بيان ميشه.
در حال حاضر ما يك نوع اسب بخار داريم به اسم PS كه بهشم متريك ميگن اما اين روش فرقش با نوع آلماني در نحوه اندازه گيريه كه بالا گرفته از طريق فلاويل بوده نه چرخ ها پس براي بيان تعداد اسب هاي خودور هاي قديمي و مقايسه كردن آنها با هم از نظر علمي كاملآ مردوده چون زمين تا آسمان واحد ها فرق ميكرده


اما حالا يك PS داريم كه متريكه و كاملآ با همون استاندارد SAE برابره اما با DIN فرق داره يعني مقدار DIN از لحاظ عددي بزرگتر اما از نظر حقيقي كمتر از SAE يا همان اسب بخار ايزو هستش و چون اين DIN منسوخ شده پس ما فقط به PS اكتفا ميكنيم و ميگيم كه : PS اسب بخار متريك هست كه با استاندارد SAE 1972 برابره و تبدليمش به وات به قرار زيره


kW = 1.34100 PS
انطباق با مشخصات و استانداردهاي مصالح آكوستيكي DIN
مصالح آكوستيكي در هر پروژه بايد از نظر ويژگيهاي فيزيكي، شيميايي و مكانيكي (ابعاد، سختي و ديگر مشخصه‌ها) با آنچه در نقشه‌ها، دستور كارها، مشخصات فني خصوصي و ساير مدارك پيمان ذكر شده است، منطبق باشند. نمونه مصالح آكوستيكي اعم از مصالح مصرفي در سقف، ديوار و كف، بايد قبلاً به تصويب دستگاه نظارت برسد.


ويژگيهاي فيزيكي، شيميايي و مكانيكي مصالح آكوستيكي و روشهاي آزمايش آنها، بايد مطابق استانداردهاي ايراني مربوطه باشد.
تا زماني كه استاندارد ايراني در برخي موارد تدوين نشده باشد، در درجه اول استانداردهاي ”سازمان بين‌المللي استاندارد ISO “ معتبر خواهد بود و در صورت نبودن استاندارد بين‌المللي به ترتيب استانداردهاي آمريكايي ASTM ، بريتانيايي BS و آلماني DIN ملاك عمل قرار خواهند گرفت.
تأثيرپذيري نانو از DIN

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید