بخشی از مقاله

راهکارهای توسعه و استانداردسازی برند غذای حلال

در ارتقای کیفیت و ایمنی مواد غذایی

 

چکیده

بر طبق قوانین جهان، هر پدیده و کنشی در نظام هستی، دارای اثری خاص و واکنشی مخصوص به خود است. از دیدگاه ایدئولوژی اسلامی بسیاری از این تاثیرات حتی اگر بدون آگاهی و قصد و نیت انجام شود، تاثیر ویژه خود را خواهد داشت. یکی از این موارد که بر آن تاکید شده است، تاثیر خوردن غذای حلال بر روی فکر و جسم است . ممکن است غذاهای حلال و حرام در ظاهر تفاوتی با یک دیگر نداشته باشند، اما به هر حال تاثیر آن ها بر روی جسم و فکر و ایمان انکار ناپذیراست. وظیفه ادیان الهی است که با بیان راه های به دست آوردن، تهیه و عمل آوردن روزی حلال، معتقدین خود را نسبت به این مسئله هشدار دهند. غذاهای حلال می توانند در کارخانه و خطوطی که غذاهای حرام، تولید، حمل و نقل و ذخیره می شود، تولید و حمل و نقل و ذخیره شوند مگر آنکه ناظر شرعی در تمام فرایند تولید حضور داشته باشد و تمهیدات لازم جهت جلوگیری از هر گونه تماس میان مواد غذایی حلال و حرام در نظر گرفته شود. ابزار و تجهیزات تولید، حمل و نقل و ذخیره در صورت مشترک بودن (برای تولید غذای حلال و حرام) در هنگام تولیدغذای حلال باید طبق ضوابط اسلامی مورد شستشو و آبکشی قرار گیرند و ناظر شرعی در تمام فرایند تولید حضور داشته باشد.

کلمات کلیدی: ایمنی مواد غذایی، برند حلال، حرام


مقدمه

عدم وجود تعریف واحد از غذای حلال به کار بردن برخی از افزودنیهایی که محصولات غذایی را از حلال بودن خارج و حرام می نماید مثل استفاده از منوسدیم گلوتامات به عنوان یک افزودنی برای تقویت طعم فراورده های گوشتی که برای بعضی از کشورها حرام کننده محصولات حلال تلقی می گردد . دخالت نهاده ها و وزارتخانه های مختلف در امر برند حلال و خطر موازی کاری ، وجود قوانین و استانداردهای مختلف، اجرای ضعیف قوانین و مقررات برند حلال در جهان ،حاکمیت بخش خصوصی در ارئه برندهای حلال و عدم نظارت دولتها و ضعف همکاری بین کشورهای اسلامی از مشکلات گسترش این امر می باشد.

از دیگر حرمت مواد غذایی بر طبق فتاوای مراجع عظام تعلق سود این تولیدات به دشمنان اسلام و مسلمانان می باشد. میزان گسترش و رشد بالای مصرف غذاهای حلال و توجه به این برند در سالهای اخیر فرصت های خوبی برای تولید کنندگان مواد غذایی ایجاد نموده است. این بازار رو به رشد نه تنها در کشورهای اسلامی بلکه در بازارهای غربی که میزان جمعیت مسلمانان با افزایش قابل توجهی مواجه است نیز دیده می شود. با اینکه اکنون غذای حلال در بسیاری از کشورها شناخته شده است ولی ریشه اصلی آن در خاورمیانه و آسیا می باشد. جهت گیری های اخیر در این صنعت به سوی آفریقا و چین متمایل گردیده است. در اروپا جایی که حدود 50 ملیون مسلمان زندگی می کنند و همچینین در آمریکا و استرالیا هم این روند افزایشی دیده می شود. این دسته از تولیدات شامل کالاهایی می شوند که در آنها موادی که از نظر دین اسلام حرام معرفی گردیده اند استفاده نشده است مثلا از موادی مثل گوشت خوک و یا الکل. مهمترین مسئلهای که توسط مسلمانان مطرح میشود و اغلب دانشمندان نیز با آنها موافقند، وجود خون در درون گوشت است. از نظر مذهبی خوردن خون، حرام محسوب میشود و از نظر پزشکی نیز، هرچهقدر از میزان خون موجود در گوشت کاسته شود، بر میزان سلامت آن، افزوده میگردد. اگر چه بسیاری بر این باورند که صنعت حلال صرفا به موادی مثل غذاها و نوشیدنی ها مرتبط می گردد ولی باید گفت که اینطور نیست و حلال به دسته گسترده ای از فعالیت ها هم اطلاق می شود مثلا مواد دارویی-فعالیت های مالی-بانکداری و... هم جزو این موارد هستند.

نکته ی جالب اینست که این نوع از تولیدات صرفا برای مصرف کننده مسلمان تولید نمی شود و مصرف کننده های دیگری از دیگر ادیان هم دارند. در تحقیقی که در فرانسه صورت گرفت(فرانسه بالاترین میزان جمعیت مسلمانان در اروپا را دارد) نشان می دهد که مسلمانان %35 از درآمدشان را صرف غذا می کنند. که در مقایسه با معدل معمول میزان بالاتری می باشد و این نشان از فرصت ویژه برای سرمایه گذاری در این بخش دارد. اکنون بسیاری از از کشورهای مسلمان شبکه های وارد کننده مواد غذایی دارند مثلا استرالیا هم اکنون به میزان 2 میلیارد دلار آمریکا به کشورهای مسلمان ارزش صادرات دارد. برای وارد شدن به بازارهای جهانی ابتدا نیاز به یک استراتژی منسجم می باشد.این بازار جهانی شامل بازارهای سنتی مسلمانان در آسیا و خاورمیانه- جایی که فرصت خوبی برای ارائه تولیدات حلال وجود دارد- هم می شود. میزان ارزش مواد غذایی با برند حلال در این نقاط روز به روز افزایش می یابد.

×

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید