بخشی از پاورپوینت
اسلاید 1 :
معرفی زبان مدلسازی UML
اسلاید 2 :
معرفی RUP
UML اواسط دهه 90 توسط شرکت Rational ارائه گردید و در سال 1997 توسط OMG پذیرفته شد.
اسلاید 3 :
تفاوت نگاه شیی گرا و ساختیافته
اسلاید 4 :
چند تعریف
Object: موجودیت یا شی ئ یکی از فقرات زیر از نظر قوه ادراک بشر است:
یک شی ئ ملموس یا مرئی، چیزی که می تواند شعور شود، چیزی که مورد فعل یا فکر قرار می گیرد. ( Booch)
Class: توصیفی از یک یا چند موجودیت که مجموعه صفات و متدهای یکسان دارند.
Instance: مورد یا نمونه عبارتست از هر یک از موجودیتهای متعلق به یک کلاس
Attribute: نوعی داده است که به ازائ هر یک از نمونه های یک کلاس مقدار خاص خود را دارد.
Method: رفتار خاصی که موجودیت موظف به انجام است.
اسلاید 5 :
روابط
Inheritance: توارث، رابطه بین دو کلاس که این امکان را فراهم می کند که تعریف یا پیاده سازی یک کلاس بر مبنای کلاسهای دیگر انجام شود
Aggregation: تجمع، رابطه ای بین موجودیتها که در آن کلاس کل با کلاس جزئ متناظر می شود.
Association: رابطه انجمنی، رابطه بین دو یا چند کلاس که مدلی از قلمرو مساله است که تناظرهایی بین یک موجودیت و موجودیتهای دیگر برای انجام وظائفش با آنها نیاز دارد، را نشان می دهد.
اسلاید 6 :
روابط
Encapsulation: مخفی سازی اطلاعات یا لفاف بندی، فرایند مخفی سازی قسمتی از جزئیات یک موجودیت که به فهماندن خصوصیات اصلی آن کمکی نمی کند.
Abstraction: تجرید، یک تجرید خصوصیات اصلی یک موجودیت را که آنرا از تمام موجودیت های دیگر متمایز می کند نشان می دهد. ( Booch)
Polymorphism: چندریختی، مفهومی در تئوری انواع که در آن یک اسم می تواند نشان دهنده موجودیتهای کلاسهای مختلفی باشد که بواسطه یک فوق کلاس مشترک با هم مرتبط می شوند.
اسلاید 7 :
نمودارها
UML برای مدل کردن سه جنبه ساختاری، رفتاری، معماری نرم افزار دارای نمودار است.
ساختاری: نمودار کلاس
رفتاری: نمودار مورد کاربرد، نمودار فعالیت، نمودار حالت، نمودارهای تعامل
معماری: نمودار مولفه، نمودار استقرار
اسلاید 8 :
مورد کاربرد
مشخص کننده رفتاری از سیستم یا زیر سیستم یا هر عنصر واجد رفتار است و مجموعه ای است از توالی ها عملیاتی (بهمراه شق های مختلف این توالی ها) که سستم جهت در اختیار قراردادن یک نتیجه ملموس مورد نظر کاربر (کنشگر) انجام می دهد.
تعریف دیگر: یک مورد کاربرد مجموعه ای از سناریوهاست که برای یک هدف مشترک کنار هم قرار گرفته اند.
سناریو: توالی تعدادی تعامل بین کاربر و سیستم
اسلاید 9 :
مورد کاربرد
کنشگر: نقش یا مجموعه ای از نقش ها که معرف کاربر خاصی از سیستم است
اسلاید 10 :
کاربرد موارد کاربرد
اساسی ترین ابزار در بیان نیازمندیها می باشند.
ابزار طرح ریزی و کنترل یک پروژه تکرار شونده هستند.
موارد کاربرد منظر خارجی سیستم را نشان می دهند.
اسلاید 11 :
نمودار کلاس
کلاس: شرحی از مجموعه ای از موجودیتها که صفات، عملیات، ارتباطات و معنای یکسان دارند.
اسلاید 12 :
چه موقع از نمودارهای کلاس استفاده کنیم؟
نمودارهای کلاس به مثابه ستون فقرات متدهای شی ئ گرایی هستند. در نتیجه اغلب مورد استفاده قرار می گیرند
نمودارهای کلاس را با سه نوع دید می توان رسم کرد:
مفهومی: برای بیان مفاهیم دامنه مورد مطالعه استفاده می شود. این مفاهیم طبیعتا به کلاسهای پیاده سازی مرتبط می شوند ولی اغلب نگاشت مستقیم وجود ندارد. در نتیجه در این نوع کلاسها باید حداقل نگاه به پیاده سازی وجود داشته باشد یا اینکه اساسا مستقل از زبان باشند.
توصیف: در اینجا نگاه به نرم افزار است ولی نه به پیاده سازی بلکه به واسطهای نرم افزاری. تولید شی گرا تفاوت زیادی بین پیاده سازی و واسط قایل است اگرچه زبانهای شی گرایی مفهوم واسط و پیاده سازی را در نوع نگاه خود به کلاس ترکیب می کنند. یک واسط می تواند چندین کلاس پیاده سازی داشته باشد و یک کلاس می تواند چندین واسط را پیاده سازی کند.
پیاده سازی: این نوع نگاه کلاسهای پیاده سازی را می نگرد که اغلب چنین نگاهی به نمودارهای کلاس می شود ولی بهتر است با دید توصیف به نمودارهای کلاس بنگریم
اسلاید 13 :
نمودارهای توالی
اسلاید 14 :
نمودارهای همکاری
وقتی می خواهیم به رفتار تعدادی شی ئ درون یک مورد کاربرد نگاه کنیم
اسلاید 15 :
بسته ها ( Packages )
بسته ها: یک مکانیزم همه منظوره برای سازماندهی عناصر بصورت گروهها بسته بندی (Packaging) یک مفهوم منطقی است.
اسلاید 16 :
نمودارهای حالت
مدل کردن جنبه های دینامیک
اسلاید 17 :
نمودارهای فعالیت
نمودار فعالیت نوعی نمودار حالت است که در آن حالتها، فعالیت می باشند
اسلاید 18 :
نمودار استقرار
یک نمودار استقرار رابطه فیزیکی بین مولفه های نرم افزاری و سخت افزاری یک سیستم را نشان می دهد
اسلاید 19 :
نمودار مولفه