بخشی از پاورپوینت
اسلاید 1 :
پیش زمینه های فهم تاریخ مرمت
تاریخ مغرب زمین و اهمیت آن
تاریخ پیش از رنسانس
تقسیم امپراتوری روم
حمله بربرها
سالهای تاریکی و مذهب
امپراتوری بیزانس.
جنگ های صلیبی
قرون وسطی
رنسانس
مراحل مختلف رنسانس با دانشمندان و فیلسوفان مختلف.
گام اول (سده 12): شکل گیری فرهنگ و تمدن اروپیایی، تعقل در کنار تعبد
گام دوم (سده 11- 13): اکتشاف دانش اسلامی، علم در کنار ایمان
گام سوم (سده 15): رنسانس؛ سرکشی عقل در برابر ایمان.
گام چهارم (سده 16): نهضت اصلاح دینی؛ تلاش در آشتی عقل و ایمان
گام پنجم (سده 17): کشف رازهای طبیعت، سست شدن پایه های ایمان مسیحی. (عصر خرد)
اسلاید 2 :
امپراتوری روم شرقی
تقسیم امپراتوری روم و حمله بربرها
دوران تاریکی
امپراتوری بیزانس.
جنگ های صلیبی
رنسانس
تاریخ مغرب زمین و پیش از رنسانس
اسلاید 3 :
حمله بربرها
تقسیم امپراتوری روم و حمله بربرها
دوران تاریکی
امپراتوری بیزانس.
جنگ های صلیبی
رنسانس
تاریخ مغرب زمین و پیش از رنسانس
اسلاید 4 :
تقسیم امپراتوری روم و حمله بربرها
دوران تاریکی
امپراتوری بیزانس.
جنگ های صلیبی
رنسانس
تاریخ مغرب زمین و پیش از رنسانس
امپراتوری بیزانس
اسلاید 5 :
تقسیم امپراتوری روم و حمله بربرها
دوران تاریکی
امپراتوری بیزانس.
جنگ های صلیبی
رنسانس
تاریخ مغرب زمین و پیش از رنسانس
جنگ های صلیبی
اسلاید 6 :
تقسیم امپراتوری روم و حمله بربرها
دوران تاریکی
امپراتوری بیزانس.
جنگ های صلیبی
رنسانس
تاریخ مغرب زمین و پیش از رنسانس
اشغال اورشلیم توسط مسیحیان و سپس بازپسگیری آن توسط مسلمانان
اسلاید 7 :
تقسیم امپراتوری روم و حمله بربرها
دوران تاریکی
امپراتوری بیزانس.
جنگ های صلیبی
رنسانس
تاریخ مغرب زمین و پیش از رنسانس
گام ششم (سده 17- 18): پیدایش فلسفه نو بر اساس تعقل و علم جدید، عقب نشینی ایمان در برابر آشتی دادن ثنویت دکارتی.
گام هفتم (سده 18): سیطره فلسفه نو بر روابط اجتماعی، سروری تعقل بر تعبد
گام هشتم (سده 19- 20): نهادینه شدن فلسفه نو، فراگیر شدن عقل مدرن در اروپا
گام نهم (سده 20- 21): نقد مبانی تفکر مدرن، بن بست تفکر مدرن- کثرت گرایی
الزامات معماری مدرن:
1.رنسانس
2.دین پیرایی
3.علم مداری
4.عصر روشنگری
5.انقلاب صنعتی
دلایل عقب ماندگی معماری از تحولات مغرب زمین:
دوره اول: زایش مؤلفه های معماری مدرن.
دوره سوم: پیدایش مکتب مدرن.
دوره چهارم: از هم پاشیدگی مکتب مدرن.
دیدگاه فلسفی مدرن راجع به آثار تاریخی: موزه، حاصل تفکر و فلسفه جدید.
اسلاید 8 :
اولین ساختمان های مدرن:
پل فلزی سورن با سی متر دهانه: 1779
کاخ بلورین:
برج ایفل: 1889
اسلاید 9 :
مدرن اولیه
مکتب شیکاگو: اولین تلنگر: آتش سوزی شیکاگو و نیاز شدید به ساخت و ساز.
پیدایش تدریجی اصول معماری جدید در ساخت و ساز های شیکاگو:
استفاده از اسکلت فولادی برای ساختار بنا.
عدم تقلید از سبک های گذشته
استفاده بسیار اندک از تزیینات
استفاده از پنجره های عریض که کل دهانه بین ستون ها را می پوشاند.
افول سبک مدرن با آغاز جنگ جهانی و رجوع مجدد به تاریخ گرایی.
اسلاید 10 :
معماران نامدار: سالیوان، ریچاردسون، فرانک لوید رایت (بعدها معماری ارگانیک را به وجود می آورد.)
اولین بار فرم تابع عملکرد توسط سالیوان استفاده شد.
اسلاید 11 :
نهضت هنر نو: نام مغازه ای در پاریس از سال 1885
به جای تقلید از گذشته در پی ابداع احجام و فرم های جدید
توجه به آینده و تکنولوژی ابداعات جدید
آراستگی فرم های طبیعی و گیاهی
زمینه های فکری این سبک در سبک هنرها و صنایع دستی نیمه قرن نوزده.
رد کردن تولید صنعتی و بازگشت به معماری روستایی و محلی.
اصول این مکتب:
انتقاد شدید از اشیا و مکتب های تقلیدی
جدایی از گذشته
ابداع فرم های جدید
هنر مناسب زمان
استفاده از تولیدات مدرن
تزیینات و فرم های طبیعی و رمانتیک.
اسلاید 12 :
معماران این سبک: ویکتور اورتا (بلژیک) طراحی سردرهای متروی پاریس در 1900
چارلز رنه مکنتاش (انگلستان): معمار و طراح مبلمان و نقاش
واگنر (اتریش)
آنتونی گادی (اسپانیا): خلاق ترین معمار این سبک. با اجداد مسگر. کارهای بسیار زیبا در محوطه سازی و آهنگی و طراحی مبلمان. «در طبیعت هیچ خط مستقیمی وجود ندارد.» وی از سبک های گوتیک مراکشی و موریش الهام گرفته است. همواره گذشته را به صورت جدید و بدیع و با طرح ها و جزییات نوظهور اجرا می کرد. به همین دلیل وی پدر معماری پست مدرن محسوب می شود.
نهضت هنر نو در اوج اقتدار سبک های تاریخ گرایی همچون نئوکلاسیک و رومانتیک و التقاط گرایی در اروپا ظاهر شد و روش و طریقی را برای اولین بار در اروپا پایه ریزی کرد که پس از چندین قرن، به جای نگاه به گذشته به عنوان منبع الهام، به تکنولوژی زمان و آینده نگری را مورد توجه قرار می داد. به همین دلیل نهضت هنر نو یکی از زیرمجموعه های معماری مدرن محسوب می شود. اگرچه در آن از تزیینات به افراط استفاده شده است.
اسلاید 13 :
سبک Art Deco: نمایشگاهی در پاریس در 1925 به نام هنر تزیینات و صنعت که هدف آن آشتی بین هنر و صنعت بود. سعی در تلفیق هنر با تولیدات و مصنوعات صنعتی. ساختمان کرایسلر و مرکز راکفلر.
تلاش معماران در نزدیک کردن حرفه معماری و صنعت مدرن: صنعت خشن مدرن از امریکا آمده بود و معماران سعی می کردند که حرفه معماری را با این صنعت پیوند داده و از عقب ماندگی و جمود فکری رهایی یابند.
سه تن از معماران مهمی که در این مسیر گام برداشتند: آگوست پره در فرانسه، آدولف لوس در اتریش. پیتر بهرنز در آلمان.
ساخت ساختمان کارخانه عظیم توربین برای AEG توسط بهرنز که اولین بار بود که طرح کارخانه به عنوان یک موضوع معماری مطرح می شد. . 1901
اسلاید 14 :
آگوست پره: تبدیل بتن مصلح به یک نوع مصالح معماری مدرن.
اسلاید 15 :
جنبش فوتوریسم: آینده گرایی در ایتالیا پیش از جنگ جهانی اول.
آدولف لوس در اتریش
بنیانگذار: نویسنده و نقاش ایتالیایی فیلیپو توماسو مارینی.
تأکید بر سرعت شتابان جهان و نیاز به بازتاب این حرکت در هنر و معماری.
سانت ایلیا: معمار این سبک که هیچ ساختمان مدرنی نساخت: «خانه فوتوریسم باید همانند یک ماشین عظیم باشد.» «آسانسورها باید همانند اژدهایی ساخته شده از شیشه بر پیکر ساختمان بالا روند.» «بیایید بناهای تاریخی، پیاده رو ها و پاساژها و راه پله ها را واژگون کنیم.» «هر نسلی باید شهر خود را بسازد.»
اسلاید 16 :
تصور شهرهای آینده: شهرهایی با آسمان خراش های بسیار مرتفع و بدون هیچ گونه تزیینات و رجعت به تاریخ. از زیر و مجاور این سازه های بتنی فولادی عظیم، پل ها و خطوط ارتباطی برای اتومبیل ها و قطارها و مترو در چندین طبقه عبور می کرد.
جنبش فوتوریسم در شمال ایتالیا هیچ ساختمان مهمی ایجاد نکرد. اما مباحث مطرح شده در راستای تبیین عصر جدید و خصوصیات و مقتضیات جهان مدرن، بسیار حایز اهمیت بود. پس از نیم قرن شهرهای جنبش فوتوریسم به منصه ظهور رسید.
فوتوریست ها، زبان هنری عصر مدرن را به صورتی شفاف و عریان تبیین کردند و چهره جهان مدرن در قرن بیستم را بسیار پیش از سایرین در تصاویر خود نشان دادند.
اسلاید 17 :
مدرن متعالی
مکتب شیکاگو در مقابل سبک های تاریخ گرایی نتوانست دوام بیاورد.
تلنگر دیگر: پایان جنگ جهانی و نیاز به تولید انبود ساختمان. دوری از سبک های پرزرق و برق.
صنعت و تولیدات صنعتی از مسایل مهم.
گروپیوس، میس ونده رو، لوکوربوزیه: خواهان جایگزینی تکنولوژی و عملکرد به عنوان منبع الهام معماری.
فرانک لوید رایت، آلوار آلتو: خواهان استفاده از مکانات مدرن برای رسیدن به معماری همگون با طبیعت
اسلاید 18 :
مدرسه باهاوس: 1906 در شهر وایمار مدرسه هنرها و صنایع دستی. به ریاست هانری وان دو ولد.
والتر گروپیوس: 1919 جایگزین وان دو ولد. نام مدرسه را باهاوس (به معنی خانه معمار) گذاشت.
هنرمندان و معماران در کنار هم
تأثیر موریس و اکسپرسیونیست ها: در صنایع دستی این مدرسه.
مقاله گروپیوس: هنر و تکنولوژی- یک وحدت جدید.
«زیبایی هواپیما در پرواز، لوکوموتیو در حرکت بر روی ریل و دستگیره در باز کردن در است.»
ایده ساختمان های غیر باربر در ساختمان مدرسه باهاس.
انتقال مدرسه به شهر دسوا (1925) در اثر فشار نازی ها: آنها سبک های تاریخ گرایی را ترجیح می دادند.
نصب عبارت: فرم، تابع عملکرد در سردر مدرسه باهاس در دسوا.
تغییر رییس و نهایتاً تعطیلی مدرسه در سال 1933
باهاس مهمترین مدرسه هنری در دهه 1920 و اولین مدرسه معماری مدرن بود.
اسلاید 19 :
گروپیوس: بنیانگذار و متفکر اصلی این مدرسه در 1911 ه همراه آدولف مایر کارخانه فاگوس را طراحی کرد: اولین ساختمان سبک بین الملل. «امروزه معمار دیگر ارباب صنایع ساختمانی نیست. بهترین صنعتگران رهایش کرده اند و او تنها بر تلی از آجرهای ششکل نیافته جامانده و از ضربه عظیم صنعتی شدن بی خبر است. معمار اگر رفتار و اهدافش را برای مقابله با وضعیت تازه اصلاح نکند، ناچار به واگذاری نقش خود به مهندسی و مردان علم و سازندگان است.»
اسلاید 20 :
میس ونده رو: دیگر رییس این مدرسه. «اگر ما موفق شویم که صنعت را جلو بریم، تمام مسایل اقتصادی و اجتماعی و تکنولوژیک و هنر حل خواهد شد.» این گفته بعدها بسیار مورد انتقاد معماران پست مدرن قرار گرفت.
ساختمان های میس ونده رو از دهه سی میلادی تا کنون در غرب و سرتاسر جهان به صورت الگویی برای ساختمان های بلندمرتبه اداری دولتی و تجاری در آمده است.
وی در طرح های خود به ندرت از خطوط منحنی و یا مورب استفاده می کرد. سادگی و خطوط مستقیم از مشخصه های کر این معمار است.
انتشار سبک بین الملل به صورت یکی از مشخصه های معماری مدرن.
«ساختمان باید فاقد هر گونه خصوصیات منطقه ای، شهری، محله ای و آب و هوایی باشد. همان گونه که تولیدات صنعتی مانند اتومبیل ها، هواپیما، یخچال، رادیو و دیگر تولیدات فاقد خصوصیات منطقه ای هستند.»
گفته معروف میس ونده رو: کمتر بیشتر است. یعنی ساختمان باید فاقد هر گونه تزیینات و اجزای اضافه باشد. شعار سبک بین الملل