بخشی از پاورپوینت
اسلاید 1 :
اعمال مذهبی
ارزش مذهبی ناشی از فعالیت هایی است که باید انجام شود . مراسمی که به نظر ما هوسبازانه و تحریک امیزند ، میتوانند عملکرد های اجتماعی و روانشناسی داشته باشند .
تعریف دین
مردم شناسان دین را به عنوان نظامی از اعتقاد به نیروهای فرا افراطی ؛ نهادها و مناسک تعریف دورکنیم ، دین را همان شیوه بیان ارزشهای اخلاقی و باور های دسته جمعی یک اجتماع میداند .
اسلاید 2 :
آلن بیدو میگوید میتوان دین را همچون شدید انسان ها به سوی وجود والای خداوند دانست.درنتیجه،دین،اعتقادات نسبت به این واقعیت ها و شکل های که به خود می گیرند ،مناسک و رفتارهای مذهبی را مشخص میدارد و بلاخره نظر دین را نظامی از نهادها میداند که کار ان پدید اوردن حالات و انگیزش های نیروند در انسان است.
پژوهشگران کوشیده اند تا نظام های عقیدتی قوم ها نه تنها از دیدگاه مردم شناختی بلکه از لحاظ ارزش های تحقیقی که فی نفسه دارند بررسی کنند .
اسلاید 3 :
خواستگاه دین
خواستگاه های دین و بسیاری از باور ها و اعتقادات در واقع صورتی از نخستین نوع توهمات فطری و واکنش های مبهم روانی انسانی در مقابله با طبیعت و قوانین ان و نیز بهت و حیرت در برابر ان محسوب میشود.این واکنش ها از نظر اجتماعی به شکل های خاصی بروز پیدا میکند.
اسلاید 4 :
این شکل ها عبارتند از:
1-آیین و مراسم
مراسم مذهبی راهی است که شخص به وسیله ی ان با تقدس ارتباط می یابد.مراسم نه تنها راهی برای تقویت گرکه اجتماعی و تسکین هیجان است بلکه طریقه ای است که در ان برای حوادث و واقیع های مهم خاصی برگزار میشود و پذیرش اموری مانند مرگ و میر و برای افراد جامعه اسان تر میشود.انسان شناسان مراسم مختلف را طبقه بندی کرده اند که در میان انها((مناسک گذار))و((مراسم تقویت و تشدید))از اهمیت خاصی برخوردارند .
اسلاید 5 :
مناسک گذر
این مناسک فرد را در بحران های قاطع زندگی مانند تولد،بلوغ،ازدواج ،پدر مادر شدن راهنمایی میکند. گنپ تمام این مراسم را به سه دسته جدایی انتقال و پیوستگی تقسیم کرد. ابتدا فرد با انجام مراسمی از جامعه طرد می شود و برای مدتی در انزوا به سر می برد و درنهایت با نقشی جدید به جامعه بازمیگردد.
اسلاید 6 :
2- مراسم تقویت و تشدیدمراسمی است که حوادث بحرانی زندگی را درگروهو نه خودمشخص می کند.طبیعت بحران هرچه باشد مانند بارندگی کم نه باعث عدم تولید محصول می شود.دورف این مراسم استوار میان مردم و درنتیجه کاهش اضطراب در انان است مراسم تدفین را میتوان یک مراسم تقویت و تشدید دانست.عین حال این امر یک عمل عالی حاکی از احترام عشق و فداکاری است، این رسم و احساسات به وضوح نشنان دهنده حالت مبهم مرگ استو از یک سوء تمایل نگهداری پیوند یا متفی از سوی در،احساس تنفر و ترس ناشی از مرگ را نشان می دهد.بر طبق نظریه مالینونسکی،مراسم تدفین وسیله ای برای بیان احساس این مردم و در عین حال بقای پیوند اجتماعی و جلوگیری از از هم پاشیدن جامع می باشد .
اسلاید 7 :
3-مذهب جادو و افسون:مخم ترین کاربرد اعمال آیینی کنترل نیروهای ماوراء الطبیعی و استفاده از انها در امور خوب وبد است.این مفهمومی است که انسان شناسان به ان نام جادو داده اند.فریزر بین مذهب و جادو دو تفاوت مهمی قائل شده است به عقیده ای او مذهب ها،عاملی برای جلب و توجه قدرت های برتر از انسان است.مذهب در عین راهنمایی انسان؛راهنمایی زندگی او و عناصر طبیعا را تحت کنترل خود دارد.بنابراین فریزر جادو را نوعی علم عاریتی میداند که با علم مدرن تفاوت دارد.فریزز میان دو اصل اساسی جادو فرق میگزارد.اصل اول( اینکه مشابه،متشابه را تولید میکند)او این اصل را جادوی همدردی می نامد.اصل دوم(جادوی واگیر است یعنی اشیاء و اشخاصی که یکبار در تماس با یکدیگر بوده اند قادر خواهند بود در زمان های بعد نیز روی یک دیگر اثر بگذارند.
اسلاید 8 :
افسون
اونانز_پریچارد نشان می دهد که تا چه حد افسون در زندگی روزمره ازنده نقش دارد بر اساس این اعتقاد این مردم افسونگران افرادی معمولی هستند که با ماده افسونگری دربد نشان متولد شده اند((لوسی مایر))بین افسون بختک و افسون روزانه تفاوت قائل می شود.بخوک تجسم مفهمومی بدی است.موجودی است که قوانین رفتار جنسی را به سخره گرفته و به سایر استانداردهای خوبی توجهی ندارد.بختک ها معمولا نتیجه رویاها و خوابها هستند .
اسلاید 9 :
بختک تصور افسونگرانی است که میتوانند به صورت جانوران در آیینه افسونگران روزها و به صورت مردم عادی در می ایند که اغلب دارای انحراف اجتماعی از گروه خود هستندافسونگران روزها به صورت مردم عادی در می ایند که اغلب دارای انحراف اجتماعی از گروه خود هستند.انها که متکبرند،به تنهایی میخوردند،خودبین بوده و اعمال غیر دوستانه دارند و هنگامی که ازرده شوند بسایر خطرناکندو بیماری و مرگ را به وجود می اوردند بنابریان مردم سعی میکنند با این دسته مودبانه برخورد کنند .
اسلاید 10 :
زبان و فرهنگ(انسان شناسی زبانی)
زبان چنان با زندگی امیخته شده است که هرچیزی را که انجام می دهیم بدان محتاجیم و همه چیز تحت تاثیر زبان قرار می گیرد.بدون شک قدرت ما در صحبت کردن به سازمان زیستی ما وابسته است.نقطه مرکزی و پیشرفته سیستم ارتباطی انسان زبان است،بنابراین دانش زبان های زنده برای انجام دادن هرنوع کار در انسان شناسی لازم است.
اسلاید 11 :
استنباط ما برای فهم از طبیعت و تطور زبان چیست؟ به این سوال تا هنگاهی که فهم بهتری از ارتباط حیوانات مداشته باشیم جواب خاصی نمی توان داد،اما با اطمینان میتوان گفت که فرهنگ را می توان اموخت،به هر فردی باید دانش قوانین رفتاری را که مناسب شرکت کامل اودر جامعه است،یاد داد.
اسلاید 12 :
آموزش می تواند بدون زبان انجام شود،که در این صورت به وسیله مشاهده و تقلید راهنمایی شده و فقط به وسیله چند نشانه صورت گیرد،ولی تمام فرهنگ های شناخته شده چنان در حجم خود قوی هستند که به سیستمی خاص از ارتباط محتاجند.این سیستم علاوه بر مشخص کردن نام دقیق پدیده ها باید به مردم اجازه دهند تا تجربیات خود در گذشته را و آینده و نیز در زمان حال مرتب کنند.
اسلاید 13 :
طبیعت زبان
مقصود از زبان انسان انتقال اطلاعات و شریک شدن با دیگران در تجربیات فرهنگی و فردی است.زبان سیستمی است که مارا قاد می سازد تا علاقه ها،عقاید و ادراکمان را به نشانه ها توجیه کنیم،به طوری که دیگران بتوانند ان را بفهمند و تفسیر کنند.زبان شناسی مطالعه علمی زبان است که در قرن های هفدهم در دوران اکتشافات با گرداوری حقیقت ها شروع شد.
اسلاید 14 :
صدا و شکل زبان
تجزیه و تحلیل و شرح یک زبان کاری است مشکل،اما سرانجام به نتیجه می رسد.لین عمل وابسته به یک گوش اموزش داده شده است و در غیر این صورت مشکل خواهد بود که داده ها را به تفصیل نوشت.برای اینکه این کار به خوبی انجام شود مردم به اموزش خاصی از علم ترکیب صداها نیاز دارند.
اسلاید 15 :
صدا شناسی
برای تحلیل هر زبان جدیدی به صورتی از تمام صداها و راه صحیح نوشتن انها محتاجیم که به این صداها فنون می گویند.طرح های زبان میتواند برا کشف قوانین مجردی مطالعه شود که به ما می گوید که کدام صدا مجاز و غیر مجاز هستند این نوع مطالعه صدا شناسی نام دارد.تحلیل صداهای دقیقی را که به هریک از این طبقه بندی تعلق دارند آلافون گویند.
مورفولوژیست تمام گروه های ترکیبات صدایی را که ظاهرا دارای معنی هستند و مورف نامیده میشوند،بیرون می کشد.مورفم ها کوچک ترین واحد های هستند که در زبان دارای معنی اند .
اسلاید 16 :
خواستگاه دین و ترکیب
مورفم ها در کنار هم برای تشکیل عبارت یا جمله به کار می روند این عمل را تشخیص واحد های ترکیب زبانی می گویند .بزای انجام دادن این کار از روش جایگزینی قالبی استفاده میکنند دستور زبان سرانجام شامل تمام مشاهدات درباره مورفولوژی و ترکیب خواهد بود بیشتر کار ممکن است شامل طبقه بندی بر حسب معانی در قسمتی از زبان با دسته های از کلمات باشد که در هر جمله به کار میروند.
اسلاید 17 :
نکته اصلی درباره اختلاف دستور زبان در میان زبان های است که معنی همیشه به وسیله کلمات کافی نباشد،در این صورت باید چیزی با مورف ها انجام شود که نشان دهنده ی معنای سخن باشد.یکی از امتیازات زبان شناسی توصیفی،کاربرد روش های علمی ان است.این روش یکی از ابزار های مهم در انسان شناسی فرهنگی است.
اسلاید 18 :
فرا زبان یا پیش از زبان
یعنی یک سیستم ارتباطی کمتر رشد یافته از زبان که همیشه همراه ان است.پیش از زبان ممکن است به عنوان سیستم فوق العاده زبان تعریف شود که معمولا همراه زبان است.
حرکات و اشارات صورت و بدن
یک سیستم مربوط به کیفیت ها،حرکات و بیانات صورتی و حرکات بدنی است که پیام می رساند این پیام ممکن است قابل ارتباط باشند یا مکملی برای صحبت باشند
اسلاید 19 :
تغییرات زبانی
روش توصیفی برای زبان این است که تمام فعالیت های یک ربان در یک زمان تاریخ ثبت و توضیح داده شوند
1-زبان شناسی توصیفی : در زبان حال تمرکز میابد
اسلاید 20 :
2-زبان شناسی تاریخی: در مقابل زبان شناسی توصیفی است یعنی ادامه روابط میان اشکال اولیه و بعدی یک زبان در زمان های تاریخی برای رشد زبان های جدید و جواب سوالات راجب روابط میان زبان های قدیمی است.زبان شناسی تاریخی موفقیت های زیادی در روابط شجره ای بین زبان های مختلف به دست اورده که در طرح های طبقه بندی شجره ای موثر بوده است.یکی دیگر از فشار های زبانی توجه به زبان ملی است این پدیده بخصوص در کشور های افریقایی و اسیایی دیده می شود.