بخشی از پاورپوینت

اسلاید 3 :

عن موسی بن جعفر علیهماالسلام، قال:
بَعْدَ عِلْمِالْقُرْآنِ، لَا يَكُونُ أشْرَفَ مِنْ عِلْمِالنُّجُومِ، وَ هُوَ عِلْمُ‏ الْأنْبِيَاءِ وَ الْأوْصِيَاءِ وَ وَرَثَةِ الْأنْبِيَاءِ .وَ نَحْنُ نَعْرِفُ هَذَا الْعِلْمَ .وَ كَانَ عَلِيُّ بْنُأبِيطَالِبٍ(علیه السلام) أَعْلَمَ النَّاسِ بِه‏
‏بحارالانوار، ج48، ص146 / فرج المهموم في تاريخ علماء النجوم، النص، ص: 109

اسلاید 4 :

نقش مسلمانان در توسعه نجوم

اسلاید 5 :

عَنْ أَبِي عَبْدِاللَّهِ (علیهالسلام) قَالَ، قَالَ أَمِيرُالْمُؤْمِنِينَ (علیهالسلام) : لِهَذِهِ النُّجُومِ الَّتِي فِيالسَّمَاءِ مَدَائِنُ‏ مِثْلُ الْمَدَائِنِ الَّتِي فِيالْأرْضِ، مَرْبُوطَةٌ كُلُّ مَدِينَةٍ بِعَمُودٍ [إِلَى عَمُودٍ] مِنْ‏ نُورٍ، طُولُ ذَلِكَ الْعَمُودِ فِيالسَّمَاءِ مَسِيرَةُ مِائَتَيْنِ وَ خَمْسِينَ سَنَةً(سفینةالبحار، ج7، ص548؛ تفسير القمي، ج‏2، ص: 219) قَالَ أمِيرُالْمُؤْمِنِينَ علیهالسلام : سَلُونِي[عَمَّا شِئْتُمْ‏] قَبْلَ أنْ تَفْقِدُونِي‏ فَإِنِّي بِطُرُقِ السَّمَاءِ أعْلَمُ مِنِّي بِطُرُقِ الْأَرْضِ (نهج البلاغه، خ 189) (

اسلاید 6 :

عَنِالْأصْبَغِ بْنِنُبَاتَةَ قَالَ: بَيْنَا أمِيرُالْمُؤْمِنِينَ علیهالسلام يَخْطُبُ النَّاسَ وَ هُوَ يَقُولُ: سَلُونِي قَبْلَ أنْ تَفْقِدُونِي‏ فَوَاللَّهِ لَا تَسْأَلُونِّي عَنْ شَيْ‏ءٍ يَكُونُ إِلَّا نَبَّاْتُكُمْ بِهِ فَقَامَ إِلَيْهِ سَعْدُ بْنُ أبِي وَقَّاصٍ فَقَالَ: يَا أمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ أخْبِرْنِي كَمْ فِي رَأسِي وَ لِحْيَتِي مِنْ شَعْرَةٍ(أمالي( شیخ صدوق)، النص، ص 134)

اسلاید 7 :

عالم در نگاه دانشمندان

اسلاید 9 :

زمین از فاصله ۶٫۵ میلیون کیلومتری و از دید «وویجر1»
کارل ساگان (فضانورد و دانشمندعلومفضایی آمریکا)در کتاب (( وویجر)) :زمین ذرهای خُـرد در مقابل عظمت جهان است. 

تمامی شکوه وجلال ما، حس خود مهم بینی بی پایان ما، توهم اینکه مادارای موقعیتی ممتاز درپهنه گیتی هستیم،به واسطه این عکس به چالش کشیده می شود.
سیّاره ما لکهای گم شده در تاریکی کهکشانها است.

اسلاید 10 :

(Voyager) نام دو کاوشگرفضایی است که در سال ۱۹۷۷ میلادی توسط ناسا برای مطالعه سیارههای سامانه خورشیدی به فضا پرتاب شد. این دو کاوشگر در اصل برای مطالعه سیارات زحل و مشتری طراحی شده بودند اما بعد از انجام ماموریت به سوی فضای بیرونی سامانه خورشیدی حرکت کردند. در سال ۲۰۱۰ دانشمندان اعلام کردند که وویجر۱ در مرز سامانه خورشیدی قرار گرفته و در آستانه خروج از این سامانه قرار دارد. این دو کاوشگر اکنون دورترین اجرامی هستند که از زمین به فضا پرتاب شدهاند. وویجر1 حدود ۱۷ میلیارد کیلومتر و وویجر ۲ حدود ۱۵ میلیارد کیلومتر با خورشید فاصله دارند. این دو فضاپیما با سوخت هستهای کار میکنند، و برای ادامه حرکت و فعالیت تا سال ۲۰۲۰ سوخت دارند.َ
وویجر1در۱۲ نوامبر ۱۹۸۰ ازمنظومه شمسی خارج و درفضای بیکران بین ستارهای سفر بی پایان خود را ادامه میدهد. دریافت سیگنال از وویجر ۱ حدود ۱۷ ساعت طول میکشد.
وویجر2 نیز پس از عبوراز نپتون در ۱۵ اوت سال ۱۹۸۹ همانند وویجر ۱ سفر خود را در خارج از منظومه شمسی در پیش گرفت.

اسلاید 11 :

۱
«وویجر ۱» در حال ورود به مدار اورانوس
http://voyager.jpl.nasa.gov

اسلاید 12 :

«وویجر۲» هنگام ترک زحل
http://voyager.jpl.nasa.gov

اسلاید 13 :

کهکشان راه شیری(با بیش از 10 میلیارد جامعه بشری)

اسلاید 14 :

حضرت علی(علیه السلام) : 

- سَلُونِي عَنْ طُرُقِ‏ السَّمَاءِ فَإِنِّي أَعْرَفُ بِهَا مِنْ طُرُقِ الْأَرْضِ - سَلُونِي عَنْ طُرُقِ‏ السَّمَاءِ فَإِنِّي أَخْبَرُ بِهَا مِنْ طُرُقِ الْأَرْضِ 

-سَلُوني قَبلَ أن تَفقِدوني، فَلأ نا بِطُرُقِ السَّماءِ أعلمُ مِنِّي بِطُرُقِ الأرضِ

اسلاید 15 :

عالم در کلام پیشوایان شیعه

اسلاید 16 :

- امام سجاد (علیه السلام) : هذه القبة سبعين الف عوالم، كل واحد منها اوسع منالدنيا، فيها خلايق كثيرة، لايعلمون أن الله خلق آدم و ابليس ام لا، و قـال(عليه السلام) والله انهم أطـوع لنا منكم. پشت اين قبه(آسمان شما) هفتادهزار عالم است كه هريك ازآنها وسيعتر از دنياى شماست ودرآنها خلايق بسيارى است كه نميدانند خداوند آدم وشيطانى هم خلق كرده يا نه بعد حضرت فرمود بخدا قسمكه آنها ما را بيشتر از شما اطاعت ميكنند. - امام باقر (علیه السلام): شايد گمان ميكنيد كه خداوند متعال تنها همين عالم شما را آفريده يا تصور ميكني كه بشري جز شما نيافريده؟ بهخدا سوگند هزار هزار عالم و هزار هزار آدم آفريده است كه عالم و آدم شما در آخر همه قرار دارد. - امام صادق (علیه السلام): در پشت خورشيد شما چهل خورشيد موجود است كه در آن خلق بسيار زيادي وجود دارند، و همچنين در پشت ماه چهل ماه كه درآنها افراد زيادي زندگي ميكنند كه آنان از اينكه خدا آدم را خلق كرده است، ابداً اطلاعي ندارند. (خصال،ج2،ص652؛ البرهان في تفسير القرآن،ج‏5،ص132؛بحارالانوار،ج25،ص25؛ ج54،ص321، و.)

اسلاید 17 :

عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) قَالَ: إنَّ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ اثْنَيْ عَشَرَ أَلْفَ عَالَمٍ، كُلُّ عَالَمٍ مِنْهُمْ أَكْبَرُ مِنْ سَبْعِ سَمَاوَاتٍ وَسَبْعِ أَرَضِينَ، مَا يَرَى عَالَمٌ مِنْهُمْ أَنَّ لِلَّهِ عَزَّوَجَلَّ عَالَماً غَيْرَهُمْ، وَ إِنِّيالْحُجَّةُ عَلَيْهِمْ‏ (الخصال،ج2، ص171و172؛ بحارالانوار، ج27،ص41) همانا برایخداوند دوازدههزارعالم است وهرعالمی بزرگتراز هفتآسمان و زمین است ؛ هیچ کدام ازآن عالمها نمیدانند که خـداوند، عالمی دیگر دارد و حجت آنها هم (ازسوی خدا) من هستم.
عن موسی بنجعفر(علیهماالسلام)، قال: بَعْدَ عِلْمِالْقُرْآنِ، لَا يَكُونُ أَشْرَفَ مِنْ عِلْمِالنُّجُومِ، وَ هُوَ عِلْمُ‏ الْأَنْبِيَاءِ وَ الْأَوْصِيَاءِ وَ وَرَثَةِ الْأَنْبِيَاءِ .وَ نَحْنُ نَعْرِفُ هَذَا الْعِلْمَ .وَ كَانَ عَلِيُّ بْنُأبِيطَالِبٍ(علیه السلام) أَعْلَمَ النَّاسِ بِه‏
‏بحارالانوار، ج48، ص146 / فرج المهموم في تاريخ علماء النجوم، النص، ص: 109
حضرت علی(علیه السلام) : 

- سَلُونِي عَنْ طُرُقِ‏ السَّمَاءِ فَإِنِّي أَعْرَفُ بِهَا مِنْ طُرُقِ الْأَرْضِ

- سَلُونِي عَنْ طُرُقِ‏ السَّمَاءِ فَإِنِّي أَخْبَرُ بِهَا مِنْ طُرُقِ الْأَرْضِ 

- سَلُوني قَبلَ أن تَفقِدوني، فَلأ نا بِطُرُقِ السَّماءِ أعلمُ مِنِّي بِطُرُقِ الأرضِ

اسلاید 18 :

نجوم در ایران باستان
نجوم در ایران باستان ازدورترین زمانها آغاز وتا عصرهخامنشی، اشکانی و ساسانیدر متن فرهنگ ایران جاری شدند واز آن جا به سایر فرهنگها وارد شده است.
- برخی پژوهشگران، چندی از نقوش
تختجمشید را نشانهای برآشناییسازندگان
آنها با اخترشناسی میدانند؛ که نمونه آن را
نقش « حمله شیر به گاو» که در بسیاری از
حجاریهای تختجمشید هست، میدانند.
- چهارطاقیهای بجا مانده ازآتشکدة زرتشتیان،
نشان از رابطه میان ساختمان آنها و طلوع و غروب
اجرام آسمانی دارد.

اسلاید 19 :

- زیج : واژهی زيج به مانند بسياری از اصطلاحات علمی از زبان پهلوی (فارسی ميانه) به زبان عربی راه يافته است. اين واژه در زبان پهلوی به صورت زيگ يا زيک به کار رفته که درآغاز به مجموعه رشتههای موازی تارهای پارچه گفته شد و سپس برای جدولهای دارای خطهای موازی (برای تعیین احوال ستارگان) به کار رفت. 

در دورهی ساسانی به جدولهای اخترشناسی «زيک» میگفتند که دردورهی اسلامی به صورت «زيج» خوانده شد.

- بررسی منابع گوناگون نشان میدهد که ايرانيان دستکم ازروزگار اردشير و شاپور ساسانی، يعنی حدود 250 ميلادی، به نگارش زيج میپرداختند. در همين دوران بود که آثاراخترشناسی هندیويونانی، بهويژه مجسطیبطلميوس، بهزبانپهلوی بازگردانده شد وازبررسی اينآثاروآميختن آنها بادستاوردهای اخترشناسیدانشمندانايرانی، چند زيج(همگی با نام زيجشاه) در دورههای مختلف فرمانروايیساسانيان را پديد آوردند.                 

- ازدوران پیشاز اسلام بهجز کتاب «زیج شهریاری یا زیجشاه» سَند مکتوب دیگری برجای نمانده است. 

- زیج شاه از جمله اولین آثاری است که به عربی برگردانده شد و مورد قبول دانشمندان در جهان اسلام قرار گرفت.

اسلاید 20 :

نمونهای از زیجها

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید