بخشی از پاورپوینت

اسلاید 1 :

بسم الله الرحمن الرحيم

جنگ نرم: مباني، ابزارها، شگردها و راههاي مقابله

اسلاید 2 :

«و الفتنة اکبر من القتل و لايزالون يُقاتلونكم حتی يَرُدُّوكُم عَنْ دينِكُم إن استطاعُوا». (بقره/217)
در اين آيه مقارنة زيبايي بين فتنه و جنگ دائمي دشمنان دين با دينداران برقرار شده است. اين جنگ دائمي بسته به موقعيتهاي زماني و مکاني و شرايط فرهنگي و علمي شکل و شمايل خاص خود را پيدا ميکند.

اسلاید 3 :

انواع جنگ
جنگها با توجه به معيارهاي مختلف به انواع متفاوتي تقسيم ميشوند. مثلاً بر اساس توازن قوا، به جنگ عادلانه و غير عادلانه، بر اساس مقياسهاي جغرافيايي به جنگهاي محلي، منطقهاي، فرامنطقهاي و جهاني، با توجه به نوع تاکتيک، به منظم (کلاسيک) و نامنظم (چريکي)؛ بر اساس نوع سلاح به هستهاي و غيرهستهاي تقسيم ميشوند.
در يک تقسيم کلي و با توجه به ابزارهاي به کار گرفته در جنگ و همچنين هدف اصلي از آن، ميتوان جنگها را به سه نوع تقسيم کرد: جنگهاي سخت (Hard War)، جنگهاي نيمهسخت (Simi hard war) و جنگهاي نرم (Soft War).

اسلاید 4 :

انواع جنگ

اسلاید 5 :

تعريف جنگ نرم
پرفسور حميد مولانا در کتاب «اطلاعات عالمگير و ارتباطات جهاني» در سال 1986 قدرت نرم را به قدرت بر شکلدهي و تغيير ايدهها و ترجيحات طرف مقابل تعريف کرد.
جوزف ناي: قدرت نرم را به «توانايي شکلدهي ترجيحات ديگران» تعريف کرد. جوزف ناي قدرت سخت را به «قدرت براي اجبار» و قدرت نرم را به «قدرت براي جذب و اقناع» تعريف ميکند.
«جنگ نرم، استفاده دقيق و طراحي شده از تبليغات و ديگر اعمالي است كه منظور اصلي آن تاثيرگذاري بر عقايد، احساسات، تمايلات و رفتار دشمن، گروه بي طرف و يا گروههاي دوست است به نحوي كه براي برآوردن مقاصد و اهداف ملي پشتيبان باشد»

اسلاید 6 :

واژههاي هم افق
در اصطلاحات نظامي و سياسي، اصطلاحاتي از قبيل «جنگ رواني»، «عمليات رواني»، «انقلاب مخملي»، «انقلاب رنگي» و «جنگ رسانهاي» همگي از اشکال و انواع جنگ نرم و بعضاً به صورت ناشيانهاي به عنوان مرادف جنگ نرم به شمار ميروند. در همة اين موارد هدف اين است که اراده و خواست مهاجمان بدون استفاده از ابزار و وسايل نظامي بر ديگران تحميل شود.

اسلاید 7 :

اهميت جنگ نرم

اسلاید 8 :

عدم کارايي جنگ سخت عليه ايران
مارک پالمر در گزارشي با عنوان «ايران-آمريکا، رهيافت جديد» به سياستمداران غربي ميگويد: «ايران به لحاظ وسعت سرزميني، کميت جمعيت، کيفيت نيروي انساني، امکانات نظامي، منابع طبيعي سرشار، و موقعيت جغرافيايي ممتاز در منطقة خاورميانه و نظام بينالملل، به قدرتي کمنظير تبديل شده است که ديگر نميتوان با يورش نظامي، آن را سرنگون کرد.» وي تأکيد ميکند تنها راه مبارزه با ايران، مبارزة نرم است. بايد دکترينهاي جنگ نرم را عليه ايران به کار گرفت. وي در گزارش خود از سه دکترين «مهار»، «نبرد رسانهاي» و «ساماندهي نافرمانيهاي مدني»، (موسوم به طرح دلتا) که عليه اتحاد جماهير شوروي به کار گرفته شد، ياد ميکند.

اسلاید 9 :

علت تقابل اسلام و غرب
جورج شولتز (1920- )، استراتژيست معروف آمريکايي که در سالهاي 1981 تا 1988 وزير دارايي و خزانهداري آمريکا در دولت ريگان بود، ميگويد: «انقلاب اسلامي خطرناکترين دشمن مشترک تمدن غرب، در سراسر تاريخ آن است»
ريچارد نيکسون (1913-1994)، که از سال 1968 تا 1974 رئيس جمهور آمريکا بود، در کتاب پيروزي بدون جنگ ميگويد: «اسلام خميني و بنيادگرايي اسلامي براي ما، خطرناکتر از تهديد کمونيسم و شوروي است»
سؤال: علت تقابل اسلام و غرب چيست؟ چرا دنياي غرب اين همه عليه اسلام و به ويژه تشيع و جمهوري اسلامي فعاليت ميکند؟

اسلاید 10 :

علت تقابل غرب با اسلام

اسلاید 11 :

قطع دست غربيان از منابع کشور
پاسخ اول: انقلاب اسلامي موجب شده است دست غربيها از منابع و ذخاير مادي و زيرزميني کشور قطع شود.
اين پاسخ در جاي خود بخشي از حقيقت است. فرهنگ حاکم بر مردم غرب فرهنگي منفعتطلبانه و سودگرايانه است؛ معيار آنها در تعاملات و تقابلاتشان، منافع خودشان است. آنان ساليان سال کنترل کامل منابع و ذخاير نفتي و ملي کشور ما را در اختيار داشتهاند.
اما حقيقت آن است که اين پاسخ، پاسخي سطحي است. مشکل ما و غرب مشکل چهارتا چاه نفت و ده تا معدن ذغالسنگ و مس و فولاد نيست.

اسلاید 12 :

پاگذاشتن به حريم دانشهاي ممنوعه
پاسخ دوم: جمهوری اسلامی با پيشرفتهای علمی و فناوری خود آينده اقتصادی و سياسی و نظامی غرب را تهديد میکند. زيرا به وادیهايی گام نهاده است که در آن وادیها غرب يکه تازی میکرده است. برخي از نمايندگان مجلس ششم (127نماينده) در 31 ارديبهشت 1381 و اعضاي تيم مذاکره کنندة هستهاي جمهوري اسلامي با کشورهاي اروپايي در دوران اصلاحات واقعاً و به طور جد چنين اعتقادي داشتند!

اسلاید 13 :

تهديد منافع و دوستان غرب
پاسخ سوم: علت اصلی مخالفتهای غرب با جمهوري اسلامي، تهديد دوستان امريکا از سوي جمهوري اسلامي است: چون جمهوري اسلامي از حزب الله و حماس دفاع ميکند و اين گروهها با اسرائيل مخالفاند پس غرب با ايران مخالفت ميکند. اين راهحل برخي از کانديداهاي رياست جمهوري دورة دهم براي تنش زدايي با غرب بود!

اسلاید 14 :

تقابل دو نوع ايدئولوژي
پاسخ درست: مشکل ما و غرب، مشکل تقابل دو نوع ايدئولوژي و دو نوع جهانبيني است. نوع نگاه جمهوري اسلامي به جهان و انسان و سياست و امنيت و معنويت و سعادت و اخلاق و اقتصاد و رفاه و عدالت کاملاً با نوع نگاه غربيان متفاوت است.
رابطة ايران اسلامي و آمريکا و اروپاي ليبرال، رابطة گرگ و ميش است. يعني رابطة دو نظام با دو ماهيت کاملاً متمايز و متفاوت است. هرگز آشتي نميپذيرند.
در اينجا به طور اجمال به مباني فرهنگ جديد غرب و مقايسه آنها با مباني اسلامي و مردمسالاري ديني اشاره ميکنيم.

اسلاید 15 :

عملگرايي (پراگماتيسم)
درستي و نادرستي هر چيزي را با توجه به سوددهي و سودمندي عملي آن تعريف ميكنند. كار درست كاري است كه سودمندي عملي داشته باشد و كار نادرست كاري است كه زيان عملي داشته باشد. به همين ترتيب انديشة درست به انديشهاي گفته ميشود كه سودمندي عملي داشته باشد در عمل مفيد باشد.
اين انديشه در اخلاق و دين و به طور كلي در همة امور قدسي و ماورايي نيز به همين ترتيب قضاوت ميكند. ويليام جيمز ميگويد باورهاي ديني هر چند ممكن است در واقع خرافي باشند و هيچ اصل و ريشهاي واقعي نداشته باشند اما چون در عمل براي افراد مفيدند، پس موجهاند. سودگرايي اخلاقي محصول چنين انديشهاي است. اومانيسم اخلاقي و ديني نيز محصول و معلول چنين انديشة معرفت شناختي است.

اسلاید 16 :

غير واقعگرايي
يکي ديگر از مهمترين مباني انديشهاي غرب جديد، غيرواقعگرايي است. که خود، مادر بسياري از تصميمات سياسي و اقتصادي و فرهنگي و اجتماعي آنان است.
توضيح واقعگرايي و غير واقعگرايي در عرصة زيباييشناسي؛
غيرواقعگرايي ارزشي مدعي است كه ارزشهاي ديني و اخلاقي و حقوقي هيچ منشأ و مبدأ واقعي ندارند بلكه برآمده از احساسات و اميال و عواطف فردي و اجتماعي و امثال آنند. روشن است که اين اصل، بسياري از مسائل معرفتي و اخلاقي و سياسي را در پي دارد. در مقابل، واقعگرايي در عرصة ارزشها بدين معنا است كه ارزشها، ريشه در واقعيت دارند.

اسلاید 17 :

نسبي گرايي
يکي ديگر از اصول بنيادين نظام ارزشي غرب، كه برآمده از همان اصل پيشين است، پذيرش نسبيتگرايي است. نسبيتگرايي در عرصة معرفت، فرهنگ، دين، اخلاق و امثال آن. وقتي هيچ پايگاه و جايگاه واقعي و نفس الامريي براي ارزشها قائل نشديم، چارهاي جز تن دادن به نسبيگرايي نيز نخواهيم داشت.
بر اين اساس، در يك جامعه ممكن است همجنسبازي به خواست و ميلي عمومي تبديل شود و در جامعهايي ديگر مردم آن را بد دانسته و ميلي نسبت به آن نداشته باشند، در آن صورت، بر اساس نسبيتگرايي ارزشي، همجنسبازي براي جامعة نخست امري خوب و ارزشمند است و براي جامعة دوم امري بد و ناپسند!
در نظامهاي ليبرال دموكراسي اصالت با خواست و ارادة انسانها است. در نتيجه همه چيز ممكن است دستخوش تغيير شود.

اسلاید 18 :

اينکه ميبينيم که حتي برخي از روحانيان، در دفاع از رفتار کسي که با دختران نيمه عريان اجنبي دست داده، ميگويند اين رفتار مبناي ديني دارد و ما بايد به آداب و رسوم ديگران احترام بگذاريم، حاکي از يک نوع بينش نسبيتگرايانة پنهان است.
نگاهي که فمينيستها به حقوق زن و جايگاه زنان در اجتماع دارند، برآمده از همين نگاه نسبيتگرايانه است.
اينکه بعضي از روشنفکران مدعي ميشوند احکامي که در اسلام براي زنان گفته شده است احکامي درستند اما مربوط به جامعة هزار و چهارصد سال پيش است و نه مربوط به جوامع فعلي، اين سخن در حقيقت ريشه در پذيرش اين ايده دارد. احکام اسلامي را احکامي نسبي و زمانمند ميدانند.

اسلاید 19 :

کثرتگرايي (پلوراليسم)
يکي ديگر از اصول بنيادين تمدن و فرهنگ غرب، کثرتگرايي است. اينكه همة انديشهها به يك ميزان از حقيقت بهرهمندند. اگر واقعگرايي معرفتشناختي را بپذيريم ديگر جايي براي كثرتگرايي باقي نميماند. فقط يك معرفت در واقع صادق است و آن معرفتي است كه مطابق با واقع است. ديگر معرفتها كاذباند و بيارزش. اما بر اساس غيرواقعگرايي معرفتشناختي بايد از كثرتگرايي معرفتي دفاع كرد.
نظرية قرائتهاي مختلف و حقانيت قرائتهاي گوناگون از دين از همين مبناي ليبراليستي نشأت گرفته است.

اسلاید 20 :

اصالت لذت و سود
بر اساس نظام سرمايهداري غرب، معيار همه فعاليتها سود و لذت فردي يا جمعي اينجهاني است؛ هر کاري که موجب سودآوري بيشتري شود، کاري مجاز و درست است و هر کاري که موجب کاهش سود گردد، کاري نادرست و قبيح است؛ به همين دليل است که بخش زيادي از بازرگاني جهاني در حال حاضر از راه اموري همچون تجارت فساد و فحشا، تجارت داروهاي روانگردان، تجارت مواد مخدر، تجارت اسلحه، تجارت مشروبات الکلي، و از راه قمار و سکس و قاچاق انسان و امثال آن تأمين ميشود.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید