بخشی از پاورپوینت

اسلاید 1 :

هوش مصنوعي
فصل هفتم: عاملهاي منطقي

اسلاید 2 :

تعريف مسئله شامل گراف فضاي حالت، تابع آزمون و .
تابع هيوريستيک
استفاده از جستجوي درختي يا گراف براي يافتن راهحل
عامل حل مسئله چه چيزهايي در اختيار دارد؟
دانش در مورد مسئله در قالب مجموعهاي از گزارههاي منطقي
استفاده از روشهاي استنتاج منطقي براي تصميمگيري در مورد اقدام بعدي
عامل مبتني بر دانش چه چيزهايي در اختيار دارد؟

اسلاید 3 :

پايگاه دانش (Knowledge Base)، يا KB
موتور استنتاج (Inference Engine)
پايگاه دانش: مجموعهاي از حقايق در مورد دنياي عامل است.
جمله: هر حقيقت در مورد دنياي عامل توسط يک جمله (Sentence) نمايش داده ميشود.
جملات: جملات در يک زباني که زبان بازنمايي دانش (Knowledge Representation) ناميده ميشود، بيان ميشوند.
دو بخش مرکزي يک عامل مبتني بر دانش:

اسلاید 4 :

TELL : افزودن جملات جديد به KB
ASK : استخراج اطلاعات از KB
ASK
TELL

اسلاید 5 :

عامل مبتني بر دانش به صورت زير عمل ميکند:
يک ادراک را به عنوان ورودي دريافت ميکند.
به پايگاه دانش گفته ميشود (TELL) که چه دريافت کرده است.
از پايگاه دانش سؤال ميشود (ASK) که چه عملي بايد انجام شود.
عمل انتخاب شده را در پايگاه دانش ذخيره (TELL) و سپس آنرا اجرا ميکند.
تشخيص اينکه چه چيزي بايد پس از ASK به KB دنبال شود، مسئوليت مکانيزمي به نام استنتاج (Inference) است.

اسلاید 6 :

دنياي WUMPUS
معيار کارايي:
1000+ انتخاب طلا، 1000- افتادن در گودال يا خورده شدن، 1- هر مرحله، 10- براي استفاده از تير
محيط:
بوي تعفن در مربعهاي همجوار WUMPUS
نسيم در مربعهاي همجوار گودال
درخشش در مربع حاوي طلا
کشته شدن WUMPUS با شليک در صورت مقابله
تير فقط مستقيم عمل ميکند
برداشتن و انداختن طلا
حسگرها:
بو تعفن، نسيم، تابش، ضربه، جيغ زدن
محرکها:
گردش به چپ، گردش به راست، جلو رفتن، برداشتن، انداختن، شليک کردن

اسلاید 7 :

توصيف جهان WUMPUS
قابل مشاهده کامل: خير, فقط ادراک محلي
قطعي: بله، نتيجه دقيقا مشخص است
رويدادي: خير، ترتيبي از فعاليتهاست
ايستا: بله, WUMPUS و گودالها حرکت ندارند
گسسته: بله
تک عامله: بله، WUMPUS در اصل يک خصوصيت طبيعي است

اسلاید 8 :

عاملهاي منطقي
عامل = A
نسيم = B
درخشش،طلا = G
مربع امن = OK
گودال = P
تعفن = S
ملاقات شده = V
Wumpus = W
عامل نابود خواهد شد زماني که وارد يک مربع شامل سياه چاله و يا وامپوس زنده ميشود.
هدف عامل يافتن طلا و برگرداندن آن به خانه شروع با سرعت تمام است، بدون آنکه کشته شود.

اسلاید 16 :

منطق (Logic): يک زبان رسمي براي بازنمايي دانش است به گونهاي که بتوان بر روي آن دانش، استدلال کرد.

هر زبان بازنمايي دانش شامل دو بخش زير است:
نحو (Syntax): ساختار جملات زبان را توصيف ميکند.
معني (Semantic): تعيين ميکند که حقايق موجود در دنيا به چه جملاتي نسبت داده شوند.
تفاوت بين حقايق و بازنماييهاي آنها: حقايق قسمتي از دنياي واقعي را تشکيل ميدهند، اما بازنماييهاي آنها بايد به صورتي کد شوند که بتواند به طور فيزيکي در يک عامل ذخيره شود.

اسلاید 17 :

ارتباط بين جملات و حقايق توسط معناي زبان توليد ميشوند.

اسلاید 18 :

استلزام
استلزام منطقي بين جملات اين است که جمله اي بطور منطقي از جمله ديگر پيروي ميکند
a ╞ b
اگر a درست باشد، b نيز درست است
جمله a استلزام جمله b است
جمله a جمله b را ايجاب ميکند
در هر مدلي که a درست است، b نيز درست است
درستي b در درستي a نهفته است
مثال: 4<=x+y ╞ x+y>=4
ارتباط استلزام بين يک پايگاه دانش KB و يک جمله a به صورت KB|= a نوشته ميشود و به اين معني است که اگر و فقط اگر در هر دنيايي که KB درست است، a نيز درست باشد.

اسلاید 19 :

مزايا و معايب زبان طبيعي:
زبان طبيعي راهي خوب براي سخنگو است تا مخاطب را متوجه منظور خود سازد.
مشکل اصلي زبانهاي طبيعي ابهام است، مانند عبارت «سگها و گربههاي کوچک»، روشن نيست که آيا سگها نيز کوچک هستند يا خير.
يک زبان بازنمايي خوب ميبايست:
مزاياي زبانهاي طبيعي و رسمي را با هم داشته باشد.
پرمعني و رسا باشد.
دقيق و غير مبهم
قابل استنتاج

اسلاید 20 :

ما روي دو نوع منطق تمرکز خواهيم کرد:
منطق گزارهاي (Propositional Logic) يا منطق بولي (Boolean Logic)
منطق مرتبه اول (First Order Logic)

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید