بخشی از پاورپوینت
اسلاید 1 :
زبانهای برنامه سازی برنامه سازی پیشرفته
اسلاید 2 :
الگوریتم نویسی
اسلاید 3 :
مشخصات الگوریتم خوب
شروع مشخص داشته باشد
به زبان دقیق بیان شود
ترتیب اجرا مشخص باشد
نقطه پایان داشته باشد
اسلاید 4 :
زبان برنامه سازی C++
اسلاید 5 :
مقدمه
در اوايل دهه 1970 ميلادی ، زبان C ، توسط دنيس ريچي و به عنوان زبان برنامهنويسي سيستم ها طراحي شد.
اين زبان از دو زبان قديمي تر بنامهاي BCPL و B حاصل شده است.
زبان C تا سال 1978 منحصر به استفاده در لابراتوار كمپاني BELL بود تا اينکه توسط دو تن بنامهای ريچی و کرنيه نسخه نهايي اين زبان منتشر شد
اسلاید 6 :
مقدمه – فازهای تولید و اجرای برنامه های C++
فاز 1 – برنامه ها در ویرایشگر نوشته شده و در دیسک دخیره می شوند
فاز2- پیش چردازنده دستورات را پردازش می کند
فاز 3 – کامپایلر کد مقصد را ایجاد می کند و آن را در دیسک ذخیره می کند
فاز 4 – پیوند دهنده کد مقصد را به کتابخانه پیوند می دهد و یک فایل قابل اجرا
ایجاد کرده و آن را در دیسک ذخیره می کند
فاز 5 – بارکننده فایل را در حافظه قرار می د هد
فاز 6 – پردازشگر هر یک از دستورات را دریافت و اجرا می کند
اسلاید 7 :
مقدمه - ويژگيهاي مهم زبان C
زبان C به طور گستردهاي در دسترس است .
C زباني است همه منظوره، ساختيافته سطح بالا و انعطافپذير كه برخي از خصوصيات زبانهاي سطح پايين را نیز داراست.
برنامههاي نوشته شــده به زبان C به طور كلي مستقــل از ماشين يا نـوع كامپيوتر است و تقريباً تحت كنترل هر سيستم عاملي اجرا ميشود.
C روش برنامهسازي ماژولار را پشتيباني ميكند.
اسلاید 8 :
مقدمه - ويژگيهاي مهم زبان C
کامپايلرهاي C فشرده و كم حجماند و برنامههاي هدف ايجاد شده با آنها خيلي كوچك و كارآمدند.
برنامههاي C در مقايسه با ساير زبانهاي برنامهسازي سطح بالا، به راحتي قابل انتقالاند.
به طور کلي جامعيت، عموميت، خوانايي، سادگي، کارآيي و پيمانهاي بودن که همگي از مشخصات برنامهای ايدهآلاند در زبان C پيادهسازي ميشوند.
اسلاید 9 :
زبان برنامهنويسي C مجموعهاي خاص از كاراكترها را شناسايي ميكند. اين مجموعه عبارتاند از:
حروف بزرگ و حروف كوچك: زبان C بين حروف بزرگ و كوچك تفاوت قائل مي شود(Case Sensitive) .
ارقام دهدهي : شامل 0 تا 9
جاي خالي يا Blank
كاراكتر
كاراكترهاي مخصوص : شامل : ^ % $ # @ ! + - = / \ * ? ( ) < > { } [ ] ; . , &
كاراكترهاي فرمتدادن: که براي بيان کردن حالات ويژه اي بکار مي روند و عبارتند از :
\t ,\v ,\n ,\b ,\f ,\r ,\0 ,…
اسلاید 10 :
يك شناسه C دنبالهاي است از حروف ، ارقام يا علامت زير خط که با هر ترتيبي ميتوانند قرار گيرند، اما اولين کاراکتر بايد يک حرف باشد .
چند نمونه از شناسه هاي معتبر:
m1 , max , payam_noor , minimum
چند نمونه از شناسه هاي نامعتبر:
book-2 , 4s5 , $tax , "p" , computer science
شناسه
اسلاید 11 :
قانون نامگذاري شناسهها
-1حروف كوچك و بزرگ در نامگذاري شناسهها متفاوت ميباشند.
2) در نامگذاري شناسهها از حروف الفباء، ارقام و زير خط (underline) استفاده ميشود و حداكثر طول شناسه 31 ميباشد و شناسه بايستي با يك رقم شروع نگردد.
بنابراين Xy ، XY ، xY ، xy چهار شناسه متفاوت از نظر C++ ميباشد.
اسلاید 12 :
قانون نامگذاري شناسهها
3) براي نامگذاري شناسهها از كلمات كليدي نبايستي استفاده نمود. بعضي از كلمات كليدي در زیر داده شده است.
اسلاید 13 :
متغير، مكاني در حافظه اصلي كامپيوتر ميباشد كه در آنجا يك مقدار را ميتوان ذخيره و در برنامه از آن استفاده نمود. قانون نامگذاري متغيرها همان قانون نامگذاري شناسهها ميباشد.
متغيرها در زبان C شناسههايي هستند كه محلهايي از حافظه را به خود اختصاص ميدهند .
متغير
مقدار متغير در طول اجراي برنامه مي تواند تغيير کند .
اسلاید 14 :
انواع داده ها
اسلاید 15 :
اعلان متغیرها
قبل از آنكه در برنامه به متغيرها مقداري تخصيص داده شود و از آنها استفاده گردد بايستي آنها را در برنامه اعلان نمود.
براي اعلان متغيرx از نوع int :
int x;
برای اعلان متغيرهاي p و q را از نوع float كه هر كدام چهار بايت از حافظه را اشغال ميكنند :
float p , q;
برای اعلان متغير next از نوع كاراكتر كه ميتوان يكي از 256 كاراكتر را به آن تخصيص داد و يك بايت را اشغال ميكند.
char next;
چند مثال از اعلان متغیر ها :
اسلاید 16 :
با استفاده از عملگر = ميتوان به متغيرها مقدار اوليه تخصيص نمود.
در دستورالعمل int x=26; X را از نوع int با مقدار اوليه 26 اعلان نموده .
در دستورالعمل long a=67000 , b=260;
متغيرهاي b و a را از نوعlong int تعريف نموده با مقادير بترتيب
260 و 67000.
مقدار اولیه دادن متغیر ها
اسلاید 17 :
كراكترهاي مخصوص
كامپايلر C++ بعضي از كراكترهاي مخصوص كه در برنامه ميتوان از آنها براي فرمت بندي استفاده كرد را تشخيص ميدهد. تعدادي از اين كراكترهاي مخصوص به همراه کاربرد آنها آورده شده است .
بعنوان مثال از كراكتر \a ميتوان براي ايجاد صداي beep استفاده نمود.
char x = '\a ;
اسلاید 18 :
رشتهها
رشته يا string عبارتست از دنبالهاي از كاراكترها كه بين " " قرار داده ميشود. در حافظه كامپيوتر انتهاي رشتهها بوسيله \0 ختم ميگردد.
"BOOK STORE" يك رشته ده كاراكتري ميباشد كه با توجه به كركتر \0 كه به انتهاي آن در حافظه اضافه مي شود جمعــاً يازده بايت را اشغال ميكند.
دقت نمایید که "w" يك رشته ميباشد كه دو بايت از حافظه را اشغال ميكند در حاليكه 'w' يك كاراكتر ميباشد كه يك بايت از حافظه را اشغال مينمايد.
اسلاید 19 :
نمايش مقادير دادهها
براي نمايش دادهها بر روي صفحه مانیتور از cout كه بدنبال آن عملگر درج يعني << قيد شده باشد استفاده ميگردد. بايستي توجه داشت كه دوكركتر < پشت سر هم توسط C++ بصورت يك كركتر تلقي ميگردد.
مثال :
برای نمایش پيغام good morning بر روی صفحه نمایش :
cout << "good morning";
برای نمایش مقدار متغیر X بر روی صفحه نمایش :
cout << x ;
اسلاید 20 :
دریافت مقادیر متغیرها
به منظور دريافت مقادير براي متغيرها در ضمن اجراي برنامه از صفحه كليد، از cin كه بدنبال آن عملگر استخراج يعني >> قيد شده باشد ميتوان استفاده نمود.
مثال :
int x;
cout << "Enter a number:" ;
cin >> x;