بخشی از پاورپوینت
اسلاید 1 :
خاتمیت
یکی از ضروریات دین اسلام آن است که پیامبر اکرم حضرت محمد مصطفی (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) پایان بخش سلسله انبیاست و پس از ایشان هیچ پیامبری برانگیخته نشده است و در آینده نیز نخواهد شد.
علاوه بر نص قرآن مجید، اگر فرضا این نص قرآنی هم نبود ، دلائل عقلی و نقلی غیر قابل انکار دیگری هم بر این مسئله وجود دارد. بنابراین مسئله خاتمیت جزء ضروریات دین مقدس اسلام است
اسلاید 2 :
خاتمیت به معنای کامل شدن چیزی و به آخر و انتها رسیدن آن است
واژه خاتمیت در قرآن کریم به کار نرفته، اما تعبیر خاتم النبیین در آیه ۴۰ سوره احزاب (ماکانَ محمدٌ أبا أَحَدٍ مِنْ رجالِکُمْ وَلکِن رسولَ اللّهِ و خاتمَ النبیینَ محمدپدرهیچ یک ازمردان شمانیست،ولی فرستاده خدا وخاتم پیامبران است)
به عنوان وصف پیامبر اکرم به کار رفته است.
به برخی ازدلایل اثبات خاتمیت اشاره می شود که درعین حال اثبات کننده اعجازقرآن –عدم تحریف قرآن وجاودانگی این کتاب شریف می باشند
اسلاید 3 :
نبوت ورسالت
مراد از (خاتَمَ النَّبِیینَ) بودن آن جناب، این است كه نبوت با او ختم شده، و بعد از او دیگر نبوتى نخواهد بود.
رسول عبارت از كسى است كه حامل رسالتى از خداى تعالى به سوى مردم باشد،
نبى آن كسى است كه حامل خبرى از غیب باشد و آن غیب عبارت از دین و حقایق آن است،
و لازمه این حرف این است كه وقتى نبوتى بعد از رسول خدا نباشد، رسالتى هم نخواهد بود، چون رسالت، خود یكى از اخبار و انباى غیب است، وقتى بنا باشد انباى غیب منقطع شود، و دیگر نبوتى و نبیى نباشد، قهرا رسالتى هم نخواهد بود. از این جا روشن مىشود كه وقتى رسول خدا خاتم النبیین باشد، خاتم الرسل هم خواهد بود.
اسلاید 4 :
جهانی بودن رسالت پیامبر
یک دسته از آیات قرآن بیانگر جهانی بودن رسالت و انذار پیامبر هستند:• «تبارک الذی نزل الفرقان علی عبده لیکون للعالمین نذیرا؛ (فرقان/54)
.» تعبیر للعالمین روشنگر این است كه آئین اسلام جنبه جهانى دارد و مخصوص به منطقه و نژاد و قوم معینى نیست، بلكه بعضى از آن استفاده خاتمیت پیامبر كردهاند، چرا كه عالمین نه فقط از نظر مكانى محدود نیست كه از نظر زمانى هم قیدى ندارد و همه آیندگان را نیز شامل مىشود.
بنابراین مقصود از «العالمین»، تمامی امتهاست.
از مفهوم آیه استفاده میشود که پس از پیامبر اسلام، پیامبر دیگری نخواهد آمد و آن حضرت، خاتم النبیین است.• «ان هو الا ذکر للعالمین؛(ص/87))
این (قرآن) جز تذكر و یادآورى براى همه جهانیان نیست.» يعنى قرآن ذكرى است جهانى و براى همه جهانيان و براى جماعتهاى مختلف، و نژادها و امتهاى گوناگون و خلاصه ذكرى است كه اختصاص به قومى خاص ندارد، تا كسى در برابر تلاوتش از آن قوم مزدى طلب كند و يا در برابر تعليماش پاداشى بخواهد، بلكه اين ذكر براى همه عالم است
اسلاید 5 :
دسته دیگری از آیات رسالت پیامبر را برای همه مردم میدانند:• «.و ارسلناک للناس رسولا و کفی بالله شهیدا؛(نسا/79)
.و (اى پیامبر) ما تو را به رسالت براى مردم فرستادیم، و خدا از نظر گواهى (بر رسالت تو) كافى است.»• «و ما ارسلناک الا کافة للناس بشیرا و نذیرا و لکن اکثر الناس لا یعلمون؛(سبا/28)
و ما تو را نفرستادیم مگر نگهدارنده همه مردم (از عصر خود تا انقراض نسلشان) و مژدهدهنده (صالحان) و بیمكننده (بدكاران)، و لكن بیشتر مردم نمىدانند.»
این آیه در بیان وسعت دعوت پیامبر و عمومیت نبوت او به همه انسانها است، مفهوم آیه این است كه ما تو را جز براى مجموع مردم جهان نفرستادیم یعنى جهانى بودن دعوت پیامبر اسلام ص را شرح مىدهد. روایات متعددى كه در تفسیر آیه از طرق شیعه و اهل سنت نقل شده نیز همین تفسیر را تقویت مىكند.
بر حسب این استظهار مدلول آیه این است که هم معاصران پیامبر و هم کسانی که بعدا میآیند مخاطب انذار اویند و در این صورت دیگر جایی برای پیامبر بعدی تصور نمیشود. بنابراین مقصود از «کافة للناس» عموم مردم، اعم از عرب و عجم و سایر امتهاست و لازمه مفاد آیه، خاتمیت رسالت پیامبر اسلام (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) است.
اسلاید 6 :
جامعیت قرآن
معنای اکمال دین و جامعیت اسلام این است که دین اسلام کلیات ثابت و ضروری را که مطابق فطرت بشر است برای تامین سعادت دنیوی و اخروی او تا روز قیامت در نظر گرفته است، یعنی احکام و آموزههای اسلام طوری است که با نیازهای مادی و معنوی ثابت و متغیر انسان در زمانها و شرایط گوناگون سازگار است.• «وتمت کلمت ربک صدقـا وعدلا لا مبدل لکلمـته.؛(قلم/52)
و سخن پروردگارت (دعوت او به توحید، و آخرین كتاب و شریعت) از نظر راستى (در محتوى) و عدل (در مراحل تشریع) كامل شد، هرگز سخنان (كتاب و شریعت) او را تبدیل كنندهاى نخواهد بود، و اوست كه شنوا و داناست.»
مرحوم علامه طبرسی مینویسد: مقصود از «کلمت ربک» در آیه یاد شده، قرآن است و مقتضای تمام بودنش این است که وحی و نبوت به پایان رسیده است
اسلاید 7 :
و نزلنا علیک الکتاب تبیانا لکل شی ء.؛(آل عمران/83)
.و این كتاب را بر تو فرو فرستادیم در حالى كه بیان رسا و روشنگر هر چیزى (از علوم و معارف) است.»علامه طباطبایی در المیزان مینویسد: تبیان به معناى بیان است، و چون قرآن كریم هدایت براى عموم مردم است و جز این كار و شانى ندارد لذا ظاهرا مراد از (لِكُلِّ شَیءٍ) همه آن چیزهایى است كه برگشتش به هدایت باشد از قبیل معارف حقیقى مربوط به مبدأ و معاد و اخلاق فاضله و شرایع الهى و قصص و مواعظى كه مردم در اهتداء و راه یافتنشان به آن محتاجند، و قرآن تبیان همه اینها است نه اینكه تبیان براى همه علوم هم باشد.
تبیان (به كسر ت یا فتح آن) معنى مصدرى دارد، یعنى بیان كردن و از این تعبیر با توجه به وسعت مفهوم (لِكُلِّ شَیءٍ)به خوبى مىتوان استدلال كرد كه در قرآن، بیان همه چیز هست، ولى با توجه به این نكته كه قرآن یك كتاب تربیت و انسانسازى است كه براى تكامل فرد و جامعه در همه جنبههاى معنوى و مادى نازل شده است روشن مىشود كه منظور از همه چیز، تمام امورى است كه براى پیمودن این راه لازم است،
نه اینكه قرآن یك دایره المعارف بزرگ است كه تمام جزئیات علوم ریاضی و جغرافیایى و شیمى و فیزیك و گیاه شناسى و مانند آن در آن آمده است،
اسلاید 8 :
هر چند قرآن یك دعوت كلى به كسب همه علوم و دانشها كرده كه تمام دانشهاى یاد شده و غیر آن در این دعوت كلى جمع است،
به علاوه گاهگاهى به تناسب بحثهاى توحیدى و تربیتى، پرده از روى قسمتهاى حساسى از علوم و دانشها برداشته است، ولى با این حال آنچه قرآن به خاطر آن نازل شده و هدف اصلى و نهایى قرآن را تشكیل مىدهد، همان مساله انسانسازى است، و در این زمینه چیزى را فروگذار نكرده است.
در روایات اسلامى مخصوصا روى جامعیت قرآن به مناسبت همین آیه و مانند آن بسیار تاكید شده است
اسلاید 9 :
دین حق در اسلام، مستلزم دوام اسلام تا روز قیامت و خاتمیت نبوت حضرت محمد (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم ) است.
ان الدین عند الله الاسلام وما اختلف الذین اوتوا الکتـب الا من بعد ما جاءهم العلم بغیـا بینهم ومن یکفر بـایـت الله فان الله سریع الحساب؛(آل عمران/19)
به یقین دین (حقیقى كه انبیا آورده و به صورت شرایع به بشر عرضه داشتهاند) در نزد خداوند همان اسلام است، و كسانى كه كتاب آسمانى به آنها داده شده (مانند یهود و نصاری، در دینشان) اختلاف نكردند مگر پس از آنكه آنها را (به حقیقت امر) علم آمد، (آن هم) از روى حسد و برترىجویى. و هر كس به آیات خدا كفر ورزد پس (بداند كه) خداوند زودرس به حساب است
تعبیر «ان الدین عند الله الاسلام» این مطلب را میفهماند که ادیان دیگر، غیر از اسلام به مرتبهای از کمال، دوام و صلاحیت برای عموم انسانها نرسیده و از طرفی ادیان غیر اسلام دستخوش تحریف گردیده بودند و نیز میفهماند که اسلام، منزه از تحریف و تغییر است. لازمه این مطلب، خاتمیت نبوت پیامبر اسلام (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم ) است.
اسلاید 10 :
ومن یبتغ غیر الاسلـم دینـا فلن یقبل منه وهو فی الاخرة من الخـسرین؛
و هر كه جز اسلام دینى بطلبد هرگز از او پذیرفته نمىشود و او در آخرت از زیانكاران است.»(آل عمران/85)بنابراین آیه هر کس دینی غیر از اسلام را انتخاب کند از او پذیرفته نیست، که لازمه آن دوام اسلام و خاتمیت نبوت حضرت محمد (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم ) است. تمامی این تعابیر متضمن آن است که اسلام دارای کاملترین شرایع و دینی جهانی است و نسخ و تغییری در آن راه نخواهد یافت.
از اینرو دین اسلام آخرین دین، و پیامبر اکرم خاتم الانبیا به شمار میآید.