بخشی از پاورپوینت
اسلاید 1 :
آندوسکوپی مجازی
Virtual Endoscopy
اسلاید 2 :
آندوسکوپی معمولی چه معایبی دارد؟
تهاجمی است.
عوارضی مثل پارگی، عفونت و خونریزی دارد.
دید محدودی فراهم می کند.
اسلاید 3 :
آندوسکوپی مجازی چه مزایایی دارد؟
غیر تهاجمی
بدون عارضه
قابل تکرار
دید بهتر
امکان اندازه گیری
امکان مشاوره
هزینه کمتر
امکان آموزش
طراحی روش جراحی
اسلاید 4 :
آندوسکوپی مجازی چه محدودیت هایی دارد؟
عدم امکان انجام مداخله درمانی
لزوم انجام تصویر برداری
محدودیت درنگاشت حقیقی رنگ و قوام بافتها
عدم وجود استاندارد برای روش ها
مشکل تکنیکی بخش بندی خودکار
عدم پذیرش بیمار، پزشک، بیمه
اسلاید 5 :
آندوسکوپی مجازی چیست؟
روش های تصویر برداری + حقیقت مجازی
اسلاید 6 :
مراحل آندوسکوپی مجازی
دریافت اطلاعات
پردازش اولیه تصاویر
ارائه سه بعدی
نمایش و تجزیه و تحلیل تصویر
اسلاید 7 :
دریافت اطلاعات
تصویر دو بعدی CT یا MRI یا اسکنرهای پزشکی
انتخاب فاکتورهای اسکن مثل ضخامت برش ، پیچ اسپیرال و مقدار روی هم افتادن لبه ها و فاکتورهای تابش اشعه
اسلاید 8 :
پردازش اولیه تصاویر
فیلتر برای کاهش نویز
بخش بندی تصویر
خوشه بندی
حذف
اسلاید 9 :
ارائه سه بعدی
Surface rendering
Volume rendering
Less artifacts
More real images
No need to process
اسلاید 10 :
نمایش و تجزیه و تحلیل تصویر
سیستم های کامپیوتری و نمایش دهنده های قوی
ابزارهای تجزیه و تحلیل تصویر
QUICKSEE
ANALYZE
VOYAGER
3D NAVIGATOR
اسلاید 11 :
مراحل به دست آوردن تصویر سه بعدی
گرفتن تصویر CT یا MRI
بخش بندی
(دستی یا خودکار)
رندر کردن
سطحی حجمی
اسلاید 12 :
بخش بندی
با بخش بندی تصویر نقشه تومور مشخص شده است
اسلاید 13 :
روش های سه بعدی سازی
رندر کردن سطحی
سطح داخلی را نشان میدهد
داده های کمتری نیاز دارد
محاسبات کمتری دارد
رزولوسیون تصویر پایین است
رندر کردن عمقی
سطح خارجی را نشان میدهد
داده های بیشتری نیاز دارد
محاسبات بیشتری دارد
رزولوسیون بهتری فراهم می کند
اسلاید 14 :
مطالعه موردی
سمت چپ آندوسکوپ را در داخل مدل سه بعدی باز سازی شده قلب بیمار نشان می دهد که به ورید پولمونری راست نگاه می کند.در سمت راست دهلیز از زاویه دید آندوسکوپ نشان داده شده است.
اسلاید 15 :
مطالعه موردی ( ادامه)
آندوسکوپی مجازی که یک برش بازسازی شده همراه با نمای صفحه آندوسکوپ نشان داده شده است. یک پولیپ درنمای آندوسکوپیک دیده می شود(سمت راست). کولون براساس خم های روده رنگ آمیزی شده که رنگ آبی خم فوقانی را نشان می دهد.
اسلاید 16 :
اصلاحات گرافیکی سه بعدی سازی
actor
اجسام سه بعدی که در صفحه رندر می شوند
world
صحنه ای که actor ها در آن نمایش داده می شوند
world matrix
ماتریسی که موقعیت وجهت actor را در world نشان می دهد
اسلاید 17 :
پارامتر های دوربین
وکتور دوربین به نقطه تمرکز،وکتورview normal نامیده می شود
صفحه های قطع کننده جلویی وعقبی وکتور view normal را قطع میکنند و بر آن عمود هستند
نمایش سه بعدی هنگامی اتفاق می افتد که همه شعاع های نوری از یک نقطه عبور کنند
اسلاید 18 :
3D Slicer
یک بسته نرم افزاری open-source
تنظیم مجموعه های داده ها
بخش بندی نیمه خودکار
ایجاد مدل های سطوح سه بعدی
تصویر سازی سه بعدی
تجزیه و تحلیل کمی مثل ابزار های اندازه گیری
فرمت فایل MRML
اسلاید 19 :
صفحه نمایش
پنل کنترل
پنج صفحه نمایش مختلف
نمای آندوسکوپیک
(صفحه راست وبالا)
اسلاید 20 :
نمای آندوسکوپیک
Endoscope actor
دوربین
3D gyro
نقطه تمرکز
دوربین
3D gyro
نقطه تمرکز
World view
Endoscopic view