بخشی از پاورپوینت

اسلاید 1 :

تادائوآندو
 

اسلاید 2 :

زندگینامه تادائو آندو
تادائو آندو در ۱۳ اکتبر ۱۹۴۱ میلادی در اوزاکای ژاپن دیده به جهان گشود، در سالهای ۶۹-۱۹۶۲ م . تعالیم خود آموخته و غیر آکادمیک خود را به عنوان یک معمار با سفرهای آموزشی به اروپا، آمریکا و آفریقا و مطالعه بر روی خانه های فرانک لویدرایت و کارهای مدرنیسم قدیمی (کلاسیک) تکمیل کرد.افزایش کمی آثار او در سطح معماریهای مسکونی، کلیساها، موزه ها و مجتمع های تجاری بزرگ، و … با تکیه ای مداوم و تقریباً انحصاری بر ساختارهای بتن مسلح بزرگ و نمایان است که عظمت را در معماری او فزونی می بخشد.

اسلاید 4 :

او واسطه ای میان شرق و غرب است، و بتن را ـ با اینکه از مواد جدایی ناپذیر جنبش مدرن اروپاست ـ در جهت نشان دادن زیبایی شناسی شرقی به کار می برد. اولین تمرین معماریش را در سال ۶۹ م . در اوزاکا آغاز کرد و تاکنون بیش از صد و پنجاه پروژه معماری را طراحی کرده است.او از با نفوذ ترین معماران پست مدرن نسل دوم ژاپن محسوب می شود. توجه عمده وی بر تفلیق فرمهای مدرن با مفاهیم و شیوه های سنتی ژاپن استوار است ؛ به بیان دقیق تر، هدف او تغییر معنای طبیعت از گذرگاه معماری است.

اسلاید 5 :

مصالح معماری آندو، بتن خام، خورشید، آسمان، سایه و آب است یا به عبارت بهتر، فضا. تأکید او بر این نکته است که استفاده کنندگان از بنا باید طبیعت را تجربه و احساس کنند و اینها همه ریشه در سنت منطقه ای زیستگاه او ـ کانزایی ـ دارد.عناصر اصلی و متناقص معماری آندو عبارتند از نظم، مردم و احساسات انسانی. او در معماری خود، به گونه ای متضاد آنها را با هم ارتباط می دهد و میان آنها تفاهمی ایجاد می کند:فرم در برابر فرم و فضا، داخل در برابر خارج و طبیعت در برابر هندسه .آندو از جذابیت فرم صرفنظر کرده و بر جذابیت فضا تأکید می ورزد.

اسلاید 6 :

او اعتقاد دارد که فرم، از تأثیر فضایی می کاهد و در نتیجه، جذابیت معماری را محدود می کند..به اعتقاد او، ارجعیت دادن به فرم به معنای ارجعیت دادن به حس بینایی در میان پنج حس و عدم توجه به عمق فضایی است. در نتیجه او در پی نفی فرم به مفهوم به کارگیری فرمهای ساده و انکار ساده و انکار فرمهای پیچیده است. (نفی تصویر صرفاً بصری در فضا).معماری او، معماری نفی و انکار است. او جامعه مدرن و جهانی بودن را نفی می کند. اولین چیزی که آندو نفی کرده، مفاسد جامعه مدرن و ارزشهای آن است. (برای مثال، مقولة راحتی) آندو راحتی مدرن را نفی کرده، تلاش می کند ارتباط پویایی با جهان برقرار کند. او راحتی را از معماری خود دور می کند و به جای آن امکان حضور انسان و طبیعت را در کالبد معماری اش فراهم می سازد.او کارهای متعددی تاکنون انجام داده است که ۸ اثر برترش که اهداف و تفکرات او را به خوبی جلوه گر می سازند را نام می بریم:-نمازخانة کوه روکو (کلیسای باد)-کلیسای روی آب-کلیسای نور-معبد آب-معبد آب هومپوكو.خانه Raw -مجتمع تجاری تایمز ۲-پروژه ناکانو شیما ۲-موزه نائو شیما . موزه چوب .ویژگی های شاخص معماری آندو، نظم، مردم و احساسات انسانی است.

اسلاید 7 :

بنابراین، بر اساس الهاماتی که او از این سه عنصر گرفته، پروژه های او را می توان دسته بندی کرد. در معماری آندو، عناصر به شکلی متضاد با هم مرتبط می شوند. بنابراین، فرم در مقابل فرم و فضا، داخل در برابر خارج و طبیعت در برابر هندسه قرار می گیرد. به عبارت دیگر، معماری او حاصل ارتباطی است که بین این عناصر وجود دارد. برای آشنایی و شناخت بیشتر، کارهای آندو را بر اساس ساختار و کالبد به سه بخش معماری یگانه انگاری، دو گانه انگاری و کثرت گرایی تقسیم بندی می کنیم.

اسلاید 8 :

آن دسته از کارهایی که در شمار معماری یگانه انگاری قرار می گیرند، دارای فرمی خالص، طراحی واضح و فضایی قومی هستند. این نوع معماری، بیشتر در خانه ها و کلیساهای کوچک دیده می شود. در این فضاها، با آرامشی روبرو می شویم که یادآور فضای سنتی چاپخانه های ژاپنی است. در این فضا، بر اساس ریتمی وحدت بخش، کل به جزء تبدیل می شود. این ریتم، حتی در نور و سایه نیز تکرار می شود. در معماری دو گانه انگار، آندو روش خاص خود را اعمال می کند. به عبارتی، روش او از هیچ نوع معماری دیگری تأثیر نپذیرفته است. در آنجاست که آندو از فرم بیضوی استفاده می کند؛ ولی در معماری دو گانه انگار، فضا بر اساس نیروی پویا شکل می گیرد. این نیرو، از تضاد بین فرم و فضا حاصل می شود. در این نوع معماری ـ بر خلاف معماری یگانه انگار که فرم بر فضا غالب است ـ فرم و فضا دارای ارزش یکسانی است و در اینجاست که نوآوری های آندو تجلی می یابد.

اسلاید 9 :

معماری کثرت گرایی آندو شامل تعداد زیادی از کارهای او از سال ۱۹۸۵ به بعد می باشد. این معماری، با فرم های متنوعی که دارای جهت گیریهای مختلفی است، شناخته می شود. در اینجا، تمرکز فضایی که در معماری یگانه انگار وجود داشت، متلاشی و پراکنده می شود و بیشتر به سوی روشنایی و پویایی میل می کند. فرم از نظر بصری، سبک تر شده و پراکنده می شود. بنابراین در طراحی، فضا از ترکیبات مختلفی شکل می گیرد. از این روست که در کارهای آندو، روش ها و مقیاس های متنوعی دیده می شود.

اسلاید 10 :

برخی از نظرات و دیدگاههای تادائو آندو:
* نگاه انتقادی به معماری مدرن
* احساس نگرانی برای آینده به خاطر وجود کامپیوترها ترس از اینکه خلاقیت را از معمار بگیرند ومعماری به یک فرمول برای تمام نقاط زمین انجامد.
 * اهمیت فوق العاده به طبیعت
 * در معماری بخشی وجود دارد که نتیجه یک استدلال منطقی است و بخش دیگری است که از مجرای احساس خلق می شود .
همواره یک نقطه هست که این دو با هم طلاقی می کنند. من فکر
نمی کنم معماری بدون این تلاقی بتواند خلق شود.
 * معماری خلق فضایی برای زیستن و به تفکر واداشتن

اسلاید 11 :

* فرم از تاثیر فضایی می کاهد و در نتیجه جذابیت معماری را محدود  می کند. * اهمیت به نور در فضای معماری  * نور به زیبایی نمود می بخشد ، و باد و باران با تاثیری که بر بدن انسان می گذارند به زندگی رنگ و رو می دهند. معماری واسطه ای است که انسان را قادر می سازد تا حضور طبیعت را حس کند.  * من با نشاندن طبیعت و نور متغیر در درون فرم های هندسی ای که از زمینه شهری شان بریده شده اند ، فضاهایی پیچیده می آفرینم.

اسلاید 13 :

* آسمان قاب شده ، نور و سایه ایجاد می کند و به شخص القا می کند تا از معنای طبیعت بپرسد و به او کمک می کند تا عناصر ترکیبی فضا را درک کند. * به باور من سه عنصر برای تبلور معماری مورد نیاز است : مصالح واقعی مانند بتن اکسپوز و یا چوب رنگ نشده ، هندسه ناب ، طبیعت ؛ طبیعتی که از طریق انسان نظم داده شده و در تضاد با طبیعت آشفته است.

اسلاید 14 :

* من می خواهم بناهای قوی و در عین حال آرامی بیافرینم که صدای آفریننده شان را بتوان شنید.

اسلاید 15 :

* نور سرچشمه تمام هستی است . نور در همان حال که به سطح چیزها برخورد می کند ، به آنها شکل می دهد و با انباشتن سایه در پشت چیزها ، به آنها عمق می بخشد. * تابش یک دسته پرتو نور ، با نفوذ در سکوت عمق آن تاریکی ، شکوه و ظلمت را به همراه می آورد.

اسلاید 16 :

خانه ي رديفي سوميوشي
در نزديكي يكي از محله هاي فقيرنشيني در نزديكي معبد سوميوشي قرار گرفته است .
در وسط اين محله ديوار خاموشي سر بر آورده است.
تركيبي تقارن محوري فرمي سراسري و دروازه مانند با درگاهي مركزي سرتاسر نماي اين ساختمان از دو فرم مستطيلي استفاده كرده است .
فرم هندسي ساده به تجربه فضايي بسيار غني و پربار مي انجامد.
پلكان حياط : در ورودي جلويي به چپ مي پيچيم وارد حياط مي شويم 180 درجه مي چرخيم تا از پلكان بالا رويم . بار ديگر 180 مي چرخيم و از پلي مي گذريم .

اسلاید 18 :

حياط خانه : فضايي جدا افتاده و دور از هياهو و شلوغي شهر و تنها رو به آسمان گشوده است . حياط همچون پنجره اي است كه نور ، باد، باران را پذيرا است تا طبيعت بتواند در قلب بينندگان رسوخ كند .
نما : هنگامي كه در حياطي مي ايستيم و در آسمان شامگاهي به ستارگان مي نگريم ديوارهاي خاموش به صورت قابي براي اين منظره در مي آيند و ما درك و احساس روشني از جريان هوا و نشانه هاي گذر فصل پيدا مي كنيم .
اين بدان علت است كه ديوار ساخته شده از بتن شيشه و سنگ لوح ، نورهاي تصادفي را بازتاب مي دهد .

اسلاید 19 :

حياط دروني : اين فضا گاه به عنوان اتاق نشيمن در فضاي باز مورد استفاده قرار مي گيرد در اني حالت، جوّ خشك و آرام آن به شكل چشمگيري تغيير خواهد داد.

اسلاید 20 :

معبد آب هومپوكو
بر بالاي تپه ي مشرف به خيلج بنا شده است .
اين معبد نمايانگر آروزي آندو (طراح) براي ساختن مكاني است كه بودا و همه موجودات زنده بتوانند در آن در پوشش از نيلوفر آبي به خواب روند .
حوضچه اي بيضي شكل با قطر بزرگ 130 فوت و قطر كوچك 98 فوت در بالاي تپه است .
برشي در ميانه ي حوضچه اي ايجاد شده و پلكاني رو به پايين در آن بوجود آمده هنگام پايين رفتن از پله گويي در اعماق حوضچه فرو مي رويم.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید