بخشی از پاورپوینت

اسلاید 3 :

مفهوم حسد:
راغب اصفهانى درمعناى حسد مى‏نويسد:
«الْحَسَدُ تَمَنّى‏ زَوالِ نِعْمَةٍ مِنْ مُسْتَحِقٍّ لَها وَ رُبَّما كانَ فى‏ ذلِكَ سَعْىٌ فى‏ ازالَتِها» «1»
حسد آرزوى از بين رفتن نعمت از كسى است كه سزاوار داشتن آن است و بسا كه اين آرزو با كوشش دراز بين بردن آن همراه باشد
بزرگان علم اخلاق در تفسیر حسد چنین گفته اند:حسد که در فارسی از آن تعبیر به رشک می شود به معنی آرزوی زوال نعمت از دیکران است خواه آن نعمت به حسود برسد یا نرسد .

اسلاید 4 :

فرق حسد و غبطه‏
هنگامى كه نعمتى به كسى مى‏رسد، انسان آرزو دارد، همان گونه كه ديگرى دارد،
او هم داشته باشد، اين حالت را غبطه مى‏گويند كه حالتى قابل ستايش است؛ ولى گاهى اوقات، انسان آرزو مى‏كند آن نعمت از ديگران سلب شود كه همان حسد است. «1
امام صادق عليه‏السلام غبطه رااز خصوصيات مؤمن و حسد را از علايم منافق شمرده، مى‏فرمايد:
«انَّ الْمُؤْمِنَ يَغْبِطُ وَلا يَحْسُدُ، وَالْمُنافِقَ يَحْسُدُ وَلا يَغْبِطُ» «2»
مومن، غبطه مى‏خورد ولى حسد نمى‏ورزد، امّا منافق، حسد مى‏ورزد و غبطه نمى‏خورد

اسلاید 5 :

نكوهش حسد
حسد يكى از بيماريهاى خطرناك روانى و از پليدترين رذايل اخلاقى است كه در روايات بشدّت مورد مذمّت قرار گرفته است، رسول خدا (ص) فرمود:
«قالَ اللَّهُ عزَّ وَجَلَّ لِمُوسَى بْنِ عِمْرانَ: يَابْنَ عِمْرانَ لا تَحْسُدَنَّ النَّاسَ عَلى ما اتَيْتُهُمْ مِنْ فَضْلى‏ وَ لا تَمُدَّنَّ عَيْنَيْكَ الى ذلِكَ وَلاتُتْبِعْهُ نَفْسَكَ، فَانَّ الْحاسِدَ ساخِطٌ لِنِعَمى‏، صادُّ لِقِسْمِىَ الَّذى‏ قَسَمْتُ بَيْنَ عِبادى. ومَنْ يَك كَذلِكَ فَلَسْتُ مِنْهُ وَلَيْسَ مِنّى‏» «3»
خداى عز وجلّ به موسى بن عمران (وحى) فرمود اى پسر عمران! بر آنچه از فضل خودبه مردم داده‏ام حسد مبر و چشمهاى خود را، بر آن مدوز و دلت را دنبال آن مدار كه حسود نسبت به نعمتهاى من، خشمگين است و از تقسيمى كه ميان بندگان خود كرده‏ام، جلوگيرى مى‏كند، و هر كس چنين باشد من از او نيستم و او از من نيست.

اسلاید 6 :

باز مى‏فرمايد:
«لا تَحاسَدُوا وَلا تَقاطَعُوا وَلا تَدابَرُوا وَلا تَباغَضُوا، وَكُونُوا عِبادَاللَّهِ اخْواناً» «1»
حسد مورزيد وقطع رابطه نكنيد و به يكديگر پشت مكنيد واز يكديگر قهر نكنيد و باهم دشمنى منماييد، بلكه بندگان خدابوده، باهم برادر باشيد.
حضرت على عليه‏السلام فرمود:
«ايَّاكَ وَالْحَسَدَ فَانَّهُ شَرُّ شيمَةٍ وَاقْبَحُ سَجِيَّةٍ وَ خَليقَةُ ابْليسٍ» «2»
از حسد بپرهيز، به درستى كه حسد بدترين خصلت و زشت ترين خوى و خلق شيطان است

اسلاید 7 :

مراتب حسد :
1-وجود حسد در درون دل و در اعماق روح ، به گونه ای که انسان آن را کنترل کند و اثرش در گفتار و رفتار او ظاهر نگردد ، که خود دو حالت دارد :
الف: فرد ازوجود حسد درون خود رنج می برد و ناراحت است –گناه ندارد .
ب:فرد از رفتار و گفتاری که دلالت بر حسد نماید پرهیز کند ولی در باطن زوال نعمت محسود را طا لب و به درد و رنج او راغب باشد – گناه دارد

اسلاید 8 :

2-وجود حسد در درون به گونه ای که از کنترل او خارج شود و با سخنان و اعمال شیطانی بروز کند و برایی انتقام گیری از محسود و زوال نعمت او تلاش کند .

اسلاید 9 :

انگیزه های حسد:
1-عداوت و کینه
2-کبرو خود برتر بینی
3-حب ریاست
4-ترس از نرسیدن به مقا صد مورد نظر
5-احساس حقارت و کم بینی
6-بخل و خبا ثت نفس
نکته : حسودان در واقع گرفتار نوعی تزلزل در پایه های ایمان به توحید افعالی پروردگار و حکمت و قدرت او هستند .

اسلاید 10 :

نشا نه های حسد :
1-هنگامی که می شنود نعمتی به دیگران رسیده است غمگین وناراحت می شود .
2- گاه از این مرحله فراتر میرود و زبان به غیبت و عیب جویی می گشاید .
3- گاه از این هم فراتر می رود و به دشمنی وعداوت و کارشکنی بر می خیزد .
4- گاه تنها به بی اعتنایی و بی مهری ویا قطع رابطه از شخصی که مورد حسد او قرار گرفته قنا عت می کند و صفات برجسته ی او را پنهان سازد .

اسلاید 12 :

پیامد ها و آثار سوء حسد :
1-حسود دایما ناراحت است و همین امر سبب بیماری جسمی و روانی او می شود .
2- زیانهای معنوی که از زیانهای مادی و جسمانی به مراتب بیشتر است .
3-حجاب ضخیمی در برابر معرفت و شناخت حقایق می افکند .

اسلاید 13 :

4-انسان دوستان خود را از دست می دهد .
5-انسان از رسیدن به مقامات والا باز می دارد

اسلاید 14 :

6-آلوده شدن به انواع گناهان دیگر مانند :ظلم ،غیبت،تهمت،دروغ،سعایت
7-پیش از آنکه به دیگران زیان برساند به خودش ضررمی زند .

اسلاید 15 :

درمان حسد:
1-طرق علمی:در این روش فرد باید بر روی پیامد ها و آثار ویرانگر حسد از نظر روح و جسم و دیگر ریشه ها و انگیزه های پیدایش حسد فکر و دقت کند .
2-طرق عملی :در این روش به این معتقدیم که تکرارعمل تدریجا تبدیل به یک عادت می شود و ادامه ی عادات تبدیل به ملکه وصفاتش درونی میگردد اگر حسود به جای غیبت و مذمت فرد محسود ،او را به خاطر صفات مدح وستایش کند و به جای تخریب زندگی مادی او خود را آماده اعانت و همکاری با او نما ید .یقینا به تدریج آثار رذیله ی حسد از روح او شسته می شود.

اسلاید 16 :

نصح وخیر خواهی :
نقطه مقابل حسد است به این معنی که نه تنها انسان خواهان زوال نعمت از دیگران نباشد بلکه طالب بقای نعمت و افزون شدن آن برای همه ی نیکان و پاکان گردد .
به عبارت دیگر انسان آنچه از خیر وخوبی و سعادت معنوی و مادی برای خویش می خواهد برای دیگران نیز بطلبد .

اسلاید 17 :

حسد از دیدگاه قرآن

اسلاید 18 :

ًٌٌٍ1-وَاتل عَلَیهِم نَبَاءَ آدَمَ بِالحَقِّ اِذ قرَّبَا قٌرباناً فَتٌقبِّلَ مِن اَحَدِهِما وَلم یٌتَقَبَل مِنَ الاخَرِ قَالَ لَاَقتٌلَنَّکَ قَالَ اِنَّما یَتَقَبَّلٌ اللهَ مِنَ المتَقینَ .لَءن بَسَطتَ اِلَیَّ یَدَکَ لِتَقتٌلَنِی مَا اَنَا بِبَاسِطٍ یَدَیَ اِلَیکَ لِاَقتٌلَکَ اِنّی اَخَاف اللهَ رَبَّ اَلعَالَینَ.فَطََوَّعَت لَه نَفسٌه قَتلَ اَخِیهِ فَقَتَلَه فَاَصبَحَ مِن الخاسِرینِ
و داستان دو فرزند آدم را به حق بر آنها بخوان:هنگامی که هر کدام به کاری برای تقرّب به پروردگار انجام دادند،اما از یکی پذیرفته شد و از دیگری پذیرفته نشد (برادری که عملش مردود شده بود،به برادر دیگر گفت:به خدا سوگند تو را خواهم کشت)برادر دیگر گفت:((من چه گناهی دارم زیرا خدا تنها از پرهیزگاران می پذیرد.))

اسلاید 19 :

در این جا دو سوال مطرح است:
منظور از ((قربان ))وسیله قرب به خدا در جمله ((اذ قربا قرباناً ))که فرزندان آدم به پیشگاه خدا تقدیم داشتند چیست؟

از کجا معلوم شد که تقدیمی ((هابیل ))در پیشگاه خدا پذیرفته شد و تقدیمی ((قابیل)) مردود گشت؟

اسلاید 20 :

2-اذقالَ یوسفُ لَابیهِ یا اَبَتِ رَاَیتُ اَحَدَ عَشَرَ کوُکباً والشمسَ وَالقَمر راَیتَهمُ لیِ ساجدینَ قالَ یا بنیَّ لا تقَصصُ روُ یاکَ علی اخوَتکَ فِیکیدوُالَک کیداً اِنَ الشیطانَ للاِنسانِ عَدُوّمبین
به خاطر بیاور هنگامی را که یوسف به پدرش گفت:((پدرم من در خواب دیدم که یاززده ستاره و خورشید در برابرم سجده می کنند.))یعقوب گفت:((ای فرزند عزیزم،زنهار،خواب خود را برای برادرانت حکایت مکن که (به اغوای شیطان )برای تو مکری می اندیشند،زیرا شیطان دشمن آشکار آدمیان است.

سوره یوسف آیات 4و5

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید