بخشی از پاورپوینت

اسلاید 1 :

اين كمرنگي را مي توان به راحتي با برش عمودي ازميان ساقه نزديك خاك ونگاه كردن به ستون باريك قهوه اي ما بين ناحيه (مغز تيره)تيره مركزي وبخش بيروني ساقه مشاهده نمود.

قارچ ناشي از پژمردگي در مدت دوره سرمايي بهار گذشته تمايل به گسترش دارد.علايم اين بيماري شبيه به پژمردگي فوزاريوم مي باشد.برگهای پير ابتدا تحت تاثير قرارمي گيرند آنها شروع به زرد شدن وپژمردگي وسرانجام ازگياه مي افتند.

برخلاف پژمردگي فوزاريوم ؛ پژمردگي قارچ ورتيسيليوم (قارچ ناقص) سبب زردي و پژمردگي يكساني در برگهاي پايين مي شود.چنانكه اين بيماري پيشرفت كند برگهاي جوان شروع به پژمردگي وازبين رفتن مي كنند تا زماني كه فقط تعداد كمي برگهاي سالم روي گياه باقي مي ماند.اگرچه اين بيماري كشنده نيست ولي ازرشد كامل گياه جلوگيري مي كند وگياه را ضعيف  مي كند وتوليد ميوه هاي كوچك مي كند.

اسلاید 2 :

پژمردگي ورتيسيليوم (قارچ ناقص)همچنين باعث بي رنگي سيستم آوندي تقريبا شبيه به پژمردگي فوزاريومي مي شود بجز در اينكه قهوه اي شدن كاملا دور از بالاي ساقه نمي تواند ادامه داشته باشد.بنابراين تشخيص اين دو بيماري ممكن است به آناليز آزمايشگاهي نياز داشته باشد.

اسلاید 3 :

چرخه زندگي:

قارچ پژمردگي فوزاريومي را مي توان در ميان بذرهاي آلوده يا نشاهاي آلوده نشان داد.

سابقا مطرح مي شد كه قارچ ها مي توانند در خاك براي سالهاي زيادي زنده بمانند.قارچ پژمردگي ورتيسيليومي  (قارچ ناقص) همچنين در پاتوژن هاي خاكزي كه مي توانند به گياهان پهن حمله كنند كه شامل  سيب زميني ،بادنجان،توت فرنگي ، تمشك سياه  وبسياري از جامعه عمومي گياهان شوند. هر دو قارچ به گياهان از ميان سيستم ريشه اي حمله مي كنند و در داخل گياه در كاررساندن آب و مواد معدني بالا رونده اختلال ایجاد مي كنند.

 عفونت وبيماري پژمردگي فوزاريومي به كمك گرماي خاك در درجه حرارت80F )  ) ودر رطوبت كم خاك گسترش مي يابند، در صورتيكه بهترين ومناسبترين درجه حرارت خاك براي پژمردگي ورتيسيليومي (قارچ ناقص) درجه حرارت خنكي در حدود ((55-75F مي باشد.

اسلاید 4 :

پيشنهاد:

دوره زماني طولاني (4-6ساله ) ممكن است دوره تلقيح قارچي رادر خاك  كاهش بدهد اما نمي تواند به طور كامل اين بيماريها را كنترل كند. بيشترين كاربرد عملي در كنترل پژمردگي فوزاريومي و ورتيسيليومی (قارچ ناقص) در استفاده در نژاد هاي مقاوم مي باشد. بسياري از نژاد هاي رايج گوجه فرنگي پايداري معمولي به نژاد قارچ فوزاريومي وقارچ ورتيسليومي (قارچ ناقص) يا هر دو آنها دارند. تعداد كمي از نژاد هاي گوجه فرنگي با مقاومت به ورتيسيليوم V) )و/ يا فوزاريوم (F )كه شامل:

cascade  اوليه(VF)      Celebrity(VFN) ؛Avalanche  (F ) ؛ Jet Star (VF)؛Show me (VF)؛Burpee s (VF)وBeefmaster .(VFN)

اطلاعاتی در مورد مجموعه ای از بذرها با نژادهایی مقاوم که ممکن است بدست بیاید را به ما می دهند.

اسلاید 5 :

بیماریهای گوجه فرنگی:

پژمردگی فوزاریومیFusariumoxysporum f.sp. lycopersic

پژمردگي ناشي از فوزاريوم در مناطق گرمسير و خاكهاي سبك بيشتر متداول است.علائم ناشي از بيماري به F. oxysporum در گياهان مختلف بسته به ميزبان متفاوت است

اسلاید 6 :

غالباً علائم بيماري به صورت زردي و تقليل رشد گياه ظاهر مي شوند و ممكن است موضعي يا تمام اندام گياه باشد. اگر برشي از ريشه يا ساقه تهيه شود بسته شدن آوندهاي چوبي به صورت حلقه قهوه اي مشاهده مي شود.

عامل بيماري هر گياه مختص همان گياه مي‌باشد و ساير گياهان را مبتلا نمي‌سازد «در فرمها اختصاصي عمل مي‌كنند»

عامل بيماري پژمردگي آوندي، در طالبي و خربزه F. o. f.sp. melonis

عامل بيماري پژمردگي آوندي، در گوجه فرنگي F. o. f.sp. Lycopersici

عامل بيماري پژمردگي آوندي، در پنبه F. o. f.sp. Rasinfectum

عامل بيماري پژمردگي آوندي، در يونجه F. o. f.sp. minvenum

عامل بيماري پژمردگي آوندي، در هندوانه F. o. niveum

عامل بيماري پژمردگي آوندي، در كلم F. o. conglutinans

اسلاید 7 :

علایم تخریب:

زردی برگ درختان ابتدا در برگهای پایین شروع می شود و به طرف بالا ادامه می یابد.زردی اغلب در یک طرف شروع به ایجاد شدن می کند . برگهای آلوده بعدا به رنگ قهوه ای تبدیل می شوند.در طول روز پژمردگی قسمت فوقانی ایجاد می شود و درشب بهبود می یابد. پژمردگی به طور پیش رونده بدتر شود تا اینکه پژمردگی به طور همیشگی ایجاد شود قهوه ای شدن آوندها ادامه می یابد به بالای ساقه وبه داخل دمبرگها گسترش می یابد.

اسلاید 8 :

شرایط گسترش:

مساعدترین آب وهوا برای فوزاریوم آب وهوای گرم می باشد.این بیماری بیشتر در خاکهای شنی واسیدی رایچ است.پاتوژن سالهای زیادی در خاک بدون میزبان ایستادگی وتحمل می کند.سه نژاد شناخته شده وجود دارد.

کنترل بیماری:

استفاده ازموجودات ذره بینی خاک (کولتیوار) مقاوم: موجودات مقاوم ذره بینی خاک در نژادهای 1و نژادهای1,2قابل دسترس هستند.بالا بردن PHخاک به 6.5-7.0 واستفاده از نیترات نیتروژن به نسبتا بیشتری نسبت به آمونیوم نیتروژن. تمیزنگهداشتن تجهیزات بدور از ول کردن در زمین جدید.       

 7-5 سال دوره واستفاده از غرقابی برنج برای دوری از تلفات را می خواهد. برای بالا بردن  زهکشی خاک از لایه فوقانی استفاده  می شود.سطح خاک خشک نگهداری می شود.

اسلاید 9 :

علایم:

بیماری آوندی در مرحله رشد گیاه – تغییر رنگ و پژمردگی و خشكی در برگ و قطع دمبرگ – قهوه ای شدن ساقه آوندی – بهم زدن توازن آبی گیاه با تولید سم لیكوماراسمین. 

پژمردگی قارچی فوزاریومی گیاهان را از طریق ریشه چه آلوده
می کند,ابتدا به بافت چوبی حمله می کنند و سرانجام در سراسر گیاه توسعه می يابد.که شامل شاخه ها و برگهای وابسته روی گیاه که آلوده می شوند با فوزاریوم که زرد وپژمرده می شوند. بعضی وقتها فقط یک شاخه یا یک طرف گیاه آلوده می شود,اثر آن ایجاد پرچم زرد می شود.گیاهان آلوده معمولا می میرند.آوندهای قهوهای تیره دچار رنگ پریدگی  می شوند که به قسمت های بالایی ودور دست ساقه ادامه می یابد.علایم اغلب برای اولین در طی به اندازه طبیعی رسیدن میوه ظاهر می شود.

اسلاید 10 :

نکاتی درمورد علت بیماری:

قارچ Fusarium bulbigenum.

 میكروكنیدیهای تك سلولی – ماكروكنیدی با دیواره عرضی – دارای كلامیدوسپور – شرایط مناسب برای رشد: دمای 28 درجه، افزایش اسیدیته خاك، كمبود پتاسیم.

علایم پژمردگی قارچ فوزاریوم وقارچ ورتيسيليوم (قارچ ناقص) مشابه هم هستند وممکن است لازم به کشت قارچ در آزمایشگاه برای شناسایی قطعی باشد.پژمردگی فوزاریومی می تواند به طور عمده بازده زمین را با زیاد شدن شیوع فوزاریوم کاهش دهد.قارچ ها برای سالهای زیادی درون خاک به صورت اسپورها  زمستان گذرانی و زنده می مانند.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید