بخشی از مقاله

معرفي شركت عالي پوش ابهر و
فعاليتهاي كامپيوتري آن

تاريخچه فعاليت شركت :
1-1– كليات
شركت پشمبافي عالي پوش روز در تاريخ 30/8/1380 بصورت شركت سهامي خاص تاسيس شده و طي شماره 5330 در اداره ثبت شركتها در استان قزوين به ثبت رسيده است كه به استناد صورت جلسه مورخ 30 /10/1381 هيات مديره شركت مزبور و آگهي شماره 66139 اداره ثبت اسناد قزوين و شماره 20315 مورخ30 /10/1381 اداره كل ثبت اسناد و املاك استان زنجان ، محل كارخانه شركت از قزوين به شهرستان ابهر : نورين – خيابان پرسي گاز تغيير يافته است و تحت شماره 894 در اداره ثبت شركتها در ابهر به ثبت رسيده است.


محل دفتر مركزي شركت : تهران ، خيابان آفريقا ، بلوار گلشهر ، ساختمان شماره 15 طبقه 9 واحد 35 واقع است.
2-1 فعاليت اصلي شركت :
موضوع فعاليت اصلي شركت طبق ماده 2 اساسنامه تاسيس و بكار انداختن كارخانجات ريسندگي ، بافندگي ، رنگرزي و تكميل فاستوني ، توليد روكش صندلي انواع خودرو و همچنين توليد انواع منسوجات پشمي الياف مصنوعي ، مخلوط و آنچه مربوط به صنايع نساجي و امور وابسته به آن مي باشد ، فروش محصولات توليدي كارخانجات فوق ، تاسيس شركتهاي توليدي با مشاركت داخلي و خارجي طبق مقررات جاري كشور يا خريد كارخانجات و سهام شركتهاي موجود و اقدام به كليه امور بازرگاني داخلي و خارجي اعم از صادرات و واردات كه مربوط به امور توليد محصولات كارخانجات باشد .توسعه و تعمير فرم كارخانجات و محصولات صنعتي دنيا ، توليد و پخش انواع محصولات توليدي و دوخته شده و هر نوع عمل بازرگاني ديگر داخلي و خارجي كه بطور مستقيم براي تحقق هدفهاي شركت يا در جهت اجراي موضوع شركت ضرورت داشته باشد. كشت ، توليد ،تكثير گياهان رنگي و توليد انواع رنگهاي گياهي مناسب رنگرزي انواع منسوجات.
مشخصات شرکت عالی پوش ابهر:
شرکت عالی پوش ابهر دارای مساحتی در حدود 34 هزار متر مربع و7 هزار متر مربع بوده که شامل ساختمان های اداری-انبار(مواد اولیه-محصول) –نگهبانی و تولید و نیز دارای 90 نفر کارگر و پرسنل میباشد


پروسه تولید شرکت:
پروسه تولید شرکت به این صورت انجام می گیرد که ابتدا مواد خام اولیه از انبار مواد خام به واحد بافندگی تحویل داده می شود.در سالن بافندگی توسط دستگاه های بافندگی دوینر(DOINER) مواد اولیه تبدیل به پارچه خام می شود.پس از این مرحله پارچه خام تحویل واحد رفوگری جهت رفع عیوب پارچه شده و سپس مرحله شستشو و بعد از آن پارچه جهت رنگ آماده می شود.
پس از مرحله رنگ پارچه مجددا شستشو و تحویل واحد تکمیل جهت تکمیل و فیکس شدن می شود.
در آخرین مرحله کنترل نهایی روی پارچه صورت گرفته و پارچه ها طاقه پیچی میشوند

و سپس به انبار محصول جهت ارسال به مشتری منتقل می شوند.
نرم افزار های مورد استفاده شرکت:
یکی از نرم افزارهای مورد استفاده شرکت نرم افزار پرداخت حقوق و دستمزد می باشد که توسط زبان C++ نوشته شده وتوسط جداولی در محیط EXCEL از مجموعه OFFICE 2003 ایجاد می شود.
در این نرم افزار نام کارگران و پرسنل-شماره بیمه- تعداد ساعات کاری و اضافه کاری و... وارد شده و مطابق قانون کار با فرمولهایی حقوق ها محاسبه وفیش آن به کارگران برای دریافت از بانک عامل داده می شود.
یکی دیگر از نرم افزارهای مورد استفاده شرکت نرم افزار انبار داری می باشد که این نرم افزار نیز توسط زبان C++ نوشته شده و قابل تبدیل به EXCEL برای گزارشات می باشد.
چون مواد اولیه شرکت از شرکت های گوناگونی تهیه می شودبرای هر کدام از مواد خام که وارد شرکت می شود یک گزارش تحویل از شرکت تولید کننده صادر می شود و مواد وارد انبار مواد خام می شوند و در صورت نیاز هر کدام از مواد اولیه در داخل شرکت برای تولید نیز یک برگ خروج مواد از انبار صادر شده و مواد برای قسمت در خواست کننده آن صادر می شود.
یک نمونه از گزارشات تحویل بصورت زیر است.

ردیف کد کالا عنوان کالا واحد سنجش مقدار
1 10201097 ARIAPERES BLACK RD-3G 300% KG 150
2 10201083 FANTAGEN BLACK BNW 150% KG 200
نام و نام خانوادگي تحويل گيرنده : نام و نام خانوادگي تحويل دهنده :

قسمت تحويل گيرنده : تاريخ تحويل:


امضاء: امضاء:

 



شكل (1-1)

معرفي سيستم هاي كامپيوتري
شركت عالي پوش روز
ـ‌شبكه و ... به قسمت هاي مختلف شركت اعم از واحد هاي اداري ، مالي كارگاه هاي توليدي و... خدمات ارائه مي دهد. با توجه به اينكه ساختمانهاي موجود در كارخانه به صورت پراكنده در مجموعه قرار گرفته اند، لذا جهت شبكه بندي آنها ،هر ساختمان به طور جداگانه با استفاده از كابل هاي شبكه بندي شده است و جهت ارتباط ساختمانها با يكديگر هم از فيبر نوري استفاده شده تا كل كامپيوترهاي موجود در شركت بتوانند به خوبي با هم ارتباط داشته

باشند.
دو نمونه از كاربرد شبكه در شركت عالي پوش روز:
1.استفاده از E-MAIL داخلي جهت تبادل اطلاعات بين كاربران واحد هاي مختلف توليدي ، اداري ، فني ، پروژه و...
2.استفاده از نرم افزارهاي تحت شبكه MAP جهت ثبت اطلاعات قسمت هاي مختلف ( توليدي ، مالي ، برنامه ريزي و....)
موارد آموخته شده در شركت عالي پوش روز:
1.انواع شبكه : Local area network Lan
از اين نوع شبكه براي ارتباط كامپيوترهاي يك شركت و يا يك سازمان استفاده مي شود.
Metro Politian area network Man 2
از اين نوع شبكه براي برقراري ارتباط بين چندين شركت يا سازمان در يك منقطه يا شهر استفاده مي شود.
Width area network WAN 3
يك شبكه گسترده . مثال : ارتباط شركت عالي پوش روزابهر با شركت عالي پوش روز تهران . اين شبكه ناحيه وسيعي مانند كل يك كشور و يا كل يك قاره رار در بر مي گيرد.

كار شبكه در دو قسمت انجام مي گيرد: 1. سخت افزاري 2 .نرم افزاري
1.سخت افزاري:
ابتدا بر آورد تجهيزات سپس لاگ زني يا كانال كشي و در نهايت كابل ها داخل كانال قرار مي گيرند.
كابل ها به وسيله ند از يك طرف به clien و يا كامپيوتر شخصي و از طرف ديگر به رك Rack كه تجهيزات شبكه در آن قرار مي گيرد متصل مي شوند.
ـ داخل هر ند كستيون ( مكانيزم شبكه) قرار دارد ( به صورت رنگ بندي)
ـ در شكل زير يك رك نمايش داده شده است.
پچ پنل در هر رديف 24 ند جاي دارد.

سوئيچ
فيبر نوري شكل (2-1)


رك كه تجهيزات شبكه مانند سوئيچ ،‌پچ پنل و فيبر نوري و... داخل آن قرار مي گيرند.
مزیت استفاده از سوئیچ نسبت به هاب :


ـ سرعت بالا تر از هاب ـ به صورت هوشمند عمل مي كند ـ دسترسي ها را طبقه بندي مي كند
ـ قيمت آن از هاب بيشتر است
نكته: : TBIS وسيله اي است كه نور را به Deta و Deta را به نور تبديل مي كند ( هنگامي كه از فيبرنوري استفاده مي شود)
نكته: دو كامپيوتر را مي توان به وسيله يه كارت شبكه و يك كابل رابط ( كابل پچ ) به يكديگر متصل شود.
نكته:‌ هاب يك سيستم قديمي نسبت به سوئيچ مي باشد و در ج

اهاي كوچكتر استفاده شود.
ـ درنهايت پس از انجام عمليات سخت افزاري و نرم افزاري و راه اندازي شبكه موضوع پشتيباني از شبكه مطرح مي شود كه اين كار ممكن است به صورت سخت افزاري و يا نرم افزاري باشد كه در صورت بروز مشكل و نقض در شبكه به رفع پرداخته مي شود.
(Server)ـ سرور
سرور مانند يك كيس است ولي بسيار قويتر كه برنامه هاي مادر و اصلي كه شبكه را كنترل مي كنند روي آن قرار مي گيرند و براي اعضاء دسترسي ها را تعريف مي كند ( مديريت شبكه )
ـ فرق كابل هاي پچ با كابل هاي غير پچ ( مفتولي) :
1.كابلهاي پچ انعطاف بيشتري نسبت به ديگر كابل ها ( مفتولي ) دارند .
2.تفاوت ديگر كابل هاي پچ يا كابل هاي غير پچ در اين است كه كابل هاي پچ به صورت افشان مي باشد.
پس از كابل كشي و اتمام كار، رك ها ( سوئيچ ها ) به وسيله فيبر نوري به يكديگر متصل مي شوند .
ـ علل استفاده از فيبر نوري:
1.با سرعت نور ارتباط برقرار مي كند.
2. نويز پذير نيستند.
3.در كابل هاي برق يا مسي افت ولتاژ وجود دارد ولي در فيبر نوري به علت استفاده از نور افت ولتاژ وجود ندارد.
ـ ديوار آتش
ديوار آتش نرم افزاري يا سخت افزاري است كه ارتباط شما با شبكه يا اينترنت و همچنين شبكه با شما را كنترل مي كند.
پورت های اضافي و بلا استفاده را مي بندد و جلوي دسترسي غير مجاز از شبكه به سيستم شما را مي گيرد و همچنين جلوي دسترسي غير مجاز نرم افزارهاي ش

ما را به شبكه مي گيرد.
ديوارهاي آتش براي سازمانهايي كه احتياج به حفظ بيشتر امنيت شبكه دارند استفاده مي شوند.




فصل دوم
شبکه
و
معرفی اجزای آن

مقدمه
شبكه به مجموعه ای از اتصالات بين دو يا چند كامپيوتر و زبانی( Protocol) كه اين كامپيوترها به كمك آن با يكديگر صحبت می كنند شبكه می گويند. وقتی كه ما دو يا چند كامپيوتر را به يكديگر متصل كنيم به گونه ای كه اين دو بتوانند با هم تبادل اطلاعات كنند در واقع يك شبكه ساخته ايم.
الف-استفاده از منابع مشترك (اطلاعات، نرم افزارها و سخت افزارها).
ب-به روز بودن اطلاعات.
ج-جلوگيري از افزونگي اطلاعات.
د - تبادل سريعتر و دقيقتر اطلاعات
انواع شبکه ها نیز عبارتند از:
شبكه ها از لحاظ مقياس جغرافيايی به سه گروه Lan ، Wan و Man تقسيم بندی می شوند :
شبكه محلي LAN : كه مخفف Local Area Network می باشد ، شبكه ای با سرعت بالاست كه به منظور برقراری ارتباط و مبادله ی داده ها بين كامپيوترها در يك محدوده ی جغرافيايی كوچك ، مثل يك اداره ، يك ساختمان و يا يك طبقه از يك برج طراحی شده است .
شبكه گسترده يا WAN : كه مخفف Width Area Network می باشد ، جهت مبادله ی اطلاعات بين فواصل بسيار دور بكار می رود . اين شبكه ناحيه ی جغرافيايی وسيعی مانند كل يك كشور ، كل يك قاره را در بر می گيرد . شبكه های WAN ممكن است از خطوط استيجاری شركت مخابرات و يا ماهواره های مخابراتی جهت مبادله ی اطلاعات استفاده كنند .


شبكه شهري يا MAN : كه مخفف Area Network Metropolitan می باشد شبكه های متعددی را كه در نواحی مختلف يك شهر بزرگ يا كوچك واقع شده اند را به يكديگر مرتبط می كند


اجزا ءشبکه :
اجزا اصلی یک شبکه کامپیوتری عبارتند از :
1 – کارت شبکه: NIC- Network Interface Card]] :
برای استفاده از شبکه و برقراری ارتباط بین کامپیوتر ها از کارت شبکه ای استفاده می شود که در داخل یکی از شیارهای برد اصلی کامپیوتر های شبکه " اعم از سرویس دهن

ده وگیرنده " بصورت سخت افزاری وبرای کنترل ارسال ودریافت داده نصب می گردد.(که در ادامه به آن می پردازیم.)
2 - رسانه انتقال Transmission Medium]]:
رسانه انتقال کامپیوتر ها را به یکدیگر متصل کرده وموجب برقراری ارتباط بین کامپیوترهای یک شبکه می شود . برخی از متداولترین رسانه های انتقال عبارتند از : کابل زوج سیم بهم تابیده " Twisted- Pair" ، کابل کواکسیال " Coaxial" وکابل فیبر نوری "Fiber- Optic"(که در ادامه به آن می پردازیم.) .


3- سیستم عامل شبکهOperating System]] :
سیستم عامل شبکه برروی سرویس دهنده اجرا می شود و سرویس های مختلفی مانند: اجازه ورود به سیستم "Login" ، رمز عبور "Password" ، چاپ فایل ها " Printfiles" ، مدیریت شبکه " Net work management " را در اختیار کاربران می گذارد.
مدل های شبکه:
در یک شبکه، یک کامپیوتر می تواند هم سرویس دهنده وه

م سرویس گیرنده باشد. یک سرویس دهنده (Server) کامپیوتری است که فایل های اشتراکی وهمچنین سیستم عامل شبکه که مدیریت عملیات شبکه را بعهده دارد - را نگهداری می کند.
برای آنکه سرویس گیرنده " Client" بتواند به سرویس دهنده دسترسی پیدا کند ، ابتدا سرویس گیرنده باید اطلاعات مورد نیازش را از سرویس دهنده تقاضا کند. سپس سرویس دهنده اطلاعات در خواست شده را به سرویس گیرنده ارسال خواهد کرد.
سه مدل از شبکه هایی که مورد استفاده قرار می گیرند ، عبارتند از :
1 – شبکه نظیر به نظیر " peer-to-peer"
2 – شبکه مبتنی بر سرویس دهنده " Server- Based "
3 – شبکه سرویس دهنده / سرویس گیرنده " Client Server"
مدل شبکه نظیر به نظیر: در این شبکه ایستگاه ویژه ای جهت نگهداری فایل های اشتراکی وسیستم عامل شبکه وجود ندارد. هر ایستگاه می تواند به منابع سایر ایستگاه ها در شبکه دسترسی پیدا کند. هر ایستگاه خاص می تواند هم بعنوان Server وهم بعنوان Client عمل کند. در این مدل هر کاربر خود مسئولیت مدیریت وارتقاء دادن نرم افزارهای ایستگاه خود را بعهده دارد. از آنجایی که یک ایستگاه مرکزی برای مدیریت عملیات شبکه وجود ندارد ، این مدل برای شبکه های با کمتر از 10 ایستگاه بکار می رود .
مدل شبکه مبتنی بر سرویس دهنده :در این مدل شبکه ، یک کامپیوتر بعنوان سرویس دهنده کلیه فایل ها ونرم افزارهای اشتراکی نظیر واژه پرداز ها، کامپایلرها ، بانک های اطلاعاتی وسیستم عامل شبکه را در خود نگهداری می کند. یک کاربر می تواند به سرویس دهنده دسترسی پیدا کرده وفایل های اشتراکی را از روی آن به ایستگاه خود منتقل کند.
مدل سرویس دهنده / سرویس گیرنده :در این مدل یک ایستگاه در خواست انجام کارش را به سرویس دهنده ارائه می دهد وسرویس دهنده پس از اجرای وظیفه محوله ، نتایج حاصل را به ایستگاه در خواست کننده عودت می دهد.در این مدل حجم اطلاعات مبادله شده شبکه ، در مقایسه با مدل مبتنی بر سرویس دهنده کمتر است واین مدل دارای کارایی بالاتری می باشد.

ریخت شناسی شبکه" Net work Topology"
توپولوژی يا همبندی يك شبكه به معنای نوع ارتباطی است که مابين گره های آن شبکه برقرار است . اين توپولوژی معمولاً نوع كابل مورد استفاده را نيز تعيين ميكند انواع متداول توپولوژی ها در شبکه کامپیوتری عبارتند از :
توپولوژی خطی باس ( Bus Linear ):
در يك شبكه خطی چندين كامپيوتر به يك كابل به نام Bus متصل می شود

. در اين توپولوژی رسانه ی انتقال بين كليه ی كامپيوتر ها مشترك است .
توپولوژی Bus از متداولترين توپولوژيهاست كه در شبكه های محلی مورد استفاده قرار می گيرد . سادگی ، كم هزينه بودن و توسعه ی آسان اين شبكه از نقاط قوت توپولوژی Bus می باشد . ضعف عمده ی اين شبكه آنست كه اگر كابل اصلی يا Back Bone كه به عنوان پل ارتباطی بين كامپيوترهای شبكه می باشد ، قطع شود ، كل شبكه از كار خواهد افتاد .


شكل (1-2)

توپولوژي رينگ - حلقوی :
در توپولوژی باس كامپيوترها توسط يك رشته سيم به هم متصل ميشوند كه آغاز و پايان آن سيم توسط يك مقاومت 50 اهمی بسته شده است . در توپولوژی رينگ به جای بستن دو سر سيم ، آنها را به يكديگر وصل نموده و تشكيل يك حلقه ميدهند. اين توپولوژی تمامی مزايا و معايب باس را دارد با اين تفاوت كه كنترل مقاومت سيم استوار تر بوده و اتصال آغاز و پايان سيم گاهی اوقات به دليل فاصله زياد دو سرسيم مشكل ساز می گردد.

توپولوژی هيبريدی :
سيستمی كه از تركيب باس و ستاره ای پديد می آيد هيبريدی نام دارد .
در اين حالت برخی از مسيرهای شبكه به صورت باس و برخی ديگر بصورت ستاره ای می باشند معمول ترين طراحی از اين نوع اتصال هابصورت باس و اتصال ستاره ای كامپيوترها به هاب مربوط به خودشان می باشد .
توپولوژی ستاره ای :
شبكه های متوسط و بزرگ اغلب از توپولوژی ستاره ای استفاده ميكنند. در اين پيكربندی از كابل و سخت افزار بيشتری استفاده ميشود اما مديريت آن آسانتر و احتمال خرابی آن كمتر است كابل مورد استفاده توپولوژی ستاره ای اترنت كابل زوج بهم تابيده بدون حفاظ است . هر كامپيوتر در پيكربندی ستاره ای به يك هاب متصل ميشود يك سر كابل به کارت شبكه يك كامپيوتر متصل

ميشود و سر ديگر آن به هاب كه نقطه اتصال مركزی كابل کشی شبكه را نزد هم ميكند متصل ميشود. هاب ها به اندازه هاي مختلف عرضه ميشوند و مدلهای پيشرفته آنها ميتواند خطاهای موجود در سيگنالها را تقويت كند.آماده سازی توپولوژی ستاره ای آسان است و عيب يابی در آن آسانتر از شبكه باس است چرا كه يك كابل آسيب ديده تنها به روی يك كامپيوتر تاثير می گذارد و از طرف ديگر كابل زوج بهم تابيده معمولاً گرانتر از كواكسيال است . توپولوژی ستاره ای به كابل بسيار زياد و يك هاب نياز دارد . تمامی اينها منجر به بالا رفتن هزينه شبكه ميشود با اين تفاوت كه روش

بهتری است .
توپولوژی توری Mesh :
در این توپولوژی هر کامپیوتری مستقیما به کلیه کامپیوترهای شبکه ها متصل می شود. مزیت این توپولوژی آن است که هر کامپیوتر با سایر کامپیوتر ها ارتباطی مجزا دارد. بنابراین ، این توپولوژی دارای بالاترین درجه امنیت واطمینان می باشد. اگر یک کابل ارتباطی در این توپولوژی قطع شود ، شبکه همچنان فعال باقی می ماند.
از نقاط ضعف اساسی این توپولوژی آن است که از تعداد زیادی خطوط ارتباطی استفاده می کند، مخصوصا زمانیکه تعداد ایستگاه ها افزایش یابند. به همین جهت این توپولوژی از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نیست. برای مثال ، در یک شبکه با صد ایستگاه کاری ، ایستگاه شماره یک نیازمند به نود ونه می باشد. تعداد کابل های مورد نیاز در این توپولوژی با رابطه N(N-1)/2
محاسبه می شود که در آن N تعداد ایستگاه های شبکه می باشد.

توپولوژی درختی Tree:
این توپولوژی از یک یا چند هاب فعال یا تکرار کننده برای اتصال ایستگاه ها به یکدیگر استفاده می کند. هاب مهمترین عنصر شبکه مبتنی بر توپولوژی درختی است : زیرا کلیه ایستگاه ها را به یکدیگر متصل می کند. وظیفه هاب دریافت اطلاعات از یک ایستگاه و تکرار وتقویت آن اطلاعات وسپس ارسال آنها به ایستگاه دیگر می باشد.
كارت شبكه (Network Interface Adapter)
كارت شبكه يا NIC ، وقتي كه در شيار گسترش كامپيوتر قرار مي‌گيرد، وسيله‌اي است كه بين كامپيوتر و شبكه‌اي كه كامپيوتر جزئي از آن است، اتصال برقرار مي‌نمايد. هر كامپيوتر در شبكه مي‌بايست يك كارت شبكه داشته باشد كه به باس گسترش سيستم(System's Expansion Bus) اتصال مي‌يابد و براي رسانه شبكه (كابل شبكه) به عنوان يك واسطه عمل مي‌كند.
در برخي كامپيوترها، كارت شبكه با مادربورد يكي شده است، اما در بيشتر مواقع شكل يك كارت گسترش (Expansion Card) را به خود مي‌گيرد كه يا به ISA سيستم (Industry Standard Architecture، و يا به PCI (Peripheral Component Interconnect) متصل مي‌گردد.
كارت شبكه به همراه نرم‌افزار راه اندازي (device driver) آن، مسئول اكثر كاركردهاي لايه data-link و لايه فيزيكي مي‌باشد. كارت‌هاي شبكه، بسته به نوع كابلي كه پشتيباني مي‌كنند، اتصال دهنده‌هاي (Connectors) خاصي را مي‌طلبند. (كابل شبكه از طريق يك اتصال دهنده به كارت شبكه وصل مي‌شود) برخي كارت‌هاي شبكه بيش از يك نوع اتصال دهنده دارند كه اين قادر

مي‌سازد كه آنها را به انواع مختلفي از كابلهاي شبكه اتصال دهيم.

عملكردهاي اساسي كارت شبكه
كارت شبكه عملكردهاي گوناگوني را كه براي دريافت و ارسال داده‌ها در شبكه حياتي هستند، انجام مي‌دهد كه برخي از آنها عبارتند از:
1- Data encapsulation: كارت شبكه و درايور (راه‌انداز) آن، مسئول ايجاد فريم در اطراف داده توليد شده توسط لاية شبكه و آماده‌سازي آن براي انتقال هستند.


2- Signal encoding and decoding: در واقع كارت شبكه طرح كدگذاري لايه فيزيكي را پياده مي‌كند و داده‌هاي دودويي (binary) توليد شده توسط لايه شبكه را به سيگنال‌هاي الكتريكي قابل انتقال بر روي كابل شبكه تبديل مي‌نمايد. همچنين سيگنال‌هاي دريافتي از روي كابل را براي استفاده لايه‌هاي بالاتر به داده‌هاي دودويي تبديل مي‌سازد.
3- Data transmission and reception: كاركرد اساسي كارت شبكه، توليد و انتقال سيگنال‌هاي متناسب در شبكه و دريافت سيگنال‌هاي ورودي است. طبيعت سيگنال‌ها به كابل شبكه و پروتكل لايه datalink بستگي دارد. در يك LAN فرضي، هر كامپيوتر هم بسته‌هاي عبوري در شبكه را

دريافت مي‌كند و كارت شبكه آدرس مقصد لايه datalink را بررسي مي‌كند تا ببيند آيا بسته براي كامپيوتر مذكور فرستاده شده يا خير. در صورت مثبت بودن پاسخ، كارت شبكه بسته را براي انجام پردازش توسط لايه بعدي از كامپيوتر عبور مي‌دهد، در غير اينصورت بسته را به دور مي افكند

.
كارت شبكه قابل نقل و انتقال (Portable Computer Network Adapters)
بسيار احتمال دارد كه در شبكه ما يك كامپيوتر كيفي و قابل حمل وجود داشته باشد. گست
نوعي از كارت شبكه كه در كامپيوترهاي كيفي استفاده مي‌شود عبارتست از: كارت PCMCIA يا همان PC Card.
كارت PC در يك شيار و يا در يك جفت شيار موجود در كناره كامپيوتر كيفي جاي مي‌گيرد. كابل شبكه با استفاده از ابزاري به نام "dongle" به كارت PC متصل مي‌شود. كارتهاي PC جز ابزارهاي "Plug-and-Play" هستند، و نيز مي‌توان در حاليكه كامپيوتر روشن و در حال فعاليت است، آنها را نصب يا خارج نمود و پس از نصب آنها نيازي به restart كردن كامپيوتر نيست


نصب كارت شبكه
فرايند نصب كارت شبكه شامل مراحل زير است:
* جايدهي فيزيكي كارت در كامپيوتر.
* پيكربندي (Configuring) كارت براي استفاده از منابع سخت‌افزاري مناسب.
* نصب نرم‌افزاري راه‌اندازي (device driver) كارت.
در مراحل نصب و راه‌اندازي شبكه ابتدا مي‌بايست مسير كابل‌كشي كه بطور فيزيكي كامپيوترها را به يكديگر متصل مي‌كند مشخص شود. يك روش آسان ولي مؤثر در طراحي مسير جايگيري كابل‌ها، اين است كه با در دست داشتن يك دفترچه يادداشت و يك مداد، از يك مكان دلخواه براي كامپيوتر به سمت مكان ديگر حركت كنيم .
بدين شكل يك طرح كلي را از كف مکان مورد نظر خود بدست می آید؛ همينطور كه پيش مي‌رويم هرگونه مانعي را كه مي‌بايست فكري برايش كرد يادداشت می كنيم مثل ديوارها، لوله‌ها، لوازم مورد نظر،‌درخت‌ها و غيره.
اگر قصد داشته باشیم كابل‌كشي را بر روي زمين و به موازات لبه‌هاي ديوار انجام دهيم، خوب است كابل‌ها را با استفاده از يك سري نگهدارنده‌هاي پلاستيكي به ديوار محكم كنيم.در هنگام نصب كابل در اطراف مجراهاي گرمايي يا تهويه، سيستم‌هاي خلاء مركزي و يا سيستم‌هاي برق، باید دقت لازم را داشت.
پس از طراحي مسير كابل‌ها، به اندازه‌گيري مسير واقعي آنها بر روي زمين می پردازیم. فراموش نشود كه اگر قرار است يك كامپيوتر بر روي ميز قرار گيرد لازم است كه فاصله پشت كيس كامپيوتر را تا زمين اندازه‌ بگيريم. همچنين اندازه‌ گوشه‌ها و زواياي ديوارها را بيفزاييد. پس از پايان اين مرحله مجدداً‌ به اندازه‌گيري مسير كابل‌ها می بپردازيم و اندازه‌هاي قبلي خود را بررسي و اصلاح می نمائيم. آنگاه همة‌ اندازه‌هاي بدست آمده را براي بدست آوردن كل طول كابل مورد نياز، با هم جمع می كنيم. اندازه‌اي حدود ده فوت را به كل اندازه‌ كابل مورد نياز می افزاييم، اين طول اضافي بابت موانعي است كه به آساني قابل اندازه‌گيري نيستند مثل زوايا و گوشه‌ها و يا پله‌ها.

 


براي ادامه كار ما به كابل Cat5 به همراه اتصال دهنده‌هاي RJ-45 نياز داريم.
به منظور جايدهي فيزيكي كارت شبكه دركامپيوتر، ابتدا كامپيوتر را خاموش می كنيم.
سپس كيس كامپيوتر را باز می کنیم و به دنبال يك شيار (slot) آزاد می گردیم. در بازار هر دو نوع كارت شبكه ISA و PCI وجود دارند و ما قبل از انتخاب كارت بايد بررسي كنيم كه كامپيوترمان چه نوع شياري را دارا مي‌باشد. كارت‌هاي ISA براي استفاده‌هاي معمولي شبكه كافي هستند اما امروزه اين نوع باس‌ها با PCI جايگزين شده‌اند. در صورتيكه بخواهيم كامپيوتر خود را به شبكه‌هاي پر سرعت (100-Mbps) وصل كنيم، باس PCI را ترجيح داده می شود.. پس از خارج ساختن پوشش شيار، كارت را درون شيار جاي می دهيم و آن را محكم می كنيم.
در مرحله دوم،‌ پيكربندي كارت شبكه به منظور استفاده آن از منابع سخت‌افزاري خاص صورت مي‌گيرد. مثالهايي از اين منابع سخت‌افزاري عبارتند از:
- Interrupt requests (IRQS): يعني خطوط سخت‌افزاري كه وسايل جانبي از آنها براي فرستادن سيگنال‌ها به پردازشگر و درخواست توجه آن، استفاده مي‌كنند.
- Input/Output (I/O) port addresses: اين مكان‌ها در حافظه براي استفاده وسايل خاص و به منظور تبادل اطلاعات با ديگر بخشهاي كامپيوتر، تخصيص داده مي‌شوند.


- Memory addresses: اين مكانها از حافظه توسط وسايل خاص و به منظور نصب BIOS با هدف خاصي استفاده مي‌شوند.
- Direct memory access (DMA) channels: يعني مسيرهاي سيستمي كه وسايل از آنها براي تبادل اطلاعات با حافظه سيستم استفاده مي‌كنند.
كارت‌هاي شبكه معمولاً از آدرسهاي حافظه يا DMA استفاده نمي‌كنند، اما هر كارت شبكه به يك IRQ و نيز آدرس I/O پورت براي برقراري ارتباط با كامپيوتر نياز دارد. وقتي که ما كامپيوتر و كارت شبكه‌اي را داشته باشيم كه هر دو از استاندارد "Plug and Play" (يعني توانايي يك سيستم كامپيوتري براي پيكربندي خودكار وسيله‌اي كه به آن افزوده مي‌شود) پشتيباني كنند، فرايند پيكربندي (مرحله دوم) به طور خودكار انجام مي‌گيرد. كامپيوتر كارت شبكه را تشخيص داده،‌آن را شناسايي مي‌كند، همچنين منابع آزاد را مكان‌يابي كرده و به پيكربندي كارت شبكه براي استفاده از آنها اقدام مي‌كند. عدم وجود مكان "Plug and Play" به معني آنست كه ما بايد كارت شبكه را براي استفاده از IRQ خاص و پورت I/O پيكربندي کنیم و سپس اين تنظيمات را با تنظيمات درايور كارت شبكه تطبيق دهيم. البته اين حالت بيشتر در كارت‌ شبكه‌هاي قديمي اتفاق مي‌افتد. تقريباً از ويندوز 95 به بعد، ابزارهايي به منظور تشخيص برخوردهاي سخت‌افزاري در اختيار كاربران قرار گرفته است. "Device Manager" تنظيمات سخت‌افزاري همه اجزاء را در كامپيوتر فهرست مي‌كند، و هنگاميكه در مورد كارت شبكه‌اي كه به تازگي نصب شده، يك برخورد سخت‌افزاري پيش مي‌آيد، اين ابزار شما را آگاه مي‌سازد.
ما مي‌توانيم از "Device Manager" براي تشخيص اينكه كارت شبكه با چه وسيله‌اي برخورد دارد و چه منبعي احتياج به تنظيم دارد، استفاده نمائيم.
مرحله سوم شامل نصب درايو‌هاي كارت شبكه است. نرم‌افزار راه‌اندازي (device driver) بخشي از كارت شبكه است كه كامپيوتر را قادر مي‌سازد با كارت شبكه ارتباط برقرار كرده و كاركردهاي مورد نياز را اجرا كند. در حقيقت تمامي كارت‌هاي شبكه براي پشتيباني از سيستم‌هاي عامل مطرح،‌ با يك نرم‌افزار راه‌اندازي عرضه مي‌شوند، اما در بسياري از موارد، ما حتي به اين نرم‌افزار احتياج پي

دا نخواهيم كرد زيرا سيستم‌هاي عاملي مثل ويندوز، مجموعه‌اي از درايوها را براي مدلهاي كارت شبكه پراستفاده و رايج شامل مي‌گردند. با وجود امكان "Plug and Play"، علاوه بر تنظيم پيكربندي منابع سخت‌افزاري كارت شبكه، درايور مناسب نيز نصب مي‌شود. ما مي‌توانيم جديدترين درايورهاي مربوط به كارت شبكه را از سايت سازندة آن بدست آوريم. البته نصب درايور جديد تنها در صورت بروز مشكل ضرورت پيدا مي‌كند.
کابل در شبکه
در شبکه های محلی از کابل بعنوان محیط انتقال و بمنظور ارسال اطلاعات استفاده می گردد.ازچندین نوع کابل در شبکه های محلی استفاده می گردد. در برخی موارد ممکن است در یک شبکه صرفا" از یک نوع کابل استفاده و یا با توجه به شرایط موجود از چندین نوع کابل استفاده گردد. نوع کابل انتخاب شده برای یک شبکه به عوامل متفاوتی نظیر : توپولوژی شبکه ، پروتکل و اندازه شبکه بستگی خواهد داشت .
آگاهی از خصایص و ویژگی های متفاوت هر یک از کابل ها و تاثیر هر یک از آنها بر سایر ویژگی های شبکه، بمنظور طراحی و پیاده سازی یک شبکه موفق بسیار لازم است .
* کابلUnshielded Twisted pair” UTP
متداولترین نوع کابلی که در انتقال اطلاعات استفاده می گردد ، کابل های بهم تابیده می باشند. این نوع کابل ها دارای دو رشته سیم به هم پیچیده بوده که هر دو نسبت زمین دارای یک امپدانش یکسان می باشند. بدین ترتیب امکان تاثیر پذیری این نوع کابل ها از کابل های مجاور و یا سایر منابع خارجی کاهش خواهد یافت . کابل های بهم تابیده دارای دو مدل متفاوت : Shielded ( روکش دار ) و Unshielded (بدون روکش ) می باشند. کابل UTP نسبت به کابل STP بمراتب متداول تر بوده و در اکثر شبکه های محلی استفاده می گردد.کیفیت کابل های UTP متغیر بوده و از کابل های معمولی استفاده شده برای تلفن تا کابل های با سرعت بالا را شامل می گردد. کابل دارای چهار زوج سیم بوده و درون یک روکش قرار می گیرند. هر زوج با تعداد مشخصی پیچ تابانده شده (در واحد اینچ ) تا تاثیر پذیری آن از سایر زوج ها و یاسایر دستگاههای الکتریکی کاهش یابد.


شكل (2-2)
کابل های UTP دارای استانداردهای متعددی بوده که در گروههای (Categories) متفاوت زیر تقسیم شده اند:
کاربرد
Cat 1 فقط صوت کابل های تلفن
Cat 2 داده با سرعت 4 مگابیت در ثانیه
Cat 3 داده با سرعت 10 مگابیت درثانیه
Cat 4 داده با سرعت 20 مگابیت در ثانیه
Cat 5 داده با سرعت 100 مگابیت در ثانیه
مزایای کابل های بهم تابیده :
1- سادگی و نصب آسان
2- انعطاف پذیری مناسب
3- دارای وزن کم بوده و براحتی بهم تابیده می گردند.
معایب کابل های بهم تابیده :
1- تضعیف فرکانس
2- بدون استفاده از تکرارکننده ها ، قادر به حمل سیگنال در مسافت های طولانی نمی باشند.
3- پایین بودن پهنای باند
4- بدلیل پذیرش پارازیت در محیط های الکتریکی سنگین بخدمت گرفته نمی شوند.
کانکتور استاندارد برای کابل های UTP ، از نوع RJ-45 می باشد. کانکتور فوق شباهت زیادی به کانکتورهای تلفن (RJ-11) دارد. هر یک از پین های کانکتور فوق می بایست بد

 

رستی پیکربندی گردند. (RJ:Registered Jack)

شكل (3-2)
کابل کواکسیال
یکی از مهمترین محیط های انتقال در مخابرات کابل کواکسیال و یا هم محور می باشد . این نوع کابل ها از سال 1936 برای انتقال اخبار و اطلاعات در دنیا به کار گرفته شده اند. در این نوع کابل ها، دو سیم تشکیل دهنده یک زوج ، از حالت متقارن خارج شده و هر زوج از یک سیم در مغز و یک لایه مسی بافته شده در اطراف آن تشکیل می گردد. در نوع دیگر کابل های کواکسیال ، به حای لایه مسی بافته شده ، از تیوپ مسی استوانه ای استفاده می شود. ماده ای پلاستیکی این دو هادی را از یکدیگر جدا می کند. ماده پلاستیکی ممکن است بصورت دیسکهای پلاستیکی یا شیشه ای در فواصل مختلف استفاده و مانع از تماس دو هادی با یکدیگر شود و یا ممکن است دو هادی در تمام طول کابل به وسيله مواد پلاستيكي از يكديگر جدا گردند.

شكل (4-2)
مزایای کابل های کواکسیال :


1.قابليت اعتماد بالا.
2.ظرفيت بالاي انتقال ، حداكثر پهناي باند 300 مگاهرتز.
3.دوام و پايداري خوب.
4.پايطن بودن مخارج نگهداري.
5.قابل استفاده در سيستم هاي آنالوگ و ديجيتال.
6.هزينه پايين در زمان توسعه.


7. پهناي باند نسبتاً وسيع كه مورد استفاده اكثر سرويس هاي مخابراتي از جمله تله كنفرانس صوتي و تصويري است.
معایب کابل های کواکسیال :
1.مخارج بالاي نصب.
2.نصب مشكل تر نسبت به كابل هاي به هم تابيده.
3. محدوديت فاصله.
4.نياز به استفاده از عناصر خاص براي انشعابات.

از کانکتورهای BNC" “Bayone -Neill - Concelman بهمراه کابل های کواکسیال استفاده می گردد. اغلب کارت های شبکه دارای کانکتورهای لازم در این خصوص می باشند.


شكل (5-2)
فیبر نوری
یکی از جدیدترین محیط های انتقال در شبکه های کامپیوتری ، فیبر نوری است . فیبر نوری از یک میله استوانه ای که هسته نامیده می شود و جنس آن از سیلیکات است تشکیل می گردد. شعاع استوانه بین دو تا سه میکرون است . روی هسته ، استوانه دیگری ( از همان جنس هسته ) که غلاف نامیده می شود ، استقرار می یابد. ضریب شکست هسته را با M1 و ضریب شکست غلاف را با M2 نشان داده و همواره M1>M2 است . در این نوع فیبرها ، نور در اثر انعکاسات کلی در فصل مشترک هسته و غلاف ، انتشار پیدا خواهد کرد. منابع نوری در این نوع کابل ها ، دیود لیزری و یا دیودهای ساطع کننده نور می باشند.منابع فوق ، سیگنال های الکتریکی را به نور تبدیل می نمایند.

شكل (6-2)
مزایای فیبر نوری:
1. حجم و وزن كم.
2.پهناي باند بالا.
3.تلفات سينگال كم و در نتيجه فاصله تقويت كننده ها زياد مي گردد.
4.فراواني مواد تشكيل دهنده آنها.
5.مصون بودن از اثرات القاي الكترو مغناطيسي مدارات ديگر.
6.آتش زا نبودن آنها به دليل عدم وجود پالس الكتريكي در آنها.
7.مصون بودن در مقابل عوامل جوي و رطوبت
8.سهولت در امر كبل كشي و نصب .
9. استفاده در شبكه هاي مخابراتي آنالوگ و ديجيتال .


10.مصونيت در مقابل پارازيت
معایب فیبر نوری :
1- براحتی شکسته شده و می بایست دارای یک پوشش مناسب باشند. مسئله فوق با ظهور فیبر های تمام پلاستیکی و پلاستیکی / شیشه ای کاهش پیدا کرده است .
2- اتصال دو بخش از فیبر یا اتصال یک منبع نور به فیبر ، فرآیند دشواری است . در چنین حالتی می توان از فیبرهای ضخیم تر استفاده کرد اما این مسئله باعث تلفات زیاد و کم شد

ن پهنای باند می گردد.
3- از اتصالات T شکل در فیبر نوری نمی توان جهت گرفتن انشعاب استفاده نمود. در چنین حالتی فیبر می بایست بریده شده و یک Detector اضافه گردد. دستگاه فوق می بایست قادر به دریافت و تکرار سیگنال را داشته باشد.
4- تقویت سیگنال نوری یکی از مشکلات اساسی در زمینه فیبر نوری است . برای تقویت سیگنال می بایست سیگنال های توری به سیگنال های الکتریکی تبدیل ، تقویت و مجددا" به علائم نوری تبدیل شوند.
کابل های استفاده شده در شبکه های اترنت

Specification Cable Type Maximum length
10BaseT Unshielded Twisted Pair 100 meters
10Base2 Thin Coaxial 185 meters
10Base5 Thick Coaxial 500 meters
10BaseF Fiber Optic 2000 meters
100BaseT Unshielded Twisted Pair 100 meters
100BaseTX Unshielded Twisted Pair 220 meters
پروتکل های شبکه
پروتکل يکی از عناصر مهم در ايجاد زير ساخت منطقی در يک شبکه کامپيوتری محسوب می گردد. کامپيوترهای موجود در شبکه بر اساس پروتکل تعريف شده قادر به ايجاد ارتباط با يکديگر خواهند بود. پروتکل مشتمل بر مجموعه ای از قوانين و يا شامل مجموعه ای از روتين های استاندارد بوده که عناصر موجود در شبکه از آنان برای ارسال اطلاعات استفاده می کنند.
در ويندوز ۲۰۰۰ نظير ويندوز NT و ۹۵ از پروتکل های متعدد ی نظير : NWlink ( نسخه پياده سازی شده از پروتکل IPX/SPX توسط مايکروسافت ) و NetBEUI ( يک پروتکل ساده سريع که در شبکه های کوچک با تاکيد بر عدم قابليت روتينگ ) استفاده می گردد) . در ويندوز۲۰۰۰ از پروتکل TCP/IP استفاده می گردد.
مدل شبکه ای OSI
بمنظور شناخت مناسب نحوه عملکرد پروتکل در شبکه می بايست با برخی از مدل های رايج شبکه که معماری شبکه را تشريح می نمايند، آشنا شویم. مدل OSI (Open Systems Interconnection) بعنوان يک مرجع مناسب در اين زمينه مطرح است . در مدل فوق از هفت لايه برای تشريح فرآيندهای مربوط به ارتباطات استفاده می گردد.


در حقيقت هريک از لايه ها مسيوليت انجام عمليات خاصی را برعهده داشته و معيار و شاخص اصلی تقسيم بندی بر اساس عمليات مربوطه ای که می بايست در هر لايه صورت پذيرد. مدل OSI بعنوان يک مرجع و راهنما برای شناخت عمليات مربوط به ارتباطات استفاده می گردد. در بعد پياده سازی خيلی از پروتکل دقيقا" از ساختار مدل OSI تبعيت نخواهند کرد. ولی برای شروع و آشنا شدن با عملکرد يک شبکه از بعد ارسال اطلاعات مطالعه مدل فوق موثر خواهد بود.شکل زير هفت لایه معروف مدل OSI را نشان می دهد .

ارسال و دريافت اطلاعات از طريق لايه های مربوطه در کامپيوترهای فرستنده و گيرنده انجام خواهد شد. داده ها توسط يک برنامه و توسط کاربر توليد خواهند شد ( نظير يک پيام الکترونيکی ) .شروع ارسال داده ها از لايه Application و در ادامه با حرکت به سمت پايين در هر لايه عمليات مربوط انجام و اطلاعاتی به بسته های اطلاعاتی اضافه خواهد شد.
در آخرين لايه ( لايه فيزيکی ) با توجه به محيط انتقال استفاده شده داده ها به سيگنالهای الکتريکی، پالس هائی از نور و يا سيگنالهای راديوئی تبديل و از طريق کابل و يا هوا برای کامپيوتر مقصد ارسال خواهند شد. پس از دريافت داده در کامپيوتر مقصد عمليات معکوس توسط هر يک از عناصر موجود در شبکه بر روی آنها انجام و در نهايت با رسيدن داده به لايه Application و بکمک يک برنامه امکان استفاده از اطلاعات اراسالی توسط برنامه مربوطه فراهم خواهد شد. شکل زير نحوه انجام فرآيند فوق را نشان می دهد.

شناخت مدل فوق از اين جهت مهم است که در پروتکل های پشته ای نظير TCP/IP پروتکل های متعدد در لايه های متفاوت وجود داشته وهر يک دارای عملکرد اختصاص مربوط به خود می باشند.
پروتکل های TCP ، UDP ، IP از جمله پروتکل هائی هستند که هريک عمليات مربوط به خود را با توجه به لايه مربوطه انجام می دهند. در ادامه به معرفی اوليه هر يک از آنها خواهيم پرداخت . مدل OSI تنها مدل استفاده شده در شبکه نمی باشد و از مدل های ديگری نظيرمدل DoD (Department of Defence)) نيز استفاده می گردد.
چرا پروتکل TCP/IP ؟
در اوايل دهه¬ى 70 تيم طراح TCP/IP اهداف خود را به اين شکل مشخص کرد: "ارتباطات بين شبکه¬اى شامل دو بخش اصلى مي¬شود: انتقال سريع پيام و کنترل همه¬جانبه¬ى م

کالمات."
TCP/IP نام خود را از دو تفاهم¬نامه¬ى بااهميت (تفاهم¬نامه¬ى کنترل انتقال Transmission Control Protocol و تفاهم¬نامه¬ى اينترنت Internet Protocol) وام گرفته¬است. TCP/IP در واقع مجموعه¬اى از تفاهم¬نامه¬هاى مختلف مانند HTTP و FTP است که در حوزه¬هاى ديگر داراى اهميت هستند. TCP/IP براى مصرف¬کنندگان واقعى مناسب و بي¬دردسر است.


TCP/IP به طور تقريبى در تمام شبکه¬هاى گسترده، بدون سيم و محلى (بدون توجه به تامين¬کننده) اجرا می شود.موارد استفاده¬ى TCP/IP در انتقال داده¬ها و شبکه¬هاى صوتى است
تحولاتی که در اين زمينه می توان به آن اشاره کرد نسخه¬ى شماره¬ى 6 IP تحت عنوان آينده¬ى اينترنت به بازار معرفى شده است.
پروتکل TCP/IP استاندارد فعلی برای شبکه های بزرگ است . با اينکه پروتکل فوق کند و مستلزم استفاده از منابع بيشتری است ولی بدليل مزايای بالای آن نظير : قابليت روتينگ ، استفاده در اغلب پلات فورم ها و سيستم های عامل همچنان در زمينه استفاده از پروتکل ها حرف اول را می زند. با استفاده از پروتکل فوق کاربری با در اختيار داشتن ويندوز و پس از اتصال به شبکه اينترنت براحتی قادر به ارتباط با کاربر ديگری خواهد بود که از مکينتاش استفاده می کند .
برای مديران شبکه امروزه کمتر محيطی را می توان يافت که نيازبه دارا بودن دانش کافی در رابطه با TCP/IP نباشد. حتی سيستم عامل شبکه ای ناول که ساليان متمادی از پروتکل IPX/SPX برای امر ارتباطات خود استفاده می کرد در نسخه شماره پنج خود به ضرورت استفاده از پروتکل فوق واقف و نسخه اختصاصی خود را در اين زمينه ارائه نمود.
پروتکل TCP/IP در ابتدا برای استفاده در شبکه ARPAnet ( نسخه قبلی اينترنت ) طراحی گرديد. وزارت دفاع امريکا با همکاری برخی از دانشگاهها اقدام به طراحی يک سيستم جهانی نمود که دارای قابليت ها و ظرفيت های متعدد حتی در صورت بروز جنگ هسته ای باشد. پروتکل ارتباطی برای اينچنين شبکه ای TCP/IP در نظر گرفته شد.
بمنظور پيکربندی مناسب پروتکل TCP/IP در ويندوز ۲۰۰۰ می بايست به موارد ذيل توجه نمود:
_ تخصيص دستی آدرس IP برای هر يک از منابع ضروری در شبکه و يا استفاده منابع ضروری در شبکه از سيستمی که بصورت پويا به آنان IP اختصاص خواهد داد. در اين حالت لازم است که سرويس دهنده ای که رسالت فوق در شبکه را برعهده خواهد گرفت نصب و پيکربندی گردد. ( DHCP server )
_ جايگاه Subnet mask . بکمک آن می توان مشخص نمود که کدام بخش IP مربوط به شماره شناسائی (ID) شبکه بوده وکدام بخش مربوط به شماره شناسائی (ID) کامپيوتر Host است.
_ در صورتيکه لازم است بسته های اطلاعاتی از شبکه خارج و برای شبکه ديگر ارسال گردنند( روتينگ ) می بايست Gateway پيش فرض را مشخص نمود.
_ آدرس مربوط به DNS که مسئوليت حل مشکل تبديل نام به آدرس را برعهده خواهد داشت .
ذکر اين نکته ضروری است که استفاده از DNS در شبکه های ويندوز ۲۰۰۰ که بعنوان کنترل کننده دامنه محسوب شده و در کنار خود از Active Directory استفاده می کند يک ضرورت است نه انتخاب.
_ آدرس مربوط به سرويس دهنده WINS که مسئوليت برطرف کردن اسامی NetBIOS به IP مربوط را برعهده خواهد داشت. در صورت نياز می توان امکان NetBIOS برروی TCP/IP را غير فعال نموده و در چنين حالتی ضرورتی به نصب سرويس دهنده WINS نخواهد بود.
اغلب موارد فوق را می توان با استفاده از سرويس دهنده DHCP بصورت اتوماتيک انجام داد. شکل صفحه بعد نحوه تغيير خصايص پروتکل TCP/IP در ويندوز ۲۰۰۰ را نشان می دهد.


شكل (7-2)
اجزای پروتکل TCP/IP
پروتکل TCP/IP از مجموعه پروتکل های ديگر تشکيل شده که هر يک در لايه مربوطه، وظايف خود را انجام می دهند. پروتکل های موجود در لايه های Transport و Network دارای اهميت بسزائی بوده و لازم است که در اين بخش به معرفی آنها بپردازيم .
_ پروتکل TCP(Transmission Control Protocol) . مهمترين وظيفه پروتکل فوق اطمينان از صحت ارسال اطلاعات است . پروتکل فوق اصطلاحا" Connection-oriented ناميده می شود. علت اين امر ايجاد يک ارتباط مجازی بين کامپيوترهای فرستنده و گيرنده بعد از ارسال اطلا عات است .

پروتکل هائی از اين نوع امکانات بيشتری را بمنظور کنترل خطاهای احتمالی در ارسال اطلاعات فراهم نموده ولی بدليل افزايش بار عملياتی سيستم کارائی آنان کاهش خواهد يافت . از پروتکل TCP بعنوان يک پروتکل قابل اطمينان نيز ياد می شود. علت اين امر ارسال اطلاعات و کسب آگاهی لازم از گيرنده اطلاعات بمنظور اطمينان از صحت ارسال توسط فرستنده است . در صورتيکه بسته های اطلاعاتی بدرستی دراختيار فرستنده قرار نگيرند فرستنده مجددا" اقدام به ارسال اطلاعات می نمايد.
_ پروتکل UDP(User Datagram Protocol) . پروتکل فوق نظير پروتکل TCP در لايه " حمل " فعاليت می نمايد. UDP بر خلاف پروتکل TCP بصورت "بدون اتصال " است . بديهی است که سرعت پروتکل فوق نسبت به TCP سريعتر بوده ولی از بعد کنترل خطاء تضمينات لازم را ارائه نخواهد داد. بهترين جايگاه استفاده از پروتکل فوق در مواردی است که برای ارسال و دريافت اطلاعات به يک سطح بالا از اعتماد نياز نداشته باشيم .
_ پروتکل IP(Internet Protocol) . پروتکل فوق در لايه شبکه ايفای وظيفه کرده و مهمترين

مسئوليت آن دريافت و ارسال بسته های اطلاعاتی به مقاصد درست است . پروتکل فوق با استفاده آدرس های نسبت داده شده منطقی، عمليات روتينگ را انجام خواهد داد.
پروتکل های موجود در لايه Application پروتکل TCP/IP
پروتکل TCP/IP صرفا" به سه پروتکل TCP ، UDP و IP محدود نشده و در سطح لايه Applicرهائی برای مشاهده ، اشکال زدائی و اخذ اطلاعات و ساير عمليات مورد استفاده قرار می گيرند.در اين بخش به معرفی برخی از اين پروتکل ها خواهيم پرداخت .
_ FTP(File Transfer Protocol) . از پروتکل فوق برای تکثير فايل های موجود بر روی يک کاميپيوتر و کامپيوتر ديگر استفاده می گردد. ويندوز ۲۰۰۰ دارای يک برنامه خط دستوری بوده که بعنوان سرويس گيرنده ايفای وظيفه کرده و امکان ارسال و يا دريافت فايل ها را از يک سرويس دهنده FTP فراهم می کند. سرويس دهنده FTP بعنوان يک بخش مجزاء و در زمان نصب IIS ( سرويس دهنده اطلاعاتی اينترنت ) بر روی سيستم نصب خواهد شد.
_ SNMP(Simple Network Management Protocol) . از پروتکل فوق بمنظور اخذ اطلاعات آماری استفاده می گردد. يک سيستم مديريتی درخواست خود را از يک آژانس SNMP مطرح و ماحصل عمليات کار در يک MIB(Management Information Base) ذخيره می گردد. MIB يک بانک اطلاعاتی بوده که اطلاعات مربوط به کامپيوترهای موجود در شبکه را در خود نگهداری می نمايد .( مثلا" به چه ميزان فضا مربوط به هارد ديسک وجود دارد)
_ پروتکل TelNet . با استفاده از پروتکل فوق کاربران قادر به log on اجرای برنامه ها و مشاهده فايل های موجود بر روی يک کامپيوتر از راه دور می باشند. ويندوز ۲۰۰۰ دارای برنامه های سرويس دهنده و گيرنده جهت فعال نمودن و استفاده از پتانسيل فوق است .
_ SMTP(simple Mail Transfer Protocol) . از پروتکل فوق برای ارسال پيام الکترونيکی بر روی اينترنت استفاده می گردد.
_ HTTP(HyperText Transfer Protocol) . پروتکل فوق مشهورترين پروتکل در اين گروه بوده و از آن برای رايج ترين سرويس اينترنت يعنی وب استفاده می گردد. با استفاده از پروتکل فوق کامپيوترها قادر به مبادله فايل ها با فرمت های متفاوت ( متن، تصاوير ،گرافيکی ، صدا ويدئو و...) خواهند بود. برای مبادله اطلاعات با استناد به پروتکل فوق می بايست ، سرويس فوق از طريق نصب سرويس دهنده وب فعال و در ادامه کاربران و استفاده کنندگان با استفاده از يک مرورگر وب قادر به استفاده از سرويس فوق خواهند بود.


_ NNTP(Network News TYransfer Protocol) . از پروتکل فوق برای مديريت پيام های ارسالی برای گروه های خبری خصوصی و عمومی استفاده می گردد. بمنظور عملياتی نمودن سرويس فوق می بايست سرويس دهنده NNTP برای مديريت محل ذخيره سازی پيام های ارسالی نصب و در ادامه کاربران و سرويس گيرندگان با استفاده از برنامه ای موسوم به New

sReader از اطلاعات ذخيره شده استفاده خواهند کرد.
ويندوز 2000 Server دارای يک سرويس دهنده NNTP بهمراه IIS است . برنامه Outlook Explore 5.0 علاوه بر ارائه امکانات لازم در خصوص ارسال و دريافت پيام های الکترونيکی دارای امکانات لازم بعنوان يک NewsReader نيز است .

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید