بخشی از مقاله

پيشينه تبليغات تجاري در ايران
سالهاي 1327 تا 1334
در اين قسمت به مرور مهمترين وقايع تبليغات تجاري بين سالهاي 1327 تا 1334 مي‌پردازيم.
پيشرفت هاي حرفه تبليغات در اين دوره شش ساله بي نهايت ناچيز بود و بيلان اين پيشرفت به شرح زير عنوان شده است:


" تهيه اسلايد و نمايش آن كه خصوصاً در سينماها اوج گرفت. در طرحهاي اسلايد كه در ابتدا فقط متن تبليغاتي را تشكيل مي داد تصاوير ساده نيز وارد شد. نقاش هاي مؤسسات تبليغاتي طرح اسلايد را روي كاغذ سفيد با مركب نقاشي مي‌كردند و عكاسخانه‌اي كه در خيابان سپه نزديك چهارراه حسن آباد قرار داشت اين طرحها را روي شيشه‌هاي مربع به سايز 6×6 سانتيمتر چاپ مي‌كرد و چنانچه مشتري اسلايد رنگي سفارش مي‌داد پس از چاپ طرح روي شيشه، نقاش مؤسسه تبليغاتي شروع به رنگ آميزي مي‌كرد. اين شيشه در محل نمايش اسلايد كه جداگانه در اطاق نمايش سينما نصب شده بود قرار مي‌گرفت و قبل از شروع فيلم سينمايي روي پرده سينما منعكس مي شد. در اين دوره جز اين تكنيك ساده تكنيك ديگري معمول نبود. "


از سال 1332 تا مدتها بعد تنها تغييري كه در نمايش اسلايدهاي سينمايي به چشم مي‌خورد ، ناطق كردن نمايش اسلايدها بود. بدين ترتيب كه گفتاري بين 15 تا 20 ثانيه براي هر اسلايد روي نوار ضبط مي‌گرديد و متصدي نمايش همزمان با پخش گفتار هر اسلايد، نمايش همان اسلايد را نيز شروع مي‌كرد.

طرح هاي تبليغاتي در روزنامه ها و مجلات
در فاصله بين سالهاي 1327 تا 1334 تغييرات قابل توجهي در طرح‌هاي تبليغاتي و در نشريات صورت گرفت. در اين فاصله شركتهاي وارداتي بزرگي شروع به كار كردند و شركتهاي مختلط ايراني و اروپايي و آمريكايي در تهران يكي پس از ديگري تاسيس شدند. فرودگاه مهرآباد داراي تجهيزات مخصوص يك فرودگاه بين‌المللي شد و شركتهاي بزرگ هواپيمايي فعاليت‌هاي پرواز از فراز ايران و استفاده از فرودگاه مهرآباد را آغاز نمودند و همزمان براي جلب مسافرين ايراني تبليغات وسيعي را اجرا كردند.


در اين دوره هنوز فعاليتهاي توليدي چندان رونق نيافته بود و واردات ، حرفه‌ اصلي بازرگانان ايراني را تشكيل مي‌داد. شركتهاي توليدكننده خارجي براي تصاحب بازار ايران بودجه‌هاي قابل ملاحظه‌اي را مستقيماً از طريق مؤسسات تبليغاتي بين المللي يا توسط نماينده‌هاي محلي صرف تبليغات مي‌كردند، تبليغات تجاري در اين دوره رنگ خارجي داشت و جز در چند مورد محدود هيچ فكر و طرح ملي و ايراني ديده نمي‌شد. بدين جهت حرفه تبليغات حرفه‌اي آسان و بدون نياز به اطلاعات فني لازم بود. هركس مي‌توانست با در دست داشتن يك يا چند آگهي دهنده، مؤسسه تبليغاتي داير كند و نيز مي‌توانست از دستمزدي كه بطور كارمزد و به آساني به دست مي‌آورد به اين حرفه توسعه دهد.


در اين دوره چند مؤسسه تبليغاتي با سابقه كه قبلاً به وجود آمده بودند توسعه يافتند و در حدود 50 مؤسسه تبليغاتي جديد نيز پا به عرصه وجود گذاردند. همچنين در اين دوران جرايد بزرگ‌تري رسانه تبليغات قرار گرفتند و به از آنجاكه فيلمهاي كوتاه مدت سياه و سفيد يا رنگي ممكن و با صرفه نبود و امكان خرج بودجه‌هاي بيشتر در سينماها وجود نداشت بدين جهت حدود 70 درصد بودجه طرح‌هاي تبليغاتي در جرايد و بخصوص در روزنامه‌هاي اطلاعات و كيهان خرج مي‌شد.


يكي از قديمي‌ترين آگهي‌هاي ايران كه با شعر و تصوير در جرايد درج مي‌شد مربوط بود به نوعي قرص مسكن به نام “حب دكتر راس” شعر مذكور چنين بود:
آدمي بودي كه خوردي لوبيا لوبيا بود به دهانش زولبيا
بعد از آن درد دل و اشكم گرفت شكمش درد و دلش بلغم گرفت
به اين ترتيب اشعار مختلف بيش از هر كشور ديگري در متون موسيقي و در آگهي‌هاي بازرگاني ايران در آن روزگار جا گرفته بود و هر روز نقش تازه‌اي را به عهده مي‌گرفت.
بررسي‌‌هاي تبليغاتي در كشور


در فاصله بين سالهاي 1327 تا 1334 چند بررسي تبليغاتي نسبت به بازار ايران توسط توليدكنندگان خارجي به عمل آمد و براي اولين بار ظرفيت بازار ايران در مورد لوازم بهداشتي و آرايشي تا حدودي با ارقام مشخص گرديد. شركت‌هاي مختلط ايراني و خارجي كه در اين دوره پايه‌گذاري شده بودند درصدد سرازير كردن انواع لوازم آرايشي و پودرهاي لباسشوئي ساخت خارج در بازار ايران بودند و اطلاع بر قدرت جذب بازار ايران مهمترين كاري بود كه مي‌بايست قبلاً انجام شود.


در اين دوره روش مراجعه به فروشندگان براي جمع‌آوري آمار فروش، مراجعه به منازل، جمع‌آوري نشريات و خواست‌هاي مصرف‌كنندگان رونق گرفت. در اين راستا در شركت‌هاي بازرگاني دائره بررسي بازار در كنار دائره فروش تأسيس شد و شروع به فعاليت كرد. چند شركت بازرگاني مهم كم‌كم شروع به تهيه آمار فروش و شناسنامه براي فروشگاه‌هاي تهران و مراكز استان‌ها كردند و پايه يك مركز فعال توزيع پخش محصول را پي‌ريزي نمودند.


وسائل تبليغاتي ديگر
در اين دوره اطلاع بر اهميت فروشگاه‌ها و تأثيري كه فروشنده‌ها و فروشگاه‌ها در ازدياد فروش داشتند موجب شد كه تهيه پلاكاردهاي رنگي براي نصب در داخل فروشگاه‌ها و مراكز عمومي و همچنين تهيه انواع وسائل ثابت تبليغاتي براي نصب در ويترين مغازه‌ها رونق گيرد. اين قبيل وسايل اكثرأ در خارج از كشور تهيه مي‌شد زيرا در ايران هنوز صنعت تهيه گراور رنگي و چاپ تكامل‌نيافته بود و شركت‌هاي تبليغاتي از عهده تهيه كارهاي جالب رنگي برنمي‌آمدند.


در اين دوره تابلوهاي فلزي كم و بيش تهيه مي‌شد، از اين تابلوها براي نصب در سردر مغازه‌ها و روي ديوارها استفاده مي‌شد، همچنين از نوع بزرگ تابلوها براي نصب در كنار جاده‌ها استفاده مي‌گرديد و براي اولين بار تبليغات به شكل همه‌جانبه پي‌ريزي ‌شد.


آثاري از تولد نوزادي كه بعدها خيابان‌ها را پر كرد بوجود آمد. اين آثار تابلوهاي نئون بود كه در اين دوره در شكل كاملاً ابتدائي خود ديده مي‌شد، تنها يك يا دو كارخانه با تهيه تابلوهاي نئون فعاليت خود را آغاز مي‌كردند و مي‌رفت كه اين وسيله جالب تبليغاتي تدريجاً شكل گيرد و رشد كند.
شروع به تهيه كاتالوگ و بروشورهاي تبليغاتي نيز يكي ديگر از پديده‌هاي اين دوره است. به خصوص واردكنندگان لوازم آرايشي ضمن كالاهاي وارداتي تعداد زيادي كاتالوگ و بروشور نيز وارد ايران كردند كه در ابتدا فقط آدرس واردكننده روي آن چاپ مي‌شد، ولي بعدها متن بروشورها و كاتالوگ‌ها نيز به فارسي برگردانيده ‌شد و به صورت يك وسيله كاملاً فارسي و قابل استفاده براي مصرف‌كنندگان ايراني درآمد.


همچنين كاتالوگ‌هاي شركتهاي واردكننده اتومبيل از جمله مهمترين و نفيس‌ترين كاتالوگ‌ها بودند و بروشورهاي واردكنندگان لوازم آرايشي زيباترين نوع بروشورها را تشكيل مي‌دادند.
بررسي مشاغل صنعت تبليغات و ويژگيهاي آنها


صنعت تبليغات از تنوع زيادي از مشاغل برخوردار است. شايد متنوع‌ترين مشاغل تبليغات را در مؤسسات تبليغاتي بتوان يافت. ديويد اگيلوي که از افراد بنام صنعت تبليغات به شمار مي‌آيد در کتاب (Ogilvy on Advertising) که انتشارات مبلغان آنرا تحت عنوان "رازهاي تبليغات" ترجمه و چاپ نموده است به بررسي مشاغل مختلف تبليغات و ويژگيهاي لازم براي هريک پرداخته است که در ادامه توضيح داده مي‌شود.
آگهي نويسان


شايد آگهي‌نويسان ييش از ديگران در مؤسسات تبليغاتي به چشم نيايند. اما آنها مهمترين افراد به شمار مي‌آيند. يک آگهي نويس موفق، نشانه‌هايي بدين شرح دارد:
1- کنجکاوي شديد درباره محصولات، مردم و تبليغات
2- حس طنز


3- عادت به سختکوشي
4- توانايي بصري


5- آرزوي نوشتن يک برنامه تبليغاتي، بهتر از تمامي آنچه تا کنون نوشته شده است.
"ويليام مينارد" از بنگاه بيتز مي‌گويد: "اکثر آگهي‌نويسان خوب، به دو دسته تقسيم مي‌شوند: شاعران و قاتلان. شاعران، آگهي را مقصود و انتهاي کار مي‌دانند. قاتلان، آنرا وسيله‌اي براي رسيدن به مقصود مي‌بينند." اگر شما، هم قاتل و هم شاعر باشيد، موفق مي‌شويد.
مدير هنري


اين شغل به داشتن اطلاعات کافي در زمينه فيلم‌سازي، صفحه‌بندي، عکاسي و چاپ نياز دارد. ضمن اينکه داشتن ذوق هنري نيز در اين شغل از اهميت بالايي برخوردار است. در گذشته مديران هنري در خدمت آگهي نويسان بودند ولي در جهان امروز، جايگاه بالاتري به دست آورده‌اند تا آنجا که برخي از مديران هنري تا حد "مديران خلاقيت" ارتقا پيدا كرده‌اند.
مدير امور مشتريان (Account Executive)


به کسي گفته مي‌شود که پاسخگوي مشتريان و مراجعه‌کنندگان است و کارهاي آنان را راه مي‌اندازد و به عنوان رابط بين مؤسسه و مشتريان و يا مؤسسه و عموم مردم عمل مي‌کند. نقش اصلي مدير امور مشتريان، تحصيل بهترين کار ممکن از ديگر بخش‌هاي مؤسسه است. آنها هر روز با مشتريان و سفارش دهندگان آگهي تماس دارند.


شما هرگز مدير امور مشتريان موفقي نخواهيد شد مگر اينکه بياموزيد چگونه وجهه و معرفي خوبي از خود ارائه دهيد. بيشتر مشتريان شما سازمانهاي توليدي و خدماتي هستند و شما بايد بتوانيد برنامه‌هاي تبليغاتي را به آنها بفروشيد. معرفي نامه بايد به خوبي نوشته شده و به خوبي نيز ارائه شود. هرگز مشتريان خود را افراد ساده‌لوح نپنداريد. با‌ آنها دوست شويد اما در سياست‌هاي آنها دخالت نکنيد. مي‌توانيد به مشتريتان بگوييد که اگر به جاي او بوديد چه مي‌کرديد، اما اين حق را براي او محفوظ بداريد که خود تصميم بگيرد چه تبليغاتي بايد انجام شود. چراکه اين در واقع کالاي او، پول او و در نهايت مسؤليت اوست. اسرار مشتريانتان را کاملاً حفظ کنيد و مسائل تجاري آنها را در مجامع و اماکن عمومي مطرح نسازيد. سعي کنيد که گزاشهاي که مي‌نويسيد واضح و روشن باشد. هرچه گزارشات شما طولاني‌تر و پيچيده‌تر باشد ممکن است توسط مديراني که قدرت عمل روي آنها را دارند کمتر خوانده شوند.
محققان


براي اشتغال در بخش تحقيقاتي يک مؤسسه تبليغاتي خوب،‌ به تفکري تحليلي و توانايي نوشتن گزارشهاي مناسب نياز خواهيد داشت. احتمالاً داشتن مدرک دانشگاهي در رشته آمار و يا روان شناسي نيز بسيار موثر خواهد بود. علاوه بر آن بايد بتوانيد با حس تفاهم با افراد بخش خلاقيت (که بيشترشان شديداً نسبت به تحقيقات حساسند)کار کنيد. از همه مهمتر شما بايد ضمن حفظ هوشياري، در عقايدتان صادق باشيد. محققي که مسائل انحرافي و جانبدارانه را در گزارش‌هايش وارد کند موجب خسارات جبران‌ناپذيري خواهد شد.
ديويد اگيلوي در کتاب خود ضمن سپاسگذاري از محققان متذکر مي‌شود که بايستي 9 مورد ذيل را با آنها حل کرد.


1- آنها سه ماه وقت صرف مي‌کنند در صورتي که ممكن است شما فقط سه هفته وقت دشته باشيد.
2- آنها بر سر روش‌شناسي کار، با هم توافق ندارند.
3- نظريه پردازان و فرهيختگان صنعت تبليغات را فقط در بخش تحقيقات مي‌توان يافت.


4- محققان، نظام مدوني براي بازبيني تحقيقي که قبلاً انجام شده در اختيار ندارند.
5- تحقيق تبليغاتي پر از مسائل و رويکردهاي زودگذر است.
6- محققين از نمودارهايي استفاده مي‌کنند که براي افراد عادي نامفهوم‌اند و گزارشهاي آنها غالباً بسيار حجيم و طولاني است.
7- محققين با روشي اعصاب خردکن از اجراي طرح‌هايي که به نظر آنان از لحاظ معيارهاي کمال گرايانه، ضعيف باشند امتناع دارند، حتي زماني که طرح، نتايج عملي خوبي به بار آورد. به گفته وينسون چرچيل "بنويسيد کمال گرايانه، بخوانيد توقف کارها".


8- از هر صد محقق، نود و نه نفر خود را با بررسي‌هايي مشغول مي‌کنند که از آنها خواسته شده است، اما به ندرت خود، آغازگر کاري هستند.
9- محققان واژگان نامفهومي به کار مي‌برند مانند: الگوهاي نگرشي، قضاوت گرايانه، بازپردازي مفهوم، نيمه بهينه، رابطه همزيگري، شکسته طلبي و ...
کارشناسان بخش رسانه‌ها


کساني که در بخش رسانه‌هاي يک مؤسسه تبليغاتي کار مي‌کنند به تفکر تحليلي، توانايي برقراري ارتباط با اطلاعات عددي در قالب‌هاي غير عددي، ثبات و پايايي در شرايط فشار و استعداد مذاکره با صاحبان رسانه‌ها نياز دارند.
مدير خلاقيت


اگيلوي که خود يک مدير خلاقيت موفق بوده است فهرست شرايط لازم براي اين شغل کمرشکن را اينگونه مطرح مي‌کند:
1- روان‌شناس خوب


2- مشتاق و قادر به استقرار معيارهاي بالاي کاري
3- مجري کارآمد
4- توانمند براي تفکر راهبردي، موقعيت دهي و اموري از اين قبيل
5- داراي ذهن پژوهشي


6- برخوردار از توان و خبرگي يکسان در عرصه تلويزيون و رسانه‌هاي چاپي
7- خبره در زمينه کالاهاي بسته‌بندي شده و ديگر محصولات و خدمات به يک اندازه
8- داراي ذوق و تجربه در زمينه گرافيک و امور چاپ
9- سخت‌کوش و سريع


10- دوري گزين از درگيري و جدال
11- آماده براي تقسيم امتيازات کارهاي خوب انجام شده و قبول انتقادات در مورد کارهاي بد
12- ارائه کننده و معرف خوب
13- معلم خوب و استخدام کننده خوب
14- سرشار از نشاط و سرزندگي
مدير عامل
مشکل‌ترين شغل در يک مؤسسه، مديرعاملي است. او بايد رهبر خوبي براي ترسوها باشد. او بايد داراي تيزهوشي مالي، مهارت اجرايي، چابکي و شجاعت برخورد با افراد ناکارآمد باشد. مدير عامل بايد فروشنده خوبي باشد چون او مسؤل جذب مشتريان جديد است. او بايد خود را با حرکتي جهشي از فلاکت‌ها و مصيبت‌ها دور سازد. و از همه مهمتر، قدرت بدني لازم براي 12 ساعت کار روزانه و سپري کردن نيمي از وقت خود در مسافرت، براي وي ضروري است.
در تحقيقي که اخيراً انجام گرفته مشخص شده است که نرخ مرگ و مير مديران ارشد تبليغات به علت فشارهاي عصبي 14٪ بيشتر از همتايان يقه سفيد آنان در ديگر مشاغل است.

شرکتهای ارائه دهنده کلیه خدمات تلیغاتی
این نوع شرکتها از نظر میزان و تنوع ارائه خدمات، بزرگترین نوع شرکتهای تبلیغاتی شناخته می‌شوند. شرکت ارائه دهنده کلیه خدمات تبلیغاتی، موسسه‌ای است که تمام خدمات مورد نیاز مشتریان را به منظور اداره کلیه وظایف تبلیغاتی ارائه می‌کند. این وظایف عبارتند از:
• بازاریابی و برنامه‌ریزی رسانه‌ای
• فعالیتهای تحقیقاتی


• مبارزه تبلیغاتی در سطح محلی، منطقه‌ای و ملی
• مفهوم سازی خلاق
• توسعه هویت و لوگو
• طراحی و تولید گرافیکی


• تولیدات رادیویی و تلویزیونی
• برنامه‌های هدایت بازار
• خرید رسانه‌ای


• برنا‌مه‌ریزی وقایع خاص و ارتباطات عمومی
در نگرش سنتی شرکتهای ارائه دهنده کلیه خدمات تبلیغاتی وظایف فوق را بصورت مجزا و تفکیک شده انجام می‌دادند. در نگرش نوین این شرکتها به شیوه دیگری عمل می‌کنند. زمانی که یک محصول جدید به چنین شرکتی واگذار می‌شود. این شرکت فرایند کلی زیر را از ابتدا تا انتها در دستور کار خود قرار می‌دهد:


1- شناسایی مسئله بازاریابی محصول
2- تدوین استراتژی و ارائه واکنش خلاقانه
3- برنامه‌ریزی جامع و رسانه‌ای
4- آماده کردن آگهی تجاری


5- ارائه صورت حساب و دریافت وجوه
عموماً در ساختار سازمانی چنین شرکتهایی چهار معاونت مشاهده می‌شود. معاونت خدمات خلاقانه که نویسندگان و طراحان هنری زیر نظر این معاونت فعالیت می‌کنند. معاونت امور مشتریان که ارتباط با مشتریان و جلب رضایت آنها را به عهده دارد. معاونت خدمات بازاریابی که عملیات فروش، تحقیق و برنامه‌ریزی رسانه‌ای را دنبال می‌کند. معاونت مالی و اداری که فعالیتهای مالی، مانند حسابداری و امور پرسنلی مانند آموزش نیروی انسانی را به عهده دارد.
موسسات خلاق


این مؤسسات در داخل شرکتهای بزرگ ایجاد می‌شوند و با وجودیکه تحت

نظارت و تملک شرکت اصلی هستند، به صورت مستقل سازماندهی می‌شوند. رئیس این مؤسسات معمولاً مدیر تبلیغات شرکت اصلی است که در جهت اهداف شرکت، موسسه خود را هدایت می‌کند.


مهمترین دلایل استفاده از مؤسسات داخلی عبارتند از:
استفاده از کارکنان متخصص داخلی که با صنعت مورد نظر آشنایی کافی دارند.
صرفه جویی در هزینه‌های تبلیغاتی به دلیل استفاده از کارکنان داخلی


برخورداری از امنیت اطلاعاتی به دلیل نظارت بیشتر بر فعالیتهای موسسه
موسسات ارائه دهنده خدمات خرید رسانه ای


ازآنجا که مؤسسات خلاق اقدام به برنامه‌ریزی و خرید رسانه نمی‌کنند. مشتری ناچار است که به خدمت خرید رسانه روی آورد و یا برنامه‌ریزی رسانه‌ای را در داخل شرکت خود انجام داده و اجرای آنرا به یک موسسه خرید کننده، واگذار کند.


پیچیدگی روزافزون رسانه‌ها، عرضه گسترده آنها، رشد تلویزیون‌های کابلی، بخش‌بندی مجلات، وجود تنوع گسترده در ایستگاه‌های رادیویی و هزینه نگهداری یک بخش رسانه‌ای کارا، مؤسسات کوچک‌تر را وادار کرده به خدمات خرید رسانه‌ روی آورند. خریداران رسانه‌ها، با ارائه اینگونه خدمات که غالباً در مقایسه با برخی از مؤسسات تبلیغاتی، توان خرید از بارارهای بیشتر و یا کمیت‌های فزون‌تری را داشتند، کارایی رسانه‌ها را به میزان وسیع‌تری نشان داده‌اند. خدمات خرید رسانه معمولاً برای مؤسسات کوچک و متوسط، به ویژه در بازارهایی که مؤسسات کوچکتر با آنها آشنایی ندارند، مثل خرید زمان از تلویزیون‌ها و رادیوهای تخصصی بهتر عمل می‌کند.





وظيفه كارگزار تبليغاتي، ترويج اطلاعات شايسته به جاي اغواگري است
مقدمه: تبليغات بازرگاني به باور برخي از انديشمندان حوزه ارتباطات موجب مصرف‌گرايي، مسخ شدگي، تسخير فضاي ذهني مخاطب، اسارت و سرگشتگي و حرمان بشر از ارزش‌هاي اخلاقي و جايگزين كردن ارزش‌هاي بازار به جاي آن مي‌شود، اين در حالي است كه برخي ديگر از نظريه‌پردازان نه تنها تبليغات را دشمن بشر نمي‌دانند بلكه معتقدند مي‌تواند موجبات بسط و گسترش كالا و خدمات در سطوح وسيع( ملي و بين‌المللي) رونق بازار و كارآمدي صنعت و شكوفايي اقتصاد شود، اين گروه همچنين معتقدند؛ اگر تبليغات به درستي مهار شود، نه تنها موجب تباهي بشر نخواهد شد، بلكه مي‌تواند زمينه رستگاري او را نيز فراهم آورد.


بنابراين تبليغات تجاري از دو جنبه مثبت و منفي قابل بررسي است به اين معنا كه هم مي‌تواند موجب اضمحلال اخلاقي افراد، فردگرايي، تهي شدن هويت فردي و اجتماعي آنان شده و هم موجب افزايش تقاضاي عرضه و خريد كالاها و خدمات در جامعه و از همه مهمتر شكوفايي و رونق اقتصادي در بازار شود. حال پرسش اين است كه چه سازوكارهايي را مي‌توان به كار بست تا از تبليغات در راستاي رشد و توسعه اقتصادي و تقويت و تحكيم باورها و ارزش‌هاي ملي و مذهبي مدد جست.


تبليغات بازرگاني پديده دوران سرمايه‌داري است و به همين دليل مي‌بينيم كه در آن بر قابليت مصرف كالاها و خدمات تاكيد مي‌شود . بنابراين نگاه و پرداخت بومي به اين پديده ضرورت مي‌يابد، چون جامعه ما مختصات فرهنگي، اقتصادي و اجتماعي خاص خود را دارد. بومي‌گرايي در تبليغات بازرگاني مي‌تواند معطوف به رويكردها و يا معطوف به روش‌ها باشد. طبعا بافت فرهنگي ـ اجتماعي و نيز ملاحظات اقتصادي اجازه نمي‌دهند رويكرد ما به تبليغات بازرگاني توسعه روحيه مصرف‌گرايي و شيفتگي غيرمنطقي به مد و تعويض مدام همه چيز باشد. در خصوص روش‌ها نيز در كشورهاي مختلف با توجه به تفاوت‌هاي فرهنگي، سبك‌ها و الگوهاي متفاوتي عمل مي‌شود. مهم اين است كه كارگزاران تبليغاتي در جامعه ما در انتخاب و

كاربرد روش‌ها توام با شناخت فرهنگي و رعايت جنبه‌هاي مرتبط با آن عمل كنند. به طور مثال ببينيد كه در كشورهاي ديگر چگونه سبك‌هاي تبليغاتي‌شان با فرهنگ‌شان گره خورده است؛ در تبليغات آمريكايي، شيوه برخورد با مخاطب، مستقيم، بي‌واسطه و بي‌پرواست. در تبليغات اين كشور منافع فرد به منافع گروه ارجحيت و اولويت دارد و مخاطب تحريك مي‌شود تا حد امكان از منافع خود دفاع و استفاده كند. اين نوع تبليغات، مخاطب را به نقطه حساس مي‌رساند و با ايجاد انگيزه او را به تصميم‌سازي وا مي‌دارد. غلو، گزافه‌گويي و تاكيد، از ويژگي‌هاي تبليغات آمريكايي است و يا در بسياري از تبليغات تجاري انگليسي اين خطاب وجود دارد كه " هرچه دوست داري بكن" يا " به وجود خودت اهميت بده" يا در تبليغات

انگليسي، از ايجاد ذهنيتت بسيار استفاده مي‌شود و جاذبه‌هاي شخصي و تاكيد بر موفقيت‌هاي فردي در اين تبليغات عموميت دارد. طبعا در فرهنگ اسلامي ايراني ما چنين روش‌هايي قابل تقليد نيستند. برعكس فرهنگ ما اقتضا مي‌كند كه بر نياز به سازندگي و توليد ارزش تاكيد بيشتري شود، به آمار و اطلاعات و حقايق واقعي استناد شود، آموزش نحوه به كارگيري محصولات به مصرف‌كنندگان مورد توجه باشد، ارزش‌هايي مانند كيفيت، خلوص، مشخصات فني، دوام و عملكرد كالاها مورد تبليغ قرار گيرند و مخاطب را از سطحي‌نگري و احساس‌گرايي فاصله دهند. اصولاً در فرهنگ ما، آزادي زياد كه ممكن است منتهي به ايجاد بي‌نظمي و هرج و مرج شود، مورد قبول نيست و قاعده اين است كه هرچيزي حد و اندازه معقول خودش را داشته باشد. در سناريوهاي تبليغاتي ايراني بايد توجه و احترام به پيش‌كسوتان مدنظر باشد. ضمن اين كه اصالت جامعه و منافع جمعي بر منافع فردي ارجحيت داشته باشد. به هر

حال برابر باورها و هنجارهاي فرهنگي مورد تاكيد در نظام اجتماعي ما، انسان‌ها بايد به گونه‌اي با واقعيت‌هاي اجتماعي آشنا شوند كه ارزش‌هاي انساني و اخلاقي را فداي ارزش‌هاي بازار نكنند.


ما دستمايه‌هاي فرهنگي خوبي براي ترويج و توسعه باورها داريم كه مي‌توان از آن‌ها به موازات انجام برنامه‌هاي تبليغات بازرگاني استفاده كرد. به عنوان نمونه با توجه به جايگاه خانواده در ايران و ابعاد خانوار و اين كه هنوز خانواده به عنوان هسته اصلي نظام اجتماعي كاركرد خود را دارد مي‌توان در تبليغات ضمن توجه به كودكان و نوجوانان، در گفت‌وگوهاي خانوادگي درون تبليغات از كلمات داراي احساس، عاطفه، ترحم، لطف و مهرباني بهره گرفت و يا در پس زمينه تبليغ، تصاويري از هنر و نمادها و ميراث فرهنگي كشور را نشان داد، از تصاوير طبيعت

بكر و زيباي ايران براي نشان دادن خلوص و پاكي استفاده كرد، از استعارات و اشارات فراوان موجود در ادبيات كهن اين مرز و بوم بهره گرفت، جاذبه‌هاي معنوي را نمايش داد، خلقيات و منش والاي مردم ايران از جمله خونگرمي، مهرباني، اصالت و نجابت را نمايش داد، پايبندي به سنت‌هاي حسنه مانند صله رحم، ديد و بازديد، اجتماعات ملي و محلي، شكوه آيين‌ها و عبادات جمعي را عرضه كرد، منافع همكاري، مشاركت، كار و تفريح جمعي و مانند اينها را يادآور شد. همه اين‌ها موجب مي‌شوند كه ما رويكرد و روش فرهنگي ويژه خود را در تبليغات بازرگاني داشته باشيم و كپي‌بردار ديگران نشويم و به جاي اغواگري در ضمن تبليغ، مروج اطلاعات شايسته و بايسته باشيم.


تبليغات بازرگاني في‌نفسه اغواگر يا هوشيارساز نيست، اين ما هستيم كه مي‌توانيم به آن جلوه اغواكننده يا روشنگر ببخشيم. هر گاه در ضمن ارايه تبليغ، هدف را افزايش شناخت و آگاهي‌ها به دور از تزوير و دروغ قرار دهيم و به ملاحظات اخلاقي توجه داشته باشيم، تبليغ خاصيت روشنگر مي‌يابد و برعكس هرگاه از جاذبه‌هاي صرف احساسي و تخيل‌پردازي و ايجاد غير واقعي در جهت دگرگون نشان دادن واقعيت استفاده كنيم به اغواگري و فريب نزديك شده‌ايم.


"شرکت هنگام طراحان نواندیش"
شرکت هنگام طراحان نواندیش یک شرکت تبلیغاتی می باشد ، که فعالیت خود را از سال 1385 آغاز نموده است .
اطلاعاتی درباره این شرکت ، هدف از تاسیس این شرکت و فعالیت های آن ، صورتهای مالی و غیره به شرح ذیل ارائه شده است .

فرم واطلاعات اساسنامه شرکت

بسمعه تعالی
اساسنامه شرکت هنگام طراحان نو اندیش با مسئولیت محدود
شماره ثبت 289340
تاریخ ثبت 15/11/1385
ماده 1: نام و نوع شرکت : شرکت هنگام طراحان نو اندیش با مسئولیت محدود
ماده 2: موضوع شرکت :
انجام کلیه فعالیتها در زمینه خرید و فروش و صادرات و واردات کلیه کالاهای مجاز بازرگانی و کلیه امور طراحی رایانه ای ، طراحی دکوراسیون داخلی ، نمایشگاهی ، غرفه آرایی و ایجاد ساختارهای مدرن سنتی جهت ارائه خدمات و کلیه امور نرم افزار و سخت افزار و شبکه و ارائه خدمات اداری شامل تایپ و کپی و مطالعه و بررسی بازار ، بازارشناسی و بازاریابی ، برگزاری و پذیرائی از کلیه سمینارها ، همایش ها و کنفرانس ها و توانمند سازی پرسنل – اخذ و اعطای نمایندگی داخلی و خارجی ، شرکت در کلیه نمایشگاهها و مناقصات و مزایدات دولتی و خصوصی داخلی و خارجی ، اخذ وام و تسهیلات و اعتبارات بانکی از کلیه بانکهای دولتی و خصوصی – مشارکت و سرمایه گذاری و عقد قرارداد با کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی و هرنوع فعالیت مجاز مرتبط با موضوع .
ماده 3: مرکز اصلی شرکت :
تبصره – هیات مدیره می تواند مرکز شرکت را به هر کجا که صلاح ومصلحت بداند منتقل و یا شعبی را تاسیس و صورتجلسه را جهت ثبت به اداره شرکتها تقدیم نماید .
ماده 4: سرمایه شرکت 10000000
ماده 5: مدت شرکت : از تاریخ ثبت به مدت نامحدود
ماده 6: تابعیت شرکت : تابعیت شرکت ایرانی است .
ماده 7: هیچیک از شرکاء حق انتقال سهم الشرکه خود را بغیر ندارد مگر با رضایت و موافقت دارندگان سه چهارم سرمایه شرکت که دارای اکثریت عددی نیز باشند و انتقال سهم الشرکه به عمل نخواهد آمد مگر به موجب سند رسمی .
ماده 8: مجمع عمومی عادی شرکت در ظرف مدت چهار ماه اول هر سال پس از انقضای سال مالی شرکت تشکیل ولی ممکن است بنا به دعوت هر یک از اعضاء هیات مدیره یا شرکاء مجمع عمومی به طور فوق العاده نیز تشکیل گردد.
ماده 9: دعوت برای تشکیل مجامع عمومی ، توسط هریک از اعضای هیات مدیره یا مدیر عامل و یا احدی از شرکاء به وسیله دعوتنامه کتبی یا درج آگهی در یکی از جراید کثیرالانتشار بعمل خواهد آمد ، فاصله بین دعوت تا تشکیل مجمع حداقل ده روز و حداکثر 40 روز خواهد بود .
ماده 10: در صورتی که کلیه شرکاء در هریک از جلسات مجمع عمومی حضور یابند رعایت ماده 9 اساسنامه ضرورت نخواهد داشت .
ماده 11: وظایف مجمع عمومی عادی یا عادی بطور فوق العاده
الف – استماع گزارش هیات مدیره در امور مالی و تصویب تراز و حساب سود و زیان شرکت
ب – تصویب پیشنهاد سود قابل تقسیم از طرف هیات مدیره
ج – تعیین خط مشی آینده شرکت و تصویب آن
د – انتخاب هیات مدیره و در صورت لزوم بازرس
ماده 12- وظایف مجمع عمومی فوق العاده
الف – تغییر اساسنامه یا الحاق یا حذف یک یا چند مواد اساسنامه
ب – تنظیم اساسنامه جدید یا تبدیل نوع شرکت
ج – افزایش یا تقبل سرمایه شرکت
د – تصویب ورود شریک یا شرکاء جدید به شرکت
ماده 13: تصمیمات شرکاء در مجمع عمومی فوق العاده با موافقت دارندگان سه چهارم سرمایه که اکثریت عددی دارند و در مجمع عمومی طبق دستور ماده 106 قانون تجارت معتبر و لازم الاجرا خواهد بود .
ماده 14: هیات مدیره شرکت مرکب از سه نفر خواهد بود که در مجمع عمومی عادی یا عادی بطور فوق العاده از بین شرکاء و یا از خارج انتخاب می شوند .
ماده 15: هیات مدیره از بین خود یک نفر را به سمت رئیس هیات مدیره و یک نفر را به سمت میدری عامل انتخاب وهمچنین می تواند برای اعضاء خود سمتهای دیگری تعیین نماید.
ماده 16: مدیر عامل نماینده قانونی و تام الاختیار شرکت بوده و می تواند در کلیه امور مداخله و اقدام نماید مخصوصاً در موارد زیر:
امورد اداری از هر قبیل ، انجام تشریفات قانونی ، حفظ و تنظیم فهرست دارائی شرکت و تنظیم بودجه و تعیین و پرداخت حقوق و انجام هزینه های رسیدگی به محاسبات ، پیشنهاد سود قابل تقسیم سالیانه ، تهیه آئین نامه های داخلی ، اجرای تصمیمات مجامع و انتصاب و استخدام متخصصین و کارمندان وکارگران ، عقد هرگونه پیمان با شرکتها و بانکها و ادارات و اشخاص ، خرید و فروش و اجاره اموال منقول و غیر منقول و ماشین آلات و بطور کلی وسائل مورد نیاز وهمچنین معاملات بنام و حساب شرکت ، مشارکت با سایر شرکتها و شخصیتهای حقیقی و حقوقی ، استقراض با رهن یا بدون رهن و تحصیل اعتبار و وام گرفتن ، از بانکها و اشخاص و شرکتها و بازکردن حسابجاری و ثابت در بانکها ، دریافت وجه از حسابهای شرکت ، صدور ظهر نویسی و پرداخت بروات و اسناد وسفته ها ، هزینه ها ، مرافعات ، چه شرکت مدعی باشد وچه مدعی علیه ، در تمام مراحل با تمام اختیارات از رجوع به دادگاههای صالحه ابتدائی و استیناف و دیوان عالی کشور ، انتخاب وکیل و وکیل در توکیل ، دادن اختیارات لازمه بنامبرده و عزل آن ، قطع و فصل عادی دعائی با صلح و سازش ، اختیارات فوق جنبه محدودیت نداشته و هر تصمیمی را که هیات مدیره جهت پیشرفت شرکت اتخاذ نماید معتبر می باشد .
ماده 17: جلسات هیات مدیره با حضور اکثریت اعضاء رسمیت می یابد و تصمیمات هیات مدیره با اکثریت آراء معتبر است .
ماده 18: دارندگان حق امضاء در شرکت : دارندگان حق امضاء اوراق و اسناد بهادار از قبیل چک – سفته – بروات – اسناد تعد آور و قراردادها را هیات مدیره تعیین می کند .
ماده 19: هریک از اعضاء هیات مدیره می تواند تمام یا قسمتی زا اختیارات و همچنین حق امضاء خود را به هریک ا زشرکاء برای هر مدت که صلاح بداند تفویض نماید و همچنین هیات مدیره می تواند تمام یا قسمتی از اختیارات خود را به مدیر عامل تفویض نماید .
ماده 20: سال مالی شرکت از اول فروردین ماه هر سال شروع و به اخر اسفند ماه همان سال خاتمه می یابد به استثنای سال اول که ابتدای آن از تاریخ تاسیس شرکت است .
ماده 21: تقسیم سود – از درآمد شرکت در پایان هر سال مالی هزینه های اداری – حقوق کارکنان و مدیران ، استهلاکات ، مالیات و سایر عوارض دولتی کسر و پس از وضع صدی ده بابت ذخیره قانونی بقیه که سود ویژه است به نسبت سهم الشرکه بین شرکاء تقسیم خواهد شد .
ماده 22: فوقت یا محجوریت هر یک از شرکاء باعث انحلال شرکت نخواهد شد و وارث یا وراث شریک متوفی و یا ولی محجور می تواند به شرکت خود ادامه دهند .
در غیر اینصورت بایستی سهم الشرکه خود را پس از انجام تشریفات قانونی دریافت و یا به شریک دیگری منتقل و از شرکت خارج شوند.
ماده 23: انحلال شرکت : شرکت مطابق ماده 114 قانون تجارت منحل خواهد شد .
ماده 24: در صورتی که مجمع عادی فوق العاده شرکاء رای به انحال شرکت دهد یک نفر از بین شرکاء و یا از خارج از شرکت به سمت مدیر تصفیه تعیین خواهد شد ، وظایف مدیر تصفیه طبق قانون تجارت می باشد .
ماده 25: اختلافات حاصله بین شرکاء شرکت از طریق حکمیت و داوری حل و فصل خواهد شد .
ماده 26: در سایر موضوعاتی که در این اساسنامه قید نشده است مطابق مقررات قانون تجارت ایران و سایر قوانین موضوعه عمل و رفتار خواهد شد .
ماده 27: این اساسنامه در 27 ماده یک تبصره تنظیم و به امضاء کلیه موسسین شرکت به اسامی امضاء شد.


فرم صورتجلسه
بسمه تعالی
صورتجلسه مجمع عمومی موسس شرکت هنگام طراحان نو اندیش با مسئولیت محدود در ساعت 9 صبح روز 1/12/1385 جلسه مجمع عمومی موسس شرکت با حضور کلیه شرکاء در محل شرکت تشکیل و تصمیمات ذیل به اتفاق آراء مورد تصویب قرار گرفت .
1- اساسنامه شرکت مشتمل بر 27 ماده ، یک تبصره تنظیم و به تصویب کلیه شرکاء شرکت رسید و ذیل تمام صفحات آن امضاء شد .
2- اظهارنامه و شرکتنامه رسمی شرکت نیز امضاء شد .
3- جهت انتخاب اعضاء هیات مدیره و دارندگان حق امضاء اخذ رای بعمل آمد و در نتیجه :
1. نام ، نام خانوادگی مدیر عامل
2. نام ، نام خانوادگی ریئس هیئت مدیره
3. نام ، نام خانوادگی نائب رئیس هیئت مدیره
بعنوان اعضای هیات مدیره برای مدت نامحدود انتخاب شدند.
همچنین کلیه اوراق و اسناد بهادار و تعهد آور شرکت از قبیل چک – سفته – بروات – قراردادها و عقود اسلامی با امضاء مدیر عامل منفردا با مهر شرکت معتبر می باشد .
4-هریک از اعضاء هیات مدیره با امضاء ذیل این صورتجلسه قبول سمت نمودند .
5- مبلغ 100000000 ریال سرمایه شرکت که از طرف کلیه شرکاء پرداخت گردیده و تحویل و در اختیار مدیر عامل شرکت قرار گرفت و مید رعامل با امضاء ذیل این صورتجلسه وصول آنرا اعلام می دارد .
6- به آقا / خانم ...............با حق توکیل غیر شرکاء وکالت با حق توکیل بغیر داده شد تا ضمن مراجعه به اداره ثبت شرکتها نسبت به پرداخت هزینه های قانونی و امضاء ذیل ثبت دفتر اقدام نماید .


نام ، نام خانوادگی و امضاء شرکاء


طبقه بندی شرکت از لحاظ حسابداری :
نوع فعالیت : این شرکت یک موسسه خدماتی می باشد . موسسه خدماتی ؛ موسسه ای است که خدماتی را به مشتریان عرضه و در ازای آن کارمزد یا حق الزحمه دریافت می کنند .
تعداد مالک : این شرکت از لحاظ مالکیت غیر انفرادی می باشد یعنی منحصر به چند نفر ( تعداد اعضاء 3 نفر) می باشد .
از نظرمالکیت : طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بخش های اقتصادی کشور به بخش هیا عمومی ؛ تعاونی وخصوصی تقسیم می شوند.
این شرکت جزء بخش خصوصی می باشد . بخش خصوصی واحدهائی هستند که در مالکیت و مدیریت اشخاص حقیقی و اشخاص حقوقی خصوصی قرار دارند و به قصد انتفاع فعالیت می کنند .
هدف فعالیت : فعالیت این شرکت انتفاعی می باشد.

چرخه حسابداری:
عملیات حسابداری شامیل یک سری مراحل پیاپی است که در هر دوره مالی تکرار می شوند و به مجموعه ی آنها چرخه حسابداری گفته می شود . چرخه حسابداری شامل مراحل ده گانه به شرح ذیل می باشد :
1. جمع آوری اطلاعات
2. تجزیه و تحلیل اطلاعات مالی
3. ثبت معاملات در دفتر روزنامه
4. نقل اقلام به دفتر کل
5. تهیه ترازآزمایشی
6. اصلاحات ( یا تعدیلات)
7. تهیه ی تراز آزمایشی اصلاحی
8. گزارشهای مالی
9. بستن حسابهای موقت
10.تهیه ترازآزمایشی
که هریک از آنها را به اختصار توضیح می دهیم :
1. جمع آوری اطلاعات : واحدهای تجاری همه روزه معاملات وعملیات مالی متعددی را انجام می دهند که حسابداران به جمع آوری این اطلاعات می پردازند .
2. تجزیه و تحلیل اطلاعات مالی : حسابداران برای گزارش دهی مناسب اطلاعات مالی مربوط به یک واحد تجاری ابتدا رویدادهای مالی موثر بر آن واحد را شناسایی کرده و بعد میزان تاثیر آن رویداد را بر اجزای معادله حسابداری ارزیابی می کنند . این عمل تجزیه و تحلیل رویدادهای مالی نامیده می شود .
3. ثبت معاملات در دفتر روزنامه : نوشتن رویدادهای مالی در دفتر روزنامه را ثبت معاملات در دفتر روزنامه گویند .
4. نقل اقلام به دفتر کل : هر رویداد مالی پس از ثبت در دفتر روزنامه به ترتیب در بدهکار و بستانکار حسابهای مربوط در دفترکل نوشته می شود که به این عمل انتقال اطلاعات از دفتر روزنامه به دفتر کل گفته می شود .
5. تراز آزمایشی : تراز آزمایشی فهرستی از نام و مانده کلیه حسابهای دفتر کل در یک زمان مشخص است .
6. اصلاحات : منظور از ثبت اقلام اصلاحی تصحیح اشتباهات انجام شده نیست بلکه ثبت معاملاتی می باشد که در دفاتر انجام نشده و یا عمل شده ولی باید افزایش یا کاهش یابد تا به مانده ی واقعی حسابها تعیین گردد.
7. تراز آمایشی اصلاح شده : تعیین فهرست مانده حسابهای دفترکل پس از انجام ثبتهای اصلاحی می باشد .
8. تهیه گزارش های مالی: اهم گزارش های مالی در موسسات تک مالکی عبارتند از : الف – گزارش سود وزیان
ب- گزارش صورتحساب سرمایه ( صورت تغییرات در سرمایه )
ج – ترازنامه
9. بستن حسابهای موقت : حسابهای موقت حساب هایی هستند که مانده آنها از یک دوره ی مالی به دوره مالی بعد انتقال نمی یاد و بستن حسابهای موقت یعنی صفر نمودن مانده آنها در پایان دوره مالی.
10. ترازآزمایشی اختتامی : عبارت است از فهرست مانده حسابهای دائمی پس از بستن حسابهای موقت .

تجزیه و تحلیل و ثبت معاملات
منظور زا تجزیه و تحلیل فعالیتهای مالی این است که مشخص نمائیم دریک فعالیت مالی چه حساب یا حسابهایی بدهکار یا بستانکار می شوند .
تعریف حساب: ورقه یا کاغذ( کارتی ) است که د رآن افزایش ها یا کاهش های یک مورد ( مثلاٌ صندوق یا بانک ) را د رطی یک دوره مالی نشان می دهند .

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید