بخشی از مقاله

فوتسال
تاريخچه فوتسال
منشا شكل گيري فوتسال به شهر مونت ويدئوي اروگوئه باز ميگردد. در سال 1930، ژوان كارلوس سرياني، فوتبال پنج نفره را براي مسابقات جوانان در YMCA پي ريزي كرد. اين رقابتها در زميني به ابعاد زمين بسكتبال، در محلهاي سرپوشيده و يا در محل باز و بدون ديوار و حصار انجام مي گرفت.
واژه FUTSAL، واژه بين المللي براي اين رشته ورزشي است. اين واژه برگرفته از لغات اسپانيايي FUTbol ( به معناي فوتبال )، و SALA ( به معناي داخلي يا داخل سالن ) مي باشد. از زماني كه سرياني اين حركت را آغاز كرد، فوتسال به سرعت در آمريكاي جنوبي (بخصوص برزيل) محبوبيت پيدا كرد. بسياري از بازيكنان بزرگ و مشهور فوتبال برزيل، از طريق كسب مهارتهاي رشته ورزشي فوتسال، سبك ها و متدهاي خود را در رشته فوتبال گسترش داده و اين موضوع زمينه مطرح شدن آنها را به عنوان بازيكنان بزرگ فوتبال فراهم نمود. بازيكناني مانند پله، زيكو، به به تو و ساير ستاره هاي فوتبال برزيل مهارت هاي خود را از طريق بازي در زمين هاي فوتسال و شركت در اين رشته ورزشي ترقي دادند. ازآن هنگام، برزيل راه خود را به سوي مطرح شدن به عنوان قطب اصلي فوتسال جهان در پيش گرفت و اكنون مسابقات اين رشته ورزشي تحت حمايت FIFA در سراسر جهان برگزار مي گردد.
اولين رقابت بين المللي فوتسال در سال 1965 برگزار شد، زماني كه پاراگوئه اولين جام آمريكاي جنوبي را بدست آورد. شش جام ديگر آمريكاي جنوبي تا سال 1979 برگزار شد كه برزيل پيروز تمامي اين ميادين بود. برزيل جايگاه خود را به عنوان قدرت برتر در اولين جام آمريكايي تا سال 1980 حفظ كرد و اين جام را بار ديگر در سال 1984 بدست آورد.
اولين دوره قهرماني فوتسال جهان با حمايت FIFUSA ( قبل از ادغام اعضاي آن با FIFA در سال 1989 )، در سائوپائولوي برزيل برگزار شد كه با قهرماني برزيل به اتمام رسيد. موفقيت هاي برزيلي ها در دومين جام جهاني فوتسال در كشور اسپانيا و در سال 1985 تكرار شد اما در سومين جام جهاني در سال 1988 و در كشور استراليا،برزيل مقابل پاراگوئه تن به شكست داد. FIFA مستقيماً حمايت مالي (sponsorship) مسابقات فوتسال را در سال 1989 بدست گرفت و اولين جام جهاني فوتسال با حمايت فيفا در هلند برگزار شد. پس از آن، جام هاي جهاني در سال هاي 1992 (در هنگ كنگ)، 1996(در اسپانيا) و 2000 (در گواتمالا) برگزار شد. فوتسال در اروپا به عنوان عضو جديدي از UEFA مطرح مي باشد كه محبوبيت و عموميت يافتن آن مقدمه اي براي برگزاري مسابقات قهرماني فوتسال اروپا گرديده است. اولين مسابقات قهرماني، در فوريه 1999 در شهر گرانداي كشور اسپانيا برگزار گرديد و فينال پرشور و هيجاني داشت. در اين بازي روسيه بعد از يك بازي پرهيجان در حالي كه نتيجه بازي 3 بر3 مساوي بود ، اسپانيا را با يك ضربه پنالتي شكست داد. دور بعدي فينال رقابت هاي قهرماني فوتسال اروپا در سالن ورزشي لوژنيكي در فوريه 2001 و در شهر مسكو برگزار شد. در آغاز هشت تيم به دو گروه تقسيم شدند. گروه برنده ها و بازنده ها در ديدارهاي نيمه نهايي به مصاف هم رفتند، جايي كه اسپانيا و اكراين، روسيه و ايتاليا را شكست دادند.
اسپانيا گل سر سبد رقابتهاي قهرماني بود و اكراين را در فينال و پس از يك جنگ سخت با نتيجه 2-1 شكست داد. ايتاليا پيشتاز سومين رقابتهاي جام اروپايي 2003 بود و موفقيتهاي چشم گيري در اين دوره بدست آورد. بيش از 6000 نفر از طرفداران و مشتاقان فوتسال در پالاماجيوي كاسرتا، گرد آمده بودند تا از نزديك شاهد هنرنمايي اسپانيا در مقابل اوكراين باشند كه نتيجه را 0-1 به اسپانيا واگذار كرد. ايتاليا بار ديگر به نيمه نهايي رقابتهاي جام اروپا (UEFA ) در سال 2005 راه يافت و در اين مرحله به مصاف روسيه رفته و نتيجه را واگذار كرد. اين در حالي اتفاق افتاد كه در نيمه نهايي ديگر، اسپانيا نايب قهرمان سال 2003 را شكست داد. به اين ترتيب اسپانيا بار ديگر به مرحله نهايي جام راه يافته و بعد از آنكه جمهوري چك را بانتيجه 2-1 در استراوا شكست داد عنوان قهرماني را از آن خود كرد. تورنمنت سال 2007 در شهر پورتوي پرتغال برگزار گرديد و اسپانيا بار ديگر عنوان قهرماني را از آن خود كرد.
تورنمنت اروپايي ديگري نيز با عنوان UEFA futsal cup وجود دارد. تا كنون پنج دوره از اين مسابقات برگزار شده است و اسپانيا در اين رقابتها نيز پيشتاز مي باشد.

قوانین فوتسال
1-تعداد بازيکنان : 12 نفر
2-بازيکنان داخل زمين : 5 نفر
3-تعداد داوران : 3 نفر ( دو نفر داخل يک نفر بيرون)
4-اندازه زمين : طول نبايد از 25 متر کمتر و از 42 متر بيشتر باشد و عرض آن حداقل 15 و حداکثر 25 متر است زمين گاهي مربع مستيل است .
5-شکل اندازه و رنگ دروازه ها : ذوزنقه - ارتفاع 2 متر عرض 3 متر قطر تير 7 سانتي متر و رنگ آن سفيد و سياه و ... مي باشد .
6-مقدار باد توپ : از ارتفاع 2 متر رها شود بيشتر از 65 و کمتر از 55 سانتي متر بالا نرود
7-وزن و رنگ توپ : توپ نمره 4 که وزن آن در ابتداي بازي حداقل 390 و حداکثر 430 گرم باشد و رنگ آن سفيد ... مي باشد .
8-شروع بازي : انتخاب زمين يا توپ از طريق قرعه کشي بوسيله سکه بين کاپيتانهاي دو تيم .
9-زمين بازي : 2 زمان 20 دقيقه مفيد .
10-تعداد استراحت : هر نيمه 1 استراحت 1 دقيقه اي و استراحت بين دو نيمه نبايد از 10 دقيقه بيشتر شود . در حين بازي تيمي که مالک توپ است مي تواند استراحت بگيرد .
11-تعداد تعويض : آزادو سيار است بدين معنا که توپ در جريان بازي باشد وبازيکن تعويضي با رعايت منطقه تعويض مي تواند بعد از خروج بازيکن تعويضي وارد زمين شود.
12-خطاي تيمي :5 تا خطاي ششم منجر به پنالتي مي شود
13-فاصله نقطه پنالتي تا دروازه : 6 متر و فاصله نقطه پنالتي دوم تا دروازه 10 متر مي باشد
14-خطاي هند : در ورقه توس داور سوم ثبت مي شود
15-اخراج و جريمه آن : کارت قرمز که از آن بازي و بازي بعد محروم مي شود و بايد به رختکن برود
16-خطاهاي نيمه دوم : در وقت اضافي حساب مي شود.
17-وقت اضافي : دو زمان 5 دقيقه اي گل طلايي
18-تکل غير عمد در محوطه خودش پنالتي نيست
19-ضربه دروازه بان با پا به داخل دروازه حريف گل است
20-خطاي نيمه توسط دروازه بان نداريم . دروازه بان توپهاي پشت دروازه را با دست و توپهاي در حيت بازي را با دراپ يا با دست مي تواند به همه جاي زمين پرتاب کند.
21-دروازه بان مي تواند 4 ثانيه توپ را با دست يا پا در اختيار داشته باشد و هنگامي که از نيمه گذشت محسوب نمي شود .
22-ضربه از اوت به داخل دروازه زماني گل محسوب مي شود که به بازيکن بر خورد کند
23-ضربه کرنر يک ضرب گل است.
24-در موقع شروع بازي تماس پاي بازيکن به توپ و به دنبال آن ضربه به درون بازي گل قبول مي باشد
25-اگر يک بازيکن از يک تيم اخراج شود بازيکن ديگري بعد از 2 دقيقه مي تواند جاي او را بگيرد ولي اگر قبل از 2 دقيقه گل بزند بازيکن وارد مي شود
26-اگر يک تيم 3 نفر شود بازي تمام است
27-شروع بازي با 5 نفر انجام مي شود
28-اگر 2 تيم مساوي شوند در صورت نياز ضربات پنالتي زده مي شود و اگر بعد از 5 پنالتي مساوي شدند بازيکنان ذخيره ضربات بعدي را مي زنند.
29-اگر بازيکني مجروح شد سريع بايد تعويض شود
30-تعويض بازيکن بدون اجازه داور مي باشد
31-اگر توپ به سقف برخورد کند به نفع حريف است و بايد از خط کناري شروع کنند.
طريقه زدن اوت به اين صورت است که توپ را روي خط قرار مي دهيم و 4 ثانيه فرصت داريم تا به آن ضربه بزنيم . پاي چپ را پشت خط و با پاي راست ضربه ميزنيم.
البته در چپ پاها برعکس است. فاصله مدافع بايد 5 متر باشد و در غير اين صورت به داور اطلاع مي دهيم.


تكنيك
منظور از تكنيك، انجام حركات مخصوص بازي فوتبال است كه موجب بازي صحيح و با هدف مي‌شود. سطح بازي يك تيم بستگي به توانايي‌هاي تكنيكي بازيكنان آن دارد. تكنيك با دو عنصر مؤثر در بازي فوتسال، يعني تاكتيك و قدرت بدني ارتباط مستقيم دارد. به عبارت ديگر فراگيري و تمرين توانايي‌هاي تكنيكي به اين منظور انجام مي‌شوند كه بازيكن قادر باشد بر موقعيت‌هاي جديد به وجود آمده مسلط شود. در هنگام تمرينات تكنيكي توجه به دو نكته مهم مي‌باشد:
1ـ با تمرينات زياد مي‌توان انجام حركات انفرادي را در قالب كار تيمي تكميل كرد.
2ـ مي‌توان در شرايط مختلف و با آموزش تكنيك‌هاي مهم و سپردن وظائف گوناگون به بازيكن، يك الگوي حركتي مخصوص براي او به وجود آورد تا او بتواند در موقعيت‌هاي مختلف بازي، بالاترين توان خود را به كار گيرد.
شكل‌هاي مختلف تكنيك در فوتبال را مي‌توان به صورت حركات با توپ (دريبل، پاس، كنترل توپ، شوت به دروازه، ضربه با سر) و بدون توپ (تنه زدن، سد كردن توپ، پريدن، حركات بدون توپ) تقسيم كرد.
سيستم 2-1-1( جايگيري مناسب ، استفاده از فضا ، پاس كاري خوب )
حالت اول

در اين سيستم A به C وC به B پاس مي‌دهد. در زمان ارسال پاس،
D به كنار زمين آمده توپ را از B دريافت مي‌كند. B با حركت بدون توپ به او نزديك مي‌شود و توپ برگشتي را با يك پاس دقيق به C كه بدون توپ حركت كرده مي‌دهد. در اين لحظه A به مركز خط دفاع مي‌آيد.
حالت دوم

بازيكن A به C و او به B پاس ‌داده و طبق شكل حركت مي‌كند. بازيكن D به جاي C مي‌آيد و B با يك پاس بلند C را صاحب توپ مي‌نمايد، در زمان ارسال پاس توسط بازيكن A او هم مي‌تواند در طول زمين حركت كرده، آماده دريافت توپ باشد.

سيستم در فـوتسال
سيستم از اركاني اصولي و آشنائي با تكنيك است و زير بناي اوليه تكامل تاكتيك‌هاي تيمي مي‌باشد. بر اثر پيشرفت‌هاي علمي و عملي در فوتبال امروز جهان كم كم سيستم‌هاي قديم جاي خود را به روش‌هاي جديدتري از تاكتيك‌هاي تيمي داده است. اصولا سيستم‌ها ركني از تاكتيك‌هاي تيمي به حساب مي‌آيند و بازيكنان، اجراي تاكتيك‌هاي فردي و شروع مجدد خود را بر اساس شناخت سيستم‌هاي دفاعي و حمله اي تيم و طبق نظر مربيان اجرا مي‌نمايند.
بر حسب مقررات و قوانين بازي فوتسال و به منظور ايجاد نظم بازكنان تيم‌ها قرار‌ها و يا

تعهد مسئوليت‌هايي در محوطه محدودي از زمين‌ با هم مي‌گذارند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید